• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

INFO Dla dociekliwych ;)

Sello

Znany użytkownik
Reakcje
634 6 1
#1
Witajcie.
Rzadko tu tworzę takie wątki, ponieważ zazwyczaj udaje mi się do materiałów źródłowych i informacji docierać samemu.
Niestety w tym wypadku nie trafiłem na nic co by rozwiało moje wątpliwości.
Poniżej fotka do quizu :)
IMG_20220116_102450642_2_resize_26.jpg

Mamy Multicar M25 i butle z gazami: tlen, acetylen i jakieś tam szlachetne.
Planuję na tym pojeździe zrobić transport wewnątrz zakładowy z przewozem w/w butli.
Nie mam pojęcia jak to powinno wyglądać ...
Dla ułatwienia dodam, że mamy rok 1979 :)

Towarzysze! Pomożecie?!
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#2

Rumcajs-wrocek

Znany użytkownik
Reakcje
221 0 0
#3
W latach 80 - 90 -tych kupowałem "na lewo" tlen i acetylen od kierowcy, który rozwoził je po Polsce. Miał je ułożone na pace Kamaza w poprzek auta. W szarych butlach był dwutlenek! Myślę, że na koniec lat 70 - tych, były przewożone tak samo!
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.497 56 5
#4
Dokładnie i skierowane były zaworami na lewą stronę . Multicar na transporcie wewnątrzzakładowym to nie wiem czy obowiązywały przepisy ADR ,fajnie by było zobaczyć Stara z tablicami i otwartym jednym bokiem i leżącymi butlami na drewnianych płozach.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.012 28 1
#6
Zgodzę się z tym co napisał Konrad @KoVaL - sam pamiętam jak w lokomotywowni w Lesznie w taki sposób były transportowane butle z magazynu do spawalni (wózkami akumulatorowymi) w pozycji leżącej na drewnianych podestach do tego celu wykonanych.
Dziękuję za podpowiedzi.
Może ktoś jeszcze, może jakieś fotki z tamtych lat?
Przemku zdjęcia nie mam ale na szybko rysunek jak to wyglądało ( ja tak to pamiętam ). Rysunek pokazuje z boku taką podstawę pod butle z gazami technicznymi.
stojak butle.jpg

Pozdrawiam
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#8
Multicary, to lata osiemdziesiąte i wtedy w przemyśle, z butlami obchodzono sie już w sposób bardziej "cywilizowany". Rzeczywiście, Multicar ma za niskie burty na kosze, wiec można wozić po zakładzie na leżąco. No i w tamtych latach używano innych kolorów butli niż te, które podałem. Jak będą szare albo niebieskie, to będzie dobrze. W szarych był acetylen, a tlen w niebieskich.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.497 56 5
#10
Żółte -acetylen ,niebieskie -tlen ,ale trzeba pamiętać ,że w tamtych czasach masowo używano wytwornic acetylenowych ,w które wkładało się karbid i zakrapiało się go wodą.
 
OP
OP
Sello

Sello

Znany użytkownik
Reakcje
634 6 1
#13
Trochę można obniżyć, ale nie ma mowy żeby buble były poniżej burt, bo burta ma 3mm i butla też. Musiałyby po prostu leżeć na pace bez stojaka.
Ale stojak o połowę myślę że mogę obniżyć...
 

Podobne wątki