• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Domowa Makieta Modułowa (DMM)

maramamare

Użytkownik
Producent
Reakcje
263 2 0
#1
UWAGA, SŁOWEM WSTĘPU

Imprezy modułowe są fajne , pozwalają na wzajemne połączenia i tworzenie baaardzo długich szlaków, sprzyjają integracji i zacieśnianiu więzi (
), Jednak najgorsza jest ta pustka między imprezami, kiedy tabor leży w pudełkach i czeka by znów wyruszyć na szlak.
Tortom, zwłaszcza tym przekraczającym szerokość lub wysokość drzwi, zawsze towarzyszył jeden podstawowy problem- MOBILNOŚĆ. Niestety, każda ewentualna przeprowadzka wiązała się z jego totalną rozbiórką lub cięciem, prawdopodobnie jest to główny problem, przez który rezygnujemy z budowy takiej makiety.

Czym jest Domowa Makieta Modułowa?
Głównym założeniem projektu, było stworzenie systemu, który pozwoli na budowę makiety, którą w razie rozwodu będzie można rozkręcić i wziąć ze sobą, oraz dzięki któremu będzie można budować makietę w dowolnym kształcie.

RODZAJE SKRZYNEK
Aktualnie opracowanych jest 6 różnych skrzynek na dwóch poziomach( do budowy własnej wykorzystam 4 z nich), wykonane są w całości ze sklejki 10mm , a każda z nich na każdym poziomie pasuje do normy FREMO.

Wymiary (w cm)
  • 50x50 poziom 0
  • 100x50 poziom 0
  • 100x100 poziom 0
  • 50x50 poziom -1
  • 100x50 poziom -1
  • 100x100 poziom -1
WSZYSTKIE SKRZYNKI MAJĄ WYSOKOŚĆ 15 cm.
Poziom 0 - oznacza poziom równi stacyjnej.
Poziom -1- oznacza moduły zaniżone wobec równi stacyjnej o 50 mm ( umożliwia on zaniżenie w terenie, dzięki czemu nie ma potrzeby budować stromych podjazdów żeby choćby nawet postawić most ( rozwiązanie będzie pokazane na poniższej makiecie).
Powstaną również moduły o innych kształtach. Kolejnym etapem będzie opracowanie systemu budowy nasypów oraz podtorzy. Zachęcam do obserwowania projektu i moich pierwszych kroków w budowie makiet kolejowych
:) .
Na zdjęciach prezentowane są moduły do mojej makiety o wymiarach 1m x 1,5m. Łączenie na mijankę wzmacnia konstrukcję i pozwala na transport w jednym kawałku.
Zaniżone skrzynki zastosowałem w celu wykonania ciekawszego układu terenu, oraz budowę mostu.
Konstruktywna krytyka mile widziana
Udało się również zbudować nogi oraz zaprojektować podtorza dedykowane do piko A-gleis. Poniżej kilka zdjęć tego co udało się zbudować dotychczas:
DSC_0697.jpg DSC_0698.jpg DSC_0740.jpg DSC_0741.jpg
Skrzynki skręcałem za pomocą konfirmatów meblowych:
DSC_0736.jpg DSC_0739.jpg
Podtorza do torów Piko A-gleis:
DSC_0747.jpg
 
OP
OP
M

maramamare

Użytkownik
Producent
Reakcje
263 2 0
#2
Prace postępują mozolnie, ale przy okazji powstał pierwszy budyneczek, stajnia. Całość wykonana jest w 100 % ze sklejki. Jest to zarazem mój pierwszy budynek w życiu.
DSC_1332.jpg DSC_1337.jpg DSC_1339.jpg DSC_1342.jpg
 
Ostatnio edytowane:

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#3
Spróbuj tytułem eksperymentu: 1-zamiast konfirmatów użyć wkrętów typu spax albo ciesielskich 3-3,5 mm x 30-35 mm najlepiej z łem torx;
2-użyć ich nie 54 na skrzynkę a 20,resztę załatwią klej i wczepy,to samo dotyczy nóg;3-nie robić otworów w bokach skrzynek i nogach(poza koniecznymi do ich wzajemnego skęcania) bo,moim zdaniem,to nie wygląda zbyt ładnie.
 
OP
OP
M

maramamare

Użytkownik
Producent
Reakcje
263 2 0
#4
Otworów i wkrętów nie będzie widać, makieta będzie oklejona maskownicami z ukształtowaniem terenu o grubości 5mm.
Co do nóg, wszystko jest "w toku" projekt sam w sobie wymaga poprawek i udoskonaleń, ale od czegoś trzeba było zacząć :).
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#5
W punktach 1 i 2 chodziło mi o to,że po pierwsze spaxy lepiej się sprawują w sklejce,konfirmaty są zasadniczo do płyt wiórowych itp
po drugie ograniczenie rozmiaru i ilości wkrętów zmniejszy wagę całości .Ogólnie w połączeniach stolarskich powinien"trzymać"klej a wkręty
są na dobrą sprawę potrzebne do pozycjonowania elementów w czasie klejenia.Możesz zrobić prosty eksperyment:sklej,np wikolem,ze sobą dwa kawałki sklejki a po całkowitym wyschnięciu kleju(24 godziny) spróbuj je rozdzielić,w większości wypadków"puści"klej między warstwami
sklejki niż w wikol w miejscu klejenia.Oczywiście jeżeli warstwa kleju będzie cienka.
 

Podobne wątki