• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
15 3 0
Może dodam znalezione przez Steva Kempsona na FB zdjęcie:
1600426155665.png

Przedstawia lokomotywę V80 z dodatkowym tłumikiem na dachu i największą ciekawostkę czyli wagon Bylf 436, jeden rzadszych wagonów sterowniczych Mitteleinstiegswagen.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Dziekuje kolegom za szybką odpowiedź. Z jakiegoś powodu myślałem że zachodnioniemieckie wagony, tak jak wszystko co imperialistyczne, nie bylo mile widziane po wschodniej stronie Odry:)

Mam rury i kontenery na tych platformach.
Nie ma żadnego powodu. Wagony DB jak najbardziej były mile widziane, bo albo przywoziły pożądane towary, albo wywoziły nasze produkty eksportowe, a "twarda waluta" była bardzo pożądana, niezależnie od sympatii lub antypatii politycznych. A wagony DR nie były przecież "imperialistyczne".

Kontenery do nas przyjeżdżały, rury chyba też, więc te wagony jak najbardziej pasują. Teoretycznie powinny mieć w numerze odpowiedni kod wymiany, ale w praktyce na modelu tego nie widać.
 

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
10.408 47 0
Pytanie typowego laika jeśli chodzi o koleje niemieckie. Czy Br151 w podwójnej trakcji mogły ciągnąć skład węglarek Eaos lub skład mieszany (chodzi o lata 80-te)?
Szperam w necie od kilku dni i jedyne zdjęcia tych lokomotyw w podwójnej trakcji są z talbotami.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
Hmmmm, z talbotami i to często w podwójnej trakcji to taka klasyka. Ale z Eaos-ami to faktycznie tez i ja nie mogę znaleźć, co nie wyklucza że się tak zdarzyć mogło.
 

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
Ale z tego co ja widziałem, to z talbotami podwójna trakcja BR 151 byla wyposazona w specjalne sprzegi, czyli caly chyba sklad takowe posiadal... zatem ciezko chyba bylo to sprzegac z innymi wagonami...
 

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
10.408 47 0
Owszem miały sprzęgi samoczynne i były to pełne składy talbotów. Ja jednak szukam informacji czy te lokomotywy w takiej podwójnej trakcji ktoś widział z innymi wagonami.
 

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
10.408 47 0
Tak jak pisałem interesują mnie lata 80-te a nie czasy już czerwonych 151-ek. Po wielu godzinach poszukiwań w końcu trafiłem na jedno zdjęcie. W prawdzie oba loki są kremowe a nie zielone, ale lata idealne. Jak widać ciągnęły składy mieszane (bo raczej taki tu widać) w podwójnej trakcji i takowy skład mieszany będę mógł kompletować.
11.png

Historische-Bilder-von-Bärbel.de.tl - Nostalgie Zeiten 3
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
Koledzy. Swego czasu kupiłem sobie model PIKO lokomotywy V200, z napisem "Deutsche Bundesbahn" na boku. Napis ten długo nie był obecny na tych lokomotywach niestety. Chcąc stworzyć jakiś pociąg zdecydowałem się na F3/4 Merkur z końcówki lat 50-tych (tak 1957-1958). Jest w internecie kilka zdjęć z tego okresu, ale mnie najbardziej na tą chwilę interesuje, jaki wagon restauracyjny w podanym okresie będzie prawidłowy (a może oba) ?
1. https://www.brawa.de/produkte/h0/wagen/personenwagen/46414-schnellzugwagen-wr4ue-2851-dsg/
2. https://www.modellbahnshop-lippe.com/Reisezugwagen/Speisewagen/Liliput-L334585/de/modell_281387.html
Moim zdaniem oba wagony pasują. Wprawdzie zarówno w zestawie Märklin/Trix (https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/43290/), jak i Roco (https://www.roco.cc/de/product/59812-0-0-1-1-0-0-001001/products.html) jest wagon restauracyjny starszego typu (jak model Brawy, ale modele tych wagonów ma zarówno Roco, jak i Liliput), ale są zdjęcia F-Zug Merkur z wagonem typu Schürzen. Co ciekawe, w zestawie Roco wagony osobowe są już typu X, 26,40 m. Takie zdjęcie jest m.in. tu: https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/1394.jpg Opis: F 4 "Merkur" nach Frankfurt überquert mit einer unbekannten V 200 die Lombardsbrücke in Hamburg. (06.05.1959) Foto: Walter Hollnagel. A długi napis DB utrzymał się na eksploatowanych lokomotywach dość długo, choć stosunkowo szybko zaniechano jego umieszczania na lokomotywach wychodzących z fabryki.
Powracam do tematu składu pociągu F-Zug 3/4 "Merkur". Ostatecznie zdecydowałem się na wagon firmy Lilliput. Niestety firma ta wydała kilka wariantów tego modelu (część zdaje się pod tym samym numerem) i dotarł do mnie model niekoniecznie w tej wersji którą zakładałem, że kupuje. Zależało mi na wagonie z napisem nad oknami "Deutschen Schlafwagen- und Speisewagengesellschaft" i przejściem między wagonowym starego typu (harmonijka). Dostałem wagon bez napisu i z przejściem nowego typu - gumowe wałki. Zwłaszcza ta druga okoliczność powoduje konieczność przesunięcia mojego pociągu z końcówki lat 50-tych do najwcześniej 1960 roku, gdyż wtedy rozpoczęto wymianę w tych wagonach wspomnianych przejść. Na szczęście wózki są starego typu (Gorlitz III), w przeciwnym razie trzeba by dokonać jeszcze większego przesunięcia. Dobrze również, że model nie jest wyposażony w klimatyzację, w którą również był w latach 60-tych wyposażany (tutaj jest sporo fajnych informacji na temat różnic modeli, błędów i ogólnie przebudowach jakim te wagony były poddawane - https://www.schlafwagen.net/index.p...peisewagen/wr4uee-39-dsg-liliput-und-maerklin ).

No nic, trzeba w takim razie działać na tym co się ma :rolleyes:.

Od początku moim założeniem było zbudować ten skład w oparciu o wagony nowszego typu X. Zależało mi na 1958 roku ponieważ wówczas pociąg ten zaczął być prowadzony na całej trasie własnie przez V200, a ponadto jak ustaliłem, w składzie znajdowały się wagony wspomnianego typu i serii A4ümg-54.
Pytanie moje jest następujące. Czy również od początku lat 60-tych w składzie tego pociągu znajdowały się wagony wskazanej powyżej serii? Wydaje się, że tak. Ale pewności nie mam.


Co do modeli, to firma Hobbytrain (np. w tym zestawie https://www.modellbahnshop-lippe.co...wagen/Hobbytrain-H43021/de/modell_217938.html) oferuje dokładnie te wagony, choć w wersji z IV epoki.
Wydaje mi się, że również PIKO posiada w swojej ofercie model wagonu tej serii (https://www.modellbahnshop-lippe.com/Reisezugwagen/Schnellzugwagen/Piko-59638/de/modell_276805.html). Jednak w opisie widnieje tylko A4üm. Zapewne odjęcie literki "g" z serii nastąpiło z biegiem czasu (spotkałem się z informacją, że od 2 połowy lat 50-tych). Ale nie znalazłem dość dobrych zdjęć modelu, aby widać było w nazwie serii "-54". Nie wiem ewentualnie od kiedy nie dodawano do nazwy serii roku budowy/konstrukcji danego typu ?
Firma Roco również posiada w swojej ofercie podobny wagon (https://www.modellbahnshop-lippe.com/Reisezugwagen/Schnellzugwagen/Roco-54450/de/modell_302225.html) z tym, że oznaczony serią A4üm-61. Więc do ewentualnego użycia od 1961 roku. Zastanawiam się, czy jest to wagon pierwotnie serii A4ümg-54, przebudowany w 1961 roku. Z widocznych różnic - inne drzwi.

Bardzo proszę o odniesienie się do moich dywagacji ;):):gwizd:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
A4üm-61. Więc do ewentualnego użycia od 1961 roku. Zastanawiam się, czy jest to wagon pierwotnie serii A4ümg-54, przebudowany w 1961 roku. Z widocznych różnic - inne drzwi.
To nie jest przebudowany wagon, tylko wagon nowszego typu, z drzwiami łamanymi zgodnie ze standardem UIC. Ale Roco miało w ofercie również te starsze, są w zestawie, do którego link podałem w zacytowanym przez kolegę @DieselPower wpisie, choć tam są oznaczone jako 2 klasa, co jest trochę dziwne jeśli chodzi o wagony X z 10 przedziałami. Co ciekawe, na modelach naniesione są oznaczenia serii AB4ümg. Te modele były też produkowane w oznaczeniach 1 klasy. Roco produkowało modele tych wagonów również w specjalnej wersji, z otwieranymi elektrycznie drzwiami. Poza Roco, Piko i Hobbytrain były (są?) jeszcze modele tych wagonów Lima/Rivarossi, też z III epoki. Nie wiem, niestety, od kiedy zrezygnowano z umieszczania w serii wagonu roku budowy. Ja mam modele Roco 44741, A4üm, numerami 12 041 rew. 16.7.63 i 12 047 rew. 16.8.63 (oba mają ten sam numer katalogowy Roco) oraz Rivarossi 3578, A4ümg 11 810 rew. 18.12.60. Ale wagony budowy 54 były jeszcze bardzo długo używane, do Polski przyjeżdżały takie z pełnymi drzwiami, choć 1/2 klasy i 2 klasy/bagaż, jeszcze na przełomie lat 1970. i 80., oczywiście już przemalowanie na oceanblau/beige.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
Ok. W 1966 roku zmianie uległ system oznaczeń serii. Od tego roku był to już Am202. W dalszym ciągu ciekawi mnie od kiedy nie umieszczano w serii wagonu oznaczenia roku. Może ktoś wie ?:)