• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Frem0 Dyskusja o standardzie FremO PL

OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#81
Profil asymetryczny 15/25 jest rozwiązaniem spełniającym rozstaw otworów 100/100 mm.
Profil asymetryczny 10/30 jest w tym względzie niemożliwy, chyba że będzie łączony rozstawem 80/80 mm.

FremO 15:25.png
FremO 10:30.png
 
Ostatnio edytowane:

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.943 15 2
#83
panowie a jak kształtuję się norma nie tyle dla stacji co przystanku? Chodzi mi o przypadek jednotorowego szlaku. Przystanek bez dodatkowej bocznicy czy mijanki. Jaką minimalną długość można by przyjąć?
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
549 1 0
#84
W normie jest taki zapis

"3.4. minimalna długość pociągu 3000 mm - ustalamy 4000 mm (pociąg pospieszny 6-cio wagonowy)."

Jeśli to oznacza, że po makiecie mają śmigać tylko takie długie składy to przystanek musi być tak samo długi jak peron na stacji gdzie ten pośpiech staje ale jaki pociąg pospieszny 6-cio wagonowy będzie zatrzymywał się na jakimś tam przystanku we wsi lub małym miasteczku ? Czy to przypadkiem nie miała być zalecana minimalna długość pociągu ? A może maksymalna długość pociągu ?
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#85
W sumie to wkradło się małe nieporozumienie. Oczywiście, że pociągi mogą być krótsze niż 3 m, a więc i przystanek. Ma to szczególnie zastosowanie na jednotorowej linii lokalnej, gdzie będą kursowały czasami składy po 2-3 wagony za lokomotywą. Wydaje się za rozsądne, aby minimalna długość przystanku linii lokalnej mogła obsłużyć 3 wagony (np. ryflaki) i lokomotywę, czyli łącznie min. 2 m. Można więc zmienić długość minimalną składu określoną w punkcie 3.4 na 2000 mm.
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
549 1 0
#87
Tomasz Stangel napisał(a):
Na mojej modułowej wystarczające jest 2000mm. Wszystko po tym pojedzie. Na bocznicach mogą być mniejsze.
Właśnie planuję sto dwudziesty siódmy wariant moich modułów i kombinuję jak je ułożyć na tym strychu, który może w końcu uda mi się zasiedlić i zastanawia mnie jaki powinien być minimalny, nazwijmy go "domowy" promień łuku, na którym lokomotywy nie będą się "męczyć" ? ( Co w H0/TT objawia się zwalnianiem na łukach 440/310 mm przy jeździe w analogu, bo cyfrowo dekoder utrzymuje zadaną prędkość ale silnik musi wtedy zwiększyć moc ).

Jak to wygląda w praktyce w wielkości 0 ? Jaki jest minimalny promień zalecany przez firmę Lenz dla BR64 ? Jakoś nie mogę teraz znaleźć tej informacji a wydaje mi się że było to coś około 1000 mm choć dla BR58 firmy KISS podane jest R.min 800mm a to dłuższy lok przecież. Czy promień 1200 mm byłby wystarczający dla większości loków (oprócz Big-Boy'a oczywiście) czy jednak nastawiać się na 1600 zapisane w normie ?
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#88
Marku
Lenz wymusił na producentach modeli od kilku lat (Kiss-Ludmila, Wunder-BR57, MTH-BR44) min. promień skrętu 800 mm, aby dostosować do swojego toru łukowego o symbolu R1=914 mm. Taki promień pozwala na używanie taboru na torowiskach standardu Lenza, ale bezwzględnie wymaga to używania sprzęgów Lenza z prowadzeniem kulisowym znanym z H0, bo inaczej przy sprzęgach śrubowych dłuższe wagony będą się wykolejać poprzez zachodzące i zakleszczające się na sobie zderzaki (niemieccy modelarze używają w takich przypadkach nakładki poszerzające czoło zderzaków do prostokątnych) .

Norma FremO mówi o min. R>2500 mm, co ma zastosowanie do relatywnie dobrego odwzorowania rzeczywistości oraz do przebiegu pociągów z długimi osobowymi wagonami 4-osiowymi.
W warunkach domowych, jak i na liniach lokalnych jednotorowych można oczywiście ten promień zmniejszyć, tam nie będą wpuszczane długie wagony, choć ryflaki by przydało się czasami pokazać na takich liniach. Sądzę, że warto pomyśleć o min. promieniu jako R>1600 mm, co odpowiada mniej więcej łukom Lenza o symbolu R10.
Np. moje modele diesli PKP przygotowałem na taki właśnie minimalny łuk R10 Lenza, bo na łuku R=914 mm wychylenie wózków SP45/SU46/SM31/Ludmiły Kiss'a, nie są do zaakceptowania.

Wynika z tego, że R10 Lenza o promieniu R>1600 mm powinien być minimalnym promieniem.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#90
Proponuję, aby ujednolicić zieleń na granicy modułów Frem0-PL i wprowadzić obowiązek posiana trawy do elektrosadzenia firmy MiniNatur nr 004-22 (wysokość 4,5 mm Sommer=lato) od korony rowów odwadniających do końca modułu i na głębokość min. 10 cm od czoła profilu Frem0, a potem można cieniować i budować jak się chce. To ładna soczysta letnia trawa.