Nawiązując do postu Miśka - faktycznie, na warsztatach modelarskich w Radomiu dośc długo rozmawialiśmy w gronie TT-tkowiczów o dacie początku ewentualnej epoki VI. Fakt, że do tej pory data ta nie jest ustalona w NEM 825 PL jest wg nas poważnym niedopatrzeniem.
Generalnie w naszych dyskusjach przeważały następujące propozycje:
- przyjęcie w PL systemu oznaczeń EVN - ta zmiana dotknęła praktycznie każdy rodzaj taboru i dość mocno zmieniła zasady interoperacyjności. Pokrywa się z grubsza z analogicznymi zmianami w innych zarządach kolejowych. Z puntu widzenia "epokowości" tej zmiany, odpowiada ona zmianie, która spowodowała przejście z ep. III do IV (ujednolicona numeracja UIC).
- Wprowadzenie niebieskiego malowania PKP CARGO - ta zmiana jest bardzo łatwo rozpoznawalna, nawet dla osób nieznających się na oznaczeniach...
- Pojawienie się na polskich torach znaczących przewoźników zagranicznych. Umowną datą mogłoby być np. pojawienie się DB Schenker Rail Polska.
Osobiście uważam, że najlepsza byłaby data zmiany wspólnej dla wszystkich zarządów, czyli np. wprowadzenie EVN. Uzależnianie zmiany epoki od wprowadzenia jednego malowania czy przewoźnika będzie zawsze rodziło wątpliwości, dlaczego akurat to malowanie/przewoźnik z wielu, wielu innych ma być tym granicznym, oraz czy kolejna zmiana tego malowania/przewoźnika też ma wymusić zmianę epoki?