• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
Wiem, że już pisaliście. To przecież 1 z moich ulubionych działów na tym forum, przejrzany od deski do deski :) Ale pytam, bo może ktoś wie, co teraz się z nią dzieje. Chyba jej nie zezłomowali?
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.226 25 2
Według revisionsdaten.de i wpisów na drehscheibe właścicielem lomotywy jest ciągle Wiebe, lokomotywa stoi na werku Bombardiera w Kassel, jest niesprawna i trafi jako eksponat muzealny na zasadzie wypożyczenia do Verein Dampflokfreunde Salzwedel e.V.
 

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
No to już coś wiadomo ☺ ciekawi mnie tylko, czy będzie czynną muzealna maszyną, czy będzie tak stała i się kurzyla... No i czy przywroca jej barwy fabryczne db, czy będzie dalej żółtym kanarkiem?
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.226 25 2
Czynna chyba nie - Wiebe się nie opłacało, a Verein wątpię, żeby był silniejszy finansowo. Natomiast ma zostać na zewnątrz odświerzona, choć czy to oznacza, że będzie znowu altrot, tego nie wiem.
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Panowie, chciałbym zakupić sobie ten wagon https://www.brawa.de/en/products/h0...covered-freight-car-grs-alak-db-brit-us-zone/

Pytanie brzmi. Do których lat wagony DB/DR posiadały na burcie wskazanie do której strefy okupacyjnej przynależą ?
Drugie pytanie. Czy ten wagon w oryginale miał taki odcień czy by był po prostu żółty jak niektóre modele tego wagonu od innych firm ?
Pytanie trzecie. Czy była również w oryginale taka wersja https://www.brawa.de/produkte/spur-...terwagen-grs-alak-der-dr-brit-us-zone-oppeln/ ?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
Koleżanki i Koledzy, swego czasu pokazałem tu kilka modeli wagonów w oznaczeniach, podając jednocześnie link do strony Drehscheibe, gdzie były zdjęcia prawdziwych wagonów. Mój wpis jest tu:
http://forum.modelarstwo.info/threa...9-1993-modele-i-1-1.28823/page-22#post-650116
a w nim linki do Drehscheibe, niestety, już niedziałające.
Mam pytanie, czy ktoś z Was ściągnął może te zdjęcia i mógłby się nimi ze mną podzielić w wiadomości prywatnej lub przez e-mail? Ja niestety wtedy tego nie zrobiłem, a zdjęcia w międzyczasie zniknęły. Jeżeli ktoś miałby inne zdjęcia składów Lufthansa Airport Express to też byłbym nimi zainteresowany, bo znalezienie czegoś na ten temat w internecie jest bardzo trudne- przynajmniej mnie nie udało się trafić na zbyt wiele materiału.

Z góry dziękuję!
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Na stronie 18 tego wątku przedstawiłem model wagonu 2 kl Bnb720 z rodziny Silberling firmy Piko. Przedwczoraj do mnie dotarł model takiego wagonu 1 i 2 kl ABnb503 w nieco nowszej wersji malowania z ramą pomalowana na kolor niebieski morski. Wagon jest pomimo znikomej ilości detali bardzo ładnie wykonany i z zewnątrz prezentuje się bardzo dobrze. Niestety we wnętrzu w obszarze przedziałów 1 kl czeka na nabywców duże rozczarowanie. Dlatego wczoraj zdecydowałem się na pewne przeróbki.
20181212_123624-1.jpg

Wagon przed przerobka.

20181212_125050-1.jpg

W środku jest takie paskudztwo.

20181212_135341-1.jpg

Po usunięciu tych ohydnych scianek korytarza bocznego.
20181212_143701-1.jpg

W szufladzie zalegały sciaki korytarza po wagonach YB Roco z których wycialem 5 segmentów i przykleilem do elementu wnętrza. Warto tutaj ustawić drzwi do przedziałów względem okien a nie wypraski wnętrza bo nie do końca się pokrywają przedziały z oknami.

I poniżej efekt przeróbki.
20181212_221552-1.jpg
20181212_221912-1.jpg
20181212_221640-1.jpg
20181212_222134-1.jpg
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.226 25 2
Niech żyją Silberlinge! ;)
Bn719 z rewizją z 1970 roku od Piko z zestawu na okoliczność dni otwartych Piko 2017.
Kupiłem tak naprawdę dla lokomotywy z tego zestawu BR 141 z logo S-Bahn - wagony wpadły przy okazji.
Rybia łuska podoba mi się bardziej niż w Roco :p
W zestawie są również ABn i sterowniczy - pokażę jutro.
7D983CBB-1317-41A3-ADDD-8E730DB455FA.jpeg
A1E0A7C0-8EDD-4381-901D-D7382C0041C3.jpeg
1580D57B-3214-4489-9D4B-3C76C67534C7.jpeg
742AD2EA-52C5-471D-AE21-3F69C3BB233D.jpeg
 
Ostatnio edytowane:

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
10.346 47 0
Co prawda jakiś czas temu postanowiłem ograniczyć swoje zbieractwo do PKP IV i głównie V epoki, ale od kilku lat chodziła mi po głowie myśl o dwóch ciężkich i dużych niemieckich elektrowozach, które od samego początku strasznie mi się podobały. Na początek 150-ka.
Model to Piko 51640 z przed dwóch czy trzech lat.
Br150 007.JPG
Br150 008.JPG
Br150 009.JPG
Br150 003.JPG
Br150 004.JPG
Br150 013.JPG

Niebawem zdjęcia drugiej, jeszcze ładniejszej jak dla mnie lokomotywy.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.226 25 2
Piękna i mocarna lokomotywa - klasyk kolei elektrycznych w Niemczech. Też mam ten model, jak i kilka innych tej serii z różnych okresów eksploatacji.
Poniżej numer pierwszy tej serii - E50 001 z okresu po 1954 roku. Pojedyńcze lampy, inne wywietrzniki na ścianach bocznych, zderzaki przymocowane bezpośrednio do budy lokomotywy - bez pośredniej belki, srebrny dach z rynienką wokół całej lokomotywy to główne różnice w porówaniu do egzemplarzy z późniejszego okresu budowy i eksploatacji.
Model to Piko 51645 z dźwiękiem Esu LokSound.
26A6212F-386C-4819-9D4C-43FDE74AB4D8.jpeg
949C067F-AC37-4162-9885-057ED4B68F42.jpeg
91B5E06B-06EB-49B8-860E-6A8136A5257E.jpeg
76905E0C-7701-4535-8873-9D503012A85E.jpeg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Skoro koledzy poruszyli temat lokomotyw serii 150/E50 to może warto napisać coś więcej o tej konstrukcji.
Po zakończeniu II Wojny koleje DB po odbudowie swojej sieci kolei ze zniszczeń rozpoczęły program elektryfikacji głownych linii kolejowych. Do dyspozycji była jeszcze spora liczba starszych konstrukcji przedwojennych ale nie mogły one zaspokoić rosnących potrzeb kolei. Krótkotrwałym rozwiązaniem była kontynuacja produkcji w tamtym czasie najnowocześniejszych lokomotyw elektrycznych serii E44 i E94. Tych pierwszych zbudowano zaledwie 7 sztuk a E94 44 sztuki. Wiadomo jednak było że w dalszej perspektywie (a nawet całkiem bliskiej), konieczne będzie dostarczenie lokomotyw elektrycznych całkiem nowej konstrukcji. W powyższej sytuacji już na początku lat 50-tych rozpoczęto prace nad nowymi lokomotywami czego efektem było powstanie 5 prototypów lokomotyw serii E10 dość znacznie różniących się między sobą w celu przetestowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych. W efekcie zaprojektowano całą rodzinę lokomotyw znormalizowanych przeznaczonych do różnych zadań. E10 lokomotywa pasażerska Bo'Bo' o mocy godzinowej 3700 kW i prędkości maksymalnej 150 km/h. E40 odmiana E10 o zmienionym przełożeniu przekładni przeznaczona do ruchu towarowego o prędkości 100 km/h (poźniej podniesionej do 110 km/h. E41 uniwersalna lokomotywa Bo'Bo' o mniejszej mocy godzinowej 2400 kW i masie własnej ok 67 t do ruchu osobowego także na liniach drugorzędnych. E50 lokomotywa towarowa Co'Co' o mocy godzinowej 4500 kW i prędkości 100 km/h. Projekty zatwierdzono do produkcji w roku 1956-tym stąd projekty te nazywano także Program 56. Jako pierwsza z rodziny z hali fabrycznej wyjechała w roku 1956-tym E41 001. Pozostałe konstrukcje w roku następnym zaczęły opuszczać hale fabryczne.
b22-E50 001.jpg

E50 001 zdjęcie fabryczne.
Pierwsze lokomotywy do numeru 025 miały silniki trakcyjne zawieszone metodą tradycyjną za nos co było odziedziczone po serii E94. Stwierdzono jednak że nawet w lokomotywach towarowych o prędkości maksymalnej 100 km/h lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie zestawów kołowych nie obciążonych częścią masy silnika trakcyjnego jakie już zastosowano w pozostałych seriach lokomotyw znormalizowanych. Od numeru 026 zastosowano zestawy kołowe ze pierścieniami gumowymi jako sprężyste przeniesienie momentu obrotowego z wału drążonego na koła. Od numeru 042 zamiast dwóch dużych dolnych reflektorów zastosowano mniejsze lampy podwójne z osobnymi lampami białymi i czerwonymi oraz zastosowano żaluzje boczne przedziału maszynowego z lamelami w orientacji pionowej.
b02-E50 100.jpg

Lokomotywa E50 100

Kolejne zmiany wprowadzono od numeru 128 gdzie zastosowano nowy układ styczników, a w wyglądzie zewnętrznym zmiana polegała na likwidacji ciągłej rynienki wokół dachu na rzecz krótkich rynienek nad drzwiami i przednimi oknami kabiny.
b38-150 150.jpg


Od numeru 156 lokomotywy otrzymały czołownice nowej konstrukcji.
b25-150 158.jpg

Lokomotywa 150 158-4

Ostatnie zmiany fabryczne wprowadzono od lokomotywy numer 165 gdzie zlikwidowano sprzęg międzywózkowy i oparcie pudła na wózkach na podporach gumowych w celu zmniejszenia zużycia szyn. Układ ten później uzupełniono tłumikami wężykowania. To rozwiązanie oraz nowe czołownice zastosowano w później produkowanej serii 151. Produkcję zakończono na numerze 194 w roku 1973-cim.
piko-e-lok-br-150-db-iv-grn-51640-51640-p.jpg

Lokomotywa 150 178-2 wzór dla modelu firmy Piko.

Do ustalenia jest fakt od którego numeru zastosowano fabrycznie żaluzje nowego typu z ostrymi rogami. Podaje się że od numeru 164 o także że lokomotywy z ostatniej serii produkcyjnej czyli od numeru 165.

Dalsze zmiany następowały w trakcie eksploatacji. Likwidowano ciągłe rynienki wokół dachu na lokomotywach poniżej numeru 128. W części lokomotyw wymieniono żaluzje na nowej konstrukcji z ostrymi rogami i w niektórych lokomotywach zastąpiono przesuwne szyby w przedziale maszynowym na szyby stałe jednoczęściowe. Także likwidowano pomosty z przodu kabiny i długie uchwyty pod oknami. Zmiany te wprowadzano nieregularnie stąd bardzo zróżnicowany wygląd lokomotyw w późniejszym okresie eksploatacji. Wiele też zmian było wynikiem zastosowania próbnych rozwiązań które nie zawsze wchodziły do dalszej eksploatacji. Dużo bardziej szczegółowe opisy można znaleźć na tej stronie; http://www.bundesbahnzeit.de/seite.php?id=607 z której pożyczyłem niektóre zdjęcia. Lokomotywy serii 150 były w eksploatacji na DB AG do roku 2003-go i niemal w całości zezłomowane. Na dzień dzisiejszy zachowały się tylko dwie lokomotywy 150 091 jako muzealna E50 091 i 150 186 w czerwonym malowaniu.
10005130.jpg
1500735.jpg
b33-150 126.jpg
b01-150_042.jpg