• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EFC-Loko - modele wagonów typu C IX

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
488 0 0
#1
Witam.
Dzisiaj przyjechał do mnie z Łodzi wagon C IX.
Producentem modelu jest oczywiście efc-loko.
Wagon, który zamówiłem posiada oznakowanie z epoki IIIa. Jest to wersja bez wzmocnień ścian bocznych oraz z gładkim dachem. Moim zamiarem jest we właściwym czasie dokonanie zmiany oznaczeń na epokę II oraz o ile będzie to możliwe dodanie cech fizycznych charakterystycznych dla okresu międzywojennego.

Wagonik waży ok. 100g, fajnie ciąży w ręku no i fajnie wygląda. Oznaczenia naniesione w formie kalkomanii.
Na minus muszę zaliczyć miejscowe niedomalowanie (trzeba się na prawdę dobrze przyjrzeć) oraz zestawy kołowe - same zestawy nie wyglądają najlepiej a poza tym są dobrze wyczuwalne duże opory toczenia. Ale przyjdzie czas to z tym też powalczę. Wagon i tak będzie stał.
A teraz kilka zdjątek.

Wagonik dojechał w ładnym eleganckim opakowaniu:
20131115- 001.JPG 20131115- 002.JPG

Szczegóły budy:
20131115- 004.JPG 20131115- 005.JPG 20131115- 006.JPG 20131115- 007.JPG 20131115- 008.JPG 20131115- 009.JPG 20131115- 020.JPG

oraz dach:
20131115- 019.JPG
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
488 0 0
#2
Podwozie jest uproszczone, ale jest KKK. Jeszcze nie próbowałem umieszczać w gniazdach żadnego sprzęgu.
A tutaj szczegóły:
20131115- 012.JPG 20131115- 013.JPG 20131115- 014.JPG 20131115- 015.JPG 20131115- 021.JPG 20131115- 022.JPG 20131115- 023.JPG

Części dodatkowe:
20131115- 017.JPG

A tutaj porównanie wielkości ze zwykłym wagonem krytym serii Kd oraz platformą dwuosiową z kłonicami żelaznymi:
20131115- 016.JPG 20131115- 018.JPG
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
620 2 1
#4
To prawda, piękny wagon i piękny model, w dodatku typowo polskiej konstrukcji, nie dającej się pomylić z żadną inną !
Szkoda tylko, że ma "za bardzo wygięte stopnie dla manewrowych" - jak gdzieś czytałem na tym forum;).
Piszę, że szkoda, bo jeśli już pojawił się wreszcie jakiś rzetelnie wykonany i prawidłowo oznakowany model typowo polskiego wagonu, natychmiast okazuje się, że niektórzy szukają przysłowiowej "dziury w całym", jak np. wspomniane "zbyt wygięte stopnie", gdy tym czasem, stopnie w tym modelu nie są w cale "za bardzo wygięte"...
A wystarczyłoby napisać tylko to, co napisał Rumcajs-wrocek, czyli po prostu... piękny model !
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
488 0 0
#5
Panie Krzysztofie,
czy skusiłby się Pan ma mały rys historyczny tego wagonu (tzn. typu a nie konkretnego egzemplarza). Z tego co widać na zdjęciach modeli efc a także oryginałów to były przynajmniej dwie wersje: z gładkim dachem i bez wzmocnień ścian bocznych oraz z tymi wzmocnieniami i z częściowo ryflowanym dachem. Pomijam jeszcze wersję zmodyfikowaną chyba przez Niemców, gdzie wzmocnienia znajdują się tylko na narożach ścian bocznych - chyba cecha charakterystyczna niemieckich wagonów?
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
369 26 4
#7
A ja mam pytanie o te stopnie pod drzwiami. Na starych kwitach jest tylko jeden krótki stopień, po stronie rygla.
W przebudowanych wagonach jest długi stopień. Tymczasem tu są dwa krótkie.
Czy to była reguła, incydent, przypadek?
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
488 0 0
#8
A ja mam pytanie o te stopnie pod drzwiami. Na starych kwitach jest tylko jeden krótki stopień, po stronie rygla.
W przebudowanych wagonach jest długi stopień. Tymczasem tu są dwa krótkie.
Czy to była reguła, incydent, przypadek?
No właśnie, też jestem ciekaw. Tym bardziej, że w zestawie EFC do przebudowy wagonu G10 na Kd też jest jeden stopień.
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
488 0 0
#9
Wymieniłem dla sprawdzenia zestawy kołowe na standardowe PIKO. Jest dużo lepiej, dla testów założyłem też RP25 FS Lucka i też jest OK.
Kółka, które były zamontowane w wagonie miały średnicę 11,32 mm przy 24,66 mm długości wałka. PIKO to 11,2 / 24,3 mm a Luck 11/24,4 mm.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
620 2 1
#10
A ja mam pytanie o te stopnie pod drzwiami. Na starych kwitach jest tylko jeden krótki stopień, po stronie rygla.
W przebudowanych wagonach jest długi stopień. Tymczasem tu są dwa krótkie.
Czy to była reguła, incydent, przypadek?
Nie. To nie jest incydent, ani przypadek, tylko błąd w odczytaniu rysunku...
Wagony kryte polskiej budowy przydwojennej, miały stopnie stalowe z blachy ryflowanej,"krótkie" (tzn. z jednym wspornikiem).
Pojedyńcze stopnie pod drzwiami ładunkowymi w wagonach krytych polskiej budowy przedwojennej, znajdowały się zawsze po prawej stronie od środka wagonu, a więc po stronie przeciwnej niż zamknięcie drzwi (!).
Inaczej mówiąc, wagony typu C-IX (i to wszystkie, niezależnie od roku budowy) miały tylko po jednym (krótkim) stopniu pod drzwiami, po obu stronach wagonu.

Dotyczy to zarówno wagonów "przestrzennych" typu C-IX, jak i np. wagonów krytych normalnych, typu C-I i C-Ia, będących polskimi odpowiednikami niemieckich wagonów tzw."budowy związkowej" (Verbandsbauart), typu A2, a oznaczonych wiele lat później przez koleje DB, jako G10.
Była to cecha charakterystyczna, odróżniająca już na pierwszu rzut oka, np. w/w polskie wagony typu C-I od niemieckich wagonów typu A2.
Tego rodzaju wykonanie stopni wejściowych w krytych wagonach towarowych, przyjęte zostało na PKP jako typowe, a wywodziło się jeszcze z konstrukcji austriackich.
Po wojnie, podczas napraw tych wagonów, stopnie "pojedyncze" (stalowe) zastępowano stopniami drewnianymi (długimi) o dwóch wspornikach.
 
Ostatnio edytowane:

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
219 2 0
#11
A tam Panie Krzysztofie, przejmować się marudzeniem, że tu, czy tam się bardziej wygło (dla niewtajemniczonych wygięło)...
Ba! Nawet lepiej, że się wygło, bo zapewne chodzi o ten jeden widoczny w pierwszej grupie zdjęć stopień manewrowy, który zaliczył jakąś kolizję z np. niestabilnym pracownikiem bocznicy ... jest rasowo, jest pięknie, bo ... naturalnie jest proszę państwa, acz ... jak dla mnie ... za czysto, ale przecież nie każdy musi kochać puderniczki :D

Tym optymistycznym zakończeniem życzę wszystkim spokojnej nocy, a sobie niestety ... spokojnej pracy :(
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
369 26 4
#13
Pojedyńcze stopnie pod drzwiami ładunkowymi w wagonach krytych polskiej budowy przedwojennej, znajdowały się zawsze po prawej stronie od środka wagonu, a więc po stronie przeciwnej niż zamknięcie drzwi (!).
Nie mam pod ręką Twojego rysunku, ale dałbym sobie obciąć paznokcie że na nim było tak jak w Katalogu Wagonów Towarowych...
Temat jest mi szczególnie bliski, więc będę drążył.
CIX-stopien.jpg
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
620 2 1
#14
No to już "po Twoich paznokciach"... :).
Ja mam pod ręką swoje rysunki i stopnie przedstawione są na nich tak, jak wyżej napisałem. Gdyby zresztą było inaczej, tzn. gdyby pod drzwiami narysowany był tylko jeden stopień, nie zdarzyłby się błąd przy wykonywaniu wspomnianych wagonów C-IX...
Problem w tym, że na moich rysunkach, na rzucie bocznym wagonu, widoczne są dwa stopnie pod drzwiami ładunkowymi, jeden z widziany "od przodu", a drugi (po przeciwnej stronie wagonu) - widziany "od tyłu" i jeśli ktoś nie zwróci na to uwagi, może popełnić błąd, właśnie tak, jak miało to miejsce w tej sytuacji.
Trzeba przyznać, że o błąd w tej sytuacji było bardzo łatwo, szczególnie, że stopnie te były montowane do wewnętrznych powierzchni ostojnic, a na domiar złego, w miejscach ich mocowania znajdowały się wsporniki dolnej prowadnicy drzwi ładunkowych...
Oczywiście z rysunków wynika jednoznacznie, że stopnie przymocowane są z dwóch stron wagonu, a nie z jednej i widać też, który z nich jest z przodu, a który z tyłu, ale... tak to już jest z rysunkami "2D" :).
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
369 26 4
#15
No to obcinam... :)
Wielkie dzięki. Wychodzi na to, że babol na rysunku jest nie tylko w polskim katalogu wagonów, ale też w katalogu DRG (!).
No chyba że Niemcy przerabiali ten jeden element...? Ale to chyba bez sensu.

CIX-DRG.jpg


Druga kwestia: czy w epoce IIIa te wagony (albo ten konkretny) mogły mieć takie zderzaki?
W naszym katalogu wprawdzie są nabazgrane jakieś 'tulejowe', ale mają dość dziwne jak dla mnie proporcje - poza tym stwierdziliśmy już że w nim ktoś nadużywał odpowiednika ctrl+C - ctrl+V.
W niemieckim dla odmiany są te oldskulowe, z widoczną sprężyną.
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
488 0 0
#16
No to już "po Twoich paznokciach"... :).
Ja mam pod ręką swoje rysunki i stopnie przedstawione są na nich tak, jak wyżej napisałem. Gdyby zresztą było inaczej, tzn. gdyby pod drzwiami narysowany był tylko jeden stopień, nie zdarzyłby się błąd przy wykonywaniu wspomnianych wagonów C-IX...
Problem w tym, że na moich rysunkach, na rzucie bocznym wagonu, widoczne są dwa stopnie pod drzwiami ładunkowymi, jeden z widziany "od przodu", a drugi (po przeciwnej stronie wagonu) - widziany "od tyłu" i jeśli ktoś nie zwróci na to uwagi, może popełnić błąd, właśnie tak, jak miało to miejsce w tej sytuacji.
Trzeba przyznać, że o błąd w tej sytuacji było bardzo łatwo, szczególnie, że stopnie te były montowane do wewnętrznych powierzchni ostojnic, a na domiar złego, w miejscach ich mocowania znajdowały się wsporniki dolnej prowadnicy drzwi ładunkowych...
Oczywiście z rysunków wynika jednoznacznie, że stopnie przymocowane są z dwóch stron wagonu, a nie z jednej i widać też, który z nich jest z przodu, a który z tyłu, ale... tak to już jest z rysunkami "2D" :).
Przed takim dylematem stanąłem przebudowując wagon G10 na Kd z zestawu waloryzującego EFC (z Pana rysunkiem) i muszę przyznać, że dobrze zinterpretowałem rysunek. Dałem stopień po prawej stronie.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 45
Tabor 35
Tabor 109
Tabor 32
Tabor 54

Podobne wątki