• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Poniewaz namawiałem Kolegów do zamieszczania takze zdjeć i opisów modeli wagonów towarowych a sam dotychczas niczego nie pokazałem muszę naprawić ten błąd.
Na pierwszy rzut postanowiłem przedstawić bardzo ładnie wykonane modele jedynych w swoim rodzaju wagonów towarowych kolei DB; są to wagony serii F-z120 ex Ommi51 firmy Roco. Modele te są produkowane od ponad 20 lat i nadal można się nimi zachwycić. Moje modele są kupione w zestawie 3 wagonów w malowaniu z epoki IV-V a bardziej ścisle to IVc-Va. Nie jestem pewien czy tez nie zahaczaja o epoke IVb bo nie wiem od kiedy obowiązuje kod wymiany 42 dla wagonów dwuosiowych do ruchu wewnętrznego. Modele mają rózne numery inwentarzowe i oznaczenia; F-z120, Fs-z120 i Schotter-Kies 165.
Co do wagonów w skali 1:1 to zbudowano ich około 4000 sztuk. Konstrukcyjnie te wagony zbudowano jako wagony samowyładowcze z pięcioma przechylnymi "kolebami" umieszczonymi na wysoko postawionej konstrukcji, w celu umożliwienia bezpośredniego przeładunku na samochody cięzarowe. Rozładunek odbywa sie ręcznie za pomoca recznie odblokoywanych rygli i zwolnieniu recznych cięgieł do przechylania koleby. Ze względu na wysoko znajdujący sie środek ciężkości w stanie ładownym w czasie prac rozładunkowych zabezpiecza sie wagon przed wywróceniem za pomocą "kleszczy" szynowych podwieszonych pod ostoją wagonu. Wagony te zasadniczo przeznaczono do przewozu ładunków o duzym ciężarze właściwym jak żwir, piasek i tłuczeń. Obecnie wiele tych wagonów sprzedano firmom prywatnym lub wycofano z eksploatacji.
20160109_130914.jpg
20160109_131027.jpg
20160109_131148.jpg
20160109_131159.jpg
20160109_131210.jpg
20160109_131300.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
No to może następny wagon towarowy.
Tym razem platforma do przewozu kontenerów systemu PA, tzw Von Haus Zu Haus. Ten rodzaj transportu najbardziej sie rozwinął w Niemczech Zachodnich. W ograniczonym zakresie w NRD, Austrii, Szwajcarii i Danii. W Polsce ten rodzaj transportu nie był stosowany. DB zbudowały do tego celu wagony do przewozu 3, 4 i 5 kontenerów i po połączeniu 2 wagonów na 3 kontenery w jeden zespół także 6 kontenerów. Najstarsze wagony przebudowano ze starych wagonów. Po nich powstał nowej konstrukcji wagon do przewozu 3 kontenerów serii BTs50 oznaczony póżniej po 1968 roku seria Lbs578. Znaczna część tych wagonów spinano na stałe w zespoły 2 wagonowe serii Laabs588. Posiadam akurat jeden model wagonu pojedynczego Lbs578 z kontenerami do przewozu materiałów sypkich w malowaniu znanej firmy Knorr (tej od zup i przypraw nie od hamulców);). Model jest firmy Roco i jest wykonany z metalu dzięki czemu może jeździć bez ładunku bez obawy wykolejenia.
20160109_131420.jpg
20160109_131446.jpg
20160109_131633.jpg
20160109_133144.jpg
20160109_131839.jpg
 
B

bobby74

Gość
Mam pytanie do kolegów fachowców - Märklin 47300 jak poniżej - rzekomo zestaw wagonów Tbis 871 DB epoka IV - bliski oryginałowi? Szukam czegoś rozsądnego do mojej BR151...

image.jpeg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Jak najbardziej zgodne z oryginałem. I bardzo ładnie wykonane. Roco też zrobiło model takiego wagonu chyba odrobinkę ładniej.
 
P

Paweł Piotr

Gość
Bo tak to się na kolei, nie tylko naszej, odbywa. Od czasu do czasu kolej organizuje taki transport - na życzenie klienta (sprawy takie załatwiają zakłady pogrzebowe), a służy do tego osobny kryty wagon towarowy.
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
Taka forma transportu miała miejsce po katastrofie malezyjskiego samolotu na Ukrainie (wagony chłodnie), lecz nie wyobrażam sobie aby było to opłacalne i ktokolwiek organizował w przypadku transportu pojedynczych lub nawet kilku zwłok.
 
B

bobby74

Gość
Ze względu na większą masę, przy tej samej mocy dwóch 12-cylindrowych silników wynoszącej blisko 2200 KM, co lokomotywy V200, maszyna 6-osiowa miała mniejszą prędkość - tylko 120 km/h, podczas, gdy jej lżejsze siostry rozwijały prędkość 140 km/h. Uznano to za wadę nowej maszyny i w 1958 roku przebudowaną ją, zwiększając moc do 3000 KM i największą prędkość do 140 km/h. Po przebudowie lokomotywa została pomalowana na kremowo-czerwono z białymi paskami i dalej przechodziła próby eksploatacyjne, głównie na południu Niemiec i w Austrii
...a model kremowo-czerwonej V300 - Märklin 39301 - prezentuje się tak

IMG_7771.JPG


IMG_7772.JPG


IMG_7768.JPG


IMG_7770.JPG


IMG_7769.JPG


Mam nadzieję, że mnie admin za wielkość zdjęć nie wywali na łączkę...
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Bardzo łady model, szkoda że w tym malowaniu był krótko w eksploatacji bo to nieco ogranicza jego zastosowanie do wąskiego odcinka czasowego. Ale za to mozna uzyc tej lokomotywy w scenerii róznych krajów gdzie była testowana.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Ponieważ w wątku o kolejach szwajcarskich kolega Jacek wrzucił zdjęcia zestawu trzech wagonów zbiornikowych SBB, postanowiłem i ja pokazać tu ten sam zestaw, ale w wersji DB z III epoki. Niestety, póki co dysponuję tylko zdjęciami modeli w pudełku. Może kiedyś zrobię lepsze, to też się pochwalę. Zastanawiam się (o czym wspomniałem w sąsiednim wątku), czy te wagony wyglądały tak samo na SBB i DB na przestrzeni kilkudziesięciu lat (DB epoka III i SBB epoka IV/V, jak pisał Jacek).

IMG_2092a.jpg
IMG_2093a.jpg
IMG_2094a.jpg
IMG_2095a.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Są to wagony DB typu Kds54 oznaczone później seria Ucs908. Na tej samej giełdzie na której kupiłem wagony szwajcarskie kupiłem tez za niewielkie pieniądze zdekompletowany model Kds54 z Roco z epoki III. Wagon jest w eksploatacji dla firmy Quarz Werke. Wagony Kds54/Ucs908 miały zbiorniki o łącznej pojemności 27m3 (pierwsze 150 szt 25m3)
20160309_140045.jpg


Mam jeszcze takie maleństwo Ucs908 firmy Brawa w skali 0 w ep. IV
20160309_141525.jpg


Oprócz wagonów o pojemności 25/27m3 koleje DB zakupiły wagony o większej pojemności 34m3, które oznaczono serią Kds56 później Ucs909. Wagony te miały wyższe zbiorniki i nie odpowiadały miedzynarodowej skrajni ładunkowej przez co eksploatowano je w ruchu wewnętrznym lub w ruchu międzynarodowym na specjalnych zasadach z tymi krajami gdzie skrajnia była taka sama jak na DB (między innymi DR,PKP, CSD, OBB). Ja akurat posiadam dwa modele tych wagonów firmy Roco Ucs909 DB VTG i FS VTG z tym że ten ostatni nie jest chyba prawidłowo oznaczony bo ma kod wymiany 23 co nie jest prawidłowe dla wagonu o ograniczonej dostepności w ruchu międzynarodowym.
20160309_141752.jpg


Jeszcze co do podobieństwa do wagonów szwajcarskich to wagony DB to inna konstrukcja ze zbiornikami o innym kształcie. Niemniej wagony serii Kds54/Ucs908 mogły bez przeszkód kursować na terenie Szwajcarii.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
:oops: Nawet nie wiedziałem, co mam :). Oprócz tego zestawu trzech wagonów mam jeszcze jeden luzem i okazuje się, że to ten drugi typ, o większej pojemności zbiornika. Na fotce obok jednego z zestawu (nawet detale jeszcze nie założone). Nie mówiąc już o tym, że wydawało mi się, że te szwajcarskie są takie same, tylko w innych oznaczeniach. Oj, starość...

IMG_2578a.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Dziś chcę wrócić do tematu elektrowozów DB. Seria 111 została zaprojektowana jako następca lokomotyw serii 110. W latach 1974-84 kilka niemieckich fabryk taboru zbudowało w sumie 227 lokomotyw tego typu, przeznaczonych do dalekobieżnych pociągów pasażerskich. Dysponująca mocą ciągła 3620 kW maszyna może rozwijać największą prędkość 160 km/h. Z tego względu lokomotywy tej serii były wykorzystywane do pociągów IC. Miało to znaczenie w związku ze znacznym rozszerzeniem sieci takich pociągów wraz z wejściem w życie siatki połączeń Intercity '79. Trzeba przy tym pamiętać, że w tym okresie tylko na niewielu liniach można było rozwijać prędkość 200 km/h, więc osiągi lokomotyw serii 111 były całkowicie wystarczające. Na początku lat 1980-tych zdecydowano zastosować maszyny tej serii do prowadzenia pociągów S-Bahn w Zagłębiu Ruhry. 8 lokomotyw tego typu (111 111 do 118) zostało w tym celu specjalnie przystosowanych, między innymi przez zabudowanie tablic z relacją pociągu. Dla umożliwienia jazdy w systemie push-pull maszyny zostały wyposażone w nowoczesne urządzenia sterowania zdalnego wykorzystującego transmisję sygnałów w systemie multipleksowania czasowego.

Mój model lokomotywy 111 068-3 to dość stary wyrób Roco. Kupiłem go niedawno za niewygórowaną kwotę, dlatego się na niego skusiłem. Mimo swego wieku prezentuje się całkiem nieźle, mimo, że np. poręcze i uchwyty są wykonane jako "nadlewy" pudła, a nie jako dodatkowe elementy. Ciekawostką jest fakt, że model odwzorowuje pierwszą lokomotywę tej serii, jaka otrzymała nowe barwy "orientrot" z białym pięciokątem pod oknami kabiny (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/111-068.jpg).

Niestety, nie mam zdjęć oryginałów z czasów Deutsche Bundesbahn, poza dwoma kiepskimi ujęciami lokomotyw S-Bahn z Kolonii, z 1993 roku.

img865.jpg
img883.jpg


A teraz mój model:

IMG_2528a.JPG
IMG_2524a.JPG
IMG_2521a.JPG
IMG_2595a.JPG
IMG_2599a.JPG
IMG_2600a.JPG
IMG_2601a.JPG
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Trochę na temat serii 111 napisałem w tym wątku na stronie 5-tej i nie ma potrzeby zebym sie powtarzał. Przedstawiony przez Andrzeja model był produkowany w latach 1989-95, nr kat.43412 i rzeczywiście jest ze starszego opracowania jednak jest nadal bardzo ładny. Roco model serii 111 wprowadziło do produkcji w połowie lat 70-tych (chyba w 1976-tym). Miałem kiedyś w rece model z pierwszych lat produkcji i nie miał jeszcze imitacji wnętrza przedziału maszynowego tylko pomalowane na szaro szyby i jeszcze w obudowie otwór montażowy na wystający zaczep ramy podwozia. Gdzieś pod koniec lat 70-tych to zmieniono dodając imitację wnętrza. W takiej formie model produkowano do drugiej połowy lat 90-tych. Później produkcję wstrzymano i wprowadzono od roku 2001-go do sprzedaży modele z nowego opracowania.
Więcej mozna znaleźć tutaj; http://www.modellbau-wiki.de/wiki/BR_111
[DOUBLEPOST=1457696237,1457695610][/DOUBLEPOST]Mogę jeszcze dodać że część lokomotyw serii 111, które wyznaczono do ruchu podmiejskiego przemalowano na schemat S-Bahn pudło jasno szare z szerokim pomarańczowym pasem. Dzięki nowocześniejszym wózkom na 160km/h lokomotywy doskonale się nadawały do prowadzenia pociągów IC i pośpiesznych a dzięki bardzo skutecznym hamulcom elektrodynamicznym doskonale tez się sprawdzają w ruchu podmiejskim. Wszystkie lokomotywy tej serii posiadają sterowanie wielokrotne dostosowane do składów zmiennokierunkowych.
 
D

Dampflok

Gość
Trójwagonowe niemieckie elektryczne zespoły trakcyjne Baureihe 403 zostały wyprodukowane w 1973 roku dla kolei zachodnioniemieckich w liczbie 3 sztuk. Kursowały jako komfortowe pociągi ekspresowe zachodnioniemieckich kolei z prędkością 200 km/h. Od marca 1982 roku jednostki kursowały jako komfortowe pociągi ekspresowe Lufthansa-Airport-Express do Düsseldorfu, dlatego zostały przemalowane przez koleje niemieckie na biało-żółte malowanie. Były to jedyne niemieckie elektryczne zespoły trakcyjne kursujące z prędkością 200 km/h. Jednak po likwidacji tych komfortowych pociągów w maju 1993 roku oraz wprowadzenia pociągów dużych prędkości ICE 1, zostały wycofane z eksploatacji. Jeden został kupiony przez prywatnego przewoźnika i znajduje się w odbudowie. Modele Baureihe 403 są produkowane przez Märklin i Trix oraz Rivarossi.

Fotografie zachodnioniemieckiego elektrycznego zespołu trakcyjnego Baureihe 403 autorstwa Wernera Brutzera
403-005--001-bad-876975.jpg
403-005--001-bei-876977.jpg
-403-001--005-778966.jpg
403--bei-oberwesel-110791-877558.jpg

403-005--001-bonn-876976.jpg

http://www.et403.pymt.bplaced.de/zugkombinationen.html
403-LH-Lux.jpg

403-NH1236080.jpg

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,3940492
43-43_403004_Jaegerhaus_27-9-76_S.jpg

43-42_403003_Jaegerhaus_27-9-76_S.jpg

http://www.reisezugwagen.eu/?page_id=5516
10-403-005+006-Ulm-05-09-81-v2-rr1.jpg

14-403-Bacharach-14-09-83-v2-rr.jpg
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,3693208
403 002 KWS 790610 900.JPG
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Jednostki te nazywano Donald Duck z racji charakterystycznej sylwetki.
Był jeszcze model firmy Lima z napędem starej generacji. Później firma ta wypuściła model z nowym napędem i ta wersja jest bazą modelu Rivarossi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Zespoły serii 403 były zbudowane jako 4-wagonowe, nie 3-wagonowe. Wszystkie cztery wagony były napędzane, a skład normalnie był zestawiony z dwóch wagonów końcowych z przedziałami i kabiną maszynisty oraz dwóch środkowych: jednego bezprzedziałowego i jednego bezprzedziałowego z częścią restauracyjną dla 24 osób. Skład mógł być jednak skrócony, a w razie potrzeby również wydłużony (Lufthansa używała czasem składów 5-wagonowych), co zresztą widać na powyższych zdjęciach. Największa prędkość wynosiła 220 km/h (na próbach osiągnięto jeszcze większą), ale w normalnej eksploatacji pociąg nie przekraczał 200 km/h - nie było wówczas na DB linii, na której można byłoby jechać szybciej.

Modele tego pociągu zapowiadał od paru lat także L.S. Models, ale o ile wiem, jeszcze się nie ukazał. Istnieją też modele w wielkości N produkcji Limy i Hobbytrain, ale nie wiem, czy są obecnie dostępne.
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
Przerażające jest to, że Niemcy w 1973 mieli to co my po ciężkich bojach dopiero zaczynamy budować ukraińską siłą roboczą. ...ale nas ta Żelazna Kurtyna załatwiła na lata.