• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dobór pierwowzorów modeli przez producentów, a modelarskie epoki w Polsce

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
Ciekawe czy oznaczenie epoki na stronie piko.de to w normach niemieckich czy polskich....
Moim zdaniem podają według podziału obowiązującego dla Niemiec.
Z tego co słyszałem początek niemieckiej epoki V zazębiaja się o polskią IVc.
Raczej odwrotnie. Początek V epoki w Polsce zahacza o koniec epoki IV w Niemczech. Poniżej wyciąg z norm:
- NEM 825 PL:
epoka V w Polsce
od 1989 r.
- NEM 806 D:
epoka IV w Niemczech
od 1965 r. do 1990 r.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
Nawiązując do postu Miśka - faktycznie, na warsztatach modelarskich w Radomiu dośc długo rozmawialiśmy w gronie TT-tkowiczów o dacie początku ewentualnej epoki VI. Fakt, że do tej pory data ta nie jest ustalona w NEM 825 PL jest wg nas poważnym niedopatrzeniem.

Generalnie w naszych dyskusjach przeważały następujące propozycje:
- przyjęcie w PL systemu oznaczeń EVN - ta zmiana dotknęła praktycznie każdy rodzaj taboru i dość mocno zmieniła zasady interoperacyjności. Pokrywa się z grubsza z analogicznymi zmianami w innych zarządach kolejowych. Z puntu widzenia "epokowości" tej zmiany, odpowiada ona zmianie, która spowodowała przejście z ep. III do IV (ujednolicona numeracja UIC).
- Wprowadzenie niebieskiego malowania PKP CARGO - ta zmiana jest bardzo łatwo rozpoznawalna, nawet dla osób nieznających się na oznaczeniach...
- Pojawienie się na polskich torach znaczących przewoźników zagranicznych. Umowną datą mogłoby być np. pojawienie się DB Schenker Rail Polska.

Osobiście uważam, że najlepsza byłaby data zmiany wspólnej dla wszystkich zarządów, czyli np. wprowadzenie EVN. Uzależnianie zmiany epoki od wprowadzenia jednego malowania czy przewoźnika będzie zawsze rodziło wątpliwości, dlaczego akurat to malowanie/przewoźnik z wielu, wielu innych ma być tym granicznym, oraz czy kolejna zmiana tego malowania/przewoźnika też ma wymusić zmianę epoki?
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
Sorry za post pod postem,
Sprawdziłem, że spośród norm narodowych (https://www.morop.eu/index.php/de/nem-normen.html), które ustaliły już początek VI epoki, zarówno norma niemiecka (D) jak i duńska (DK) wprost wskazują lata wprowadzenia EVN jako początek tej epoki. Norma austriacka (A) także wymienia wprowadzenia EVN jako jeden ze wskaźników VI epoki.
Biorąc pod uwagę, że norma niemiecka jest nam stosunkowo bliska zarówno geograficznie jak i rynkowo (większość producentów modeli jest w DE), to przyjęcie takiego samego początku epoki VI w normie PL sporo by uprościło...
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
Moim zdaniem epoka VI rozpoczyna się wraz:
Wprowadzenie niebieskiej malatury PKP Cargo (y)
Wejście DB Cargo Polska na sieć PKP PLK :eek:
Ba rozpoczęła się nawet epoka VIb o_O
Wejście Pendolino do eksploatacji na PKP (y)
Zmiana marki handlowej PR na Polregio, co za tym idzie zmiana barw :cenzura:
Należy wybrać po jednej opcji :eek: Chyba że są jakieś inne nieznane mi opcje ....
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Gdzieś przeczytałem tu na forum, że początek/koniec epoki wyznacza odgórnie jakaś tam organizacja a pod epoki są tylko do swobodnego ustalania przez poszczególne kraje.
Dla mnie osobiście początek epoki VI to tylko i wyłącznie podział PKP na spółki. Wejście prywaciarzy to może pod epoka być najwyżej.
 
OP
OP
mafo

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.895 386 20
Nawiązując do postu Miśka - faktycznie, na warsztatach modelarskich w Radomiu dośc długo rozmawialiśmy w gronie TT-tkowiczów o dacie początku ewentualnej epoki VI. Fakt, że do tej pory data ta nie jest ustalona w NEM 825 PL jest wg nas poważnym niedopatrzeniem.
No ale przecież jest w Polsce taka organizacja co to skrót od pełnej nazwy ma PZMK. Czy ta organizacja jako Polski Związek itd. nie powinna ustalić takiej daty?
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.066 140 0
Ale jak widać, ta organizacja, nie ustaliła tego dokładnie, skoro są dylematy. Może ta organizacja nie wykracza poza okres III epoki, lato, druga połowa sierpnia, po południu. I inne epoki ma po prostu... gdzieś...
 
OP
OP
mafo

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.895 386 20
Ale jak widać, ta organizacja, nie ustaliła tego dokładnie, skoro są dylematy. Może ta organizacja nie wykracza poza okres III epoki, lato, druga połowa sierpnia, po południu. I inne epoki ma po prostu... gdzieś...
Tak też myślałem. Czyli ta organizacja jest, bo jest i tyle... :D:D:D
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
Ubiegłeś mnie, Misiek! ;)
Właśnie chciałem napisać, że mam złe przeczucie, że w tym całym PZ-coś-tam jest chyba za dużo ludzi, którzy mentalnie zatrzymali się gdzieś pomiędzy III a IV epoką i nie dopuszczają do siebie faktu istnienia epoki VI. :D

Brak ustalonej daty VI epoki nie stanowi oczywiście końca świata, ale może być powodem niepotrzebnych nieporozumień. Szczególnie jeśli różni producenci lub manufaktury opisują modele z tego samego okresu czasu innymi numerami epok. A nie oszukujmy się - dużo osób traktuje ten numerek jako istotny czynnik decydujący o tym co kupują i co z czym potem łączą.
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 14
Tabor 0

Podobne wątki