• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Drużba - modele parowozów serii Ow / Tp104

Reakcje
38 0 2
#1
Uprzejmie proszę forumowiczów o poradę. Zamierzam spolszczyć model parowozu Ow firmy Drużba. Chciałby wiedzieć, jaki silnik nadawałby się najbardziej jako zamiennik oryginalnego, hałaśliwego i ciągle przerywającego
 

Mateusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#2
Kiedyś na Allegro można było spotkać modele rosyjskiego parowozu Ow, popularnej owieczki, chciałbym się coś więcej dowiedzieć na temat tego modelu. W internecie ciężko znaleźć jakiekolwiek informacje, na forum też nie był poruszany jego wątek. Interesuje mnie kto go produkował (podobno firma drużba czy jakoś tak, ale po wygoglowaniu nic się nie da znaleźć), z jakich lat pochodzi, ile wyszło wersji, czy warto go zakupić, jak sprawował się podczas jazdy. Jakoś tak ostatnio sobie przypomniałem o tym modelu i jako mieszkaniec dawnego ruskiego zaboru, postanowiłem go poszukać i rozważyć jego spolszczenie.
Posiadaczy proszę o podzielenie się opiniami i zdjęciami modelu.
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.249 9 0
#3
Kiedyś na Allegro można było spotkać modele rosyjskiego parowozu Ow, popularnej owieczki, chciałbym się coś więcej dowiedzieć na temat tego modelu. W internecie ciężko znaleźć jakiekolwiek informacje, na forum też nie był poruszany jego wątek. Interesuje mnie kto go produkował (podobno firma drużba czy jakoś tak, ale po wygoglowaniu nic się nie da znaleźć), z jakich lat pochodzi, ile wyszło wersji, czy warto go zakupić, jak sprawował się podczas jazdy. Jakoś tak ostatnio sobie przypomniałem o tym modelu i jako mieszkaniec dawnego ruskiego zaboru, postanowiłem go poszukać i rozważyć jego spolszczenie.
Posiadaczy proszę o podzielenie się opiniami i zdjęciami modelu.
Mam takie "cudo" ,a nawet dwa. Jakość wykonania na poziomie prawie zabawkowym, dość topornie, ale i tak to ciekawostka w zbiorach. Parowóz "nieuzbrojony" mnóstwo jego elementów do samodzielnego montażu. Postaram się wrzucić w najbliższym czasie więcej zdjęć :)

IMG_8780.JPG
 
OP
OP
joao da silva
Reakcje
38 0 2
#4
Odpowiadam wedle najlepszej mojej wiedzy: Model parowozu Ow produkowany był pod koniec lat 80-tych i na początku 90-tych przez firmę Drużba z dawnego ZSRR. Sprzedawany był generalnie w zestawie z dwoma wagonami osobowymi, również pochodzącymi z czasów carskich, które znane były w Polsce i których pudła ponoć jeszcze można znaleźć w Krakowie - Płaszowie. Parowóz dostępny był w trzech wersjach, opalanej węglem, opalanej drewnem, której komin był wyposażony w iskrochron, oraz w wersji opalanej mazutem, z zamontowanym na kotle zbiornikiem sprężonego powietrza. Wszystkie te wersje były oznaczone tym samym numerem bocznym - 724. Modele były wyposażone wyłącznie w tendry 3-osiowe, choć w naturze występowały też 4-osiowe. Aktualnie jestem w trakcie spolszczanie takiej "owieczki" na Tp 104, jednak ponieważ dysponowałem tylko tendrem z ładunkiem drewna, zakres prac jest dość duży. Dodam jeszcze, że silnik w tym modelu był słaby, głośny i zawodny, w związku z czym zastąpiłem go innym zaproponowanym mi przez Conrada. Wagonami nie dysponuję, choć chętnie też bym je nabył. Wiadomo, że jeździły na trasie Chełm - Włodawa.

Gdybym się mylił, proszę o sprostowanie
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
#5
- lata 90-te u.w. , (chyba?)Składnica Harcerska , model takiej lokomotywy + dwa wagony osobowe (dwu osiowe)+tory+ transformator (jeśli dobrze to nazwałem)220V ~12V, na wagonach nie ma żadnej cechy producenta jedynie na tym transformatorku jest wytłoczenie z napisem MINI (cyrylicą), produkt pierestrojkowy wg mnie mimo siermiężności posiadający "to coś"- więc kupiłem taki zestaw, jak sięgam pamięcią nie było to drogie ...
-ciekawostka - może nie wszyscy zainteresowani wiedzą o tym ,że tender od takiej lokomotywy jest w zbiorach skansenu- parowozowni PSMK w Skierniewicach, - natomiast w publikacji o kolejach piaskowych jest zdjęcie takiego tendra ( zdjęcie z lat 80-tych u.w.), który jakimś dziwnym trafem zachował się w Sosnowcu na stacji kolei piaskowych w Borze Górnym) jako zbiornik p.poż - nie wiem czy ten tender ze skansenu i ten w Borze Górnym/ Sosnowcu) ze zdjęcia Tomasza Roszaka to ten sam tender czy były może dwa w pewnym okresie czasu,
a teraz moje dopowiedzenie w skali H0 , - dawno temu łażąc po złomowiskach na WW fotografowałem i kiedyś właśnie takie" zjawisko" trafiłem i nawet pstryknąłem mu zdjęcie

- był przekuty na szerokość "normalną" , nawet resztki ale niestety nieczytelnych napisów oznaczeń SŻD były na budce , w księdze przychodu przedsiębiorstwa było napisane tylko "stacjonarny"(?) i nic więcej, - dziwne ..
- ale najważniejsze ,że jest , został przetransportowany w bezpieczne miejsce i dziś jak przeczytałem ten wątek przypomniałem sobie ,ż e niedawno zrobiłem mu nawet fotkę -

h
art
 
Ostatnio edytowane:

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#6
Jako ciekawostkę dodam, że zdjęcie parowozu "Ow" (ze stacji Bąkowiec - koło Dęblina) - co ciekawe z naniesionym napisem P.K.P. znaleźć można w opracowaniu historycznym - "Lokomotywownia Dęblin" - dostępne było to na stacji Dęblin kilka lat temu za 10 zł czy coś takiego. Książeczka niegruba ale bardzo ciekawa.

Okładka tej książeczki:

LD.jpg

Autor: Jacek Rutkowski, wyd. Towarzystwo Przyjaciół Dęblina, Dęblin 2013.
 
Ostatnio edytowane:

Mateusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#7
Tak mi się coś kojarzyło że, było trzy wersje. Żałuję że sobie kiedyś go nie kupiłem, kiedy był ich wysyp na allegro, pamiętam że zestaw z wagonami kosztował koło stówy, ale jak się jeszcze nie pracowało to żal było wydać każdej setki. Teraz kiedy są środki, to nie ma modeli i dalej trzeba kombinować.
A czy przypadkiem w ŚK nie było kiedyś publikacji na temat parowozów Ów?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#8
Ja też mam ten zestaw. Potwierdzam opinię kolegów, że nie jest to model najwyższych lotów, nawet, jak na czasy, z których pochodzi. Był sprzedawany w Niemczech, stąd opisy na pudełku po niemiecku i takaż instrukcja (pewnie była też wersja rosyjska). Parowóz jeździ dość kiepsko, napęd ma w tendrze a ładunek paliwa (u mnie też drewno) wykonany z metalu robi za obciążenie. Nie ma standardowych gniazd sprzęgu (o kinematyce nie mówiąc). Raczej jako ciekawostka, niż pełnowartościowy model, aczkolwiek napewno da się z tego zrobić całkiem ładny model. Ciekaw jestem efektów pracy kolegi joao da silva. Kilka fotek niżej. Nawet zderzaki trzeba samemu zamontować, również w wagonach. Na moim parowozie przyczepiły się jakieś brudy z gąbki, muszę to dopiero doczyścić, nie zwracajcie na to uwagi.

IMG_2988a.JPG
IMG_2972a.jpg
IMG_2974a.jpg
IMG_2977a.jpg
IMG_2978a.jpg
IMG_2983a.jpg
IMG_2984a.jpg
IMG_2986a.jpg
IMG_2987a.jpg
 

Mateusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#9
Super Panie Andrzeju, o takie fotki mi chodziło. Myślałem że będzie to wyglądać gorzej, ale da się jeszcze z tego zrobić jakiś konkretniejszy model. W sumie to nawet fajny zestawik, trzeba teraz tylko sobie upolować taki w wersji opalanej węglem.
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
439 18 0
#11
Historię budowy tego modelu można znaleźć na kilku stronach rosyjskich modelarzy.
Jak już koledzy pisali były to trzy parowozy z identycznym oznakowaniem ale sprzedawane z różnymi tendrami. Sprzedawane były solo, w komplecie z dwoma wagonami lub w komplecie z dwoma wagonami oraz zestawem torów i transformatorem.
Różniły się też pod względem technicznym i jakością wykonania co było zapewne wynikiem starzejących się form i stosowania coraz gorszego tworzywa.
Tendry były wyposażone w ten sam silnik ale napędzający rożne przekładnie napędzające dwie osie tendra. Przykrywały je różne pokrywy imitujące węgiel, drewno lub zbiornik paliwa. Były całe odlane z metalu lub z tworzywa ki z ciężarkiem w środku. Woreczki z elementami dodatkowymi zawsze zawierały ten sam identyczny komplet części.
Chyba nigdy nie były sprzedawane w Składnicach Harcerskich. Ja je pamiętam i tak nabyłem tylko z bazarów, które na początku lat 90. zapełniły się przybyszami zza wschodniej granicy oferującymi wszystko co dusza, także modelarska, w tamtym czasie mogła zapragnąć.
Mam i ja ten parowóz i podobnie jak koledzy traktuję go jako ciekawostkę. W celu doprowadzenia go "do użycia" należałoby zmienić chyba wszystko zwłaszcza z zestawami kołowymi, które w tym modelu często przypominają dwa mimośrody o wspólnej osi przez co model chwieje się mocna na boki.
Mimo to jeden z takich moich modeli przybrał barwy PKP. Na zrobionym rok temu zdjęciu z przykrywą imitującą zbiornik mazutu.

Przy okazji - wraz z modelami Ow sprzedawane były przez wschodnich sąsiadów komplety czterowagonowych zestawów motorowych DR1a. Poszukuję takowego. Może ktoś ma na zbyciu?
 

Załączniki

OP
OP
joao da silva
Reakcje
38 0 2
#12
Potwierdzam. Modele zespołów spalinowych DR1a były sprzedawane na bazarach w dwóch malowaniach: czerwonym i niebieskim. Ten drugi posiadam i zamierzam wymienić w nim oba silniki i wykonać połączenie elektryczne między skrajnymi wagonami, w których one się znajdują. Tutaj nie powinno być kłopotu z miejscem bo jest go naprawę dużo.
Na e-bayu modele te się czasami pojawiają, ale ich ceny są horrendalne. Co do parowozu, zamierzam zostawić górną latarnię na kotle i barierki wokół kotła, jako że jeszcze na początku lat 30-tych można je ponoć było spotkać z tymi elementami na PKP. Ponieważ nabyłem model w wersji opalanej drewnem, bez zbiornika sprężonego powietrza, musiałem taki zbiornik wykonać, modyfikując nieznacznie zbiornik zdjęty z pikowskiego parowozu serii 75. Z uwagi na nieco inny kształt silnika będę musiał wykonać samodzielnie balast i skrzyni węglową wg starych zdjęć. Na upartego, według starych planów mógłbym pokusić się o wykonanie tendra czteroosiowego, ale aż tak biegły w sztuce modelarskiej nie jestem.
 
OP
OP
joao da silva
Reakcje
38 0 2
#14
Myślę, że na tym się wątek zakończy... Po dłuższych wysiłkach spolszczyłem parowóz Ow. Przede wszystkim wymieniłem mu napęd. Silnik ma tę sama wielkość co poprzedni, ale ze względu na położenie końcówek do podłączenia kabli został zamontowany w innym położeniu, co wymusiło zbudowanie dość wysokiej skrzyni węglowej. Nadto wymieniłem zderzaki na trzonkowe, przedwojenne, dodałem sprężarkę i zbiornik sprężonego powietrza (zdjęty z 75-ki). Prądnicy nie montowałem, ponieważ zachowałem modele lamp naftowych. Nie zdjąłem też barierek, choć w Polsce przeważnie były one eksploatowane bez nich, jednak uważam że barierki nadają tej maszynie swoisty, wschodni urok. Pozostaje mi tylko jeszcze oczyścić kocioł z kurzu.
 

Załączniki

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#16
Mam takie "cudo" ,a nawet dwa. Jakość wykonania na poziomie prawie zabawkowym, dość topornie, ale i tak to ciekawostka w zbiorach. Parowóz "nieuzbrojony" mnóstwo jego elementów do samodzielnego montażu. Postaram się wrzucić w najbliższym czasie więcej zdjęć :)

Zobacz załącznik 376945
Widziałem gdzieś zdjęcie tego parowozu na stacji Bąkowiec (Linia Dęblin-Radom). Jak znajdę to wrzucę.
 

kolejarz112

Nowy użytkownik
Reakcje
15 1 0
#18
Jako ciekawostkę dodam, że zdjęcie parowozu "Ow" (ze stacji Bąkowiec - koło Dęblina) - co ciekawe z naniesionym napisem P.K.P. znaleźć można w opracowaniu historycznym - "Lokomotywownia Dęblin" - dostępne było to na stacji Dęblin kilka lat temu za 10 zł czy coś takiego. Książeczka niegruba ale bardzo ciekawa.

Okładka tej książeczki:

Zobacz załącznik 376952

Autor: Jacek Rutkowski, wyd. Towarzystwo Przyjaciół Dęblina, Dęblin 2013.
Gdzie można kupić tą książkę,czy jest gdzieś do kupienia i ile może kosztować,bo byłbym zainteresowaną tą pozycją? Czy podana cena jest aktualna?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 4
Tabor 7
Tabor 2
A
Tabor 38
A
Tabor 85

Podobne wątki