• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

Jacek765

Znany użytkownik
#1
Witam, Rozpoczynam ten nowy wątek z kilku powodów. Przede wszystkim kupując modele przez ostatnie kilkanaście lat w dość niezauważalny sposób modele DB stały sie najliczniej reprezentowanym zarządem w mojej kolekcji. Jak dotąd prezentowane modele DB znalazły sie w wielu rozproszonych wątkach, przez co z czasem dość trudno odnaleźć ciekawe wpisy.
Tutaj chciałbym się skupić głównie na kolei Niemiec Zachodnich DB w okresie od utworzenia w Sierpniu 1949 roku do 31 Grudnia 1993 kiedy w dotychczasowej strukturze ta kolej przestała istnieć.
Zapraszam do dyskusji i prezentowania swoich modeli, zdjęć i innych ciekawostek.
Na pierwszy wpis wybrałem model lokomotywy serii 66 firmy Lenz, który nabyłem przed niecałym rokiem. Model ten zastąpił u mnie model firmy Piko. W przypadku oryginału trudno tutaj mówić o serii bo zbudowano tylko 2 lokomotywy prototypowe, które nie doczekały sie produkcji seryjnej. Wracając do modelu to produkt firmy Lenz budzi bardzo ambiwalentne wrażenia. Z jednej strony bardzo wiele pięknie odtworzonych szczegółów można by rzec perfekcyjnie zaprojektowanych. Natomiast z drugiej strony psuje efekt wizualny jakość czerwonego plastiku, z którego wykonano koła i drobne detale podwozia. Tez biada temu kto kupi model bez osobistego sprawdzenia jego działania. Niestety chiński podwykonawca uzył do smarowania mechanizmu czegoś co z czasem stało się klejem. Tutaj zawarta w instrukcji adnotacja że model nie wymaga konserwacji bo jest nasmarowany na długotrwały okres eksploatacji jest kpiną. A brak w instrukcji sposobu demontażu dodatkowo naraża na uszkodzenia. Też jest możliwe że w modelu będzie pęknięte koło zębate na jednej z osi wózka (tak było w moim modelu). Ale dość złych informacji bo sam model po wyczyszczeniu mechanizmu i demontarzu pękniętego koła zebatego pracuje doskonale. Lokomotywa posiada zintegrowany dekoder "półdźwiękowy", który pracuje dobrze w DCC i analogu. Dekoder nazwałem półdźwiękowym dlatego że ilość dostępnych dźwieków jest bardzo ograniczona. W praktyce mamy tylko gwizdkawkę, dzwon i gwizdek druzyny konduktorskiej. Sam model jest bardzo dobrze zaprojektowany z pięknymi detalami i jak w nim pomaluję koła i plastikowe detale podwozia na prawde zacznie cieszyć oko.
20151216_104051.jpg
20151216_104117.jpg
20151216_104132.jpg
20151216_104153.jpg

Dla zainteresowanych model ten rozbiera się przez odkrecenie 2 śrub od pokrywy przedniego wózka a następnie pomiędzy cylindrami odkrecić 1 śrubę. Podnieść przód obudowy az do zwolnienia tylnych zaczepów. W środku jest złacze elektryczne do przednich świateł i głośnika. Nie należy absolutnie odkręcac 2 śrub z tyłu pod skrzynia weglową. Jesli już ktoś to odkręcił to nie nalezy ich wkręcać tylko porównać długość ze śrubami pokrywy wózka przedniego i wkręcić krótsze a dłuższe pozostawić do przykręcania pokrywy wózka. Prawdopodobnie na linii montarzowej zamieniono śruby i wkręcenie z tyłu dłuzszej moze spowodować że wystający gwint zetnie lub uszkodzi LED na płytce.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
#2
Kolejny model jaki chce zaprezentować to lokomotywa serii 23 firmy Roco. Lokomotywy serii 23 DB należały do grupy 5 nowych konstrukcji powojennych (10, 23, 65, 66 i 82) i stanowiły najliczniejszą serię powojennych parowozów licząca 105 sztuk. Model Roco reprezentuje wygląd i szczegóły z późnego okresu produkcji a 23 105 to ostatni parowóz zbudowany dla DB. W moje rece wpadł model z bardzo starej produkcji (połowa lat 80-tych z błyszczacymi kołami) i do tego był on dostosowany do systemu 3AC (Marklin), ale został "nawrócony" na system 2DC już wczesniej przez poprzedniego właściciela. Niestety po systemie 3AC odziedziczył bardzo wysokie obrzeża co psuło wrażenia wzrokowe. Jednak udało mi sie obtoczyć obrzeza na bardzo niski profil dzieki czemu parowóz nie "straszy" kołami a pomalowanie kół i części podwozia nadało znacznie lepszy wygląd. A oto efekt.
20151216_104613.jpg
20151216_104653.jpg
20151216_104708.jpg
20151216_104548.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#4
Super wątek, na pewno coś tu wrzucę. Na razie to:
Na pierwszy wpis wybrałem model lokomotywy serii 66 firmy Lenz
A tu jego wersja w wykonaniu Piko sprzed ponad ok. 40 lat:

IMG_8548.JPG


lokomotywa serii 23 firmy Roco
Oraz 23 105 w oryginale podczas przygotowań do parady na Dworcu Głównym w Warszawie z okazji 150 lat kolei polskich, na samej paradzie 14 czerwca 1995 roku i na Dworcu Gdańskim dwa dni później. Skaner coś mi szwankuje i skany nie są, niestety, najlepsze.:(

DB 23 105 (1)a.jpg
DB 23 105 (2)a.jpg
DB 23 105 (3)a.jpg
DB 23 105 (4)a.jpg
DB 23 105 (5)a.jpg
 
B

bobby74

Gość
#5
"Wątkodawca" pozwoli, że i ja wstawię model jednej z ikon Deutsche Bahn - V200 odwzorowujący lokomotywę z 1956 roku w kolorze "staroczerwonym" jeszcze bez logo DB na ścianach bocznych - PIKO 59709

IMG_5626.JPG


IMG_5620.JPG


IMG_5622.JPG


IMG_5623.JPG


IMG_5625.JPG
 

tulip

Aktywny użytkownik
#9
To i ja coś dorzucę... Model lokomotywy serii 181.2 firmy Roco, z jednej strony wymieniłem w nim sprzęgi powietrzne i dołożyłem imitację sprzęgu śrubowego. Lokomotywy tej serii były budowane w latach 1974 - 1975, są dwusystemowe (przeznaczone do ruchu z Niemiec do Francji i Luksemburga), powstało 25 sztuk.

181b.jpg


181a.jpg
 

yahya

Znany użytkownik
#10
A tak wyglądała w realu (źr. flickr):

181 211 4 Ehrang jaren 80
by Eli Ameel, on Flickr
[DOUBLEPOST=1450301153][/DOUBLEPOST]A tak w maju:

EN 408 "Danubius" à Graben-Neudorf
by Trains-En-Voyage, on Flickr

Czy znawcy może rozpoznają przedostatni wagon?
[DOUBLEPOST=1450301316][/DOUBLEPOST]
Dorzucę się i ja ze zrobionymi na szybko fotkami mojej laluni :)

Zobacz załącznik 347843

Zobacz załącznik 347842
A tak wyglądała w realu (źr. flickr):

169 002 bei Untergrainau 15.07.81
by Werner & Hansjörg Brutzer, on Flickr
169 002 Griesen 15.07.81
by Werner & Hansjörg Brutzer, on Flickr
169 002 Unterammergau 07.08.76
by Werner & Hansjörg Brutzer, on Flickr
169 002 Untergreinau 15.07.81
by Werner & Hansjörg Brutzer, on Flickr
 

RS11

Znany użytkownik
#13
To jest 2 klasa "Liegewagen" ÖBB 73 81 .......Bcmz ma bardzo charakterystyczny dach.

Razem z Tulipem napisaliśmy.

Drugie zdjęcie Lorraine jest z marca a nie z maja, rok 2009. Dziś lokomotywa jest czerwona, ale napis zachowała na boku. Nocuje dziś w Karlsruhe Hbf.
 
B

bobby74

Gość
#16
Dzisiaj kolejna lokomotywa Deutsche Bundesbahn - tym razem z IV epoki.
BR 360 - kiedyś V60 - w malowaniu beżowo-oceanicznoniebieskim (to nie ja tą nazwę koloru wymyśliłem :)) z 1987 roku. Lokomotywa spalinowa manewrowa z przeniesieniem napędu na osie jak w lokomotywach parowych.
Model ESU 31061 - metalowa buda, zarówno DC, jak Märklin, elektrycznie sterowane sprzęgi, sensoryka uruchamiająca dźwięki "stal o stal" podczas przejeżdżania kołami przez zwrotnice, generator spalin wydmuchiwanych z rury wydechowej. Malutka maszynka, a ciągnie maaasę wagoników.
Pozdrawiam :podstepny:

IMG_5631.JPG


IMG_5632.JPG


IMG_5634.JPG


IMG_5635.JPG


IMG_5638.JPG


IMG_5640.JPG
 

yahya

Znany użytkownik
#17
Dzisiaj kolejna lokomotywa Deutsche Bundesbahn - tym razem z IV epoki.
BR 360 - kiedyś V60 - w malowaniu beżowo-oceanicznoniebieskim (to nie ja tą nazwę koloru wymyśliłem :)) z 1987 roku. Lokomotywa spalinowa manewrowa z przeniesieniem napędu na osie jak w lokomotywach parowych.
Model ESU 31061 - metalowa buda, zarówno DC, jak Märklin, elektrycznie sterowane sprzęgi, sensoryka uruchamiająca dźwięki "stal o stal" podczas przejeżdżania kołami przez zwrotnice, generator spalin wydmuchiwanych z rury wydechowej. Malutka maszynka, a ciągnie maaasę wagoników.
Pozdrawiam :podstepny:
A ile takie cudo kosztuje?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#20
To obejrzyjmy następną ikonę: legendarna E03, później 103. Temat tak obszerny, że zasługuje na oddzielny wątek, ale spróbujmy się zmieścić tu. Zdjęć oryginałów jest w sieci setki, jeżeli nie tysiące, więc tu pokażę tylko kilka, jakie sam miałem okazję wykonać, a potem przejdę do modeli - oczywiście też nie wszystkich.

Prototypowe cztery egzemplarze zostały zbudowane w 1965 roku i otrzymały oznaczenia E03 001 do 004. W 1968 roku, w związku z wprowadzeniem nowego systemu oznaczeń, zostały one przenumerowane na 103 001 do 004. Lokomotywy miały moc ciągłą 5940 kW i osiągały prędkość 200 km/h. W 1970 roku rozpoczęto produkcję wersji seryjnej, oznaczonej numerami 103 101 do 245 (seria 103.1). Wersja seryjna miała nieco większą moc 7780 kW i różniła się nieco wyglądem, przede wszystkim bocznymi żaluzjami na całej wysokości ścian pudła (prototypowe maszyny miały żaluzje tylko w górnej części pudła). Ostatnie 30 (216 do 145) sztuk otrzymało dłuższe kabiny, co spowodowało wydłużenie długości maszyny z 19 500 do 20 200 mm. Lokomotywy były przeznaczone przede wszystkim do pociągów TEE i IC i dlatego otrzymały charakterystyczne dla TEE barwy kremowo-czerwone z czarnym dolnym pasem. Kilka (kilkanaście?) lokomotyw z późniejszych dostaw miało cały dół pudła, łącznie z dolnym pasem, w kolorze czerwonym, co moim zdaniem wyglądało lepiej i pasowało do zmienionego pod tym względem w końcu lat 1970-tych malowania wagonów 1 klasy TEE i IC.

Po 1987 roku maszyny zaczęły dostawać nowe kolory "Orientrot". Na szczęście tylko część lokomotyw zostało tak przemalowanych. Nie wspominam tu świadomie specjalnych malowań, jak Lufthansa czy DB-Touristik.

Maszyny serii 103 zostały formalnie wycofane z normalnej eksploatacji między 1997 a 2001 rokiem, ale jeszcze kilka lat później sięgano do tych maszyn w razie zwiększonych potrzeb eksploatacyjnych. Wiele maszyn zostało zachowanych, część w stanie zdatnym do jazdy. Dwie lokomotywy, o numerach 113 i 245 (ostatnia zbudowana) zostały zachowane w jednostkach DB: 113 w DB Fernverkehr Frankfurt, a 245 w DB Fernverkehr München i są używane w regularnym ruchu, nosząc oryginalne symbole Deutsche Bundesbahn (tzw. "keks").

A teraz czas na zdjęcia. Niestety, nigdy nie trafiłem na lokomotywę z serii prototypowej. Swoje modele pokażę w następnym odcinku. Na początek kilka zdjęć z Kolonii w 1993 roku.

img870.jpg
Scan190.jpg
img857.jpg
img868.jpg


103 204 w Magdeburgu rok później, już z logo DB AG.

img012.jpg


I na koniec 103 245, złapana w marcu 2014 roku w Monachium.

IMG_5916.JPG
IMG_5923.JPG
IMG_6017.JPG