• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.225 25 2
Kilka zdjęć moich Silberlingów Brawy - IV epoka sterowniczy Karlsruher Kopf i wagon 2. klasy. Wagony z oświetleniem, przy czym sterowniczy potrzebuje dekoder - bez niego świeci się wszystko łącznie ze światłami białymi i czerwonymi naraz.
AF4BB34C-5CA5-457B-AD28-C171722A47BA.jpeg
7607378D-067A-4DCE-9111-49EACB443E75.jpeg
4415E700-FB87-41E8-8D59-1ECDAA0202E7.jpeg
68E01067-309B-4A16-8960-FFAE9A3869EA.jpeg
BF51EC64-8445-4107-ABDE-AAE7562B4A1F.jpeg
D12CEF09-3B76-45F6-B79C-14CDF045C6FD.jpeg
E205A854-906D-45F9-A319-53B93C7A3F29.jpeg
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.138 442 105
Ja czekam na taki sam zestaw. Wagon sterowniczy i jeden 2 klasy + BR 212 Roco. Z tego co piszesz, to zakup dekodera do oświetlenia jest niezbędny, skoro świeci wszystko co może świecić...Pewnie jest jakiś dedykowany przez Brawę do tego modelu, ale numer dekodera zawarty w instrukcji chyba jeszcze nie jest dostępny w handlu.
Mam jeszcze pytanie o datę rewizji wagonu 2 klasy?
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.225 25 2
Każdy dekoder sobie poradzi z obsługą funkcji oświetlenia. Przypuszczam, że nawet bez programowania w oparciu o podstawową konfigurację.
Wagon 2. klasa Brawa 46526 ma datę rewizji 13.05.1973.
Mam jeszcze drugi ich wagon 2. klasę, 1/2. klasę + sterowniczy - wszystkie z rewizją w przedziale 1970-72.
350DA513-4EC5-461F-8EEE-2A6511ABF750.jpeg
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.138 442 105
Tak, tylko myślę, że wagon sterowniczy wymaga dekodera przygotowanego do obsługi funkcji wagonu sterowniczego. Bo tych światełek jest tam kilka ;)

A czy zgłębił ktoś temat, do kiedy wagony w takim stanie mogły dotrwać? Chodzi mi o kolor oznaczeń i tego paska na dole pudła. W 1974 roku wprowadzono malowanie "oceaniczne" i zapewne wtedy rozpoczął się ten proceder. O ile z czarnym paskiem można znaleźć zdjęcia nawet z 1985 roku to z oznaczeniami będzie chyba gorzej. Zastanawia mnie ten temat, bo rozważam, czy można by mieszać te wagony (w takim stanie) z wagonami w nowym malowaniu "miętowym", które jak wiadomo rozpoczęło swój żywot w 1987 roku ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
myślę, że wagon sterowniczy wymaga dekodera przygotowanego do obsługi funkcji wagonu sterowniczego. Bo tych światełek jest tam kilka
A jakie tam są te "światełka"? ;) Dowolny dekoder funkcyjny (z samymi wyjściami funkcyjnymi, bez możliwości sterowania jazdą) obsłuży taki wagon, do tego właśnie takie dekodery są przeznaczone. Do wagonu sterowniczego potrzeba minimum 3 wyjścia: do świateł białych, czerwonych i do oświetlenia wnętrza. Większa liczba wyjść może być wykorzystana do osobnego oświetlenia kabiny maszynisty i ew. do podziału oświetlenia wnętrza na strefy. Standardowe dekodery funkcyjne mają co najmniej 4 wyjścia, a zwykle więcej, więc nie widzę problemu.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.138 442 105
W wagonie sterowniczym, prócz oświetlenia wnętrza, są światła zewnętrzne (białe, czerwone), oświetlenie kabiny i podświetlenie tabliczki z relacją pociągu.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.225 25 2
„Tych światełek” jest nie tak wiele.
Ich dekoder od D&H obsługuje:
Oświetlenie czerwone/białe
Aux 1 oświetlenie przedziału pasażerskiego
Aux 2 oświetlenie przedziału maszynisty
Aux 3 tablica kierunkowa z relacją na czole
Aux 4 światła długie (ale tylko w Wittenberger Kopf)
Czyli standard, który obsłuży każdy najprostszy dekoder.
A co do mieszania różnych malowań wagonów to odpowiedź brzmi jak zawsze - oczywiście, że można przy zachowaniu pewnych założeń zależnych od okresu jaki mają odwzorowywać - patrz poniżej
57C730E6-4892-4F35-A756-9DD2CFEA4B7A.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.225 25 2
Mam wątpliwości, że czarne dotrwało do 1987 roku.
Dotrwało i owszem, choć z pewnością były to sporadyczne przypadki.
Poniżej zdjęcie zrobione w 1995 roku :eek:
46E307AA-3140-4FBA-A86E-13DF4002D9F3.jpeg

Źródło KLIK
EDIT Teraz doczytałem, że piszesz o logo, a ja o ramie wagonu... spokojnie dotrwało, bo czerwone signalrot wprowadzali od 1987 roku, to jakie miały być inne niż czarne?
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.285 61 2
Ja czekam na taki sam zestaw. Wagon sterowniczy i jeden 2 klasy + BR 212 Roco. Z tego co piszesz, to zakup dekodera do oświetlenia jest niezbędny, skoro świeci wszystko co może świecić...Pewnie jest jakiś dedykowany przez Brawę do tego modelu, ale numer dekodera zawarty w instrukcji chyba jeszcze nie jest dostępny w handlu.
Mam jeszcze pytanie o datę rewizji wagonu 2 klasy?
Przeanalizowałem temat Silberlingów i mi wyszło że wagony sterownicze serii BDnrzf740 nie nadają się do obsługi przez lokomotywy spalinowe z ogrzewaniem parowym jak 211, 212, 213, 215, 216, 220 i 221. Te wagony były obsługiwane przez lokomotywy elektryczne i być może spalinowe z ogrzewaniem elektrycznym serii 218 i 217. Nie chodzi tutaj wyłącznie o ogrzewanie które w sezonie letnim nie jest konieczne ale wagony te mają zasilanie akumulatorów z szyny zbiorczej czyli przez przewód ogrzewania elektrycznego. Wagony sterownicze, które mogły być obsługiwane przez lokomotywy spalinowe z ogrzewaniem parowym to seria BDnf738 z małą kabiną i przejściem miedzywagonowym tzw Hasenkasten. Ale ta wersja jak na razie w ofercie Brawy jest tylko w epoce III. Owszem z 370 egzemplarzy w latach 70 tych przebudowano 200 na BDnf735 przez co otrzymały one nowe kabiny tzw Karlsruher kopf jak w serii BDnrzf740 ale z zachowaniem ogrzewania parowego i zasilania instalacji NN z prądnicy na wózku. Model takiego wagonu jest w ofercie firmy ESU.
Jeszcze co do kolorystyki dachu wagonu ABnb703 i Bnb719 i 720 budowano od roku 1959 go i chyba do końca lat 60 tych miały dachy srebrne natomiast BDnrzf740 od 1971 go a BDnf735 od 1978 go gdzie na początku lat 70 tych zaczęto malować dachy na kolor szary.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.285 61 2
Dobre pytanie. Do niedawna sądziłem że różnic jest więcej bo w książce Reisezugwagen J. Obermayer, J. Deppmeyer przedstawiono zdjęcie 735 z kabiną z trójkątnymi malymi oknami zamiast gietych szyb narożnych. Jednak moje poszukiwania w Internecie pokazały że wszystkie dostępne zdjęcia 735 przedstawiają te wagony z kabiną identyczną jak w 740. Przez co identyfikacja jest trudniejsza. Jednak najbardziej istotne różnice dotyczą wózków. W 740 zastosowano wozki MD43 z hamulcami tarczowymi. W 735 pozostawiono wózki z 738 czyli MD42 z hamulcem klockowym. Poza tym w 735 są jeszcze pradnice napędzane od osi wagonu czego nie ma w 740. I jeszcze w 735 są przrwody ogrzewania parowego czego też nie ma w 740.
20200912_112731(1).jpg
20200912_112656(1).jpg
BDnf-735---2.jpg
35402204913_0a4220f62b_b.jpg
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.138 442 105
Porównując jeszcze model ESU i BRAWA można zauważyć, że w Brawie są dwa dodatkowe wywietrzniki na dachu, pomiędzy częścią pasażerską a czołem. Ale czy ta różnica była regułą w tych dwóch typach to pewnie trudno powiedzieć. Ogólnie należy przyjąć, że było tak jak kolega @Jacek765 napisał, bo na starych zdjęciach nie ma szans na zauważenie tak drobnych różnic w budowie o jakich kolega pisał .

A tak na marginesie. Czy każdy wagon sterowniczy mógł współpracować z lokomotywą spalinową lub elektryczną, czy część budowano do współpracy z jednym rodzajem trakcji, a część z drugim ?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.285 61 2
O ile mi wiadomo to układ sterowania był ujednolicony i ten sam typ wagonów sterowniczych współpracował zarówno z lokomotywami spalinowymi i elektrycznymi. Przykład na zdjęciach wagonów BDnf735 gdzie na jednym jest sprzegniety z elektrowozem 141 a na drugim z dieslem 211 lub 212. Ograniczenia dotyczyły systemu ogrzewania i zasilania instalacji NN w wagonach gdzie w nowszych typach rezygnowano z instalacji ogrzewania parowego i zamiast prądnic napędzanych od osi montowano urządzenia do zasilania z szyny zbiorczej. Co ograniczało wykorzystanie takich wagonów tylko do lokomotyw z ogrzewaniem elektrycznym czyli elektrowozy i lokomotywy spalinowe serii 218 i 217. Były jeszcze 210 ale te eksploatowano wyłącznie w ruchu dalekobieżnym.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.612 107 12
Witam. Czy wagony towarowe DB i DR pojawiały się na sieci PKP na przełomie 80/90? Mam pare wagonów Rs/ Rgs które bym z chęcią podpiął do składu mieszanego z okolic Dolnego Sląska ale nie chce naginać historii
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Oczywiście, że tak. Wagony towarowe DB i DR były obecne na torach PKP nieprzerwanie odkąd te koleje istniały. Zwłaszcza dotyczy to wagonów DR, należących do Wspólnego Parku Wagonów (OPW), które mogły być wykorzystywane także do wewnętrznych przewozów w Polsce. Kwestią może być, jakie konkretnie wagony do Polski przyjeżdżały, bo to wynikało z potrzeb transportowych (co i kiedy wożono między Polską a Niemcami). Należy też pamiętać, że nie wszystkie wagony mogły wyjeżdżać za granicę Niemiec.

PS. Widzę, że Jacek był szybszy.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.612 107 12
Dziekuje kolegom za szybką odpowiedź. Z jakiegoś powodu myślałem że zachodnioniemieckie wagony, tak jak wszystko co imperialistyczne, nie bylo mile widziane po wschodniej stronie Odry:)

Mam rury i kontenery na tych platformach.