• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Frem0 Dyskusja o standardzie FremO PL

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#1
Po kilku wymianach opinii z kolegami zza Odry w sprawie ustalenia standardu FremO dla naszych modułów doszedłem do następujących założeń, które proponuję omówić, aby wspólnie ustalić standard Frem0 dla Polski jako najbardziej przemyślany.

na początek proponuję ustalenie definicji :
moduł - oznacza że po obu stronach jest ściana czołowa w standardzie Fremo 2012,
segment - oznacza część większego modułu np. stacja w całości jest modułem, ale składa się z segmentów, czy długi most zaprojektowany na dwóch segmentach, które razem stanowią dopiero moduł.

moduł:segment.png


oraz to, czy chcemy budować makietę w klimatach polskich z okresu PRL (?)

GŁÓWNE ZASADY :
0. standard łączenia modułów : płaska ściana czołowa Fremo 2012 lub ze zboczem jednostronnym o wysokości max. h=180 mm od spodu modułu,
1. szerokość modułów trasowych 600 mm
2. szlak jednotorowy
3. stacje o szerokości od 600/700/800/900/1000/1100/1200/1500 mm
4. minimalny promień łuku 1600 mm, zalecane i wskazane 2000 mm
5. rozjazdy w geometrii Lenz dopuszczalne, choć na głowicach wskazane dla długich wagonów pośpiesznych rozjazdy o geometrii min. 1:6,6 kąt max. 8,6 stopni (wskazane 1:8,1 czyli 7 stopni) np Peco, Hegob, Eurorail, Wenz, a w przypadku jednak użycia rozjazdów Lenz : przelot dla długich wagonów pośpiesznych wyłącznie torem głównym bez mijanki.
6. Mijanki zapewnione dla składów 4 m, wobec tego stacje o długości modułu min. 6 m (segmenty zatem : 6 x 1,0 m, 5 x 1,20m, 4 x 1,50 m)
7. NOWOŚĆ : rozstaw torów głównego i mijanki 168,5 mm, aby zmieścić peron, zgodny z geometrią głowicy Lenz dla układu szelek, rozstaw torów równoległych 114,3 mm w tym bocznicowych w standardzie Lenz.
8. NOWOŚĆ : szlak łukowy w nachyleniu 5%, czyli pod podkłady na końcu od strony zewnętrznej podkładamy 3 mm listewki, kąty dla modułów łukowych : 15 i 30 stopni.
9. NOWOŚĆ : odcinek prostego modułu 600 x 600 (lewy i prawy) jako moduł (jasno zielony na planie) do zmiany nachylenia z 0% na 5%.
10. NOWOŚĆ : szlaki łukowe podzielone na dwie części : najazdową z prostej o promieniu R=3500 mm i następne R=2000 mm. Wszystkie łuki w nachyleniu 5%.
11. dla segmentów złącza centrujące (np stacje, czy mosty na dwóch segmentach) za pomocą gniazd bananowych d=3,0 mm łączonych na pręt d=3,00 mm z ewentualnym przeprowadzeniem przez te gniazda napięcia do celów oświetlenia terenu (12/16 V) - jako możliwe rozwiązanie według uznania, ale tylko do zastosowań w ramach łączenia modułów pewnych.
12. magistrala Loconet i złącza na każdej stacji przy każdej głowicy 2 x RJ45 po obu stronach (można zastosować przełącznik na własne sposoby sterowania w domu np. XpressNet lub Roco)
13. sterowane rozjazdami elektrycznie z pulpitu analogowo lub z magistrali LocoNet/XpresNet lub mechanicznie za pomocą nastawników cięgnowych.
14. użycie pianki poliuretanowej grubości 20 mm jako dystansu między podłogą a podkładem korkowym nasypu, który to korek powinien mieć grubość 10 mm .
15. gniazda bananowe d=3 mm zgodnych z Fremo ale osadzonych w kątowniku aluminiowym,
16. przekrój przewodów DCC 2 x 2,5 mm2, przewodów oświetlanie 2 x 2,5 mm2 , magistrala LocoNet złącza RJ12
17. wysokość nóg regulowana 1000/1100/1300 mm do główki szyny

Proponuję wykonanie serii gotowych elementów :
- ścian czołowych modułów Frem0 2012 ze sklejki 10 mm wycinanej laserowo w 2-ch wersjach : płaska i z nachyleniem 5% toru dla modułów łukowych
- kątownik z gniazdami bananowymi do łączenia modułów,
- kable połączeniowe bananowe 2 x 2,5 mm2 + dla magistrali LocoNet RJ12
- przyrząd do kalibracji montażu szyn (do wypożyczania : prosty i z przechyłem 5%)

na zdjęciach :
- przymiar do kalibracji szyn na ścianie czołowej modułu,
- gniazda bananowe do kalibracji segmentów,
- przykład modułów z szlakiem łukowy w spadku i przejściowym (z 0% na 5%) modułem toru prostego od długości modułu 600 mm.

Co o tym sądzicie ?
Frem0 1.png

przymiar1.jpg
przymiar2.jpg

dscf1113modifiedezoi4fdom8.jpg
dscf1115modifiedngpyh.jpg

przykład nachylenia.png
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Paweł R

Znany użytkownik
Donator forum
ŁKMK
H0e
Ekspert
#2
Narządź do ustawiania toru, powalający.
Z tą pianka bym nie rozpędzał się tak, nie wszystkie rozwiązania naszych "przyjaciół" są idealne, a narzucanie sposobu konstrukcji skrzynki, z pewnością kiedyś spowoduje pyskówkę.
Ogólne założenia tak, o ile pozwalają na pewną dowolność w ich interpretacji.
Co do rodzajów profili na wstępie dwa wystarczą, z tym że z nasypem powinny występować w środku pewnego modułu, na końcach którego będą jednak płaskie, statystycznie płaskich skrzynek jest więcej niż innych, przynajmniej w H0.
Wysokość nóg ograniczyłbym do dwóch, 1100 i 1300 mm do główki szyny.
Centrowanie dość dużych skrzynek na pręciku o średnicy 3 mm, wspomniany to ja zginam ręką.
Ni w ząb nie kumam 10 punktu, może jakiś rysunek dla ograniczonych intelektualnie.
Czy budujemy makietę polską, warto to ustalić na tzw. początku, aby zaoszczędzić sobie rozczarowań.

Przykładem takich absurdalnych ustaleń, niech będzie, a zarazem przestrogą, ustalenie przez "boga" wysokości makiety 1000 mm do spodu skrzynki, a zarazem wysokość skrzynki 100 mm,oczywiście mowa o H0, ileż padło słów powszechnie uważanych za obraźliwe, iluż ludzi nie pojechało na imprezę, bo nie spełniało boskich wymagań, zresztą ten babol istnieje w normach PZMK do dziś.
Podobnym absurdem było lansowanie połączeń elektrycznych przy pomocy gnizadowtyków typu Canon, a dziś sam wszech mądry podkulił ogonek i przechodzi na bananki, bo mu się nie styka.
Nie popełniajmy podobnych błędów, na razie są dwie makiety, ale od Was zależy czy w kraju naszym miodem i wódką płynącym, zerówka się rozwinie.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#3
Dobre uwagi Kapitanie
- co do wysokości to rzeczywiście 1100/1300 będzie najlepszym pomysłem i tak proponuję ustalić.
- łączniki bananowe na kabelkach też dobre (zawsze pewne) te duże dziury w sklejce na przeprowadzenie tych przewodów, aby nie wisiały - i tak proponuję ustalić.
- budujemy makietę w klimacie polskim PRL,
- zostawiłbym wyłącznie profil Fremo zgonie z normą (patrz rysunek w załączeniu) jako końcowe (bez wariacji ze skarpą), natomiast przejścia pomiędzy modułami pewnymi (stacja, itp) pozostawmy budowniczym do rozwiązania samodzielnie. Chyba że płaskie oznacza całkiem płaskie bez nasypu i rowu, ale wtedy nie będziemy kompatybilni z Frem0 w Europie - oświeć mnie tutaj, bo w 0 nie znalazłem całkiem płaskich tylko takie jak na rysunku poniżej.

Te centrujące złącza bananowe dotyczą tylko modułów pewnych, podobno się sprawdziły bez konieczności kalibracji, ale tylko jako połączenia między modułami pewnymi, więc pozostawmy to każdemu budującemu, jak połączy swoje moduły, aby nie musiał się zbytnio namęczyć przy ich kalibracji. I właśnie przez nie można we własnym ogródku prowadzić zasilanie oświetlenia, aby nie mnożyć kabli pod złączem modułów np stacji.

pkt 10 mówi o tym, że na standardowym module tor jest płaski (szyny w poziomie). Proponuję, aby łuki był w wychyleniu 5% (3,5 mm podkładka pod podkładem toru z jednej strony). Jeśli tak zastosujemy, to chciałem zaproponować moduły przejściowe z prostym torem o długości 600 mm, na który będzie przejście z nachylenia 5% na płasko (0%), aby móc połączyć pierwszy moduł łukowy z nachyleniem 5% już na złączu z modułem prostym z szynami w poziomie. Czy to jest już lepiej zrozumiałe, czy mam rysować ? Nikt tego patentu nie zrobił na modułach, a możemy osiągnąć niesamowity efekt wychylenia pociągu w łuku szczególnie przy promieniu R=2000 mm, co widziałem na stacjonarnej makiecie w Sande - efekt zarąbisty spójrz na filmy z Sande.
FREMO-Spur0-Norm.jpg

geometria.png
 
Ostatnio edytowane:
#4
Prosiłbym o wyjaśnienie w jakiej odległości od scianki bocznej będą znajdować się otwory łączące dwa moduły,na zdjęciu pierwszym widać otwory centrujące i nic więcej.do czego służy ten pręt mosiężny około 10 mm na zdjęciu czwartym
 
#6
Fremo dla O dla USA i Kanady przewiduje profile całkiem płaskie, co ciekawsze, tor główny jest tam ułożony asymetrycznie, w stałej odległości od ścianki od strony widza.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#7
Tu jest ciekawy przykład (przykro mi że w jedynce )który eliminuje wszystkie połączenia między segmentami , zasilanie, lampy ,sterowanie wszystko od razu złączone po skręceniu segmentów
Adam, spoko w 1 też jest Fremo i mógłbyś sobie zrobić modulik albo dwa na swoje duże cacka. Ale zarówno Fremo w 0 taki i w 1 musi być europejskie, bo inaczej nie podłączymy się do zagranicy, a nikt z nas chyba nie przewiduje lotów za ocean z modułami :)

Z może takie złącza bananowe jak u kolegi Martela (H0) :

Martel.JPG

Prosiłbym o wyjaśnienie w jakiej odległości od scianki bocznej będą znajdować się otwory łączące dwa moduły,na zdjęciu pierwszym widać otwory centrujące i nic więcej.do czego służy ten pręt mosiężny około 10 mm na zdjęciu czwartym
Pręt mosiężny jako propozycja wyłącznie do zastosowań pomiędzy segmentami, aby ułatwić sobie kalibrację. Rysunek w załączeniu.
wymiary Frem0.png
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Paweł R

Znany użytkownik
Donator forum
ŁKMK
H0e
Ekspert
#8
Tu jest ciekawy przykład (przykro mi że w jedynce )który eliminuje wszystkie połączenia między segmentami , zasilanie, lampy ,sterowanie wszystko od razu złączone po skręceniu segmentów
http://www.ig1.de/index.php?option=...e&id=172:stammtisch-module&catid=18&Itemid=61
Ciekawy,nawet bardzo, ale w przypadku skrzynek które już trochę ważą nie sprawdzi się, już się w to bawiliśmy, oczywiście nie przy użyciu takich złącz, pięknie się wszystko wyłamywało, przy najmniejszym ruchu,a przy montażu makiety, dziwne rzeczy się czasami dzieją.
Leśne dziadki na zdjęciu, złączyli dwie deseczki na równym stoliku i mają mokro w majtkach z radości i dumy z powodu swej kreatywności.
 

Paweł R

Znany użytkownik
Donator forum
ŁKMK
H0e
Ekspert
#9
Konrad.pisząc "płaski" miałem na myśli ten fremowski z minimalnym nasypem, lub wyższym podtorzem jak kto woli.
Teraz już zrozumiałem o co chodziło z tymi przechyłkami, i wyprowadzaniem ich na prostą, w tej wielkości rzeczywiście daje to zabójczy efekt.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#10
Z tą pianka bym nie rozpędzał się tak...
co masz na myśli ? czy wypełnienie 20 mm sztywną pianką poliuretanową niesie za sobą jakieś ryzyka, zagrożenia ? Wydaje się proste w użyciu (łatwe w cięciu, stała równa grubość) jako podkład pod nasyp z płyty korkowej powinna być dobrym rozwiązaniem (?). Jakie jest Twoje zdanie w temacie tej pianki i dystansu do pokonania między płytą denną a podtorzem ?

Konrad.pisząc "płaski" miałem na myśli ten fremowski z minimalnym nasypem, lub wyższym podtorzem jak kto woli.
- to tak ustalamy.

Teraz już zrozumiałem o co chodziło z tymi przechyłkami, i wyprowadzaniem ich na prostą, w tej wielkości rzeczywiście daje to zabójczy efekt.
czy tak właśnie ustalamy ? ja jestem za, bo mi się bardzo podoba przechył w zakręcie, a jak pytałem się Niemców o przechył, to nie potrafili do tego dojść w swoich pomysłach i uzgodnieniach.

I jeszcze jedno pytanie, czy nie przejść na moduły 800 mm ? Trochę szersze i dzięki temu lepszy kontekst otoczenia (?)
 
Ostatnio edytowane:
#11
I jeszcze jedno pytanie, czy nie przejść na moduły 800 mm ? Trochę szersze i dzięki temu lepszy kontekst otoczenia (?)
Robimy makietę kolejową czy makietę trawnika z dodatkiem torów ? Optuję za minimalną szerokością profila przejściowego. Jak ktoś chce więcej "trawnika" to może zrobić przecież moduł szerszy, byle czoło łączeniowe było zgodne z normą.
 

Paweł R

Znany użytkownik
Donator forum
ŁKMK
H0e
Ekspert
#12
Co do szerokości jestem podobnego zdania co Artur, skrzynki o szerokości 800 mm będą trudne w obsłudze, jeśli ktoś ma życzenie posiadać takowe, proszę bardzo, jak to u naszych "mniejszych" braci z H0e skrzynki są różne, a i tak kończą się profilem o szerokości 350 mm bo taki został przyjęty przez zdecydowaną większość.
Co do pianki, ja bym zrobił to zupełnie inaczej ale to są szczegóły, jak już pisałem, ważne są ogólne ustalenia, nie narzucajmy sposobu konstrukcji skrzynek, bo to nie doprowadzi nas do celu.
Wspomniana ma posiadać:
-profil przejściowy, znormalizowany
-podłączenie elektryczne,znormalizowane
-położenie toru i jego geometrię, znormalizowaną
-kolor trawy na łączeniach aby uniknąć pstrokacizny znanej z H0 i innych, znormalizowany

Ideałem byłoby znormalizowanie koloru szutru, ale to się nie uda, jak od lat nie udaje się w H0.
Nogi tez z pewnością będą tematem zażartych dyskusji, jedni będą optować za kobyłkami inni za rusztowaniem warszawskim itd.

Najważniejsze że powoli zbliżamy się do konsensusu.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#13
Robimy makietę kolejową czy makietę trawnika z dodatkiem torów ? Optuję za minimalną szerokością profila przejściowego. Jak ktoś chce więcej "trawnika" to może zrobić przecież moduł szerszy, byle czoło łączeniowe było zgodne z normą.
Co do szerokości jestem podobnego zdania co Artur, skrzynki o szerokości 800 mm będą trudne w obsłudze, jeśli ktoś ma życzenie posiadać takowe, proszę bardzo, jak to u naszych "mniejszych" braci z H0e skrzynki są różne, a i tak kończą się profilem o szerokości 350 mm bo taki został przyjęty przez zdecydowaną większość.
Co do pianki, ja bym zrobił to zupełnie inaczej ale to są szczegóły, jak już pisałem, ważne są ogólne ustalenia, nie narzucajmy sposobu konstrukcji skrzynek, bo to nie doprowadzi nas do celu.
Wspomniana ma posiadać:
-profil przejściowy, znormalizowany
-podłączenie elektryczne,znormalizowane
-położenie toru i jego geometrię, znormalizowaną
-kolor trawy na łączeniach aby uniknąć pstrokacizny znanej z H0 i innych, znormalizowany
Ideałem byłoby znormalizowanie koloru szutru, ale to się nie uda, jak od lat nie udaje się w H0.
Nogi tez z pewnością będą tematem zażartych dyskusji, jedni będą optować za kobyłkami inni za rusztowaniem warszawskim itd.
Najważniejsze że powoli zbliżamy się do konsensusu.
Macie rację, więc :
- pozostajemy przy szerokości modułu Frem0 600 mm,
- konstrukcję za ścianą czołową Frem0 pozostawiamy zatem budowniczym
(pianka, sposób konstrukcji skrzynek, sposób kalibracji segmentów).

Co do ustaleń jeszcze otwartych :
- Paweł zwróciłeś uwagę na bardzo ważny efekt, aby uniknąć pstrokacizny, proponuję trawę w kolorze letnim (później ustalimy producenta) na szerokości całego modułu i pasie min. 10 cm (?)
- z szutrem to nie wiem, chyba lepiej jest połączyć nawet dwa różne niż uzyskać efekt, że na połączeniu mam np 2x10 cm brązowego a potem bazalt a z drugiej strony granit, wtedy będzie efekt 3 szutrów - czy to dobre (?) chyba że ustalimy jeden kolor szutru dla całej makiety (?) ja osobiście optuję za brązowym (najmniej zróżnicowania kolorów, a zatem uspokojenie tła, aby lepiej prezentować tabor).
- kątownik aluminiowy z 2-ma gniazdami bananowymi dla DCC i 1 x RJ12 dla tranzytu LocoNet,
- nachylenie torów na modułach łukowych 6% (można rozważyć mniej np 4%) i do tego moduł przejściowy z poziomej prostej na wychylony łuk R=2500 mm
- nogi - jestem zdania, że lepiej jest przygotować projekt, wtedy ładnie wyglądają na imprezie i ideałem by było je pomalować (?)
- tak samo ważny jest kolor malowania boków skrzynek proponuję średnio szary np RAL 7037 link : http://www.obserwacje.republika.pl/uwagi/paleta/RAL.html
- w przypadku mijanki na stacji (tor główny i tor główny dodatkowy) obowiązkowa geometria rozjazdu na głowicach min. R=3000 mm zgodnie z normą :
• Hegob (kąt 7,35 st / 1:7,5 / R=3500 mm) na plastiku za 110 € lub na drewnie za 199 €, do składania,
• Hassler kąt 7,5 st. / 1:8 / R=3500 za 104,50 CHF na drewnie ! do składania
a Lenz dla przypomnienia ma kąt 11,25 st. / 1:5 / R=1539 mm ok. 90 € bez napędu i za ok. 110 € z napędem DCC, gotowy

Link do Hasslera (według mnie najciekawsza propozycja) : http://www.hassler-profile.li/Weichen45D.html CENY w CHF nie w € !

(porównanie geometrii : Lenz, Hegob/Hassler w załączeniu)
Lenz.png
Hegob.png
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#14
Poniżej schemat modułów :
- moduły jasno żółte to łuki w nachyleniu 6% o promieniu R=2500 mm, mogą być łączone jako segmenty po 2 lub 3 stanowiąc moduł
- moduły ciemno żółte to tor przejściowy pomiędzy prostą a łukiem, geometria paraboli i przejście z poziomu na wychylenie 6% (2 mm różnicy w wysokości szyn). Moduł w 2-ch wersjach z dodatkowym torem prostym (szlak, tor wyciągowy, żeberko ochronne) lub bez.
- moduł jasno zielony to głowice
- moduły zielone to stacja o długości 3 x 1500 = 4500 mm
- moduły niebieskie to moduły ze szlakami odgałęźnymi

Moduł S to w istocie moduł FREMO + tor dodatkowy w odległości 114,3 mm (Lenz)

Myślę, że takie opracowanie torów umożliwia swobodną mijankę pociągów o długości 4 m i bezproblemowy przejazd po geometrii rozjazdów i łuków.

Geometria modułów.png


Głowice.png
 
Ostatnio edytowane:

Paweł R

Znany użytkownik
Donator forum
ŁKMK
H0e
Ekspert
#15
W zasadzie nie ma się do czego przyczepić, Panowie,pora dać głos, bo jak wszystko zostanie ustalone to projekt idzie do PZMK i norma samozwańcza stanie się obowiązującą i nie będzie skomlenia że się nie brało udziału w dyskusji.

Na trzy zagadnienia ponownie zwrócę uwagę:

1.Kolor i rodzaj trawy na końcach modułów, moim zdanie przynajmniej odcinek 200 mm, dostępny bez problemów.
2.Szuter jeden słuszny rodzaj, najlepszy byłby naszej rodzimej produkcji coby nie przepłacać.
Moim zdaniem powinien być jasny, aby można za pomocą pasteli i różnych pudrów, odpowiednio nanosić pożądane efekty w zależności od miejsca jego użycia.
3.Promień łuków, na początku wspominałeś Konrad o 2000 mm, a na rysunku są oznaczone jako 2500 mm.
Wiem że narzucenie kształtu i promienia segmentów łukowych, może wywołać niezadowolenie społeczeństwa, ale unikniemy absolutnej partyzantki jaką borykają się koledzy w H0, jest tyle rodzai łuków od promienia 1000 mm do 5000 mm, i różnych długości że nie możliwe jest, sensowne i estetyczne ułożenie makiety.

I pamiętajmy że to dopiero początek, najważniejsza jest zabawa, wiec lenie do roboty, czas na to aby i w naszym wesołym kraju zerówka znalazła swe miejsce, wszak nie jesteśmy gorsi od innych, jeno krócej się w to bawimy.
 

Bogdan Pl1

Nowy użytkownik
club 0
#16
W zasadzie nie ma się do czego przyczepić, Panowie,pora dać głos, bo jak wszystko zostanie ustalone to projekt idzie do PZMK i norma samozwańcza stanie się obowiązującą i nie będzie skomlenia że się nie brało udziału w dyskusji.
Z jednej strony narzekasz na PZMK a z drugiej potrzebne Ci ich jest błogosławieństwo? Po co?

Widzę, że jednak idziecie w ślady LL. Nie bardzo wiem po co ustalać kolor szutru i trawy. Przecież część z tych "makiet" będą stanowiły konkretnej osoby własność i być może będą częścią większej makiety. Zapewniam cię Paweł, że większość oglądających nie zwróci na te pierdoły uwagi. Pomijam nawiedzonych. Natomiast proponuję, jednolite mundurki, jednolite fryzury, jednolite...., można jeszce wymieniać?

Jednak widzę, ze chcecie zbudować kolejnego potworka, tym razem w 0. W Poznaniu było bodajże 600 m2 (Szczecin) trawy a teraz będzie 1200 m2 trawy i zero ruchu. Uważam, że podstawowa część powinna być dwutorowa. I ruch powinien być na okrągło.

Bogdan
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#17
1.Kolor i rodzaj trawy na końcach modułów, moim zdanie przynajmniej odcinek 200 mm, dostępny bez problemów.
Jestem za, jednolity kolor trawy da dużą harmonię estetyczną,
2.Szuter jeden słuszny rodzaj, najlepszy byłby naszej rodzimej produkcji coby nie przepłacać.
Moim zdaniem powinien być jasny, aby można za pomocą pasteli i różnych pudrów, odpowiednio nanosić pożądane efekty w zależności od miejsca jego użycia.
Też jestem za, choć zrobimy to na węźle "Ujeżdżalnia" to szlaki mogą być według mnie jak kto lubi, byle nie z kamyczków akwariowych. Ale wolałbym jednolity szuter.
3.Promień łuków, na początku wspominałeś Konrad o 2000 mm, a na rysunku są oznaczone jako 2500 mm.
Wiem że narzucenie kształtu i promienia segmentów łukowych, może wywołać niezadowolenie społeczeństwa, ale unikniemy absolutnej partyzantki jaką borykają się koledzy w H0, jest tyle rodzai łuków od promienia 1000 mm do 5000 mm, i różnych długości że nie możliwe jest, sensowne i estetyczne ułożenie makiety.
Tu jestem zdania, że łuki powinne mięć minimalny promień R=2500 mm zgodnie z Fremo, aby móc je zabrać czasami do Niemiec, ale to przecież jasno oznacza, że można budować dużo większe np. 3500, 5000, 6000, 9000,...
Jedynie istotą jest łuk przejściowy zaprojektowany do R=2500. Trzeba by było opracować do większych łuków także moduł przejściowy, więc proponuję przyjęcie drugiego większego wychylonego już mniej np 3-4% łuku np w przedziale R=5000-6000 mm i do niego opracowanie modułu z torem przejściowym "P" (0%-3%). Zbyt dużo demokracji przy łukach nachylonych może doprowadzić do niepożądanych efektów szczególnie na modułach przejściowych "P".

Z jednej strony narzekasz na PZMK a z drugiej potrzebne Ci ich jest błogosławieństwo? Po co?
Jestem także członkiem PZMK i wydaje mi się, że jako (póki co z braku chętnych) "głównodowodzący" ZERówką w naszym małym światku powinienem zadbać o to, aby w jakiś sposób to ustalić na przyszłość dla nas i następnych adeptow ZERówki, aby nie było takiego rozgardiaszu jak w H0.

Widzę, że jednak idziecie w ślady LL. Nie bardzo wiem po co ustalać kolor szutru i trawy. Przecież część z tych "makiet" będą stanowiły konkretnej osoby własność i być może będą częścią większej makiety. Zapewniam cię Paweł, że większość oglądających nie zwróci na te pierdoły uwagi. Pomijam nawiedzonych. Natomiast proponuję, jednolite mundurki, jednolite fryzury, jednolite...., można jeszcze wymieniać?
LL miał kilka bardzo dobrych posunięć/decyzji. jedną z nich jest owa trawa, naprawdę da bardzo duży efekt spójności i estetyki, a nie kolorowych jarmarków. Szuter - jak pisałem wyżej.

Jednak widzę, ze chcecie zbudować kolejnego potworka, tym razem w 0. W Poznaniu było bodajże 600 m2 (Szczecin) trawy a teraz będzie 1200 m2 trawy i zero ruchu. Uważam, że podstawowa część powinna być dwutorowa. I ruch powinien być na okrągło
I tu się z kolegą zgadzam, ale tylko w kwestii ruchu. Na makiecie w Sande był ruch najważniejszą kwestią ( i to właśnie dwutorowy), brak ruchu i człowiek już ma opatrzoną makietę, więc zaczyna się nudzić. Będziemy ganiać w kółko pociągi, różne pociągi i dlatego też węzeł "Ujeżdżalnia" spróbuję rozwiązać na układzie 2-torowym z wyjściami na 4 szlaki w standardzie Fremo. Nie ma standardu w skali 0 Fremo na 2-tory, a jedyne to co mówi norma NEM112, to rozstaw torów na stacji 103 mm, a na szlaku 89 mm.
Więc wygląda na to, że moja stacja z szelkami (2/4) o rozstawie 103 mm idealnie pasuje do głowicy stacji w wyjściem na szlak dwutorowy.
O jakiego "Potworka" chodzi…?
Co do trawy, to nie wiem skąd kolega ma taki uraz do niej. Na moich modułach zamierzam posadzić dużo krzaków, zrobić lekkie pagórki z polami, zbudować mosty, w tym kratowy trzy przęsłowy.
 
Ostatnio edytowane:

popowe

Znany użytkownik
#18
Czy chcąc robić prosty odcinek szlaku jednotorowego, mam narzucony wymiar całego modułu?(długość) czy będą ustalone jakieś standardy, że na przykład ma składać się z segmentów po 150cm. Żeby nie miały wymiarów np 424 cm cały moduł bo akurat tyle było od ściany do ściany w domu np. Sorki za może głupie pytanie ale wole się upewnić. się upewnić.
 
Ostatnio edytowane:

Meggido

Znany użytkownik
ŁKMK
#19
Zabiore glos jedynie w sprawie minimalnego promienia luku. 2500 jest bardzo dobrym wyborem. Co wiecej proponowalbym rowniez narzucic geometrie rozjazdow, czyli minimalny luk 2000 i kat zwrotu 6 stopni. Mowie to jako praktyk taborowiec. Taka geometria umozliwi jazde na sprzegach srubowych i zderzakach. Przy ciasniejszych lukach i katach zwrotu wiekszych beda z tym problemy. Beda sie mijac zderzaki i powodowac wykolejenia. Wiem, sprawdzilem na wlasnej skorze.
 
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#20
Czy chcąc robić prosty odcinek szlaku jednotorowego, mam narzucony wymiar całego modułu?(długość) czy będą ustalone jakieś standardy, że na przykład ma składać się z segmentów po 150cm. Żeby nie miały wymiarów np 424 cm cały moduł bo akurat tyle było od ściany do ściany w domu np. Sorki za może głupie pytanie ale wole się upewnić. się upewnić.
Mateuszu, narzucane będą tylko :
1. Moduł kończyć ma się profilem Fremo 600 mm, czyli profile segmentów już dowolne a i szerokość i długość dowolna ! Jak widać z założeń makiety, że mamy "Ujeżdżalnię" i do niej podłączone co najmniej 4 szlaki, to długości i szerokości stacji czy też prostych odcinków modułów/segmentów szlaku odgałęźnego są całkowicie dowolne (tylko węzeł "Ujeżdżalnia muszę zaprojektować szczegółowo i utrzymać jego geometrię (długości), aby móc zamknąć go w ZERO.
2. moduł przejściowy w moduł łukowy z jednej strony profil Fremo 600 mm z drugiej profil "Ł" 600 mm o wychyleniu 6%, kąt 15*
3. moduł łukowy po obu stronach z profilami "Ł" (stałe wychylenie 6%), łuki R=2500 mm o kątach 15* lub 30*,
czyli standard. Można zbudować np. 3 segmenty z mostem na łuku, z wąwozem, wiaduktem, jako moduł np z 3-ch segmentów. Jeśli zdecydujemy się na drugi moduł łukowy np R=5000 mm, to do niego musi zostać też opracowany tor przejściowy - i wtedy też będą obowiązujące.
4. tor główny przez stację musi być w linii prostej z ewentualnymi łukami R min.2500 mm (nie dotyczy to łuków rozjazdów).
5. Długość składów pociągów 4,0 m
6. Wysokość 1100 mm i 1300 mm na górze szyny
7. Magistrala LocoNet,
a więc każda stacja musi być wyposażona w co najmniej jeden Booster 5A z zasilaniem i boxa LocoNet do przyłącza min. 2 Fredów.
8. Sterowanie rozjazdami i semaforami na stacji autonomiczne - bez używania LocoNet ogólnego na imprezie. W domu można podłączyć do swojej dowolnej centrali.

Zabiore glos jedynie w sprawie minimalnego promienia luku. 2500 jest bardzo dobrym wyborem. Co wiecej proponowalbym rowniez narzucic geometrie rozjazdow, czyli minimalny luk 2000 i kat zwrotu 6 stopni. Mowie to jako praktyk taborowiec. Taka geometria umozliwi jazde na sprzegach srubowych i zderzakach. Przy ciasniejszych lukach i katach zwrotu wiekszych beda z tym problemy. Beda sie mijac zderzaki i powodowac wykolejenia. Wiem, sprawdzilem na wlasnej skorze.
Zgadza się, ale są specjalne nakładki (blaszki) na zderzaki, aby zapobiec temu zjawisku. Nie powinniśmy zabraniać rozjzadów Lenza (R=1639 mm), gdyż pociąg z krótkimi i średnimi wagonami przejedzie, ale z długimi już nie. I da się z tym żyć.
Na "Ujeżdżalni" będą rozjazdy R=3500, moje szelki mają 7* i R=3500, które chcę włąsnie tam wykorzystać. Więc będę budował 1 stację "Ujeżdżalni", druga czeka na chętnego.

Paweł, nie wiedziałem o tej Twojej mrocznej stronie o_O:)
Ale co do LL, to rzeczywiści dużo dobrej roboty na początku, a potem gdzieś odpłynął, ale chyba to zasługa niewłaściwej demokracji środowiska modelarzy i sprzyjającemu rozpasanemu w demokracji do granic absurdu jednego z forum braci mniejszych.
 
Ostatnio edytowane: