• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dobra koło Limanowej reaktywacja

OP
OP
P

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
106 0 0
#22
Makieta będzie osadzona w latach 60-tych, wiec to chyba ep. 3b. Segmentów będzie 15 + 2 przejściowe na LL500 i 2 segmenty z wiaduktem.
Parowozownie rozebrano po 2 wojnie światowej więc jej nie będzie (ciekaw jestem w którym miejscu się znajdowała).
Czyli zgodnie z tym co napisał Paweł Piotr tarcze powinny być ustawione jak na rysunku poniżej:
- od strony Mszany tarcza ToA -> semafor A1/2 i tarcza ToD przelotowo po torze 3,
- od strony Tymbarku tarcza ToF -> semafor F1/2 i tarcza ToC przelotowo po torze 1.

Układ sygnalizacji na tej stacji jest bardzo interesujący ponieważ w kierunku Mszany są tylko 2 semafory wyjazdowe dla torów 1 (jednoramienny) i 3 (dwuramienny sprzężony). W kierunku Tymbarku semafory są dla toru 1 (dwuramienny sprzężony) i 5 (jednoramienny). Dlaczego nie ma semafora dla toru nr 3.

Dlaczego do jazdy z Tymbarku na tor 2 wjazdowy pokazywać ma Sr2 a nie Sr3 skoro jazda odbywa się po torze zwrotnym na rozjeździe nr 6. Wydaje mi się ze jedyną możliwościa ustawienia Sr2 byłby wiazd na tor 3.

Mam jeszcze pytanie - na układzie torowym pojawia się taki symbol jak podany poniżej, czy oznacza on żuraw wodny czy jest to jakiś semafor (pomijam symbol wykolejnicy).

Ha, czyli się wszystko wyjaśniło z tą pędnią na wiadukcie, do tej tarczy nie dotarłem, bo miałem trochę stracha przejść po wiadukcie :oops: .

Pozdrawiam.
 

Załączniki

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.063 140 0
#23
OP
OP
P

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
106 0 0
#24
Dzięki Misiek. Faktycznie na tym równym placu mogła stać ta parowozownia. Z opisu wyczytałem, że w Dobrej stacjonowały 3-4 parowozy austriackiej serii 54 do obsługi w trakcji podwójnej odcinka Dobra - Mszana Dolna.

Poprawka do mojego postu powyżej :
- od strony Mszany tarcza ToA -> semafor A1/2 i tarcza ToE przelotowo po torze 5,
- od strony Tymbarku tarcza ToF -> semafor F1/2 i tarcza ToC przelotowo po torze 1.
Zobaczyłem to w trakcie przeglądania zdjęć jak trafiłem na fotkę naprężaczy od strony nastawni Db1.

Też na początku myslałem o Fremo b96, ale większość osób budujących ma właśnie profil LL.

Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić zasadę działania tej enigmy która znajduje się w nastawni Db2 ??
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#26
Odpowiedź dla „pyro”.
Stacja Dobra jest typowym przykładem stacji o układzie trapezowym (tory nr 1 i nr 3) do których dodano tory boczne nr 2 nr 5, zamknięte wykolejnicami.
Przejazd pociągu z kierunku Kasina Wlk. odbywał się po torze nr 3 (wjazd „na krzywo”, wyjazd „na prosto”).
Analogicznie przejazd pociągu z kierunku Tymbark odbywał się po torze nr 1.
W ten sam sposób odbywał się tzw. przelot, czyli przebieg bez zatrzymania.
W wypadku konieczności zatrzymania pociągu na stacji w celu uzupełnienia wody w parowozie, z kierunku Kasina Wlk. pociąg przyjmowano na tor nr 1, z kierunku Tymbark na tor nr 3 (ku temu służyły żurawie wodne umieszczone przy torach nr 1 i nr 3 (to oznacza ten tajemniczy symbol).
Semafor wyjazdowy E był semaforem wyjazdowym ze stacji w kierunku Tymbark z toru nr 3, jednak z braku wymaganych odległości został umieszczony z prawej strony toru nr 5, z równoczesnym umieszczeniem z prawej strony toru nr 3 – w miejscu, gdzie powinien się znajdować – wskaźnika W15 (te wszystkie sytuacje są widoczne na rysunkach zamieszczonych w poście kolegi „pyro”).
Stacja była podzielona na trzy okręgi nastawcze:
1. Okręg nastawni dysponującej „Db” – tu urzędował dyżurny ruchu, który wydawał tylko polecenia nastawiania określonych przebiegów przez nastawnie wykonawcze „Db1” i „Db2”;
2. Okręg nastawni wykonawczej „Db1”, obsługującej zwrotnice, wykolejnice i semafory lewej głowicy stacyjnej;
3. Okręg nastawni wykonawczej „Db2”, obsługującej zwrotnice, wykolejnice, semafory i tarcze prawej głowicy stacyjnej.
W celu zasygnalizowania przebiegu bez zatrzymania przed semaforami wjazdowymi były ustawione tarcze ostrzegawcze, których wskazania de facto odnosiły się do wszystkich semaforów wyjazdowych określonego kierunku, jednak ich dźwignie oraz one same były oznaczone jako ToC i ToE, bowiem przebieg bez zatrzymania odbywał się tylko na wskazania zezwalające na semaforach wyjazdowych C i E (patrz mój poprzedni post). Tarczę ToC stawiała nastawnia wykonawcza „Db2”, tarczę ToE stawiała nastawnia wykonawcza „Db1” (również patrz mój poprzedni post).
Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
P

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
106 0 0
#30
Dzięki bardzo za cenne informacje. Z układu torowego nie zorientowałem się ze stoi tam wskaźnik W15 dla semafora E. Muszę wgryźć się dokładnie w temat zabezpieczen ruchu kolejowego, bo temat ten mnie coraz bardziej interesuje.

Pozdrawiam.
 
OP
OP
P

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
106 0 0
#33
Po długiej przerwie zamieszczam dalsze postępy. Dalej komputerowo, ale czas jaki mogę poświęcić budowie jest ograniczony prawie do minimum z racji remontu mieszkania. :devil:
Idąc ścieżką "od ogółu do szczegółu" stworzyłem dokładne kształty poszczególnych skrzynek. Budowę zacznę od strony Chabówki z racji na wiadukt po stronie Limanowej, który docelowo również wejdzie w skład całości. Będzie z nim dużo zabawy i będzie dość skomplikowaną konstrukcją.
Po przeliczeniu rozmiaru płyt dostępnych w handlu i zabawy na kompie wyszło mi, że na jednej płycie zmieszczą się 4 skrzynki.

Widok na parę skrzynek
http://i7.photobucket.com/albums/y273/pyro4u/dobra%20k%20limanowej/th_szkielet1.jpg

Poszczególne szkrzynki
http://i7.photobucket.com/albums/y273/pyro4u/dobra%20k%20limanowej/th_szkrzynka1.jpg http://i7.photobucket.com/albums/y273/pyro4u/dobra%20k%20limanowej/th_szkrzynka2.jpg http://i7.photobucket.com/albums/y273/pyro4u/dobra%20k%20limanowej/th_szkrzynka3.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y273/pyro4u/dobra%20k%20limanowej/th_szkrzynka4.jpg http://i7.photobucket.com/albums/y273/pyro4u/dobra%20k%20limanowej/th_szkrzynka5.jpg http://i7.photobucket.com/albums/y273/pyro4u/dobra%20k%20limanowej/th_szkrzynka6.jpg

W wolnych chwilach pobawiłem się drobnicą i powstało takie coś:
http://i7.photobucket.com/albums/y273/pyro4u/dobra%20k%20limanowej/th_Obraz054a.jpg

Z tak przygotowanym projektem mogę dać zlecenie stolarzowi do pocięcia płyty. Pozostałe szczegóły będę rzeźbił sam - mniej brudu w domu i roboty. ;)

Pozdrawiam.
 

Zielak

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#35
pyro napisał(a):
Model zrobiłem w programie Rhinoceros 3D. Prosty w obsłudze program i można wersje trialową zciągnąć z netu.
Wystarczyło przeczytać od początku... Nie takie to trudne...
Hm... Zawsze wszyscy zaczynają od planowania na kartce w 2D. Tu mamy przykład wyższej szkoły jazdy z 3D. Bardzo ciekawie się to zapowiada.

Pozdrawiam
Zielkq
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#36
pyro napisał(a):
Z tak przygotowanym projektem mogę dać zlecenie stolarzowi do pocięcia płyty.
Będzie to robił ręcznie czy jakimś laserem/frezarką numeryczną?
Bo dosyć kanciaste masz te profile.

Widzę że jednak dałeś się namówić na B96, jak sam widzisz znacznie lepiej on pasuje do reszty niż LL :)
A przejściówkę Fremo/LL zawsze można dorobić albo dogadać się z kimś kto ma.
 
OP
OP
P

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
106 0 0
#37
Kanciaste są, ale stolarz będzie wycinać tylko prostokąty. W markecie i powiedziano, że potną mi płytę na części za free, ale jedynie na prostokąty i bez udziwnień. Samą rzeźbę terenu będę docinać samodzielnie. Cięcia z maszyny będą gwarantować prostopadłość i dokładność elementów.

Na Fremo B96 się zdecydowałem za Twoją namową, bo wcześniej też myslałem o tym profilu, ale problem byłby z podłączeniem bez przejściówki.
Profile LL mam już w domu, Więc teraz nie będzie z tym żadnego kłopotu.
Aktualnie kompletuje rozjazdy ROCOLINE bo to niby tylko 6 szt., ale mimo wszystko 400zł trzeba wybulić. Powstaje drobnica na makietę. Jedynie mam problem z semaforami. Zna ktoś cenę i dostępność semaforów, które są bliskie oryginałom ? Wiessmanów nie chcę, bo jakościowo mi nie podchodzą.

Pozdrawiam.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#38
Jeśli mogę coś doradzić, to sprawdź jaki kąt w/m pierwszego modułu ma ostatni moduł i ewentualnie przeprojektuj ostatnie moduły przejściowe tak aby ten kąt był jakiś okrągły, np. modulo 30 albo 15 stopni.

Co do semaforów - jeśli Wieśmany, nawet po tuningu optycznym , Cię nie zadowalają,
to chyba zostaje WM-model :) albo inny Weintert ;)
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.495 33 0
#39
Kolego Pyro nie martw się że masz profile FREMO. Ja mam corpawda 2M od Martela ale wiem że one są 100% kompatybilne z Fremowskimi. Projekcik ładny. Bardzo mi imponuje to 3D. Sam mam w planach się tego nauczyć. Jednak póki co to wolę swoje 3D realizować w Realu. Zapraszam do mojego wątku ;) 3mam kciuki za prace budowlane i do zobaczenia za jakiś czas gdzieś przy makiecie.

PS. Gdzie kupujesz rozjazdy i za ile :?: Sam potrzebuję z 7 sztuk :!: :???:
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 15
Buduję makietę 27

Podobne wątki