• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Dzięki za te informacje. Też mam ochotę na super model BR 103, ale nie wiem, czy nie poczekam na ESU. Ja nie ujeżdżam systemu 3-szynowego, a zresztą ESU chyba też ma taką wersję.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.226 25 2
ESU w I kw. 2018. Też czekam na ten model, a konkretnie E 03. Kosztować będzie mniej więcej tyle co Trix, również metalowa góra, technika będzie podobna, a nawet troszkę bardziej zaawansowana - a przede wszystkim dekoder ESU, który moim zdaniem ciągle wygrywa z najnowszym dekoderem Märklina.
Natomiast przyznać trzeba uczciwie, że Roco i Piko nie są gorsze, a w niektórych aspektach nawet lepsze, więc naprawdę każdy wybór będzie dobry.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.226 25 2
A tymczasem BR 103 101-2 w malowaniu Lufthansa Airport Express.
Lokomotywa ta kursowała od maja 1991 do maja 1993 między Stuttgartem a Frankfurtem, byla wynajęta dla Lufthansy i prowadziła wagony w podobnym malowaniu.
Model lokomotywy w tym malownaiu zrobiły już w latach 90-tych Lima, Fleischmann i Märklin, a w 2005 roku Roco i ich model przedstawiam poniżej.
FullSizeRender.jpg


IMG_2143.JPG


FullSizeRender.jpg


IMG_2146.JPG


FullSizeRender.jpg


FullSizeRender.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Podział pudła wzdłuż linii nad reflektorami nie bardzo tu dobrze wygląda. Mam trochę starszy model Roco w wersji klasycznej, kremowo-czerwonej i jest to praktycznie niezauważalne, bo podział jest dokładnie na wysokości zmiany koloru, a poza tym model jest bardzo dobrze spasowany (pokazałem go tu: http://forum.modelarstwo.info/threads/deutsche-bundesbahn-1949-1993-modele-i-1-1.28823/page-2.) Co ciekawe, mam też nowszy model Roco, kupiony chyba rok lub dwa lata temu, egzemplarza prototypowego 103 004 i tam obudowa jest w całości, zdejmowana klasycznie, przez rozciągnięcie dolnej krawędzi pudła.

A w 1992 roku jechałem Lufthansa Airport Express właśnie ze Stuttgartu do Frankfurtu, ale prowadziła go pomalowana w ten sam sposób lokomotywa serii 111, a nie 103.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.226 25 2
Światło zrobiło swoje, Panie Andrzeju. Oświetlenie z góry i blisko, cień spotęgował wrażenie nieładnej fugi. W rzeczywistości jest ona tak samo zrobiona jak w innych lokomotywach Roco i Piko, jakie na szybko porównałem.
Poniżej ta sama lokomotywa w świetle dziennym padającym dużo lepiej na fugę :cool:
IMG_4056.JPG
Okazuje się przy tym, że górne ramię pantografu ma w Roco również dwie grubości - a nawet trzy - ale o niebo lepiej trafione niż w Märklinie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Aż niewiarygodne, że taka może być różnica w wyglądzie zależnie od ujęcia. A czy tam rzeczywiście jest podział pudła, tak jak w moim starym Roco? U mnie budę zdejmuje się po odkręceniu dwóch wkrętów w dachu, ale dolna część z reflektorami zostaje - to jest część metalowego podwozia. W tej Lufthansie widzę, że całość schodzi razem z czołownicami i dolnym pasem, tak, jak w tej nowszej 103 004. A pantografy faktycznie, ładnie zrobione.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
To ta linia podziału jest tylko zamarkowana (bo w rzeczywistości tam jest podział blach)? Ale skąd ten efekt niedopasowania na pierwszych zdjęciach Kolegi, czy tylko gra światła i cienia? Ale w sumie jak się ogląda zdjęcia prawdziwych, to w modelu wygląda to nawet dość naturalnie...
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.226 25 2
To naprawdę tylko gra światła. Oświetlenie było ustawione centralnie nad lokomotywą i ten zamarkowany podział blach dał poprostu cień.
Jutro wrzucę fotki jeszcze innego BR 103 od Roco - ale postaram się o zdjęcia w świetle dziennym :cool:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Kolega Ropu pokazał lokomotywę do Lufthansa Airport Express, to teraz przydałyby się do tego wagony - na przykład takie:

IMG_0671a.jpg
IMG_0672a.jpg
IMG_0673a.jpg


Trafił mi się ostatnio stary zestaw Roco: BR 111 + 3 wagony. Elektrowóz to dość stara konstrukcja, jeszcze z lat 1990-tych, bez gniazda dekodera, dokładnie taka sama, jaką już kiedyś pokazałem w malowaniu orientrot (). Moim zdaniem, poza pewnymi drobiazgami, model wciąż trzyma klasę. Wagony to przedziałowe wagony typu Eurofima, specjalnie przystosowane do obsługi połączeń Lufthansy i z tego powodu oznaczone jako Avmz 206. Wagony miały tylko 7 przedziałów po 6 miejsc, w pozostałych dwóch przedziałach urządzono pomieszczenie na bagaż i małą kuchnię, wzorowaną na pomieszczeniu do przygotowywania posiłków w samolocie. Modele są w pełnej długości, jakość odwzorowania i detale wciąż mogą się podobać, choć oczywiście do współczesnych wyrobów np. L.S. Models czy ACME trochę im brakuje. Dotyczy to zwłaszcza wnętrz - w modelach pozostawiono zwykłe przedziały i nie odwzorowano zmienionego układu i wyposażenia. Ale całość robi dobre wrażenie.

IMG_0662a.jpg
IMG_0667a.jpg
IMG_0676a.jpg
IMG_0679a.jpg
IMG_0680a.jpg
IMG_0686a.jpg
IMG_0692a.jpg


Tak naprawdę, to były dwie serie tych wagonów: pierwsza (3 wagony + 1 rezerwowy, wszystkie serii Avmz 206), odwzorowana w moich modelach, przeznaczona do pociągu prowadzonego lokomotywą 111 049-3 i druga, do pociągu z maszyną 103 101-2. Ta druga seria była trochę liczniejsza i składała się z trzech wagonów, również przebudowanych z typu Eurofima, oznaczonych jako Avmz 106 oraz czterech wagonów serii Bpmz 293.2, oznaczonych po przebudowie jako Bpmz 296. Wagony Avmz 106, z zewnątrz bardzo podobne do "moich" Avmz 206, miały dwa duże salony pasażerskie z 10 i 15 miejscami i dwa normalne przedziały, jednak tylko z 5 miejscami w każdym. Poza tym był przedział bagażowy i mała kuchnia. Można o tym poczytać m.in. tu: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,6398714 i tu: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6408804,6408804
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Panowie, mam kilka pytań odnośnie wagonów Eurofima Avmz 207 kolei DB takich jak ten od LS Models http://www.modellbahn-fokus.de/prod...001001-276237-0-de-3-4-2-0-0-1-0-0/index.html . Jak wyczytałem koleje niemieckie w 1977 roku zakupiły w ramach tego projektu 100 wagonów Avmz 207. Czy mogę liczyć na pomoc i udzielenie informacji takich jak :

- typy pociągów do jakich w owym czasie (1977-1980) włączane były te wagony. Czy występowały również w pociągach TEE ?
- malowanie. Wygląda na to, że wagony te zostały fabrycznie pomalowane tak jak to prezentuje model. Czy jest to tzw. malowanie TEE czy jednak się różni od niego a podobieństwo jest przypadkowe ?
- które wagony mogły by stanowić uzupełnienie składu dla wagonów Avmz 207 w okresie 1977-1980 i w jakim powinny być malowaniu ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Wagony Avmz 207 były wykorzystywane w pociągach TEE i IC. A niby czym miałoby się różnić malowanie tych wagonów od innych wagonów TEE i wagonów 1 klasy IC? Nie ma tu przypadku, trzeba jednak pamiętać, że DB stosowało w różnych okresach nieco różne odcienie czerwieni, stąd może wrażenie, że to był inny schemat malowania. O ile jednak wiem, nie stosowano tego celowo z zamiarem rozróżnienia "malowania TEE" od "malowania IC". Mniej więcej w połowie lat 1970-tych wprowadzono w schemacie malowania zmianę, polegająca na zastosowania koloru dolnej części pudła (czerwonego dla wagonów 1 kl. i niebiesko-morskiego dla 2 kl.) do samego dołu, likwidując czarny pas wzdłuż dolnej krawędzi i nowe Eurofimy różniły się tym od większości starszych wagonów. Jednak praktycznie do końca występowania wagonów w tym malowaniu spotykało się wagony zarówno z czarnym pasem, jak i z pasem w kolorze pudła.

Wagony Avmz były włączane do składów TEE i IC na równi z innymi wagonami 1 klasy (w tym samym malowaniu), a w pociągach IC po 1979 roku także z wagonami 2 klasy w malowaniu kremowo-niebieskim (morskim). W jednym składzie mogły być jedynki zarówno typu Eurofima, jak i innych typów. Na koniec dodam, że całkiem dobre modele wagonów Avmz 207 produkowało już dawno Roco.
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Wszystko jasne. Dziękuję. Acha, z wagonami kremowo-niebieskimi (ozeanblau-beige) dopiero po 79 roku ponieważ wówczas to malowanie zaczęto stosować tak czy było to związane z czymś innym? Przypuszczam, że w pociągach TEE kremowo-niebieskie malowanie nie było stosowane...

W ogóle to jest jakaś strona która "ogarnia" schematy malowania stosowane na kolejach DB po 1945 roku ?

edit - w 1980 roku do wagonów IC wprowadzono wagony 2 klasy. Czyli przed 1980 rokiem w pociagach IC występowały tylko 1 klasy tak ?
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Pociągi TEE były z założenia pociągami o podwyższonym standardzie i były zestawiane z wagonów 1 klasy i gastronomicznych. Warto zajrzeć do wątku o tym temacie. Dopiero wraz z programem IC79 pojawiły się wagony 2 klasy w lepszych pociągach. Wagony w malowaniu kremowo niebieskim morskim pojawiły się od roku 1974-go jako nowy schemat malowania . Na samym początku był jeszcze czarny pas na ramie ale szybko z tego zrezygnowano. W tym schemacie malowano wagony 2 klasy łącznie z 2 kl do IC79 i pozostałe wagony także 1 kl o zwykłym standardzie z wyjątkiem startych konstrukcji. Wagony 1 kl o wyższym standardzie były malowane według kolorystyki TEE z niewielkimi modyfikacjami odcieni .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
z wagonami kremowo-niebieskimi (ozeanblau-beige) dopiero po 79 roku ponieważ wówczas to malowanie zaczęto stosować tak czy było to związane z czymś innym?
Sam sobie kolega EC45 odpowiedział, tyle, że od 1979, nie 1980:
edit - w 1980 roku do wagonów IC wprowadzono wagony 2 klasy.
Czyli przed 1980 rokiem w pociagach IC występowały tylko 1 klasy tak ?
Przed 1979.
w pociągach TEE kremowo-niebieskie malowanie nie było stosowane...
Tak, nie było, ale... pociąg "Rheingold" od 1965 roku był TEE, lecz jeszcze przez jakiś czas (do przemalowania) jeździły w nim także wagony kremowo-granatowe. Nie był to jednak ocean-blau, lecz ciemniejszy tzw. kobalt-blau. Więcej o tym w wątku o "Rheingoldzie": http://forum.modelarstwo.info/threads/rheingold-legendarny-pociąg-i-jego-modele.34142/page-2
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.226 25 2
Piko wydało w tym roku wagony w standardzie IC’79 z rewizją ok. 1982 r. Wśród nich Avmz111, którego kilka zdjęć poniżej, oraz Apmz, restauracyjny i dwa wagony 2. klasy, które dopiero do mnie jadą, stąd fotek narazie brak.
Do zalet zaliczyć należy cenę nawet poniżej 40€ i całkiem przyzwoite wykonanie. Śliczne bardzo delikatnie zaznaczone okna. Poziom detali odbiega jednak mocno od LS Models - szczególnie wewnątrz, gdzie niby wszystko jest, ale skromnie to wygląda. Właściwości jezdne bardzo dobre, do „puszczania” po makiecie bardziej niż przyzwoite.
58E3D947-8D34-46EC-A2C0-44F332D71073.jpeg E7E3004B-CCC6-44ED-9261-C30D4D0FC1B3.jpeg D01DAD3B-487D-4937-9775-B171F4F0479E.jpeg CDC097E4-9AD2-45D3-A29F-52A782BDB193.jpeg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Model wagonu Avmz111 jest na prawdę piękny i też mam w planie zakup tego modelu.
Na razie jako pierwszy z tej serii Piko kupiłem wagon bezprzedzialowy Apmz121. Model owszem ustępuje klasie LS Models i ACME ale można już porównać z jakością Roco. Pomimo że mało jest osobno zamontowanych detali to wagon doskonale się prezentuje a jego właściwości jezdne są bardzo dobre.
20170806_174350.jpg
20170806_174445.jpg
20170806_174512.jpg
20170806_174527.jpg
20170806_174425.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Tak, to całkowicie nowe opracowanie Piko. Dotychczas w ogóle nie mieli w ofercie takich wagonów. Co do wierności odwzorowania trudno się wypowiedzieć nie znając szczegółowo oryginałów (a było ich sporo odmian, różniących się szczegółami, czasem trudno zauważalnymi dla niefachowca). Ale robią bardzo dobre wrażenie i ja nie dostrzegłem błędów. Mam parę modeli tych wagonów Limy, Roco i ADE i są między nimi wszystkimi drobne różnice, ale nie umiem powiedzieć, czy (i ew. które) są nieprawidłowe, czy też odwzorowują nieco inne serie budowy i stąd rozbieżności w szczegółach. Ja bym nie szukał dziury w całym i gdybym nie miał takich wagonów to już dawno bym kupił te Piko.