• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Frem0 Dyskusja o standardzie FremO PL

Meggido

Znany użytkownik
ŁKMK
#21
Z ciasnym promieniem jeszcze da się żyć, tabor przejdzie, ale z dużym kątem zwrotu już nie.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#22
Z ciasnym promieniem jeszcze da sie zyc, tabor przejdzie, ale z duzym katem zwrotu juz nie.
No to pozostaje tańsza alternatywa Peco 8* i R=1828 mm w cenie 65 €, czyli taniej od Lenza 11,25* R=1639 mm w cenie 90-100 €.
Rozjazdy Peco są prawie w ciągłej sprzedaży na ebay.de

SLE792BH_2.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#24
Po wczorajszych i dzisiejszych dyskusjach chciałbym zaproponować zamknięcie ustaleń co do standardu FremO PL.
Doszliśmy do wniosku, że należy wprowadzić wszystkie przepisy określone normą Fremo 2012 oraz dodatkowe ustalenia.

NAJWAŻNIEJSZE Z NORMY FREMO :
1. wysokość do góry szyny 1300 mm + dodatkowo opcja na 1150 mm z kalibracją wysokości +/- 15 mm
2. znormalizowany profil łączący moduły zgodnie z rysunkiem na stronie 20 normy o szerokości 600 mm, łączony śrubami motylkowymi M8 i dużymi podkładkami, otwory d=12 mm, szlak jednotorowy, profile : symetryczny 300/300 mm i asymetryczny 400/200 mm
3. minimalna odległość osi toru od brzegu modułu/segmentu 100 mm
4 przejście pomiędzy modułami musi być obsadzone jednolitą dla wszystkich trawą na odległość ok. 200 mm - kolor ustalimy
5. boki modułów/segmentów muszą być pomalowane na jeden z podanych RAL - ustalamy RAL 7037
6. moduł/segment powyżej 500 mm długości musi mieć własne nogi
7. moduł/segment musi mieć nadany (przez Club0.pl) numer oraz imię i nazwisko autora
8. magistrala LocoNet odrębna dla torowiska, stacje wyposażone w boostery LocoNet min.5A i boxy 2 x 2RJ12
9. łuki na szlakach i stacjach o promieniu min. 2500 mm,
10. rozjazdy na głowicach stacji o promieniu min. 3000 mm - dopuszcza się inne geometrie rozjazdów :
- kąt max.9* R min.1800 mm (np. Peco 8*/R=1828 mm)
- w przypadku zastosowania rozjazdów Lenz 11,25*/R=1639 mm możliwość ruchu wyłącznie składami wyposażonymi w sprzęgi Lenz/Brawa i wówczas stacja taka dla składów ze sprzęgami śrubowymi będzie wykorzystywana wyłącznie jako przelotowa w linii prostej.

11. rozstaw torów zgodnie z NEM112 :
- dla stacji min. 103 mm
- dla szlaków dwutorowych 89 mm, a na łukach 90 mm
12. maksymalna długość pociągów L=4000 mm (mijanki powinne spełniać ten warunek)
13. skrajna budowli zgodnie z normą Fremo.
14. tor prosty pomiędzy łukami w różne strony min. 350 mm

15. kątownik aluminiowy z gniazdami bananowymi 4 mm (patrz zdjęcie)

OPCJONALNIE :
1. będą profile Frem0 z jednostronną skarpą, z dwustronną skarpą (wąwóz) - rysunki zrobi Krzysztof Koj
2. zalecane wymiary modułów/segmentów : długość 1200 mm, szerokość stacji 800-1000 mm
3. dopuszcza się maksymalne wychylenie toru w ramach własnych modułów/segmentów o różnicy wysokości główek szyn do 2 mm w pionie (wychylenie 6% = 3,5* = 4 mm listewka pod brzegiem podkładu)

ZNORMALIZOWANIU NIE ULEGAJĄ :
- długość modułów/segmentów
- kąt modułu łukowego
- szerokość stacji/segmentów
- profile między segmentami

UWAGI OGÓLNE :
- przy planowaniu przez Was stacji dla składów krótszych niż 4 m, proszę o przewidzenie budowy segmentu przedłużającego do 4 m potrzebnego na imprezy.
- sterowanie rozjazdami i semaforami w dowolny sposób w tym także łącznie z torowiskiem w warunkach domowych (np Roco, ZImo, Lenz), ale na imprezę należy zapewnić np. przełącznikiem wyodrębnienie zasilania samych torowisk poprzez booster LocoNet, który musi być zamontowany pod modułem/segmantami stacji (warunek konieczny standardu Fremo, aby chronić obcy tabor przed uszkodzeniami )

ZE STONY CLUBU 0 BĘDZIEMY OFEROWAĆ :
- gotowe profile Fremo 2012 i odmiany wycinane CNC lub laserowo,
- tory flexy DORA od Demko w odcinkach 2 m,
- boostery 5A LocoNet/XpressNet (Roco Multimaus, Lenz) z wbudowanym zasilaczem 230V stabilizowanym na 15-16V od Martinezo
- boostery 8A Uhlenbrock LocoNet/XpresNet (Roco Multimaus, Lenz)
- kątowniki z gniazdami bananowymi

DSCN8655.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Bogdan Pl1

Nowy użytkownik
club 0
#25
Poza tym nie wiem czy nie pownno sie podać max. kąta i min. promienia nie powołując sie na rozjazdy jakiejś firmy. Do tych wymiarów tak a poza inaczej. Aby było to napisane ogólnie.

Wydaje mi się, że na łuku rozstaw torów dla wagonów grupy C powinien być nie mniejszy niz 90 mm wg NEM 112.

Dla stacji też należy podać minimalne rozstawy torów bez uwzględniania firmy. Modelarz może sobie odpowiednio dociąć szyny.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
#26
Koniec dyskusji, a ja mam pewną uwagę, w przypadku segmentu łukowego o promieniu 2500 mm i kącie 15 stopni, fleks trzeba przyciąć, ponieważ jego długość wynosi 654,17 mm, natomiast w przypadku skrzynki 30 stopniowej, ta długość odpowiedni wynosi 1308,34 mm, tu fleks trzeba sztukować, optymalne wykorzystanie wspomnianego występuje w segmencie o kącie 22 stopni i 30 minut (981,25) , może warto uwzględnić i taki rodzaj skrzynek łukowych.
A drugie przemyślenie tramwajowo-spacerowe, to to że moduł łukowy mógłby się kończyć z obu stron profilem bez przechyłki, wtedy nie potrzebne byłyby segmenty o długości 600 mm wspomniane przez Konrada jako wyprowadzające przechyłkę na prostą.
 

spur 1

Znany użytkownik
#27
Czy może mi ktoś przybliżyć temat,do czego to służy ? :
- boostery 5A LocoNet/XpressNet (Roco Multimaus, Lenz) z wbudowanym zasilaczem 230V - stabilizowanym na 15V od Martinezo
- boostery 8A Uhlenbrock LocoNet/XpresNet (Roco Multimaus, Lenz)
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#28
Czy może mi ktoś przybliżyć temat,do czego to służy ? :
- boostery 5A LocoNet/XpressNet (Roco Multimaus, Lenz) z wbudowanym zasilaczem 230V - stabilizowanym na 15V od Martinezo
- boostery 8A Uhlenbrock LocoNet/XpresNet (Roco Multimaus, Lenz)
Adam, napiszę artykuł wyjaśniający w dziale "sterowanie makietą" , ale przecież w 1-ynce to tylko na kluczyk napędzamy loczki :D
 
#32
Nie miałem na myśli nie pochylać, tylko wskazałem, że moduł łukowy z przechyłką a profilami końcowymi płaskimi nie pozwala na podpięcie do niego następnego modułu z łukiem w tą samą stronę. Dlatego moduł z profilami przechylonymi oraz moduły przejściowe poziome-pochyłe daje większą swobodę łączenia
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#33
Wiem Tomek, z tą swobodą to jak w dobrym małżeństwie. Trzeba przemyśleć jaki system opracować, aby uzyskać wychył. Coś z Krzysztofem chodzi nam po głowie, spróbujemy zaproponować rozwiązanie, a póki co to moduły z niemieckiego forum : http://forum.spurnull-magazin.de/modulbau.html

Sklejka gięta na modułach łukowych - świetny pomysł !!!
 

Załączniki

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
#34
Od dawna w H0 i H0e istnieją takie skrzynki łukowe mojej konstrukcji, odrobinę innej niż niemiecka, ale z zewnątrz takie same, czyli Polak potrafi, jak chce oczywiście.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#36
Pochylenie musi być, Toż to zabezpieczenie przed wykolejeniem. I w dodatku pięknie wygląda.
Jestem też takiego zdania. Uważam że warto pokusić się o nasz "Club0wy" standard segmentu łukowego.

Narysowałem dwie geometrie 15*/30* oraz 22,5*/45*. Wydaje mi się, że geometria 15*/30* jest ciekawsza, daje więcej możliwości oraz długość segmentów wynosi albo 1450 mm albo 731 mm, co w kontekście zalecanych długości modułów 1200 mm czy 1500 mm jest ok.

Poza wychyleniem super efektownym jest także wykonanie skrzynek z wygiętą sklejką boczną, w ten sposób unikamy fazowania i zawsze widocznych szpar.

Jeśli zdecydujemy o "naszym" standardzie łuków w wychyleniu, to można zrobić profile z wychyleniem np. w 4 warianty : zbocze, wąwóz, nasyp, teren płaski.

Przy czym ustalenia poczynane m.in. z Krzysztofem Kojem prowadzą do tego, że "ujeżdżalnia" Club0wa będzie 2-torowa z wychylanymi torami jako szlak pierwszorzędny,
a szlaki 1-torowe jako szlaki drugorzędne bez konieczności wychylania torów.


I jeszcze coś ciekawego : z forum niemieckiego projekt bardzo plastycznych segmentów łukowych z bogatą tektoniką :
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#39
Proponuję podnieść wysokość boków modułów z 90 mm na 150 mm. To pozwoli na większe usztywnienie skrzynki, na lepszą tektonikę terenu, a zastosowanie otworów w żebrach poprzecznych zmniejszy ciężar z grubsza do tego samego co niższe boki.
Holzarbeiten im Freien 02_klein.jpg


Poza tym prezentuję kaskadę profili FremO PL, w której widać, że wszystkie moduły pasują do siebie w dowolnej konfiguracji. Pomarańczowe linie to pierwszy międzynarodowy standard rozstawu otworów do mocowania modułów 2 x 80 mm. Pozostałe towory są zgonie z nowym standardem Fremo 2012 i są w rozstawie co 100 mm.

Kaskada Fremo.png
 

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
#40
Pasują do siebie tak, jak pasują w H0 skrzynki z drogą do drugiej bez drogi, lub płaska do wzgórza, pasują tylko otwory i tory, a czy naturalne jest połączenie dwutorowego z jedno, absolutnie nie.
Ale to moje zdanie.

I jeszcze jedno, określenie nadużywane przez Daniela Loko, tektonika, tektonika terenu, Panowie "tektonika" jest to nauka o budowie skorupy ziemskiej i czynnikach wpływających na nią, to o czym myślicie używając tego pięknego słowa, to po prostu rzeźba terenu, ukształtowanie terenu.