Takie ustrojstwo nosi nazwę "odbojnica" lub "szyna odbojnicowa". Przepis ID-1 (D1) wyjaśnia to tak:
Konstrukcje zabezpieczające przed skutkami wykolejenia taboru (odbojnice) należy stosować, gdy:
1) długość toru na moście, wiadukcie lub przejściu pod torami jest większa od 20,0 m,
2) długość toru ułożonego na mostownicach na moście, wiadukcie lub przejściu pod torami wynosi od 6,0 m do 20,0 m i równocześnie występuje jeden z poniższych warunków:
a) tor na obiekcie jest usytuowany w łuku poziomym o promieniu mniejszym niż 350 m lub na krzywej przejściowej tego łuku,
b) obiekt sąsiaduje bezpośrednio z nasypem o wysokości większej od 4,0 m,
c) obiekt zlokalizowany jest w obrębie stacji,
3) pod obiektami inżynieryjnymi, których podpory znajdują się w odległości mniejszej niż
2,5 od osi toru.