• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ED72 i ED73 - Dalekobieżne jednostki PAFAWAG

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#43
O jakie "eksperymenty z reflektorami na EN57" chodzi?
Chodziło mi o brak trzeciego górnego reflektora ?
Czy często było to stosowane :rolleyes: Nic nie wiem - Ogólnie temat ezetów EW51 ...... ED73
Nie jest za bardzo opracowany i czy tylko ja liczę na książkę i monografię o tych pojazdach
stanowiących swego rodzaju powszechną historię kolejową Polski ???
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#44
EN57 początkowo wychodziły z fabryki bez trzeciego reflektora, trzeci wprowadzono dopiero pod koniec lat 1970., a do starszych zespołów montowano je przy naprawach - jak widać, nie do wszystkich (zdjęcie EN57-906 kolegi Ludwika). Tak że nie był to żaden "eksperyment".

A przy okazji dwa zdjęcia ED72, jakie znalazłem w komputerze, oba zrobione na Dworcu Wschodnim w Warszawie. Na pierwszym ED72-10 spięty z EN57.

W-wa Wsch .jpg


ED72-12 właśnie skończył bieg jako Interregio z Krakowa - 7 lipca 2009.

IMG_9569.JPG
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
#45
Zdjęcia Piotrka Chorążego.
ED72-021 + ED72-020 "Prząśniczka" pociąg numer 17101 pod jedną z nastawni Łodzi Kaliskiej 16.07.1999

skan20191119101309_001.jpg

Ten sam pociąg prawie dwa lata wcześniej w peronach Łodzi Kaliskiej. 8.10.1997

skan20191119101248_001-crop.jpg
 

lalek

Użytkownik
Reakcje
34 0 0
#46
Chodziło mi o brak trzeciego górnego reflektora ?
Czy często było to stosowane :rolleyes: Nic nie wiem - Ogólnie temat ezetów EW51 ...... ED73
Nie jest za bardzo opracowany i czy tylko ja liczę na książkę i monografię o tych pojazdach
stanowiących swego rodzaju powszechną historię kolejową Polski ???

Taka książka istnieje: https://www.google.com/search?q=Nor...AUIEigB&biw=1536&bih=742#imgrc=F3ycKHSDcQeP0M:
EW51 i ED73 znajdziesz w części 45-90, zostało im poświęcone wiele stron. Gdyby było Ci mało, to są tam również podane źródła - odnośników jest na prawdę sporo. Odnośnie reflektora, to ten temat był już kiedyś poruszany przynajmniej w jednym wątku (Kult jednostki). Ja rzadko piszę na forum, ale dość mocno swego czasu je czytałem jako lekturę uzupełniającą.
Pozdrawiam serdecznie.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#47
Wikipedia wspomina:
Produkując ED72 wprowadzono wiele innowacji w stosunku do starszego taboru. Należało do nich m.in. wprowadzenie w wagonie ra zespołu klasy pierwszej (z bardziej komfortowymi fotelami), a także nowej tapicerki w klasie drugiej oraz przedziału barowego - Bufet !!!
Mógłby ktoś potwierdzić istnienie bufetu w wagonie ra i jak wyglądał taki Bufecik ?
Kiedy zniknął i co mogło być w nim serwowane (bo to chyba nie obsługiwał WARS WITA WAS)...

Oto jedyne zdjęcie znalezione w internetach - Przedział Bufetowy w ED72
1574601604803.png
 

lalek

Użytkownik
Reakcje
34 0 0
#48
Częściowo potwierdzam, choć nie umiem wskazać członu. Rozsuwając drzwi po lewej stronie były lodówki z napojami, po prawej regał na miarę a w nim przekąski. Na przeciwko były 3 siedzenia i były także głośniki, chociaż przez otwarte okna i ogólny szum trzeba się było dobrze wsłuchać żeby coś usłyszeć.
Nie wiem kiedy zniknął, ale wiem kiedy jeszcze był - 2004/2005.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#49
Częściowo potwierdzam, choć nie umiem wskazać członu. Rozsuwając drzwi po lewej stronie były lodówki z napojami, po prawej regał na miarę a w nim przekąski. Na przeciwko były 3 siedzenia i były także głośniki, chociaż przez otwarte okna i ogólny szum trzeba się było dobrze wsłuchać żeby coś usłyszeć.
Nie wiem kiedy zniknął, ale wiem kiedy jeszcze był - 2004/2005.
Dziękuje za potwierdzenie :cool: Wielu innych ludzi też potwierdza ale zdjęć dalej brak :niepewny:
WOW :cool: Piękna sprawa i piękne pojazdy PAFAWAGU ;) Szkoda, że nie jeżdzą na trasa dalekobieżnych
Ale być może w przyszłym roku pojadą w relacji: Katowice - Gdynia :eek: Jeśli by tak choćby raz się trafił to będzie to
PRawdziwe polskie Pendolino ;) Dopracowane na swój sposób ale by się przejechało takim klasykiem taką relację !!!
 

lalek

Użytkownik
Reakcje
34 0 0
#50
Mam wrażenie że jesteś początkującym detektywem:
http://www.garnek.pl/mkseba/23267351/wnetrze-ed72-021
http://www.garnek.pl/mkseba/23267347/wnetrze-ed72-021
http://www.garnek.pl/mkseba/23267345/wnetrze-ed72-021
http://www.ilostan.forumkolejowe.pl...p=3&seria=23&lok=1455&numer=14&title=ED72-014
O tym konkretnym numerze sam wspomniałeś na pierwszej stronie.

Jeżeli interesuje Cię kwestia przedziałów gastronomicznych w EZT możesz sprawdzić także EN71-043, kiedy był jeszcze "Szrenicą". Posiada(ł) mini-bar.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#51
Mam wrażenie że jesteś początkującym detektywem:
http://www.garnek.pl/mkseba/23267351/wnetrze-ed72-021
http://www.garnek.pl/mkseba/23267347/wnetrze-ed72-021
http://www.garnek.pl/mkseba/23267345/wnetrze-ed72-021
http://www.ilostan.forumkolejowe.pl...p=3&seria=23&lok=1455&numer=14&title=ED72-014
O tym konkretnym numerze sam wspomniałeś na pierwszej stronie.

Jeżeli interesuje Cię kwestia przedziałów gastronomicznych w EZT możesz sprawdzić także EN71-043, kiedy był jeszcze "Szrenicą". Posiada(ł) mini-bar.
Muszę się w końcu nim przejechać :cool: Pozostałości przedziału gastronomicznego - EN72-014 :love::love::love:
Moja ulubiona jednostka Małopolski :rolleyes: Ostatnio narodziła się mój nowy odłam pasji
Miłość do jednostek wyprodukowanych przed 2000 rokiem zwłaszcza ED72 i ED73
Przestałem być już pasażerem tylko miłośnikiem tych jednostek .... sam nie wiem dlaczego ?
Ta pasja jest niewytłumaczalna :p Ale faktycznie jestem już coraz w większym stopniu detektywem
Pozdrawiam
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#52
Jaka jest strategia taborowa POLREGIO ?
Nie rozumiem tej strategii :) Podaje już bardzo ciekawy przykład odnośnie ED72 :love:
Dwa egzemplarze są w obecnym malowaniu -
POLREGiO
Została zachowana pierwotna 1 klasa - Charakterystyczne wygodne siedzenia - zasługuje to na (y)

Odnośnie drugiej 2 klasy widać niekonsekwencje:
ED72-011 - Zachowano pierwotny wystrój wnętrza - pufy i siedzenia zostały :love:
ED72-010 - Zmienione Wnętrze na taki jakie występują w normalnych w EN57:(
Na zainteresowanie tematem przedstawiam wam foto:

ED72-011 na stacji Krzeszowice 10.01.2019 roku
Może mi ktoś wyjaśnić tą niekonsekwencje w Polregio ?
Czym można to wytłumaczyć ?

1578759960451.png

 
Reakcje
1.611 378 7
#53
Strategia taborowa Polregio? Jaka jest? Otóż wydaje się że nie ma żadnej. Co oddział to inny tabor, inne malowanie.
A już w tej "strategii" przoduje oddział w Gdyni. Pomorze jako jedyny skansen EN57 troskliwie pielęgnowany...
Wystarczy wyjechać za Odrę i porównać z DB Regio...
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#54
Dwa egzemplarze są w obecnym malowaniu - POLREGiO
Już 3, dosłownie kilka dni temu zakończono naprawę ED72-008. Ze zdjęcia nie mogę odczytać jednoznacznie daty naprawy, ale na pewno 2020 rok w ZNT Kruszewiec (chyba 03.01.2020). Nie wiem jak wygląda w środku, ale na na czole widać lekkie zmiany w malowaniu w porównaniu do 011.
ED72-008 - Krakow Zablocie (2020-01-09) - 200109_015_6478_DxO.jpg
Na wyświetlaczu jest numer regio do Suchej Beskidzkiej, ale to nie był ten pociąg, tylko jakiś pociąg służbowy.
Data i miejsce zdjęcia: 9 stycznia 2020, Kraków Zabłocie.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#56
Mam pytanko do znawców:
Jaka sprężarka jest obecnie używana w pojazdach ED72 ?
Czy fabrycznie maszyny posiadały sprężarki rodem z EN57 ?
Czy różniły się te pojazdy względem mechaniki ruchu z EN57 ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#57
Czy różniły się te pojazdy względem mechaniki ruchu z EN57 ?
Szczegółowych danych technicznych nie znam, ale z porównania układu wagonów można wnioskować, że ED72 powinny mieć lepsze osiągi (przede wszystkim przyspieszenie) od EN57 ze względu na stosunek liczby wagonów napędnych do doczepnych: 2/2 w ED72 i 1/2 w EN57. ED72 maja podobny stosunek mocy do masy, jak EN71, lepszy niż EN57.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#58
Mam też inne pytanko:
Jadąc ED72 mamy wrażenie że jazda jest przyjemniejsza :love:
Czy jednostki ED72 mogą być lepiej wyciszone czy to tylko wrażenia pod względem
fascynacji tymi jednostkami o_O Jak to jest z tym wyciszeniem w tych pojazdach ?
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#59
Dziennik eksploatacyjny ED72 :cool: Obecna sytuacja w POLREGIO:
Obecnie Czynne jednostki ED72 - Elektryczne Dalekobieżne Zespoły Trakcyjne:
Malowanie Czerwono-Czarne (buraczane) - 1 sztuka - ED72-019 - Wielkopolska
Malowanie pomarańczowe + granatowe pasy (tygrysek) - 2 sztuki - ED72-014 i ED72-009 - Małopolska
Malowanie szaro-czerwono-pomarańczowe (POLREGIO) - 3 sztuki - ED72-008, ED72-010 i ED72-011 - Małopolska
Obecnie odbiory techniczne przechodzi jednostka ED72-012 (malowanie POLREGIO)
Wnętrze pojazdów mających aktualną rewizję i będące w ruchu:
Oryginalne - 2 klasa tapicerowana + 1 klasa fotele lotnicze: ED72-009, ED72-011, ED72-014, ED72-019
Zmienione - 2 klasa nowe siedzenia + 1 klasa fotele lotnicze: ED72-010
Zmienione wraz z pierwszą klasa - 2 klasa nowe siedzenia + 1 klasa nowe siedzenia: ED72-008
Można spodziewać się, że kolejne jednostki ED72 podczas napraw rewizyjnych będą pozbawione foteli lotniczych :confused:
Coś co było wyróżnikiem ED72 i ED73 powolutku odchodzi w przeszłość a mowa tu o fotelach lotniczych w 1 klasie ...
Owa ,,kastracja,, jest wynikiem dążenia POLREGIO do ,,unowocześnienia taboru przewożnika,,
Szczerze mówiąc byłem zdziwiony jak pierwszy raz wsiadłem do ED72-008 bowiem szukałem foteli lotniczych :love:

PS: Obecnie najdłuższą relacją jednostek ED72 jest REGIO Kraków Gł - Chałupki obsługiwany
niekiedy przez te legendarne jednostki - Mam pytanko do wszystkich uczestników forum:
ED72 to EDyta czy EDek :) Była niedawno dyskusja na facebooku...

Tutaj moja zdjęcie przedstawiające normalne zmienione wnętrze w jednostce ED72-008 w 2 klasie :)
Powolutku znikają wygodne kanapy w 2 klasie i fotele lotnicze w 1 klasie ...
Zdjęcie: Wnętrze ED72-008 na trasie Krzeszowice-Kraków 25.02.2020
1585082622919.png
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#60
Dziennik eksploatacyjny ED72 :cool: Obecna sytuacja w POLREGIO:
Obecnie Czynne jednostki ED72 - Elektryczne Dalekobieżne Zespoły Trakcyjne:
Malowanie Czerwono-Czarne (buraczane) - 1 sztuka - ED72-019 - Wielkopolska
Malowanie pomarańczowe + granatowe pasy (tygrysek) - 2 sztuki - ED72-014 i ED72-009 - Małopolska
Malowanie szaro-czerwono-pomarańczowe (POLREGIO) - 3 sztuki - ED72-008, ED72-010 i ED72-011 - Małopolska
Obecnie odbiory techniczne przechodzi jednostka ED72-012 (malowanie POLREGIO)
Wnętrze pojazdów mających aktualną rewizję i będące w ruchu:
Oryginalne - 2 klasa tapicerowana + 1 klasa fotele lotnicze: ED72-009, ED72-011, ED72-014, ED72-019
Zmienione - 2 klasa nowe siedzenia + 1 klasa fotele lotnicze: ED72-010
Zmienione wraz z pierwszą klasa - 2 klasa nowe siedzenia + 1 klasa nowe siedzenia: ED72-008
Można spodziewać się, że kolejne jednostki ED72 podczas napraw rewizyjnych będą pozbawione foteli lotniczych :confused:
Coś co było wyróżnikiem ED72 i ED73 powolutku odchodzi w przeszłość a mowa tu o fotelach lotniczych w 1 klasie ...
Owa ,,kastracja,, jest wynikiem dążenia POLREGIO do ,,unowocześnienia taboru przewożnika,,
Szczerze mówiąc byłem zdziwiony jak pierwszy raz wsiadłem do ED72-008 bowiem szukałem foteli lotniczych :love:

PS: Obecnie najdłuższą relacją jednostek ED72 jest REGIO Kraków Gł - Chałupki obsługiwany
niekiedy przez te legendarne jednostki - Mam pytanko do wszystkich uczestników forum:
ED72 to EDyta czy EDek :) Była niedawno dyskusja na facebooku...

Tutaj moja zdjęcie przedstawiające normalne zmienione wnętrze w jednostce ED72-008 w 2 klasie :)
Powolutku znikają wygodne kanapy w 2 klasie i fotele lotnicze w 1 klasie ...
Zdjęcie: Wnętrze ED72-008 na trasie Krzeszowice-Kraków 25.02.2020

Zobacz załącznik 717810
AKTUALIZACJA ILOSTANU ED72 :love:
Oprócz opisanych czynnych EDytek - ED72 do stanu czynnego powróciły następujące pojazdy:
ED72-012 - Przydział: Małopolski Zakład w Krakowie
ED72-013 - Przydział: Małopolski Zakład w Krakowie

Wszystkie wymienione jednostki mają firmowe malowanie Polregio i zmienione siedzenia tak jak w opisanym ED72-008 :(
Widać, że jeszcze te pojazdy określane mianem EDYTA / EDEK jeszcze trochę posłużą co mnie nie zmiernie cieszy o_O
Niestety doszła do nas informacja, że EN57-022 - Ostatni czynny plastik został zezłomowany ... (informacja nie potwierdzona)
Chciałoby się zachować po jednej w jednostce w każdym wystroju wnętrze dla potomnych :love:
 
Ostatnio edytowane: