• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Domowa modułowa

#1
Witam
Planuję wykonanie modelu bocznicy w oparciu o wspomnienia z dzieciństwa. Otóż mieszkałem wtedy w Aninie tuż przy torach i co za tym idzie, przy tej bocznicy. Jeden tor rozgałęział się na trzy, aby potem znów jako jeden prowadził do ZWAR-u w Międzylesiu. Godzinami przebywałem na tej bocznicy patrząc na przetoki, manewry... Nawet kilka razy udało mi się przejechać Ls40, która tam pracowała. Wjazd na bocznicę odbywał się ze stacji Wawer. Tej stacji już nie odtworzę... Ale żeby jakoś wjeżdżać na nią wymyśliłem sobie linię jednotorową, z którą będzie połączona. Zrobiłem wstępny plan w SCRAM, ale jako człowiek starej daty nie umiem go tu wstawić. Gdybyście byli tak uprzejmi i pomogli, byłbym bardzo wdzięczny.

pozdrawiam - Juras
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#2
W programie masz możliwość eksportu do jpg. Wtedy bez problemu wstawisz na forum.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#3
A w ostateczności zostaje zrzut z ekranu (print screen) zachowany jako jpg i odpowiednio przycięty. Wszystko dostępne w Windows, bez dodatkowych programów.
 
OP
OP
J

Juras XR4Ti

Użytkownik
#5
Bocznica1.jpg

No, udało się, Mówiłem, że jestem człowiekiem starej daty. Na tej bocznicy bawiłem się pod koniec lat 60, stąd moja miłość do III epoki.

Pozdrawiam - Juras
 
#6
Chcesz na niej manewrować czy ma być jedynie "dekoracyjna"? Tor na samej górze długi, ale oprócz lokomotywy nic tam nie wjedzie.
 
OP
OP
J

Juras XR4Ti

Użytkownik
#7
Chcesz na niej manewrować czy ma być jedynie "dekoracyjna"? Tor na samej górze długi, ale oprócz lokomotywy nic tam nie wjedzie.
Witam
Przede wszystkim chodzi mi o manewry. To, co tu spłodziłem, to pierwsza część większej całości. Będą 4 skrzynki 50x100. Tor główny będzie owalem. Pociąg wjeżdża na bocznicę, zostawia część wagonów, zabiera inne i wraca. Ruch manewrowy będzie obsługiwać mała lokomotywa spalinowa. Myślę że ten układ torowy jest do przyjęcia. Jeśli nie, proszę o uwagi. Całość ma być na flexach, więc proszę nie zwracać uwagi na ,,poszatkowanie" torów.
Tak wyszło, bo nie mogę za bardzo ogarnąć flexów w tym programie, a chciałem wydrukować całość 1:1, żeby przymierzyć do skrzynek, zrobić podział na segmenty i wyznaczyć miejsce do wklejenia wzmocnień.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#8
Zrobiłem wstępny plan w SCRAM
Ten wstępny plan już się nie mieści na czterech skrzynkach wg założonych przez Ciebie wymiarów.
Po skróceniu w środkowej części:
Juras XR4Ti._2jpg.jpg
Wyjdzie coś takiego:
Juras XR4Ti._1jpg.jpg
Tak wyszło, bo nie mogę za bardzo ogarnąć flexów w tym programie
Nie wybierasz toru G4 tylko F4. ;)
Nadal pozostaje nie rozwiązana kwestia:
Tor na samej górze długi, ale oprócz lokomotywy nic tam nie wjedzie.
Na odcinek zaznaczony pytajnikiem, wjedzie tylko lokomotywa.

Dodatkowo na łączeniu skrzynek 3 i 4 znajduje się rozjazd.
 
OP
OP
J

Juras XR4Ti

Użytkownik
#9
Ten wstępny plan już się nie mieści na czterech skrzynkach wg założonych przez Ciebie wymiarów.
Po skróceniu w środkowej części:
Zobacz załącznik 575467
Wyjdzie coś takiego:
Zobacz załącznik 575466

Nie wybierasz toru G4 tylko F4. ;)
Nadal pozostaje nie rozwiązana kwestia:

Na odcinek zaznaczony pytajnikiem, wjedzie tylko lokomotywa.

Dodatkowo na łączeniu skrzynek 3 i 4 znajduje się rozjazd.
Przecież napisałem, że to jest część większej całości. Oczywiście rozjazdu ciąć nie będę. Przesunę wszystko w prawo i zobaczymy. Skracać torów bocznicy nie chcę. Dopadł mnie syndrom skali. Poprzednio bawiłem się TT i H0e, gdzie wszystko się bardziej mieściło... Strasznie dużo miejsca tracę na wjazd przez zastosowanie rozjazdów 10 st. Ale chyba tak zostawię.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#10
Ok, ale z tego to wynikało coś innego:
To, co tu spłodziłem, to pierwsza część większej całości. Będą 4 skrzynki 50x100.
To jest pierwsza część ale będą 4 skrzynki. ;)
Jeżeli tor na górze jest torem głównym, to odcinek po lewej stronie jest również za krótki.
Juras XR4Ti_3.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#18
Mnie się układ całości nie bardzo podoba, ale jeżeli ma odwzorować rzeczywistą bocznicę, to chyba tak musi być? A konkretnie, to nie do końca wiem, jak ta bocznica ma być obsługiwana. Rozumiem, że te trzy tory na dole makiety, to już jest bocznica, a nie część stacji i tory te będą pełniły rolę torów zdawczo-odbiorczych. Na makiecie bocznica odgałęzia się ze szlaku, nie ze stacji. Pytanie, dlaczego tory ładunkowe są tak daleko od torów zdawczo-odbiorczych? Pociąg bocznicowy może wjechać na jeden z tych trzech torów i tam zostawić skład wagonów, ale co potem? Wagony muszą być podstawione na tory ładunkowe po drugiej stronie makiety. Odbywać się to musi przez pchanie, bo inaczej lokomotywa zostanie uwięziona na torze ładunkowym. Czy układ torów ładunkowych jest też zgodny z rzeczywistością i czy były one tak oddalone od torów zdawczo-odbiorczych? Ja zrobiłbym tory ładunkowe trochę bliżej torów zdawczo-odbiorczych, a jednocześnie dalej od mijanki na górze (zielone tory). A samą tę mijankę można byłoby trochę rozbudować i zrobić z niej małą stację.

Mam dwie propozycje zmian. Pierwsza to tylko odsunięcie torów ładunkowych od mijanki i przybliżenie ich do torów zdawczo-odbiorczych. Druga propozycja jest bardziej ambitna, ale nie wiem, czy realna, bo nie znam wymiarów makiety i promieni użytych łuków. Główna wątpliwość dotyczy możliwości zastosowania łuków o mniejszym promieniu, co widać na drugim z załączonych rysunków. Proponuję wyprowadzić bocznicę ze stacji, a nie ze szlaku, a samą stację trochę rozbudować. Oczywiście można zrobić wariant mieszany, tzn. zostawić odejście bocznicy za szlaku, jak na pierwszym rysunku, ale rozbudować stację o jeden lub dwa dodatkowe tory.

Bocznica6.jpg

Bocznica6a.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#19
To jeszcze jedna propozycja, umieszczenia bocznicy wewnątrz owalu, tyle, że wtedy traci się walor widokowy wiaduktu i różnicy wysokości.

Bocznica6b.jpg
 

nohab

Aktywny użytkownik
#20
Dla mnie zielone tory na górze rysunku, to tory przyjazdowo-odjazdowe stacji towarowej. Zjazd na bocznicę z szlaku też może być.
W Pile są dwa takie zjazdy i każdy przeciwny do kierunku. Tory załadunkowe bocznicy też bym odsunął. Pojawi się tam nasyp. Trzeba dobrze rozplanować nasypy, aby most nie wyglądał karykaturalnie. Tu widzę pole do popisu.
 

Podobne wątki