• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Detektor loków/wagonów

spex

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#1
Witam

Po namowie postanowiłem zrobić swój pierwszy moduł. Już wszystkie wiem co i jak chce zrobić. Ale nie mogę rozgryźć jednej rzeczy. Jak zrobić detektor loków/wagonów? Potrzebuję coś takiego by zrobić automatycznie zapalające się światła ostrzegawcze na przejeździe. Najlepiej jak by wynik detekcji był w formie cyfrowej (jakoś łatwiej mi operować 1 i 0 na bramkach) oraz to by wykrywał zarówno lokomotywy jak i wagony (np po wykrywając koła w wózku).

Znacie jakieś rozwiązanie?
 

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
spex napisał(a):
Witam

Po namowie postanowiłem zrobić swój pierwszy moduł. Już wszystkie wiem co i jak chce zrobić. Ale nie mogę rozgryźć jednej rzeczy. Jak zrobić detektor loków/wagonów? Potrzebuję coś takiego by zrobić automatycznie zapalające się światła ostrzegawcze na przejeździe. Najlepiej jak by wynik detekcji był w formie cyfrowej (jakoś łatwiej mi operować 1 i 0 na bramkach) oraz to by wykrywał zarówno lokomotywy jak i wagony (np po wykrywając koła w wózku).

Znacie jakieś rozwiązanie?
ja bym wybrał rozwiązanie z barierą świetlna przed i za przejazdem i układem opóźniającym podnoszenie zapór
 

xendx

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
spex napisał(a):
Znacie jakieś rozwiązanie?
Kontaktrony przed i za przejazdem oraz magnes pod lokomotywą i ewentualnie pod ostatnim wagonem( chyba że zamykanie rogatek będzie następowało samoczynnie po kilku(nastu) sekundach.
 
OP
OP
S

spex

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#4
A można coś więcej o sposobach np jakiś link do ich opisu itp?

Na chwilę obecną najlepsza wydaje mi się pomysł nr1, bo przy 2 nie w 100% zapewnić magnezu zamykającego skład.
 

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
spex napisał(a):
A można coś więcej o sposobach np jakiś link do ich opisu itp?

Na chwilę obecną najlepsza wydaje mi się pomysł nr1, bo przy 2 nie w 100% zapewnić magnezu zamykającego skład.
nie wiem czy w sieci jest dokładny schemat całego układu obawiam się, że raczej nie :(


http://www.elektroda.net/file/bariera_swietlna.zip
trzeba by zacząć od znalezienia schematu bariery świetlnej, zbudować dwa takie detektory przetestować działanie i odporność na możliwe zakłócenia optyczne i elektryczne, a później to już z górki połączyć wyjścia równolegle i sterować nim np prosty układ czasowy na LM555
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#8
Układ z trzeciego linku działa też i w analogu, tylko wtedy zasilanie bierze nie z torów a każda płytka musi mieć swój, oddzielny, zasilacz sieciowy. No i żeby wykrywało wagony bez oświetlenia to na zestawach kołowych trzeba im zamontować (np klejem + lakierem przewodzącym) oporniki SMD (jakw drugim linku). A żeby wykrywało w analogu stojący pociąg przy 0V w torach - trzeba w transformatorze puścić ciut zmiennego przez opornik w tory.
W necie istnieją co najmniej trzy jego wersje.
 
OP
OP
S

spex

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#9
Chyba zdecyduję się na styki torowe gdyż wydaje mi się iż tylko one zapewniają wykrycia zarówno loków jak i wagonów.
Tylko czy:
każda ośka w loku/wagonie będzie generować impuls?
Jak małe to może być? mogę to zrobić wielkości 1-2 podkładów? (jak by miał ktoś foto swoich to był bym wdzięczny)

Czy przy DCC styk zawsze będzie dostawał impuls + lub - V(ile?).

Resztę układu zorganizuję sobie sam przy użyciu bramek logicznych i licznika impulsów.
 

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
spex napisał(a):
Chyba zdecyduję się na styki torowe gdyż wydaje mi się iż tylko one zapewniają wykrycia zarówno loków jak i wagonów.
Tylko czy:
każda ośka w loku/wagonie będzie generować impuls?
Jak małe to może być? mogę to zrobić wielkości 1-2 podkładów? (jak by miał ktoś foto swoich to był bym wdzięczny)

Czy przy DCC styk zawsze będzie dostawał impuls + lub - V(ile?).

Resztę układu zorganizuję sobie sam przy użyciu bramek logicznych i licznika impulsów.
prościej będzie na timerze LM555, każdy impuls ze styku torowego będzie powodował zerowanie układu czasowego, a po przejechaniu składu układ odliczy swoje i podniesie rogatki, gorzej jak skład zatrzyma sie na przejeździe i żadne kolo nie zewrze styku :(
 
OP
OP
S

spex

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#11
pepej napisał(a):
prościej będzie na timerze LM555, każdy impuls ze styku torowego będzie powodował zerowanie układu czasowego, a po przejechaniu składu układ odliczy swoje i podniesie rogatki, gorzej jak skład zatrzyma sie na przejeździe i żadne kolo nie zewrze styku :(
Jednak wolę bramki i całą cyfrówkę gdyż w przyszłości mogę sobie podciągnąć do pulpitu by dawał info co gdzie jest (nowocześniejsza wersja tego co jest na nastawni Kraków Gł :D)
 

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
spex napisał(a):
pepej napisał(a):
prościej będzie na timerze LM555, każdy impuls ze styku torowego będzie powodował zerowanie układu czasowego, a po przejechaniu składu układ odliczy swoje i podniesie rogatki, gorzej jak skład zatrzyma sie na przejeździe i żadne kolo nie zewrze styku :(
Jednak wolę bramki i całą cyfrówkę gdyż w przyszłości mogę sobie podciągnąć do pulpitu by dawał info co gdzie jest (nowocześniejsza wersja tego co jest na nastawni Kraków Gł :D)
każdy robi jak lubi :) u mnie sygnały z niewidocznych od frontu makiety semaforów wyświetlają się w na pulpicie w nastawni :D

http://ds5.agh.edu.pl/~qziou/files/hpim1204_139.jpg

łącznie 10 ledów SMD pokazujących sygnały z trzech semaforów i dwóch tarcz manewrowych
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#14
cyruss napisał(a):
A żeby wykrywało w analogu stojący pociąg przy 0V w torach - trzeba w transformatorze puścić ciut zmiennego przez opornik w tory.
W necie istnieją co najmniej trzy jego wersje.
A czy można prosić o jakieś bliższe informacje (link, temat, hasło do wyszukiwania)?

PS.
Przymierzam się teraz do zrobienia układów do obsługi semaforów (stacyjnych, szlakowych, np. SBL, itp.) z prądowym wykrywaniem zajętości bloku. Brakuje mi jedynie tego obwodu do wykrywania zajętości bloku przy braku zasilania (przy ustawieniu 0Volt w analogu lub np. przy awarii zasilania torów w DCC).
Bedę bardzo wdzięczny za podpowiedź lub za jakieś namiary.
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#16
Przy okazji zabaw z migającymi światełkami przymierzyłem się do problemu wykrywania pociągu, bo zamarzyło mi się, żeby płytka światełek miała to od razu gotowe.
Wstępnie odrzuciłem rozwiązania z kontaktronami, bo żeby to zadziałało, pociąg musi być w ruchu, a jak się zatrzyma w okolicach przejazdu - to światła przestaną migać. To samo dotyczy barier optycznych - kiedy złośliwie bariera trafi na przerwę między wagonami, to mamy ją z głowy. Pozostaje elektryka, czyli wykrywanie zajętości odcinka. Tu z kolei na placu boju po wstępnych eliminacjach pozostały dwa rozwiązania:
1. Transoptor i cztery diody - małe, proste i tanie, działa w "analogu" i DCC, wprowadza niestety spadek napięcia 1.5..2 V.
2. Tzw. transformator prądowy - troszkę trzeba się napracować, działa tylko w DCC, za to "bezinwazyjnie". Z drugiej strony, w DCC rozwiązanie z diodami też jest bezbolesne, więc może poświęcić elegancję dla prostoty i wybrać wersję 1.

Wygląda na to, że jednak zrobię wykrywanie zajętości przy użyciu diod.
Wypada zauważyć, że z układu wykrywania zajętości schodzą impulsy, a nie stały poziom, więc potrzebny jest jakiś układzik, który wyad z siebie sygnał ustalony. W moim przypadku i tak użżywam mikrokontrolera, więc mam to za darmo.

Drugi problem - to liczba obwodów i odcinków potrzebnych do sterowania światłami przejazdu. Wychodzi, że powinno być ich albo jeden albo trzy. Trzy dają elegancki efekt wyłączania sygnalizacji zaraz po minięciu przejazdu, ale co się trzeba naprzerywać, naizolować i nalutować... Coraz bardziej skłaniam się do wersji prostej- jeden obwód obejmujący po np. 50 cm z obu stron przejazdu.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 2
Elektryka 29
Elektryka 35

Podobne wątki