Po kilku wymianach opinii z kolegami zza Odry w sprawie ustalenia standardu FremO dla naszych modułów doszedłem do następujących założeń, które proponuję omówić, aby wspólnie ustalić standard Frem0 dla Polski jako najbardziej przemyślany.
na początek proponuję ustalenie definicji :
• moduł - oznacza że po obu stronach jest ściana czołowa w standardzie Fremo 2012,
• segment - oznacza część większego modułu np. stacja w całości jest modułem, ale składa się z segmentów, czy długi most zaprojektowany na dwóch segmentach, które razem stanowią dopiero moduł.
oraz to, czy chcemy budować makietę w klimatach polskich z okresu PRL (?)
GŁÓWNE ZASADY :
0. standard łączenia modułów : płaska ściana czołowa Fremo 2012 lub ze zboczem jednostronnym o wysokości max. h=180 mm od spodu modułu,
1. szerokość modułów trasowych 600 mm
2. szlak jednotorowy
3. stacje o szerokości od 600/700/800/900/1000/1100/1200/1500 mm
4. minimalny promień łuku 1600 mm, zalecane i wskazane 2000 mm
5. rozjazdy w geometrii Lenz dopuszczalne, choć na głowicach wskazane dla długich wagonów pośpiesznych rozjazdy o geometrii min. 1:6,6 kąt max. 8,6 stopni (wskazane 1:8,1 czyli 7 stopni) np Peco, Hegob, Eurorail, Wenz, a w przypadku jednak użycia rozjazdów Lenz : przelot dla długich wagonów pośpiesznych wyłącznie torem głównym bez mijanki.
6. Mijanki zapewnione dla składów 4 m, wobec tego stacje o długości modułu min. 6 m (segmenty zatem : 6 x 1,0 m, 5 x 1,20m, 4 x 1,50 m)
7. NOWOŚĆ : rozstaw torów głównego i mijanki 168,5 mm, aby zmieścić peron, zgodny z geometrią głowicy Lenz dla układu szelek, rozstaw torów równoległych 114,3 mm w tym bocznicowych w standardzie Lenz.
8. NOWOŚĆ : szlak łukowy w nachyleniu 5%, czyli pod podkłady na końcu od strony zewnętrznej podkładamy 3 mm listewki, kąty dla modułów łukowych : 15 i 30 stopni.
9. NOWOŚĆ : odcinek prostego modułu 600 x 600 (lewy i prawy) jako moduł (jasno zielony na planie) do zmiany nachylenia z 0% na 5%.
10. NOWOŚĆ : szlaki łukowe podzielone na dwie części : najazdową z prostej o promieniu R=3500 mm i następne R=2000 mm. Wszystkie łuki w nachyleniu 5%.
11. dla segmentów złącza centrujące (np stacje, czy mosty na dwóch segmentach) za pomocą gniazd bananowych d=3,0 mm łączonych na pręt d=3,00 mm z ewentualnym przeprowadzeniem przez te gniazda napięcia do celów oświetlenia terenu (12/16 V) - jako możliwe rozwiązanie według uznania, ale tylko do zastosowań w ramach łączenia modułów pewnych.
12. magistrala Loconet i złącza na każdej stacji przy każdej głowicy 2 x RJ45 po obu stronach (można zastosować przełącznik na własne sposoby sterowania w domu np. XpressNet lub Roco)
13. sterowane rozjazdami elektrycznie z pulpitu analogowo lub z magistrali LocoNet/XpresNet lub mechanicznie za pomocą nastawników cięgnowych.
14. użycie pianki poliuretanowej grubości 20 mm jako dystansu między podłogą a podkładem korkowym nasypu, który to korek powinien mieć grubość 10 mm .
15. gniazda bananowe d=3 mm zgodnych z Fremo ale osadzonych w kątowniku aluminiowym,
16. przekrój przewodów DCC 2 x 2,5 mm2, przewodów oświetlanie 2 x 2,5 mm2 , magistrala LocoNet złącza RJ12
17. wysokość nóg regulowana 1000/1100/1300 mm do główki szyny
Proponuję wykonanie serii gotowych elementów :
- ścian czołowych modułów Frem0 2012 ze sklejki 10 mm wycinanej laserowo w 2-ch wersjach : płaska i z nachyleniem 5% toru dla modułów łukowych
- kątownik z gniazdami bananowymi do łączenia modułów,
- kable połączeniowe bananowe 2 x 2,5 mm2 + dla magistrali LocoNet RJ12
- przyrząd do kalibracji montażu szyn (do wypożyczania : prosty i z przechyłem 5%)
na zdjęciach :
- przymiar do kalibracji szyn na ścianie czołowej modułu,
- gniazda bananowe do kalibracji segmentów,
- przykład modułów z szlakiem łukowy w spadku i przejściowym (z 0% na 5%) modułem toru prostego od długości modułu 600 mm.
Co o tym sądzicie ?
na początek proponuję ustalenie definicji :
• moduł - oznacza że po obu stronach jest ściana czołowa w standardzie Fremo 2012,
• segment - oznacza część większego modułu np. stacja w całości jest modułem, ale składa się z segmentów, czy długi most zaprojektowany na dwóch segmentach, które razem stanowią dopiero moduł.
oraz to, czy chcemy budować makietę w klimatach polskich z okresu PRL (?)
GŁÓWNE ZASADY :
0. standard łączenia modułów : płaska ściana czołowa Fremo 2012 lub ze zboczem jednostronnym o wysokości max. h=180 mm od spodu modułu,
1. szerokość modułów trasowych 600 mm
2. szlak jednotorowy
3. stacje o szerokości od 600/700/800/900/1000/1100/1200/1500 mm
4. minimalny promień łuku 1600 mm, zalecane i wskazane 2000 mm
5. rozjazdy w geometrii Lenz dopuszczalne, choć na głowicach wskazane dla długich wagonów pośpiesznych rozjazdy o geometrii min. 1:6,6 kąt max. 8,6 stopni (wskazane 1:8,1 czyli 7 stopni) np Peco, Hegob, Eurorail, Wenz, a w przypadku jednak użycia rozjazdów Lenz : przelot dla długich wagonów pośpiesznych wyłącznie torem głównym bez mijanki.
6. Mijanki zapewnione dla składów 4 m, wobec tego stacje o długości modułu min. 6 m (segmenty zatem : 6 x 1,0 m, 5 x 1,20m, 4 x 1,50 m)
7. NOWOŚĆ : rozstaw torów głównego i mijanki 168,5 mm, aby zmieścić peron, zgodny z geometrią głowicy Lenz dla układu szelek, rozstaw torów równoległych 114,3 mm w tym bocznicowych w standardzie Lenz.
8. NOWOŚĆ : szlak łukowy w nachyleniu 5%, czyli pod podkłady na końcu od strony zewnętrznej podkładamy 3 mm listewki, kąty dla modułów łukowych : 15 i 30 stopni.
9. NOWOŚĆ : odcinek prostego modułu 600 x 600 (lewy i prawy) jako moduł (jasno zielony na planie) do zmiany nachylenia z 0% na 5%.
10. NOWOŚĆ : szlaki łukowe podzielone na dwie części : najazdową z prostej o promieniu R=3500 mm i następne R=2000 mm. Wszystkie łuki w nachyleniu 5%.
11. dla segmentów złącza centrujące (np stacje, czy mosty na dwóch segmentach) za pomocą gniazd bananowych d=3,0 mm łączonych na pręt d=3,00 mm z ewentualnym przeprowadzeniem przez te gniazda napięcia do celów oświetlenia terenu (12/16 V) - jako możliwe rozwiązanie według uznania, ale tylko do zastosowań w ramach łączenia modułów pewnych.
12. magistrala Loconet i złącza na każdej stacji przy każdej głowicy 2 x RJ45 po obu stronach (można zastosować przełącznik na własne sposoby sterowania w domu np. XpressNet lub Roco)
13. sterowane rozjazdami elektrycznie z pulpitu analogowo lub z magistrali LocoNet/XpresNet lub mechanicznie za pomocą nastawników cięgnowych.
14. użycie pianki poliuretanowej grubości 20 mm jako dystansu między podłogą a podkładem korkowym nasypu, który to korek powinien mieć grubość 10 mm .
15. gniazda bananowe d=3 mm zgodnych z Fremo ale osadzonych w kątowniku aluminiowym,
16. przekrój przewodów DCC 2 x 2,5 mm2, przewodów oświetlanie 2 x 2,5 mm2 , magistrala LocoNet złącza RJ12
17. wysokość nóg regulowana 1000/1100/1300 mm do główki szyny
Proponuję wykonanie serii gotowych elementów :
- ścian czołowych modułów Frem0 2012 ze sklejki 10 mm wycinanej laserowo w 2-ch wersjach : płaska i z nachyleniem 5% toru dla modułów łukowych
- kątownik z gniazdami bananowymi do łączenia modułów,
- kable połączeniowe bananowe 2 x 2,5 mm2 + dla magistrali LocoNet RJ12
- przyrząd do kalibracji montażu szyn (do wypożyczania : prosty i z przechyłem 5%)
na zdjęciach :
- przymiar do kalibracji szyn na ścianie czołowej modułu,
- gniazda bananowe do kalibracji segmentów,
- przykład modułów z szlakiem łukowy w spadku i przejściowym (z 0% na 5%) modułem toru prostego od długości modułu 600 mm.
Co o tym sądzicie ?
Ostatnio modyfikowane przez moderatora: