• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dzierżoniów - muzeum NIE dla zwiedzających

#1
Witam
Chciałbym się z kolegami podzielić pewnymi informacjami i materiałami. Mieszkam w Dzierżoniowie i w zasadzie za oknem mam piękną stację kolejową, z wspaniałą lokomotywownią wachlarzową, skrywającą stare parowozy i wagony. Miała to być filia Muzeum Kolei w Jaworzynie, została tu przetransportowana część eksponatów, kilka nawet zostało sprowadzonych z innych miejsc. Część z nich została solidnie odmalowana (raczej nie odremontowana) przez kilku emerytowanych kolejarzy, eksponatów przybyło, część została schowana pod dach. Tak to powoli rosło w latach 2015-2016, aż... kłódka zawisła na bramie, wstępu nie było przed otwarciem i otwarcia też nie było. Smutna rzeczywistość - skończył się pewnie jakiś unijny fundusz i koniec historii. Miałem przyjemność w tamtych latach wejść na teren tej lokomotywowni i zrobic zaledwie kilka zdjęć, bo czekałem na jej normalne uruchomienie jako muzeum - i się nie doczekałem. Nadzieją był jeszcze fakt że w minionym roku przeprowadzono remont dachu (nowa papa) na lokomotywowni. Chciałbym chociaż wrzucić kilka zdjęć tego co się tam znajduje, może nie wszystkie naraz, żeby coś chociaż opisać pod nimi. Może uda mi się jeszcze teraz jakoś tam wejść, uzupełnić te zdjęcia o to co chociaż stoi przed halą lokomotywowni. Chciałbym żeby każdy kto chociaż ma jakieś informacje o tych obiektach (lokomotywach) coś dodał od siebie, a może ktoś wie konkretnie jakie są plany co do tego muzeum? Ja usłyszałem juz wiele odpowiedzi na moje pytanie, żadnej sensownej. Szkoda tych obiektów które stoją przed muzeum a nie są wyremontowane... No to zaczynam.
Ty45 6 - stoi przed halą, w zasadzie byl dostępny do obejrzenia zza płotu, widoczny dla jadących linią kolejową z Dzierżoniowa w stronę Piławy.
059b.jpg
060a.jpg
061b.jpg
064a.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Marcub85

Marcub85

Użytkownik
#3
Tak, to też zawsze zwracało moja uwagę. Dołączę zaraz zdjęcia tendra, dodam tylko że w tej chwili ten parowozów jest przestawiony, zmieniono jego miejsce postoju
 
OP
OP
Marcub85

Marcub85

Użytkownik
#4
Tender do Ty45-6:
Zdjęcia może są mało obrazowe, robione na szybko - bo podkreślam że wstęp był tylko okazyjny, inna sprawa że w lokomotywowni jest bardzo ciasno, wszystkie tory zajęte - nie ma jak się odsunąć zeby wykadrować zdjęcie. Żeby zrobić np. czoło lokomotywy wrota musiałyby być otwarte...
068b.jpg
071a.jpg
 
OP
OP
Marcub85

Marcub85

Użytkownik
#5
Chciałbym jeszcze dodać że celem mojego wątku nie jest marudzenie że to tak stoi bezczynnie, że ktoś (zarządca) działa opieszale, bo wiem że taka organizacja muzeum jest ogromnym kosztem i wysiłkiem, nie chcę tu obrażać nikogo. Celem jest pokazanie że jest tu coś, perełki, wspaniałe lokomotywy, a nie każdy o tym wie, nie każdy ma do tego dostęp, a wielka szkoda, może nagłaśnianie tematu wzbudzi zainteresowanie, a to napędzi bieg zdarzeń...
 

t_domagalski

Aktywny użytkownik
#6
Widać, że "fachowo" odłączono tender od parowozu. :(
To jest pikus w porównaniu z pozostałymi stratami i brakami. Oprócz niemal "oczywistego" braku wiązarów i korbowodów, z tego parowozu ktoś buchnął nawet prowadnicę krzyżulca i łożyska kulisy. Zniknął cały osprzęt stojaka kotła. Nie oszczędzono nawet drzwiczek paleniskowych. :mad:
 
OP
OP
Marcub85

Marcub85

Użytkownik
#8
To jest pikus w porównaniu z pozostałymi stratami i brakami. Oprócz niemal "oczywistego" braku wiązarów i korbowodów, z tego parowozu ktoś buchnął nawet prowadnicę krzyżulca i łożyska kulisy. Zniknął cały osprzęt stojaka kotła. Nie oszczędzono nawet drzwiczek paleniskowych. :mad:
No cóż, obiekty w Muzeum w Dzierżoniowie raczej są ubogie w takie detale. Elementy napędów, wiązary, lampy i tabliczki z numerami to prawdziwe rarytasy...
 
OP
OP
Marcub85

Marcub85

Użytkownik
#9
Ty2-64 - dotarła jako jeden z ostatnich obiektów 10 maja 2016 do Muzeum w Dzierżoniowie. W tle zdjęcia z rozładunku widać jak niewielka droga dzieli lokomotywy od palnika i złomowiska... Tak się akurat składa że w dawnym miejscu nawęglania lokomotywowni w Dzierżoniowie jest skup złomu, ale tu na szczęście nie jest on miejscem docelowym...
Tender trafił od razu pod dach, dla niego znalazło się jeszcze trochę miejsca w środku.
20160510_110417a.jpg
20160510_110420a.jpg
20160510_110910a.jpg
20160529_144257a.jpg
20160529_143802a.jpg
 
OP
OP
Marcub85

Marcub85

Użytkownik
#10
Nie wiem dlaczego zabrakło opisu przy zdjęciu Ol49-102. Ciekawostką jest fakt że przyjechała do muzeum w Dzierżoniowie z Jaworzyny Śląskiej na własnych kołach (torami), przez pewien czas stała na bocznym torze naprzeciw peronów z banerem reklamowym Muzeum Techniki. Do dziś nie mogę zrozumieć dlaczego w budce maszynisty na czas transportu zamontowano piec (!), uszczelniono okna rozgrzano ją od środka(?!), przy oknie budki maszynisty wystaje rura spiro komina tego pieca...
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#11
To jest pikus w porównaniu z pozostałymi stratami i brakami.
Czy pikuś czy też kajtuś wszystko jedno. Mnie chodzi o obraz kretyństwa jakie panuje w naszym kraju, szczególnie, że nie jest to pierwszy przypadek takiego "rozłączania" parowozu i tendra. Nie uczynił tego jakiś drobny złodziejaszek tylko pracownik "wyspecjalizowanej firmy" pod okiem i przy aprobacie swego szefa.
Oprócz niemal "oczywistego" braku wiązarów i korbowodów, z tego parowozu ktoś buchnął nawet prowadnicę krzyżulca i łożyska kulisy. Zniknął cały osprzęt stojaka kotła. Nie oszczędzono nawet drzwiczek paleniskowych. :mad:
Znikają całe linie kolejowe, mosty ... chyba już wszyscy przeszli nad tym do porządku dziennego. Nikt za to nie ponosi odpowiedzialności.
 

Bobik

Aktywny użytkownik
#12
Ja chyba rozumiem skąd ta znieczulica , brak poszanowania zabytków techniki i architektury użytkowej. Poprostu brak edukacji. Albo niewłaściwy jej tok. Uczy się jakichś bzdur , ale o historii swojej okolicy nikt się w szkole nie dowie. Niemal codziennie przejeżdżam koło zrujnowanej lokomotywowni Średzkiej Kolei Powiatowej (Poznań-Kobylepole) , jak zapytam kogokolwiek ze swoich znajomych czy wiedzą co to, każdy wzrusza ramionami... A to taka ciekawa okolica: Lokomotywownia i budynek stacyjny stoją do dziś, tory znikają w krzaczorach, browar hrabiego Mycielskiego przerobiono na osiedle loftowe, mauzoleum Mielochów też gdzieś w krzaczorach... I mam wrażenie że oprócz mnie mało kto o tym wie, a nawet jak próbuję coś opowiedzieć ,to mają mnie za wariata....Ludzie gonią za nowym, gardzą starym...
 

t_domagalski

Aktywny użytkownik
#13
...tylko pracownik "wyspecjalizowanej firmy" pod okiem i przy aprobacie swego szefa..
Masz rację. Zlomiarzowi dałoby się to jakoś wybaczyć. Ale od "wyspecjalizowanej firmy" można wymagać choćby minimalnej wiedzy nt. konstrukcji powierzonych jej maszyn. Inna sprawa - gdzie był w tym czasie ktoś z muzeum?
A z innej beczki - ciekawe, w jakim stanie dojechała do Dzierżoniowa ta Ola, skoro jechała na własnych kołach? Widziałem juz na kilku filmach "geniuszy", którzy "smarowali" osie wyciaganych z krzaków wraków... polewając koła z wierzchu olejem... :rolleyes:

A co do znieczulicy i braku szacunku, to przez ponad 40 lat uczono w PRL, że wszystko co wspólne jest niczyje. I teraz niestety ta nauka przechodzi z rodziców na dzieci... Nie jedno, ale chyba ze trzy pokolenia będą musiały wymrzeć w tym kraju, żeby zmieniła się mentalność ludzi... Pytanie, czy dożyją do tego czasu jakieś zabytki?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Marcub85

Marcub85

Użytkownik
#14
Chciałbym zwrócić uwagę kolegów na pewną ciekawostkę dzierżoniowskich kolei o której mało kto pamięta. Na załączonym zdjęciu widać budynek lokomotywowni wachlarzowej, przed nią dźwig bramowy, dwie wapniarki - odmalowane. Ale po lewej stronie stoi budynek mieszkalny, który na samym początku po uruchomieniu linii kolejowej (w 1858r) w Dzierżoniowie był właśnie budynkiem parowozowni czterostanowiskowej (rzędowej). Wskazują na to ozdobne łukowe gzymsy, w tych miejscach były właśnie wrota hali parowozowej. Jest to budynek widoczny od strony ulicy Kolejowej. Trudno dotrzeć do materiałów które to opisują i obrazują, pamiętam że dość dobrze było to opisane w jednej z kronik miasta Dzierżoniowa, którą przypadkiem czytałem u znajomej osoby przed kilku laty. Nie mogę jednak odnaleźć tych materiałów, ani przypomnieć sobie tytułu tego wydania (a jest tego sporo) - może ktoś pomoże...
20150816_140646b.jpg
 
#16
Mam pytanie do autora tego tematu kol. @Marcub85
Orientujesz się może kolego czy wagon motorowy SN80 trafił docelowo właśnie do Dzierżoniowa ?
Taki był zamysł aby tam stacjonował - czy nadal stoi pod chmurką w Jaworzynie Śląskiej ?
Pozdrawiam
 
OP
OP
Marcub85

Marcub85

Użytkownik
#17
Mam pytanie do autora tego tematu kol. @Marcub85
Orientujesz się może kolego czy wagon motorowy SN80 trafił docelowo właśnie do Dzierżoniowa ?
Taki był zamysł aby tam stacjonował - czy nadal stoi pod chmurką w Jaworzynie Śląskiej ?
Pozdrawiam
Panie Zbigniewie, od 2016 r. nie zauważyłem żeby cokolwiek przybyło do Dzierżoniowa, natomiast w zeszłym roku na Festiwalu Pary w Jaworzynie Śląskiej SN80 stał tam na 100% i o ile mi wiadomo na chwilę obecną również tam stoi (ale to na 90%)
 
OP
OP
Marcub85

Marcub85

Użytkownik
#19
Panie Zbigniewie - coś w Pana barwach (avatar)
TKt48-72 - jeden z pierwszych obiektów odmalowanych w tutejszym muzeum. Zdjęcie w hali wykonano w 2015r, zdjęcie na zewnątrz - stan obecny. Jak widać nie służy jej postój "pod chmurką" - farba na obudowie zbiorników wody zaczyna się łuszczyć... Lokomotywa chyba w ostatniej chwili uniknęła pocięcia na złom, ale palnik zaczął już zdejmować osłonę kotła. Stąd po lewej stronie duża dziura w poszyciu, widoczny kocioł.
tkt48 2015.jpg
DSCN3957tk48 2019.jpg
 

Podobne wątki