• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budownictwo Domek w wolnych chwilach ... reaktywacja

xendx

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#21
Jak do stacji ma dochodzić wąskotorówka to w jakim celu? Zakład? Peron którego nie ma na schemacie? Rampa? Dla samej lokomotywowni na jedną lokomotywę nie opłacało by się ciągnąc linii od poprzedniej stacji tylko wybudowano by ją właśnie tam. Przydałby się jeszcze jeden tor po którym można by było zmieniać czoło pociągu. Jaka lokomotywa/wy ma być w lokomotywowni? jeżeli parowóz lub parowozy to przydałyby się kanały oczystkowe oraz nawadnianie i nawęglanie które można by umieścić pomiędzy torem normalnym i wąskim. Obrotnica też by się przydała.
 
OP
OP
aqws9

aqws9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#22
xendx napisał(a):
Jak do stacji ma dochodzić wąskotorówka to w jakim celu? Zakład?
No dobrze wyjaśnię szerzej... wąskotorówka ma być zakładowa, kopalnia i chyba coś z tym zrobię, to znaczy dołożę jeszcze jedną bocznicę tak aby nie był to taki prostoliniowy ruch.

xendx napisał(a):
Jaka lokomotywa/wy ma być w lokomotywowni?
Tendrzak, do manewrów (najlepiej ,,Śląsk" ) co do wąskotorowego parowoziku to jakiś malutki do przesuwania węglarek...
xendx napisał(a):
to przydałyby się kanały oczystkowe oraz nawadnianie i nawęglanie które można by umieścić pomiędzy torem normalnym i wąskim
No takich szczegóły nie rysowałem na schemacie, który może się jeszcze niejednokrotnie zmienić... ale oczywiście stanowisko nawęglania i kanał będzie...
xendx napisał(a):
Obrotnica też by się przydała.
Rozumie, że w celu obracania loka... bo wachlarzowej nie przewiduję...
Dzięki za pomoc...
 
OP
OP
aqws9

aqws9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#23
Całkowicie przypadkowo natrafiłem na ,,nowe" zdjęcie budynku dworca który buduję i postanowiłem się nim podzielić... :)

Co do schematu stacji, którą zaprezentowałem... to widzę, że nie znajdę odpowiedzi na swoje pytania :sad:
 

Załączniki

xendx

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#24
aqws9 napisał(a):
No dobrze wyjaśnię szerzej... wąskotorówka ma być zakładowa, kopalnia i chyba coś z tym zrobię, to znaczy dołożę jeszcze jedną bocznicę tak aby nie był to taki prostoliniowy ruch.
A czy będzie choć częściowo wybudowana ta kopalnia na makiecie? Jeżeli tak to zrób lokomotywownie zakładową dla tej wąskotorówki. A skoro to ma być kolej zakładowa to raczej nie pasuje żeby część zakładu znajdowała się na stacji.(osoby nie powołane) więc ze stacji powinny dopiero odbijać tory na bocznice kopalniane. Ewentualnie dodatkowe tory przy stacji na której stały by np węglarki.
aqws9 napisał(a):
No takich szczegóły nie rysowałem na schemacie, który może się jeszcze niejednokrotnie zmienić... ale oczywiście stanowisko nawęglania i kanał będzie...
A takie szczegóły niestety mogą znacznie wpłynąć na układ torowy bo nie było by zbyt poprawne umieszczać na jednym torze zakładowym nawęglania,kanałów oczystkowych, miejsce na rozładunek transportu i lokomotywowni. Muszą się pojawić dodatkowe tory dlatego nanieś wszystkie budowle na schemat.
 
OP
OP
aqws9

aqws9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#25
xendx napisał(a):
A czy będzie choć częściowo wybudowana ta kopalnia na makiecie? Jeżeli tak to zrób lokomotywownie zakładową dla tej wąskotorówki. A skoro to ma być kolej zakładowa to raczej nie pasuje żeby część zakładu znajdowała się na stacji.(osoby nie powołane) więc ze stacji powinny dopiero odbijać tory na bocznice kopalniane. Ewentualnie dodatkowe tory przy stacji na której stały by np węglarki.
Myślałem nad zrobieniem czegoś na kształt dawnej kopalni Dębieńsko i przystanku Dębieńsko. To znaczy pierwszy i drugi tor od dołu należy do stacji, a reszta u góry rysunku odgrodzona należy do zakładu...
Czy mam zamiar zbudować kopalnie... oczywiście przede wszystkim kopalnie, jeżeli będę potrzebował więcej miejsca (szerokość skrzynek przewiduję od 80-100cm) to ewentualnie budynek stacji będzie przecięty i zostanie tylko fasada...
No dobra troszkę opiszę te budynki, które już narysowałem na schemacie... mają być dwa szyby, zakład przetwórczy, jakaś kotłownia przyzakładowa, plac materiałowy, budynki administracji, wieża wodna, lokomotywownia gdzie miałaby garażować lokomotywa wąskotorowa, której zadanie byłoby manewrowanie z węglarkami przetaczanymi z szybów wydobywczych do zakłady przetwórczego, z kolei z tzw ,,płuczki" węgiel ładowany byłby bezpośrednio na wagony normalnotorowe ... zsypem na tor pierwszy i drugi od góry.
Acha no i najważniejsze makieta byłaby w epoce I ewentualnie II... to znaczy nie było by to PKP tylko jeszcze Raich ;)

A takie szczegóły niestety mogą znacznie wpłynąć na układ torowy bo nie było by zbyt poprawne umieszczać na jednym torze zakładowym nawęglania,kanałów oczystkowych, miejsce na rozładunek transportu i lokomotywowni. Muszą się pojawić dodatkowe tory dlatego nanieś wszystkie budowle na schemat.
No właśnie się zastanawiam jak by to w I epoce wyglądało... bo z wszelkich rysunków jakie widziałem starych kopali układ torów był możliwie najprostszy ... nawet się zastanawiałem czy do przetaczania wąskotorowych węglarek nie powinna byś użyta jakaś maszyna z kołowrotem i pociągane linami...
 
OP
OP
aqws9

aqws9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#26
Właściwie, moje wątpliwości zostały rozwiane... może jednak ktoś może odpowiedzieć na to pytanie:

3. Czy ktoś zna stację z podobnym układem (chciałem podejrzeć ustawienie semaforów)?


Przejrzałem tę stronkę z układami torów, ale nie znalazłem, może ktoś ma linka do układu zbliżonego z zaznaczoną sygnalizacją, lub może potrafi dorysować na moim rysunku jak to powinno wyglądać... najlepiej świetlną i osobno drugi rysunek z kształtową :smile:
Byłbym niezmiernie wdzięczny :)
 
OP
OP
aqws9

aqws9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#28
Kamil Kopera napisał(a):
Moim zdaniem powinieneś jeszcze nazwać tory na planie...tor główny, główny dodatkowy itd...dorysowałem Ci rozmieszczenie semaforów kształtowych i pędni do nich (plan pod linkiem do ściągnięcia). Moim zdaniem powinny być tak ustawione....
Dzięki bardzo... :grin:
 

pastka

Znany użytkownik
Reakcje
5 0 0
#29
Według mnie trzeba sie zastanowic czy to ma sens - kopalniana wąskotorówka. Mysle ze ludzie w przeszlosci byli bardzo praktyczni i nie zbudowaliby czegos takiego - po co ladowac urobek na wagony waskotorowe aby potem przeladowywac na normalnotorowe?
Jedyna kopalnia z jaka mialem blizszy kontakt to historyczna juz kopalnia Zofiówka dawniej Manifest Lipcowy - pracowałem tam w ochronie przez kilka tygodni przed wyjazdem z kraju.
Oto zdjecia:

Jest to nowsza kopalnia wiec twoj projekt napewno bedzie sie roznil.. Ale: jak widac przez srodek terenu kopalni przechodzi calkiem spore normalnotorowe torowisko, na torach stoja eaos-y. Węgiel, kamień i skała płonna są ładowane bezpośrednio z dołu do wagonów.

http://images31.fotosik.pl/7/36cfb52e7da4abba.jpg

Male wagoniki, a jakże, funkcjonuja na kopalni. Wyjezdzaja z tego szybu:

http://images33.fotosik.pl/7/ebf2cf7fa9fa4a48.jpg

Jednak nie transportuje sie nimi węgla - małe wagoniki służą do wywozu złomu kopalnianego.

http://images31.fotosik.pl/7/3101d5f038d1b028.jpg

Na tym zdjęciu widać po prawej stronie tory dla wagoników, po lewej stronie torowisko dla węglarek. Po bokach torowisk widać sterty złomu kopalnianego. Widać cien dzwigu do ładowania złomu na wagony towarowe.

Nie jestem ekspertem, nie mialem okazji bliższego przypatrzenia sie funkcjonowaniu koleji na kopalni, ale nie zauważyłem żadnej lokomotywki do ciągnięcia tych małych wagoników. Są to małe wagony - coś jak w serialu Dom - gdy brat głównego bohatera jest junakiem i pracuje przy odbudowie Warszawy - robią mu zdjęcie z wagonikiem - no cos w tym stylu jezdzi po kopalni. Tak że przypuszczam że wagony są napedzane siłą ludzkich mięśni, ale powtarzam że nie widziałem ich w ruchu.

Co do kopalni z epoki I lub II to napędzanie ludzmi albo "Juzek z pokładu Idy" Morcinka..

Powodzenia w ambitnym projekcie :grin:
 
OP
OP
aqws9

aqws9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#30
pastka no całkiem fajny referacik... ale nie musiałeś mi tłumaczyć jak wygląda kopalnia obecnie bo jestem z Rybnika ;)
Wiem, że obecnie układy normalnotorowe są bardzo rozbudowane na kopalniach, a urobek transportowany jest taśmami do zakładu przeróbczego...
pisząc kopalnia z I epoki miałem na myśli początki istnienia górnictwa w ogóle... swój plan oparłem na fikcyjnej kopalni, łącząc ze sobą kilka faktów z różnych starych kopalń.
Tą wąskotorówkę wymyśliłem na podstawie, Rydułtów kopalni Charlotte Grube (chyba nie pomyliłem nazwy) która to kopalnia wybudowała własną wąskotorówkę konną, później napęd kołowrotowy (chyba parowy)... wagonikami tymi węgiel transportowano do linii właściwej. Jako ogólny zarys mojego pomysłu posłużył mi przystanek Dębieńsko, kopalnia ta jednak obecnie nie działa... a z wąskotorówki pozostało mi jedynie zdjęcie z lat międzywojennych. Tak więc pomysł na taki a nie inny układ ma podstawy historyczne, nie zapominajmy, że w XIX wieku kopalnie takie jak Dębieńsko czy Rydułtowy miały nie wielkie wydobycie, a ich obszar górniczy był nie wielki. Zabudowa ograniczała się jedynie do szybu i małych budyneczków... nie można znaleźć obecnie dobrych przykładów, bo kopalnie rozbudowały się niewyobrażalnie... Jak znajdę plany tych kopalni z XIX w to pokażę...

pastka napisał(a):
Węgiel, kamień i skała płonna są ładowane bezpośrednio z dołu do wagonów.
Jak to Zofiówka nie ma zakładu przetwórczego ?? To kto im kupi takie śmieci??
 

pastka

Znany użytkownik
Reakcje
5 0 0
#31
:smile: Przepraszam jeśli uraziłem. Po prostu zrozumiałem wąskotorówkę zakładową jako wąskotorówkę w rozumienu kolei wąskotorowych "normalnych" tak jak z twojego banneru w podpisie. Jesli waskotorowe wagoniki wyjeżdzające bezposrednio z dolu, to ok.
Tym niemniej wciąż uważam że to trochę dziwny układ :roll: Czy nie byloby praktyczniej wagoniki z urobkiem wyciągnąć końmi czy tym układem liniowym na jakąś rampę - na rampie możnaby je było przewracać (czy to cały wagon czy tylko pakę) tak aby zawartość wysypywala sie do wagonow zwyklych?
Jesli mala lokomotywka i lokomotywa zwyczajna maja korzystac z jednego budynku, to rozumiem że torowiska są na tym samym poziomie. W związku z czym pytanie jaki bedzie system przeładowywania? Jakiś taśmociąg?
Jeśli z zakładu przetwórczego wągiel bedzie szedl bezposrednio do normalnotorowych wagonów, po co tor dla wagonikow kopalnianych biegnie obok niego?

pastka napisał(a):
Węgiel, kamień i skała płonna są ładowane bezpośrednio z dołu do wagonów.
Jak to Zofiówka nie ma zakładu przetwórczego ?? To kto im kupi takie śmieci??[/quote]
Hmm, pewnie ma - taki powiedzmy skrót myślowy zastosowałem :oops:
Pozdrawiam :grin:
 
OP
OP
aqws9

aqws9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#32
pastka napisał(a):
tak aby zawartość wysypywala sie do wagonow zwyklych?
Mogę zapytać, w jakim celu przeładowywać urobek z wagonów wąskotorowych do normalnotorowych?? Oczywiści widzę to tak, urobek skibem wyjeżdża na powierzchnie tam zsypywany jest do wozów (wąskotorowych ponieważ dawniej nie używano taśm) wozy jadą do zakładu przetwórczego (płuczki), tam po przeróbce teraz już węgiel zsypem ładowany do normalnotorowych wagonów podstawianych na bocznicy... tak więc wąskotorowe węglarki służą tylko i wyłącznie do transportu urobku (węgiel, skała płona) z szybu (właściwie zbiornika przy szybowego) do zakładu przetwórczego... na moim rysunku góra 150m... ;)

Nie uraziłeś ... widocznie zbyt długo nie pracujesz na kopalni i się nie zrozumieliśmy...
Pozdrawiam Błażej.
 
OP
OP
aqws9

aqws9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#34
WM-MODEL napisał(a):
Skipem :razz:
Szczerze to nie wiedziałem jak się to pisze... :oops:

Wiem, że skip może nie pasuje do początków XX wieku , ale czytałem w jednej książce o historii Czerwionki, że kopalnia Dębieńsko już ok. 1900 posiadała prymitywny niewielki skip... choć do taboru to bym tego nie zaliczył... :cool:

Tylko... proszę zakończmy ten off... nie chciałem przedyskutować funkcjonowania kopalni w XIX wieku :razz: tyko, zapytać, czy szopa może być wspólna i czy nie ma większych rażących błędów w schemacie... :cool:
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#35
Eeee... nie tak do końca :razz:
Skipy, czyli w zasadzie naczynia do transportu urobku szybem (popularnie też skipem nazywa się szyb przeznaczony właśnie do transportu urobku), pojawiły się już w XIX wieku, kiedy wzrastało zapotrzebowanie na węgiel i kopalnie musiały sprostać temu zapotrzebowaniu. Czyli... zwiększyć wydobycie ;)
Napędzane najpierw ręcznym kołowrotem, potem końmi, potem maszyną parową, teraz silnikami elektrycznymi.
Ale zasada pozostała -jest to generalnie skrzynia zawieszona na linie :D

A uwaga o taborze była taka luźna, po prostu odtwarzając kopalnię z XIX wieku musiałbyś również zaopatrzyć się w odpowiedni tabor :LOL: :LOL: :LOL:
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#38
Co do przeładunku węgla z wąskiego toru na normalny, to spotkałem się z paroma takimi kopalniami w Bośni i Serbii.
Ale zazwyczaj był to węgiel brunatny, który wąskotorówkami z różnych odkrywek był transportowany do sortowni, gdzie odbywał się załadunek na wagony normalnotorowe.
Zazwyczaj wąski tor był parę pięter powyżej normalnego.

Co do Twego pomysłu na stację, to ta parowozownia nie w tym miejscu powinna być.
 

Załączniki

OP
OP
aqws9

aqws9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#39
ciekma napisał(a):
Co do Twego pomysłu na stację, to ta parowozownia nie w tym miejscu powinna być.
Dziękuję za konkretną odpowiedź... o to właśnie mi chodziło, tak się zastanawiam, czy w ogóle powinna być parowozownia na tak małej stacji... gdzie właściwie jest tylko mijanka i bocznica...
Pozdrawiam. I lecę coś robić przy modelu dworca... :smile:
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#40
Przede wszystkim w niewłaściwym miejscu, na końcu toru wyciągowego, zamiast gdzieś na uboczu.
No i ta wąskotorowa to raczej tam przy kopalni.
Torów na stacji też trochę za mało, jeden ładunkowy, dwa odstawcze, jeden do oblotu,
jeden do przyjmowania/odprawiania towarowych, plus te dwa dla pasażerskich.
Albo daruj sobie część pasażerską, na ogół była najpierw normalna stacja a potem tory kopalniane (Nowa Ruda, Skoczów itp).
Swoją drogą motyw z Nową Rudą był bardzo fajny, niestety teraz wszystko zrujnowane:
http://www.neurode.private.pl/kolej.htm
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/0.1A/duze/04/11785.jpg