• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Ciekawa relacja z tzw zimy stulecia. Tutaj w zasadzie jest przedstawiona pomoc trakcji spalinowej na liniach obsługiwanych trakcją elektryczną zasilaną z baterii akumulatorów. Pojazdy serii 515 to wagony silnikowe akumulatorowe a 815 to są doczepy sterownicze. Przy bardzo niskich temperaturach jakie wtedy występowały dawała o sobie znać utrata pojemności baterii. Dodatkowy problem na pewno stanowiło zwiększone zużycie energii na ogrzewanie.
Dziwnie znajomy problem w kontekście obecnie eksploatowanych samochodów i autobusów elektrycznych.
Taki prawdziwy zaszynobus w tej relacji to skład lokomotywa 216 i dwa przedwojenne wagony osobowe. Pozostałe z 515 na haku diesla to coś bardziej w stylu padlina na haku.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.341 37 2
Czyli zapadlinobus ;)

A te bateryjki na kołach to jednak całkiem sprawne. Tu na przyład tak napadało, że ni torów ni świata nie widać, ale śmignęły i to bezdźwięcznie ;)
To pewnie nasz prąd lepszy... Bo z wungla ;)
IMG_9660.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Właściwie to jak wyglądało ogrzewanie w wagonach tej serii? W Wittfeldach robiono to za pomocą koszy z rozgrzanym brykietem węglowym wkładanych w burty pojazdu.
W danych na temat tej serii na wiki nic na ten temat nie pisze. Dopiero w starym wydaniu książki Triebwagen Archiv z roku 1970-go wyczytałem że do ogrzewania zastosowano nagrzewnice na olej opałowy z nawiewem ciepłego powietrza przy ścianach bocznych przy podłodze. Czyli coś typu Webasto. To dobre rozwiązanie bo ogrzewanie elektryczne z baterii trakcyjnych mogło by zużywać podobną ilość energii co na cele trakcyjne jeśli weźmiemy pod uwagę że energia na cele trakcyjne nie jest cały czas pobierana. Niemniej takie nagrzewnice też potrzebują energii elektrycznej do zasilania iskrownika, pompy paliwa i wentylatorów do ciepłego powietrza i świeżego powietrza do komory spalania. Tak więc może nie ma tak drastycznego ograniczenia zasięgu jak we współczesnych samochodach elektrycznych ale mimo wszystko jest dodatkowe zużycie energii.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora: