• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama GKW H0e

MateoSz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam wszystkich! Na początek coś o sobie - jestem początkującym modelarzem, złożyłem już trochę modeli sklejanych (głównie dla znajomych, którzy zakupili ale nigdy się za nie nie zabrali) wszelakiego typu (lotnictwo/militaria/samochody), więc pewną wiedzę i doświadczenie mam. Nadszedł czas aby w końcu dla siebie zbudować dioramę tego co naprawdę lubię.

Założenie jest następujące:
Diorama szlaku z GKW zbudowana na skrzynce możliwej do wykorzystania w przyszłości jako segment modułu makiety modułowej zgodnej z normą Fremo - nie zakładam że pierwsze podejście będzie się nadawało na imprezy wystawiennicze, natomiast wg mnie jest to dobry trening w budowaniu skrzynek zgodnych z normą. Oczywiście segment szlakowy 1 torowy zakończony z 1 strony profilem zgodnym z Fremo, z drugiej strony profilem do układu torowego bocznicy.
W związku z planami mam parę pytań i dylematów:

- Czy na segmencie układać torowisko na podłożu korkowym, czy bezpośrednio na sklejce?
- Jakie torowisko wybrać (systemowe/flex), jakiego producenta (Roco/Tillig/Peco/Inne)?
- Jaką dokładność zachowujecie w skalowaniu szlaku/układów stacyjnych?

Forum czytam już od kilku tygodni (stąd tak mała ilość pytań, resztę odpowiedzi już znalazłem) :) lecz jeśli odpowiedzi na któreś z moich pytań już padły proszę o wyrozumiałość i podlinkowanie do tematu.

Z góry dzięki za pomoc.

Pozdrawiam!
 
Reakcje
59 0 0
#2
Cześć.
U mnie na modułach tory kładłem bezpośrednio na sklejce i uważam to za błąd. Jest głośno. Przy kolejnych modułach zastosuję korek pod tory.
Jeśli chodzi o tory uważam, że nie ma to znaczenia, kładłem te które były dostępne w najbliższym sklepie.

Pozdrawiam
Robert
 
Z
#3
Ja zdecydowanie preferuję tory flexy Tilliga, rozjazdy - własnej produkcji lub rozjazd Peco lub Bemo ze wskazaniem na PECO.
Bemo ma paskudną krzyżownicę a Peco większy kąt... wydrukuj sobie oba rysunki ze strony i oceń który rozjazd bardziej Ci odpowiada wizualnie.
Peco R457 długość 143mm Kąt 14st https://www.modellbahnshop-lippe.co...07002-0-0-0-0-2-0-grp-de-p-0/ein_produkt.html
Bemo R517 długość 147mm Kat 12st https://www.modellbahnshop-lippe.co...07002-0-0-0-0-0-0-grp-de-p-0/ein_produkt.html
Kładę wszystko na sklejce bezpośrednio, zalewam wikolem i nigdy nie dawałem korka :) na moich skrzynkach nic nie słychać...
Dokładność skalowania szlaku - są dwie metody kompromisowa gdy nie masz miejsca jak chcesz coś zmieścić na skrzynkach i bezkompromisowa gdy do planów 1:87 dopasowujesz skrzynki.
Looknij w mój temat o Moście w Rybinie. Tam masz opisaną metodę bezkompromisową :)
Czytaj, pytaj - chętnie pomożemy.
Nie wiem skąd jesteś ale jak masz blisko to zapraszam do Istebnej do mojej pracowni lub na Spotkanie Wąskotorowe z Makietami.
 

maciekk

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.347 10 0
#4
Ja również jestem zwolennikiem flexów Tilliga i również kładłem tory besposednio na sklejce i jestem zadowolony. Zobacz sobie moje tematy w tym dziale, wszystkie tory to Tillig oprócz rozjazdów... ;)
 
OP
OP
M

MateoSz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Dzięki za rozwianie wątpliwości co do torów oraz ich ułożenia!
Wasze tematy były kopniakiem motywującym do działania także są już mi znane :)
Poskładam teraz całość planów do kupy i zabiorę się za budowę skrzynki.
Jak tylko coś wystrugam przedstawię relację z budowy.
Postaram się wpaść w odwiedziny do Istebnej 10.11 (jestem z Katowic więc mam blisko), lecz z uwagi na pracę nie mogę się zdeklarować że na pewno przyjadę (branża estradowa, praca głównie weekendami :))

Dzięki wielkie za pomoc i pozdrawiam!
 
OP
OP
M

MateoSz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Z uwagi na natłok pracy, nie byłem w stanie wpaść do Istebnej :(

Plan dioramy w międzyczasie "trochę" ewoluował, ponieważ stała się ona polem testowym technik modelarskich do budowy makiety modułowej.
Plan zakłada budowę makiety bocznicy KWK Siemianowice Szyb III (Richter) wraz z kawałkiem toru w stronę lokomotywowni na terenie kopalni oraz budowę taśmociągu z punktem załadunku węgla na wąskim torze. Na planie widoczne jest również skrzyżowanie drogowe z przejazdem kolejowym oraz odcinek ul. Kopalnianej wzdłuż torowiska.
Wykorzystałem układ torowy znaleziony na stronie enkol.pl przedstawiający stan z 1989r.
Całość planuję zbudować na 4 skrzynkach o wymiarach 85x50cm - całość będzie miała długość 3,4m - zdaję sobię sprawę że to spory kawałek natomiast plan został skrócony o 1m względem rzeczywistości, poza tym chciałbym aby mógł się tam zmieścić typowy skład dla GKW Lxd2 + min10szt Wddxhp
Wybór padł na torowisko PECO - rozjazdy 14stopni oraz flex (choć tutaj nadal nie jestem pewien), znajomy przyjeżdża w grudniu z Anglii i jest w stanie mi coś przywieźć w korzystnych cenach - Flexy Tilliga 2x drożej więc zastanawiam się czy warto - szczególnie proszę o opinie użytkowników, którzy zbudowali coś na flexach PECO (zdjęcia i opinie o układaniu torowiska)
Czekam na opinie i sugestie co powinienem poprawić w planie :)
Głównym moim pytaniem jest jakie powinny być odległości między osiami torów? Czy wystarczą takie, które wynikają z geometrii rozjazdów czy powienienem wstawić odcinki prostego toru między rozjazdami aby zwiększyć odstęp między nimi?
Sorry za jakośc ale niestety komputer z Win i Scarmem został w pracy więc wrzucam skan moich wypocin :)
GKW KWK Siemce small.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
314 13 0
#7
Plan zacny, 4 skrzynki po 85cm to nie jest żaden wielki projekt. Nie ma powodu, żebyś traktował ten projekt jako "poligon". Po prostu rób od razu dobrze i wyjdzie Ci docelowa makieta. Jak jesteś z Katowic to masz pod ręką kolegów organizujących spotkania w celu budowania makiet, czy to przy okazji PMMowych warsztatów w Bytomiu czy też na spotkaniach GGMu. Na spotkania BGMu też nie masz jakoś koszmarnie daleko. Gwarantuję, że 5 minut rozmowy na temat danego zagadnienia daje więcej niż dwie godziny ślęczenia nad forum. W wolnej chwili dowiedz się jakie jest znaczenie słowa "torowisko" i zacznij go poprawnie używać. No i powodzenia.
 

Podobne wątki