• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Domowa modułowa

OP
OP
J

Juras XR4Ti

Użytkownik
#21
Dla mnie zielone tory na górze rysunku, to tory przyjazdowo-odjazdowe stacji towarowej. Zjazd na bocznicę z szlaku też może być.
W Pile są dwa takie zjazdy i każdy przeciwny do kierunku. Tory załadunkowe bocznicy też bym odsunął. Pojawi się tam nasyp. Trzeba dobrze rozplanować nasypy, aby most nie wyglądał karykaturalnie. Tu widzę pole do popisu.
Witam
Pomysł pana Harasska bardzo mi się spodobał. Jeśli chodzi o pchanie wagonów, to właśnie tak to się odbywało i to na długości ok 2 kilometry. Z Anina do Międzylesia. Oddalenie torów od stacji jest trochę problematyczna. Już wyjaśniam czemu. Jestem ograniczony wymiarami skrzynek ze względów ,,przechowalniczych". Ich wymiary muszą być 50x100. Zmieniłem trochę założenie co do wymiarów całości. Ma być 500x200. Zanim to wymyśliłem, spłodziłem taki oto układ. Oczywiście do dalszej ,, obróbki". Nie wychodzi mi podział na 50x100... Bocznica7.jpg Bocznica7.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#22
Przyznam, że nie rozumiem:
Zmieniłem trochę założenie co do wymiarów całości. Ma być 500x200.
Zamieszczone rysunek ma zupełnie inne proporcje, nie 500 x 200. Według linijki Painta wychodzi 1920 x 415, czyli długość 4,6 raza większa od szerokości. Ja jednak upierałbym się co do odsunięcia torów ładunkowych od stacji, zwłaszcza, jeżeli mają być na innym poziomie. Warto byłoby zobaczyć rysunek z naniesioną podziałką, albo lepiej, z siatką podziału skrzynek - wtedy można pokombinować z rozmieszczeniem wszystkiego tak, by np. rozjazd nie wypadał na granicy skrzynek. Czy tak się nie da? Przy okazji, jakie jest przeznaczenie toru zaznaczonego czerwoną strzałką?

Bocznica7.jpg
 
OP
OP
J

Juras XR4Ti

Użytkownik
#23
i
Przyznam, że nie rozumiem:

Zamieszczone rysunek ma zupełnie inne proporcje, nie 500 x 200. Według linijki Painta wychodzi 1920 x 415, czyli długość 4,6 raza większa od szerokości. Ja jednak upierałbym się co do odsunięcia torów ładunkowych od stacji, zwłaszcza, jeżeli mają być na innym poziomie. Warto byłoby zobaczyć rysunek z naniesioną podziałką, albo lepiej, z siatką podziału skrzynek - wtedy można pokombinować z rozmieszczeniem wszystkiego tak, by np. rozjazd nie wypadał na granicy skrzynek. Czy tak się nie da? Przy okazji, jakie jest przeznaczenie toru zaznaczonego czerwoną strzałką?

Zobacz załącznik 575869
Proporcje na rysunku są złe. Tak jak napisałem powstał on przed ostatecznym układem skrzynek. Jest do przeróbki. skrzynki.png Będzie 12 skrzynek 50x100. Dla zobrazowania nabazgrałem to w paincie. Proszę nie patrzeć na jakość i proporcje. Jak odsunę tory ładowni, to nie zmieszczę żadnych budynków. Tor na dole w naturze był żeberkiem. Przedłużyłem go, bo może zrobię tam małą ładownię.
 

Magic

Użytkownik
#24
Witam.
Pozwoliłem sobie nałożyć szkic na skrzynki w/g plany 100x50, bo jakoś nie za bardzo pasował mi łuk w takiej formie. Wygląda to tak:
uklad.jpg

Chyba, że czegoś nie zrozumiałem poprawnie.
 
OP
OP
J

Juras XR4Ti

Użytkownik
#25
Witam.
Pozwoliłem sobie nałożyć szkic na skrzynki w/g plany 100x50, bo jakoś nie za bardzo pasował mi łuk w takiej formie. Wygląda to tak: Zobacz załącznik 575906
Chyba, że czegoś nie zrozumiałem poprawnie.
No właśnie. Tak jak napisałem układ jest do przeróbki. Bocznicę muszę przesunąć w dół i dodać pionowe, proste odcinki. Czy teraz wszystko jasne?
I teraz wyraźnie widać brak miejsca na ładownie po odsunięciu torów. Tylko nie wiem czy mi się uda, bo SCARM mi się buntuje i chce kasy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#26
Rozumiem, że nie ma możliwości dołożenia poziomego rzędu segmentów w środku, albo chociaż zrobienia nieco szerszych górnych skrzynek? A jeżeli nie, to rozważyłbym skrócenie torów ładunkowych i przesunięcie ich maksymalnie w lewo tak, by jak najmniej zachodziły na obszar stacji. Będzie więcej miejsca na zabudowania i urządzenia stacji, jak i bocznicy. Warto też pomyśleć o odsunięciu górnego toru i umieszczeniu peronów. Na przykład tak:

uklad.jpg
 

aj1601

Nowy użytkownik
#28
No właśnie. Tak jak napisałem układ jest do przeróbki. Bocznicę muszę przesunąć w dół i dodać pionowe, proste odcinki. Czy teraz wszystko jasne?
I teraz wyraźnie widać brak miejsca na ładownie po odsunięciu torów. Tylko nie wiem czy mi się uda, bo SCARM mi się buntuje i chce kasy.
Cześć! Nakarm SCARM`a. Wymień odcinki torów na fleksy i Masz po +3 elementy.
 
OP
OP
J

Juras XR4Ti

Użytkownik
#29
Cześć! Nakarm SCARM`a. Wymień odcinki torów na fleksy i Masz po +3 elementy.
Tak zrobiłem i dzięki temu udało mi się stworzyć to co zaprezentowałem. A jeśli chodzi o stację, to nie przewiduję peronów. Ruch wyłącznie towarowy. Poszerzenie modułów niemożliwe, ze względów o których wcześniej pisałem. Panie Andrzeju, dziękuję za wpisanie układu torowego w skrzynki. Rozjazdy na dole przesunę w prawo, aby uniknąć kolizji z krawędzią modułu. Spróbuję - może się uda - zrobić wiadukt na prostym odcinku toru.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#30
Ja bym nie rezygnował z pociągów pasażerskich. Można parę fajnych składów zestawić (pod warunkiem, że nie ma się zbyt ortodoksyjnego podejścia do przydziałów i dat rewizji ;)).
 

Magic

Użytkownik
#31
Panie Andrzeju, jedna mała uwaga. Między 2 a 3 skrzynka w "dolnej" części makiety mamy rozjazd na łączeniu.
Całość wygląda obiecująco.
I zastanawia mnie co to jest na 1 skrzynce dolnej na lewo. Te przecięcie to różnica poziomów? Wiadukt? Wydaje się mało miejsca na takie rozwiązanie, choć nie znam się na planowaniu torowisk i mogę się mylić.

Pozdrawiam.
 
OP
OP
J

Juras XR4Ti

Użytkownik
#32
Panie Andrzeju, jedna mała uwaga. Między 2 a 3 skrzynka w "dolnej" części makiety mamy rozjazd na łączeniu.
Całość wygląda obiecująco.
I zastanawia mnie co to jest na 1 skrzynce dolnej na lewo. Te przecięcie to różnica poziomów? Wiadukt? Wydaje się mało miejsca na takie rozwiązanie, choć nie znam się na planowaniu torowisk i mogę się mylić.

Pozdrawiam.
.
Panie Andrzeju. Ortodoksą zdecydowanie nie jestem. Manewry na bocznicy będzie prowadziła V23 (dar Honeckera) zamiast Ls40. Jednak ruchu osobowego nie przewiduję.
do Magic: Przeczytaj co jest napisane w tym wątku. Są tam odpowiedzi na twoje pytania.
 

nohab

Aktywny użytkownik
#33
Jednak ruchu osobowego nie przewiduję.
Brawo.
Most, jest problemem na lewych skrzynkach. Proszę przemyśleć wersję z obniżaniem się toru z ładowni w stronę mostu i
nasypu toru zewnętrznego. Wymusi to różnicę w wysokościach torów na dolnych skrzynkach (tor na most będzie na nasypie),
ale zniweluje górski podjazd z lewej strony.
 
OP
OP
J

Juras XR4Ti

Użytkownik
#34
Brawo.
Most, jest problemem na lewych skrzynkach. Proszę przemyśleć wersję z obniżaniem się toru z ładowni w stronę mostu i
nasypu toru zewnętrznego. Wymusi to różnicę w wysokościach torów na dolnych skrzynkach (tor na most będzie na nasypie),
ale zniweluje górski podjazd z lewej strony.
Stacja na górze będzie na poziomie 1/2, tak że ,,górskiego" podjazdu nie będzie. Mam już docelowy schemat, ale w robocie go zostawiłem... Najwyżej będą drobne poprawki przy końcowym montażu. Teraz w miarę wolnego czasu, robię skrzynki, a trochę tego jest.

20180528_154648[1].jpg
20180528_154707[1].jpg
 
OP
OP
J

Juras XR4Ti

Użytkownik
#35
Witam

No i masz rację Nohab. Z tym podjazdem cienko będzie... Niecałe 140 cm to ja mogę 3cm wzniosu osiągnąć. Mało. Z kolei zagłębienie bocznicy to max 1cm, a duży kłopot z konstrukcją skrzynek. Zamówiłem mostek Faller 120474 i jak będę go miał w ręku, to przymierzę. Obliczenia teoretyczne to jedno, ale ja muszę całość zagadnienia zobaczyć w naturze i pomacać. Załączam schemat ,,ostateczny". Bocznica final3.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#36
Niecałe 140 cm to ja mogę 3cm wzniosu osiągnąć.
Bez przesady, 3 cm wysokości na długości 140 cm oznacza pochylenie nieco ponad 21 ‰, na prawdziwej kolei jest często dużo więcej. Moim zdaniem nie powinno być problemu. Proponuję takie poziomy, jak na rysunku - 1 oznacza poziom pierwszy (minimalny umożliwiający skrzyżowanie w dwóch poziomach), a nie 1 centymetr. Ewentualnie można nieco skrócić tory zdawczo-odbiorcze na dole i przesunąć w lewo tak, by wydłużyć odcinek toru od stacji do pierwszego rozjazdu na dole.

Bocznica final3.jpg
 
OP
OP
J

Juras XR4Ti

Użytkownik
#37
Bez przesady, 3 cm wysokości na długości 140 cm oznacza pochylenie nieco ponad 21 ‰, na prawdziwej kolei jest często dużo więcej. Moim zdaniem nie powinno być problemu. Proponuję takie poziomy, jak na rysunku - 1 oznacza poziom pierwszy (minimalny umożliwiający skrzyżowanie w dwóch poziomach), a nie 1 centymetr. Ewentualnie można nieco skrócić tory zdawczo-odbiorcze na dole i przesunąć w lewo tak, by wydłużyć odcinek toru od stacji do pierwszego rozjazdu na dole.

Zobacz załącznik 576587
Pokłóci mi się to z podziałem skrzynek. Zastanawiam się, czy stację nie zrobić na poziomie 1/2, i wpuścić tor bocznicowy pod wiaduktem 1,5 cm. Trochę dużo, ale tam będzie jeździła manewrówka + 4-5 wagonów dwuosiowych.
 
#39
Witam
Robię ostatnie cztery skrzynki. Wstępnie muszę zaprojektować elektrykę, w związku z tym mam serdeczną prośbę. Jak sygnalizację zaprojektować przy założeniu linii niezelektryfikowanej i sygnalizacji uproszczonej. Czy dawać wykolejnicę na wjeździe na bocznicę przy założeniu, że rozjazd wjazdowy na bocznicę będzie sprzęgnięty z wyjazdowym zabezpieczonym żeberkiem? Z góry dziękuję.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#40
Spróbowałem zaprojektować rozstawienie sygnalizatorów przy założeniu sygnalizacji świetlnej. Nie wiem, co kolega Juras ma na myśli pisząc o sygnalizacji uproszczonej, więc zrobiłem normalną. Założenia są następujące:

1. Ruch między stacją na linii głównej a grupą zdawczo-odbiorczą odbywa się na zasadzie jazd pociągowych, a nie manewrowych. Z tego powodu zbędne jest żeberko ochronne, zaznaczone strzałką.

2. Podstawianie wagonów z grupy na tory ładunkowe odbywa się na zasadach manewrowych. Wjazd na tory grupy zdawczo-odbiorczej od strony torów ładunkowych jest zabezpieczony wykolejnicą lub żeberkiem ochronnym w miejscu, wskazanym strzałką.

3. Na terenie zakładu (tory ładunkowe) nie ma żadnych urządzeń srk, zwrotnice są przestawiane ręcznie, na miejscu, jazdy na sygnały ręczne.

4. Semafory wyjazdowe ze stacji są powiązane z semaforem wjazdowym na grupę zdawczo-odbiorczą i odwrotnie; dlatego nie ma tarcz ostrzegawczych na linii łączącej stację z grupą (mała odległość między semaforami wyjazdowymi a wjazdowym w obu kierunkach, To są zbędne, ich rolę pełnią górne wskazania semaforów wyjazdowych).

Nie nanosiłem (na razie?) oznaczeń sygnalizatorów, zwrotnic i torów, mogę to ew. zrobić później, jeżeli koncepcja zostanie zaakceptowana.

Bocznica final3.jpg
 

Podobne wątki