• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dobór pierwowzorów modeli przez producentów, a modelarskie epoki w Polsce

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#81
Kolego DRACULA. Czy mógłbyś podać przy tych linijkach niebieskich daty, która pod epoka w/g Ciebie zaczynała się i kończyła w latach........ Zbieram III epokę ale tylko z orzełkiem i ta wiadomość będzie dla mnie i myślę że dla pozostałych kolegów przydatna.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.787 266 41
#82
Kolego DRACULA. Czy mógłbyś podać przy tych linijkach niebieskich daty, która pod epoka w/g Ciebie zaczynała się i kończyła w latach........ Zbieram III epokę ale tylko z orzełkiem i ta wiadomość będzie dla mnie i myślę że dla pozostałych kolegów przydatna.


POLSKA NORMA EPOK PKP prof. Maseczki

IIIA1 towarowe z zerem tylko czerwień tlenkowa , osobowe z klasą 3 , godło orła > 1945 - 1951
IIIA2 towarowe bez zera i pojawienie się koloru szarego , godło orła > 1952 - 1955
IIIA3 towarowe ponownie malowane tylko w czerwieni tlenkowej i całkowity zanik wag.tow w kolorze szarym,
osobowe klasa 3 zlikwidowana , godło orła >
1956 - 1958
IIIB1 wagony tow. i osob. bez orła : towarowe z manierycznymi literami "PKP" > - 1959 -1960
IIIB2 tow i osob. bez orła , towarowe z normalnym krojem liter "PKP" > 1961 - 1969
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#83
Bardzo dziękuję. Mam jeszcze tylko takie pytanie, co oznacza stwierdzenie [ całkowity zanik wagonów towarowych w kolorze szarym ] czy wszystkie wagony towarowe musiały być od razu przemalowane na kolor czerwieni tlenkowej czy też od tej daty już nie mogły być na ten szary kolor malowane, a wagony z kolorem szarym były przemalowywane podczas napraw okresowych?.
 
Ostatnio edytowane:

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
#84
Co do podziału na epoki, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie czy norma NEM 825 PL jest obowiązująca? I kto się ewentualnie do niej stosuje...?
Bez "umlałtów", a z ogonkami poczytać można tu.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#85
Kolego Kriz8. Mam do ciebie takie pytanie, kiedy wagony tracą orła, bo w tym linku co podałeś jest napisane 1957 rok, a niektórzy koledzy z forum piszą o roku 1958. Znalezione w necie. Wagon do przewozu zwierząt firmy Tillig, tu mamy numer 700 240
60a0e84ad96312ffb8d4a141c456129a.jpg
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
#86
Kolego Kriz8. Mam do ciebie takie pytanie, kiedy wagony tracą orła, bo w tym linku co podałeś jest napisane 1957 rok, a niektórzy koledzy z forum piszą o roku 1958. Znalezione w necie. Wagon do przewozu zwierząt firmy Tillig, tu mamy numer 703 240
Analizując oznakowanie dotychczas wydanych modeli wagonów towarowych obstawiałbym, że datą graniczną nanoszenia orła był 1 marca 1958 r. (ewentualnie 1.IV lub 1.V, ale pierwsza mi najbardziej "podchodzi"). Oczywiście po tej dacie nie zniknął z pudeł wagonów, tylko dopiero w momencie kolejnych napraw okresowych wagonów. Wówczas zasadniczo obowiązywał 2-letni okres międzynaprawczy.
A co do samej daty, to wydaje mi się, że P. Koj kiedyś o tym pisał. Ale nie wiem czy przypadkiem to nie było jeszcze na Forum Martel.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#87
A co do podziału na epoki, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie czy norma NEM 825 PL jest obowiązująca? I kto się ewentualnie do niej stosuje...?
Normy NEM z oczywistych powodów nie są obowiązującym prawem, więc ich stosowanie jest dobrowolne. Jeżeli jednak umówiono się w pewnych sprawach (a normy też są rodzajem umowy), to każdy, kto chce, żeby jego działalność była pozytywnie postrzegana i doceniana, dobrowolnie będzie się do takiej umowy stosował. Oczywiście dotyczy to również producentów modeli. Jeżeli ktoś wprowadza na rynek model, umiejscawiający się zgodnie z normą w epoce IIIc, ale oznacza go jako model z epoki IIIb - bo on ma swój własny podział na epoki - ryzykuje tym, że będzie oceniany jako niewiarygodny, a każdy jego kolejny model będzie szczegółowo analizowany nie tylko pod względem zgodności oznaczeń na modelu z rzeczywistością, ale także zgodności z deklarowaną epoką modelu. A jeżeli ktoś np. zbiera wyłącznie modele z epoki IIIc, to na model, zadeklarowany przez producenta jako epoka IIIb, może w ogóle nie zwrócić uwagi.

Z powyższych powodów uważam tworzenie własnego podziału na epoki za co najmniej niewskazane, bo wprowadza niepotrzebny zamęt. W oczywisty sposób nawiązuję tu do podziału na epoki,podanego przez kolegę DRACULĘ. Pół biedy, jeżeli ktoś wprowadza dodatkowe podziały na jeszcze mniejsze okresy, ale kolega DRACULA ignoruje ustanowioną przez NEM pod-epokę IIIc, zastępując ją swoją epoką IIIB, w dodatku rozciągniętą aż do roku 1969, podczas gdy według NEM rok 1969 to już epoka IV. Rzecz jasna, nic mi do tego, jak ktoś sobie klasyfikuje okresy modelarskie na własne potrzeby, ale gdy zaczyna się taki alternatywny podział propagować, ryzyko zamieszania i nieporozumień niepotrzebnie wzrasta.

Mnie też nie zawsze podział na epoki według NEM w pełni odpowiada, ale uznaję to i co najwyżej nie do końca rygorystycznie stosuję się do swoich kryteriów kolekcjonowania modeli tylko z określonych epok.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#88
A to ciekawe, bo nagminnie na forum używa się określenia epoką VI i nikt na to nie zwraca uwagi a jest to wręcz akceptowalne. Czy norma NEM zawiera Panie Andrzeju epokę VI dla PKP? :niepewny:.
Moim skromnym zdaniem kolega DRACULA może spokojnie stworzyć nową Normę dla naszych kolei. Jego podział epoki III wraz z uzasadnieniem jest mistrzowskie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#89
Epoka VI powstała niejako samoistnie, z potrzeby rozróżnienia nowego okresu i pewnie zostanie za jakiś czas usankcjonowana przez MOROP wydaniem aktualizacji normy NEM 825. Póki co, o ile mi wiadomo, formalnie epoka VI jeszcze nie istnieje, ale w praktyce, jak słusznie zauważył kolega DieselPower, jest już stosowana, nie tylko na naszym forum. Na temat epoki III według kolegi DRACULI nie bardzo chcę dyskutować.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#90
No to jak, można ignorować ustaloną normę NEM czy nie? DRACULA nie może ale wszyscy inni mogą? Nie rozumiem. Inne kraje mają w normie już dawno 6 epokę. My nie mamy więc powinno się używać określenia zgodnego z NEM, czyli epoką 5b. Dobrze mówię Panie Andrzeju?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#91
Po pierwsze, ja nie twierdzę, że DRACULA nie może. Uważam to jednak za niewskazane. Po drugie, przypadek DRACULI to jednak co innego: kolega DRACULA zdefiniował na swoje potrzeby swoje własne "normy", którymi zastąpił te powszechnie stosowane i usankcjonowane w istniejącej normie.

Co do epoki VI, to nie wiem, dlaczego dotąd nie zaktualizowano normy 825PL, mogę tylko przypuszczać, że polskie "lobby" w MOROP nie jest dostatecznie silne. A może po prostu nie ma komu się tym zając - to w końcu jest trochę roboty. Ale ja nie jestem członkiem MOROP ani specjalnie nie śledzę działalności tej organizacji. Ponieważ moje zainteresowania kolekcjonerskie kończą się zasadniczo na epoce IV (z nielicznymi wyskokami w epokę V), to dla mnie nie jest to żaden problem. Ale faktycznie, w zasadzie nie należałoby używać określenia epoka VI w odniesieniu do modeli polskiego taboru.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.993 140 0
#92
Na stronie MOROP jest podana norma NEM 825 PL, tak jak i inne regionalne, dla innych państw. Z dodatkiem, jak mi google przetłumaczyło: do stosowania wewnętrznego.

W podstawowej normie NEM 800, też widać podział na epoki, w tym na VI.
Tak więc, norma polska, czeska czy szwajcarska obowiązują?
Wygląda, że od 2007 nic się nie dzieje? Podobno jakiś zjazd MOROP-u w Polsce miał być, odbył się?
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.787 266 41
#93
Bardzo dziękuję. Mam jeszcze tylko takie pytanie, co oznacza stwierdzenie [ całkowity zanik wagonów towarowych w kolorze szarym ] czy wszystkie wagony towarowe musiały być od razu przemalowane na kolor czerwieni tlenkowej czy też od tej daty już nie mogły być na ten szary kolor malowane, a wagony z kolorem szarym były przemalowywane podczas napraw okresowych?.
Nie były od połowy 1954r na kolor szary malowane , a wagony z kolorem szarym były przemalowywane podczas napraw okresowych.
Granicą epoki IIIA3 jest likwidacja 3 klasy w 1956r.
Kolor szary nie sprawdził się w eksploatacji wg. ówczesnych fachowców. Dziś jeszcze bardziej pogłębiający widok wyeksploatowanej malatury - niebieski - "sprawdza się" ponieważ nikt nie analizuje wyglądu wagonów w czasie eksploatacji. Tyle tylko że to kolor korporacji Cargo gdzie PKP ma tylko 30% udziałów. Więc w sumie przestałem go krytykować. Jedynie używanie skrótu "PKP"na wagonach Cargo uważam za bezprawne.

Wracając do Polskiej Normy prof. Maseczki . ( Szacun ! ;) )
Rzymska III to okres bez cyfry samokontroli.
Litery : duża A podokres z perelowskim orłem bez korony na czerwonym tle . Duża B podokres bez orła.
Liczby arabskie oznaczają kolejne bardzo istotne wydarzenia w oznaczeniach ,klasach,godle w poszczególnych podokresach ( A i B ) uniemożliwiające łączenie wagonów ! pozornie - zgodnie z Normą MOROP - dające się łączyć w składzie.
I to stosowanie podziału MOROP tworzy bałagan ! ....

DRACULA ignoruje ustanowioną przez NEM pod-epokę IIIc, zastępując ją swoją epoką IIIB, w dodatku rozciągniętą aż do roku 1969, podczas gdy według NEM rok 1969 to już epoka IV. Rzecz jasna, nic mi do tego, jak ktoś sobie klasyfikuje okresy modelarskie na własne potrzeby, ale gdy zaczyna się taki alternatywny podział propagować, ryzyko zamieszania i nieporozumień niepotrzebnie wzrasta.
Odnośnie końca epoki IIIB2 i morop'oskiej : Dlaczego 1969 a nie 1968 r.
W okresie tym ( 1968-1969 ) występowały jeszcze wagony w oznaczeniu III epoki - to raz .
Natomiast posiadające już oznaczenie IV epoki z cyfrą samokontroli ...miały zachowany jeszcze ( do 1974r) trzecio epokowy KOD LITEROWY
np. Es ( Wddo ) - i to jest argument przechylający szalę tych zazębiających się oznaczeń w latach 1968-69 .
Na wyznaczenie okresu epoki III do 1969 włącznie ! A początka IV na 1970 r. w którym nie znajdziemy wagonów bez cyfry samokontroli.

: DRACULA ignoruje ustanowioną przez NEM pod-epokę IIIc ...
No zgoda ! Tylko że zarzut można odwrócić ... to MOROP zignorował realia okresów PKP .
Dlatego za KRYTERIUM POPRAWNOŚCI uważałbym ZGODNOŚĆ norm epok z RZECZYWISTYMI EPOKAMI ...
I w tym wypadku górą jest POLSKA NORMA prof.Maseczki która bierze pod uwagę i potrafi wykazać/uporządkować
wszystkie chronologicznie występujące zmiany :
- oznaczeń,
- kodów ,
- likwidacje godła,
- likwidację klas
- oraz kolorystykę wagonów towarowych
I NORMA POLSKA potrafi to wykazać w postaci epok i podokresów : IIIA1 , IIIA2 , IIIA3 oraz IIIB1 i IIIB2.
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
#94
Należy zauważyć, że Hrabia @DRACULA podaje podział na epoki modelarskie w Polsce według profesora Maseczki ;) ... co jednoznacznie odróżnia go od oficjalnego i stosowanego w Polsce podziału na epoki modelarskie według normy NEM 825 PL. Oczywiście tworzenie nowego podziału, który nie będzie stosowany powszechnie raczej nie ma większego sensu, choć oczywiście nikt nie może tego zabronić, a i w innych dziedzinach funkcjonują dwa, trzy lub czasem nawet cztery różne podziały, skale, itd. Przykładem mogą być skale twardości stosowane w materiałoznawstwie. Z czasem pojawiały się nowe wraz z doskonaleniem procesu pomiaru twardości i dziś używa się w zależności od potrzeby chyba głównie trzech, mimo iż w sumie powstało ich znacznie więcej.

Wracając do modelarstwa - producenci z wiadomych powodów będą stosować raczej podział na epoki według NEM, aniżeli według profesora Maseczki ;) ... nie mniej, jeżeli teorie wspomnianego profesora zdobyły by szersze uznanie w gronie modelarskim to mogą spokojnie funkcjonować "obok" oficjalnej i powszechnie stosowanej (a może nie?) normy NEM 825 PL. Odnoszę wrażanie, że owa norma nie jest raczej za często używana (jest w ogóle taka potrzeba?), a rozmawiamy o niej głównie wtedy, gdy pojawiają się wątpliwości, z której epoki jest dany model.

Co zaś się tyczy stosowanej powszechnie przez producentów epoki VI. Najnowsza epoka, która jest uwzględniona w podziale na epoki modelarskie w Niemczech (norma NEM 806 D) jest stosowana przez producentów, którzy z racji, iż w większości są niemieccy lub na rynek niemiecki adresują swoje produkty w większości przypadków, tą właśnie normą się posługują i ciężko im się w sumie dziwić, choć oczywiście byłoby lepiej, aby dla danego modelu przypisana mu epoka była określana na podstawie podziału epok dedykowanemu krajowy, na którego rynek produkowany jest ów model.

Zważywszy, że podział na epoki modelarskie w Polsce wciąż pozostaje niezaktualizowany, "naturalną" konsekwencją tego powinno być dodanie kolejnych granic i wyznaczenie nowych okresów lub następnej VI epoki. Nim się to jednak stanie w teorii powinniśmy stosować nadal obecny podział, a więc kończący się na epoce V okresie b, który według normy NEM 825 PL rozpoczął się w 2001 roku wraz z końcem okresu a epoki V. Dlaczego stosowanie dla polskich modeli epoki VI jest niewłaściwe? Odpowiedź jest bardzo prosta - nie znamy granicy między epoką V i VI, jak więc możemy stwierdzić czy dany model jest jeszcze piątoepokowy czy już szóstoepokowy? Jeżeli każdy z nas przyjmie swoją granicę między epoką V i VI, to na cóż zda się komuś informacja, że model jest już z epoki VI, jeśli dla jednego epoka VI zacznie się w 2014 roku, a dla drugiego w 2008 roku? Obecnie stosowanie epoki VI w odniesieniu do polskich modeli nie ma sensu... chyba, że posługujemy się tą samą normą co producenci modeli, a więc normą NEM 806 D...

Kwestią dyskusyjną jest to czy epoka V powinna mieć dwa czy trzy okresy. Wydaje mi się, że głównym powodem, dla którego można by mówić o końcu pewnej epoki i rozpoczęciu kolejnej na polskiej kolei mogłoby być wprowadzenie do planowego ruchu "sławnego" Pendolino, co dla przypomnienia miało miejsce już prawie 4 lata temu, a dokładnie 14 grudnia 2014 roku wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów 2014/2015. To moim zdaniem znaczące wydarzenie w historii polskiej kolei, mimo iż z drugiej strony nie przyniosło ono ze sobą niczego wielkiego, bowiem nadal nie mamy w tym przypadku do czynienia z koleją dużych prędkości. Jak jednak przyjrzeć się temu, co działo się później to można stwierdzić, że 2014 rok przyniósł pewną zmianę w "myśleniu" spółek kolejowych. PKP Intercity położyło nacisk w swojej polityce taborowej na elektryczne zespoły trakcyjne, czego efektem było rok później wprowadzenie do eksploatacji kolejnych 40 [!] elektrycznych zespołów trakcyjnych krajowej produkcji (tak, tak, FLIRTy też są produkowane w Polsce :p ) wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2015/2016. Przyglądając się zakupom innych kolejowych spółek również nie znajdziemy wśród nich wagonów pasażerskich (za niewielkim wyjątkiem Kolei Mazowieckich, które kupiły raptem 22 wagony piętrowe PESA Sundeck), które także postawiły na elektryczne zespoły trakcyjne lub spalinowe zespoły trakcyjne, jeśli była taka potrzeba. W 2014 roku spółka Przewozy Regionalne musiała odstawić wszystkie pojedyncze wagony piętrowe, które nie przeszły naprawy głównej, a ukończyły 25 lat służby na polskich torach. Był to też okres cięcia połączeń uruchamianych w ramach marki interREGIO. Ostateczny kres tych komercyjnych połączeń największego w Polsce przewoźnika pasażerskiego nastąpił we wrześniu następnego roku, kończąc tym samym pewną epokę w historii Przewozów Regionalnych. Moim zdaniem 2014 rok to dobry moment, aby mówić o końcu epoki V i rozpoczęciu się epoki VI w Polsce.

Gdyby przyjąć taki podział obecny okres b epoki V "rozciągnąłby się" od 2001 roku do 2014 roku, co oczywiście jest raczej zbyt dużym okresem. W Niemczech koniec epoki V i początek epoki VI przypada w 2007 roku. Moim zdaniem w Polsce w 2007 roku na kolei nie wydarzyło się chyba nic szczególnego, zatem zdecydowanie nie przyjmowałbym tego roku jako granicy między okresem b i okresem c, który powstał by przy podziale epoki V w Polsce, przy założeniu że trwałaby ona do 2014 roku. Mam nadzieję, że nie tylko ja mam świadomość jak bardzo duże znaczenia na losy kolei w Polsce miał miejsce podział taboru między spółki grupy PKP, którego dokonano w 2008 roku. To w jego wyniku bardzo ucierpiała spółka PKP Przewozy Regionalne, której zabrano nowy oraz zmodernizowany tabor i przekazano do PKP Intercity. Nie tylko w ten sposób "pokrzywdzono" tę spółkę przy podziale taboru - w zasadzie pominięto ją przy podziale lokomotyw, które wcześniej w całości znajdowały się na stanie PKP Cargo. Przewozy Regionalne nie otrzymały na własność ani jednej [!] lokomotywy elektrycznej, czego efektem było wynajmowanie lokomotyw elektrycznych od PKP Intercity, PKP Cargo, Kolei Czeskich i Metchemu przez kolejnych 7 lat! Wpłynęło to oczywiście w istotny sposób na finanse tej spółki i popadnięcie w ogromne długi, które teraz przy restrukturyzacji zostały spłacone przez Agencję Rozwoju Przemysłu, która obecnie jest większościowym udziałowcem/właścicielem tej spółki. O innych skutkach podziału taboru z 2008 roku już nie będę się teraz wypowiadał.

Uważam, że podział taboru w 2008 roku miał ogromny wpływ na dalsze losy kolei w Polsce i w związku z tym powinien zostać przyjęty jako granica między okresem b i nowym okresem c epoki V w Polsce. Proponuję poddać pod obrady gremium modelarskiego w Polsce następujący podział na kolejne okresy i epoki modelarskie:

Epoka V (1989-2014)
- okres a: 1989-2001
- okres b: 2001-2008
- okres c: 2008-2014

Epoka VI (2014-????)
- okres a: 2014-????

To by było kilka moich przemyśleń związanych z podziałem na epoki modelarskie w Polsce :niepewny:.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#95
Co do epok i ich stosowania nawet przez "wielkie" firmy modelarskie przykład z Francji gdzie epoka II kończy się w 1950r w czerwcu...oczywiście w NEM jest inaczej-dyskutowaliśmy o tym kiedyś w wątku o kolejach Francji, dlaczego mimo "błędu" tak jest.

Bawiąc się w polskie epoki to VI powinna się zacząć w momencie wejścia prywaciarzy na tory czyli w 2004r to był motor zmian.
Portal phototrans.eu grzał się do czerwoności, wieczorne wymiany informacji, pamiętam pierwsze "polowania" na pociągi Orlenu czy CTL. Lepiej, sami prywaciarze informowali gdzie będzie ich pociąg. Dla jednego zdjęcia czasem jechało się 300 km...
 
Ostatnio edytowane:

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#96
Pomimo iż zbieram tylko III epokę i temat epoki VI nie powinien mnie interesować, to uważam że kolega Remaj12 ma rację, to polscy modelarze kolejowi powinni ustalić w którym roku kończy się epoka V, a zaczyna się epoka VI w polskim modelarstwie kolejowym, a nie czekać pokornie aż nam ją narzucą koledzy ze stowarzyszenia MOROP. Jest to dobry moment na rozpoczęcie dyskusji na ten temat.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#97
Co do epok i ich stosowania nawet przez "wielkie" firmy modelarskie przykład z Francji gdzie epoka II kończy się w 1950r w czerwcu...oczywiście w NEM jest inaczej-dyskutowaliśmy o tym kiedyś w wątku o kolejach Francji, dlaczego mimo "błędu" tak jest....
Coś w tym jest. W latach 1938-1950 ztcw, obowiązywały te same wzorce malowania i numerowania. Tylko, że od 1945 pojawiły się "nowe" wagony. Zresztą z kolejami niemieckimi było podobnie. Też do chyba 1950, było to dawny tabor DRb, podzielony tylko na zony. Od 1950 DR i DB wpowadziły własne przepisy i oznakowania. Właściwie podobnie było też i na PKP. Wagony były znakowane wg przepisów przedwojennych. Tyle, że od razu wprowadzono nową numerację z 0 lub 9 na początku.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#98
Moim zdaniem epoka 6 powinna się zaczynać w 2001 roku. Bowiem w tym roku nastąpiła największa zmiana na polskiej kolei od czasów jej powstania, czyli jej podział. Dopiero od 2001 roku powinno się bawić w ustalanie podokresów. Dla mnie jest nieprawdopodobne, że początkiem epoki 6 miało by być wprowadzenie do użytku Pendolino, czy jakaś tam zmiana oznaczeń czy malowań, a gigantyczna, wiekopomna zmiana polegającą na podziale PKP to tylko podokres.
Popieram kolegę Bednarczyka. Może na tym forum należałoby zacząć dyskusje na ten temat aby przynajmniej 6 epoka była wynikiem szerokich konsultacji a nie decyzja wąskiego grona osób.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.787 266 41
Bawiąc się w polskie epoki to VI powinna się zacząć w momencie wejścia prywaciarzy na tory czyli w 2004r to był motor zmian. ....
Jestem też tego zdania że najważniejszym wydarzeniem jest wprowadzenie okupacji korporacji na państwowe tory ...i to powinno stanowić o VI epoce. Nota bene 6 jest liczbą antychrysta ... :podstepny:

Moim zdaniem epoka 6 powinna się zaczynać w 2001 roku. Bowiem w tym roku nastąpiła największa zmiana na polskiej kolei od czasów jej powstania, czyli jej podział..
Napewno jest to grube wydarzenie to nie ulega wątpliwości co najmniej na miarę podokresu na Vb

Chciałbym tu dodać że powinniśmy pamiętać o likwidacji żółtych przodów na lokomotywach czyli jak się nie mylę 2002 r .

Co do epok III i IV to jest jeszcze sprawa dyskusyjna czy decyduje data decyzji o likwidacji orła 1956 czy data graniczna jego występowania 1958 zresztą też zgodna z pisemną decyzją .
Podobnie z datą nanoszenia cyfry samokontroli początek 1968 a datą graniczną wagonów bez cyfry samokontroli koniec 1969 .
Malowanie "manierycznego PKP" 1959-1960 czy jego występowanie 1959 - 1962

Tak czy siak ...jeśli ktoś ma w świadomości te fakty ma też w świadomości co najmniej 5 podokresów w epokach III-IV a nie tylko 3 podokresy moropowskie IIIa,IIIb,IIIc ...
W sytuacji gdzie świadomość Wysokiej Społeczności Modelarskiej w tym zakresie wzrasta ...obcy narzucony błędny podział MOROP jest NIE DO UTRZYMANIA ! :cool:
Wskazywanie na posługiwanie się tym podziałem przez producentów jest argumentacją nie biorącą pod uwagę Realiów Historycznych PKP.

W chwili w której producenci zaakceptowali podział MOROP ,
nikt nie produkował wagonów w polskim oznaczeniu !
To jest dostosowywanie polskiego konia do moropo-świńskiego siodła !
AMEN ... ! :obcy:
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 14
Tabor 0

Podobne wątki