• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Konwersja Donnerbüchseny Lenz'a - przebudowa i patynowanie

Stroju

Znany użytkownik
#1
Zamieszczam krótką relacje z przeróbki i patynowania wagonów, które robiłem dla Konrada.
Na początek dla porządku fotka stanu wyjściowego:

102_4678-001.JPG


Przed patynowaniem należało wymontować fabryczne sprzęgi z gniazdami, zamieniłem też plastikowe stopnie na metalowe ażurowe odlewy i czołowe barierki na wytrawiane z blaszki.

Po całkowitym rozebraniu wagonów przykleiłem trawione barierki, zmieniały także położenie wężów na czołownicy, trochę na zewnątrz je przesuwając:

102_4751-001.JPG


Z obu stron producent przewidział takie same rozmieszczenie elementów co skutkowało kolizją jednego z węży z elementami korby hamulca ręcznego:

102_4756-001.JPG


Rozwiązałem ten problem przesuwając wąż w stronę osi symetrii czołownicy, a dokładniej w stare mocowanie, wystarczyło nawiercić otwór w blaszce a stary zatkać profilem polistyrenowym. W oryginale później zaobserwowałem takie właśnie rozmieszczenie:

102_4759-001.JPG

102_4762-001.JPG


Dla porównania druga strona:

102_4764-001.JPG


U góry poręczy dorobiłem z kawałka polistyrenu uchwyt mocujący korbę do bariery:

102_4769-001.JPG


Sprzęgi zostały wymienione na takie wyposażone w sprężynę, wymagało to odcięcia kawałka prowadnicy gniazda modelowych sprzęgów żeby zrobić miejsce na długi element ze sprężyną:

102_4753-001.JPG


Po tych przeróbkach pomalowałem całość półmatowym czarnym (Gunze Mr Color):

102_4772-001.JPG

102_4774-001.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Stroju

Stroju

Znany użytkownik
#2
Po przeróbce przystąpiłem do patynowania, nie mam wielu zdjęć ale w skrócie opiszę. Na początek osobno miałem podwozia, koła i budy. W budach pozalepiałem okienka taśmą maskującą i polakierowałem je półmatowym lakierem Gunze Mr Color, zrobiłem na całości ciemnobrązowego washa i zacząłem malować zacieki i rdzę używając preparatów AK interactive, w przypadku rdzy szczególnie znęcając się nad dachami na których chciałem uzyskać efekt wżerów w blasze:

102_4792-001.JPG

102_4795-001.JPG

102_4797-001.JPG


Później domalowałem rdzawe zacieki na ścianach wagonów i zmatowiłem całość lakierem matowym Mr Color z drobnymi domieszkami piaskowego żeby uzyskać efekty wypłowień. W międzyczasie podwozia i koła (w których zamaskowałem powierzchnie styku z szyną i łożyskiem) zmatowiłem mgiełką czarnej matowej farby Tamiya z aerografu. Po tym mogłem złożyć wagony ale jeszcze bez kół, i pryskałem z aerografu odpowiednie kolory, jak kurz z trasy, rdzawy nalot na całym podwoziu, podobnie na kołach.
Po tym zamontowałem koła i dodałem wykańczające detale, jak inny odcień rdzy na piórach resorów, hamulcach, plamy oleju na smarownicach (tak to się chyba nazywa), przetarłem też metalicznym pigmentem stopnie wejściowe i górną powierzchnie rozkładanych pomostów między wagonami.
Zdjęcia gotowych wagonów:

102_4806-001.JPG
102_4814-001.JPG
102_4820-001.JPG
102_4823-001.JPG
102_4825-001.JPG
102_4830-001.JPG
102_4850-001.JPG
 
OP
OP
Stroju

Stroju

Znany użytkownik
#3
Kolejna porcja zdjęć, tym razem zbliżenia detali. Poza smarownicami dałem też imitacje smaru na zderzakach.
Na zbliżeniach widać piękno i szczegółowość tej skali, jak dla mnie było to pierwsze zetknięcie z zerówką z bliska i bardzo mi się podobało, można osiągnąć świetne efekty, malowanie choć wymaga znacznie więcej nakładu pracy rekompensuje możliwościami.
Pomosty rozkładane zamontowałem dopiero po zrobieniu zdjęć. Docelowo dokończę jeszcze czwarty wagon, na razie czeka na metalowe elementy (stopnie i barierki).

102_4811-001.JPG

102_4827-001.JPG

102_4836-001.JPG

102_4838-001.JPG

102_4842-001.JPG

102_4847-001.JPG

102_4853-001.JPG
 
OP
OP
Stroju

Stroju

Znany użytkownik
#4
Dla porządku, czwarty wagon jest już gotowy, choć brakuję mu jednego pomostu i korby hamulca ręcznego, ale to można dodać później, jak będą części. Wagon jest już gotowy by dołączyć do pozostałej trójki. (spostrzegawczy mogą zobaczyć że nie odkleiłem taśmy z okna w drzwiach, dopiero na zdjęciach ją zobaczyłem, już jej nie ma oczywiście).

102_5012-001.JPG
102_5014-001.JPG
 

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#8
Lenz sprzedaje Donnebüchseny art. nr 41115 (1/2 klasa) i art. nr 41125 (2 kl.) bez oznaczeń w kolorze RAL 6008.
Wystarczy kupić u Lenza i zrobić tylko napisy, a później patynowanie. Są teraz dostępne.
 

Tempest

Aktywny użytkownik
#10
art. nr 41115 (1/2 klasa) i art. nr 41125 (2 kl.)
Czy w tych modelach w komplecie są sprzęgi śrubowe czy trzeba je zakupić oddzielnie ? Jeśli oddzielnie to czy sprzęgi Lenza są godne polecenia czy szukać innego producenta ? I czy kolor RAL 6008 odpowiada kolorowi na jaki malowane były te wagony na PKP ?
 

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#11
GEOMETRIA :
Lenz wymyślił swoje sprzęgi kulisowe (kompatybilne z Brawą) głównie po to, aby wagony nie zakleszczały się na "esce" w wykonaniu geometrii Lenza, którego kąt odejścia rozjazdu ma aż niestety 11,25°. Przez to skraca się dramatycznie odcinek prostej pomiędzy rozjazdami ustawionymi w "eskę", co pokazuje załączony rysunek.
W geometrii Lenza przy rozstawie torów 100 mm (jak zaleca norma) odcinek prostej wynosi zaledwie ok.140 mm, co jest stanowczo za krótko, aby wagony mogły przejść bez zakleszczenia się zderzaków !!! A wystarczyło przejść na chociażby na 9,50° przy tym samym promieniu R=1600 mm i odcinek prostej wychodzi już 340 mm, a cały zestaw rozjazdów "eski" dłuży tylko o ok.40 mm. A tak Benrd Lenz (uważam osobiście) pokpił sprawę geometrii oszczędzając 40 mm na długości ponad 800 mm !!! Już geometria Peco jest dużo lepsza, ma odejście na 8° i przy R=1800 mm odcinek prostej wynosi 467 mm, co praktycznie umożliwia przejazd bez problemów nawet dłuższych wagonów.
Lenz-Peco.jpg


Kolor RAL 6008 jest jak najbardziej zgodnym kolorem dla modeli PKP, a więc jeśli kupować Donnerbüchseny Lenza nr art. 41115 i 41125, to właśnie te bez oznakowań i w kolorze RAL 6008 pasującym idealnie na PKP.
41115_donnerbuechsen_01.jpg 41125_donnerbuechsen_01.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#13
Zapomniałem, ale to też dotyczy geometrii...
SPRZĘGI :
Ja wymieniam sprzęgi kulisowe Lenza na śrubowe, ale nie na tzw.sztywne dostarczone przez Lenza, tylko wysuwane na sprężynie w razie konieczności przejechania przez ciasny łuk, gdyż samo schowanie się zderzaków (na sprężynach) może przy ciasnym łuku nie wystarczyć, stąd wszystkie modele za wyj.Lenza mają wysuwane sprzęgi na sprężynie. Te sprzęgi śrubowe (sztywne) Lenza służą wyłącznie do gablotki, albo do przerobienia, jak ktoś nie chce kupować 11 kompletów sprzęgów śrubowych ze sprężyną za 80 € u Schellenkampa albo u mnie :)
102_4753-001.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#17
Odpowiem za Krzystzofa. Jak najbardziej, to wagon Pwi-31a. Ja zdecydowałem się na skład Donnerbüchsenów z Korszy i ten Pwi-31a też oznakowany będzie z Korszy.
Zrzut ekranu 2015-01-24 o 21.31.59.png
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Wagony osobowe 13
Wagony osobowe 0

Podobne wątki