• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Detekcja przeciążenia w Roco 10764

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#41
gbbsoft napisał(a):
Martinezo mi mówił, że właśnie tak nie będzię... Będzie tylko spadało napiecie w torach.
Tak będzie przy gó...m zasilaczu - czyt. ROCO trafo ;)
Napięcie klęka bo trafo ROCOko nie wyrabia.
Przy wydajnym zasilaczu nie ma gdzie "uciekać".
Spadek napięcia na Schottky w mostku i na MOS-FET'ach końcówki mocy jest pomijalny.

Będzie OK.

Temat "pinów" był tu wałkowany nie dalej niż miesiąc/dwa...
Zawsze skrajne piny.
 

KrzysioRut

Moderator Grupy TMM
FREMO Polska
T M M
Reakcje
277 4 0
#42
Dzięki za info CZYLI TRAFO WYMIENIAM na LAPTOPOWE 15V 5A (taki jak w podanym wyżej linku linku)

DO ZEWNĘTRZNYCH PINÓW w wejściu MASTER drugiej centralki ROCO (pracującej jako booster na makiecie bez podłączanych do niej myszek) mam podłączyć PINY z wyjścia do boostera głównej centralki też ZEWNĘTRZNE - spróbuję i zobaczymy

DZIĘKUJĘ za WSKAZÓWKĘ :)

KRZYSIEK
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#43
A wracając do tematu - bardzo mnie interesuje (jako początkującego w DCC a mającego kilka zestawów podstawowych) podłączenie centralek ROCO jako busterów w systemie - CZY MÓGŁBYM POPROSIĆ O JAKIŚ SCHEMACI PODŁĄCZENIA LUB PRZERÓBKI CENTRALKI NA BUSTEREK
Spróbuj przede wszystkim przeczytać w tym wątku na pierwszej stronie co na ten temat napisał kolega cyruss (patrz tekst zaczynający się od słów: "Schemat 10761 rozrysowałem kiedyś z natury ..."), a nastęnie poniżej przeczytaj moją dłuższą wypowiedź, tą gdzie nawtykałem sporo żarówek :idea: (patrz tekst zaczynający się od słów: "Dzisiaj pobawiłem się trochę z połączeniem dwóch wzmacniaczy 10764 ..."). Właściwie tam zawarte jest rozwiązanie i schemat jest tam opowiedziany. Jeżeli nie jest to zbyt zagmatwane, to na podstawie tych opisów sam możesz rozrysować sobie schemat ppołaczeń, a jeżeli nie, to proszę uzbrój się w trochę cierpliwości, a ja jutro postaram się pyknąć i wkleić tu fotki, na których zobaczysz jak to można zrobić. ;)

PS.
Jak zobaczysz z moich pytań na początku teo wątku sam jeszcze we wrześniu br. nie wiedziałem jak to zrobić, a dzisiaj mam połączone dwa wzmacniacze 10764, z których jeden robi za tzw. "centralkę", a drugi robi za "booster". No i trzy mychy wpiąłem do "centralki".
Oczywiście oba wzmacniacze zasilają odizolowanne od siebie sekcje torowe. :!:
 

KrzysioRut

Moderator Grupy TMM
FREMO Polska
T M M
Reakcje
277 4 0
#44
Jestem wzrokowcem więc za fotki będę bardzo wdzięczny - już uzbroiłem się po zęby w cierpliwość i będę czekał

Z góry dziękuję :)
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#45
Na razie "na gorąco" wklejam fotkę z mojej roboczej notatki, którą sporządziłem sobie na podstawie opisu cyruss-a z początku tego wątku. Cyruss pisał wtedy o wzmacniaczu 10761, ale w 10764 wygląda to identycznie. Po rozebraniu wzmacniacza 10764 sprawdziłem to jeszcze "przedzwaniając" ścieżki omomierzem.

Widok gniazd jest od płyty czołowej w pozycji normalnej.

Uwaga, gniazda "Booster In" nie ma we wzmacniaczu 10764, ale na płytce PCB jest na nie miejsce. Takie gniazdo jest przewidziane w boosterze 10765. Jak chcesz, to możesz sobie je też wlutować na PCB i w panelu czołowym wyciąć pod nie otwór. Wtedy ułatwi to łączenie większej niż dwa ilości wzmacniaczy 10764 w łańcuszek. Ale uwaga i tak można maksymalnie połączyć tylko cztery, czy coś koło tego. Przynajmniej tak piszą w instrukcji obsługi do MM.

PS.
Do kompletu postaram się jutro jeszcze o te fotki przewodów, łączenia, itp.
 

Załączniki

KrzysioRut

Moderator Grupy TMM
FREMO Polska
T M M
Reakcje
277 4 0
#47
Analizując pobieżnie załączony schemacik wydaje mi się słuszne połaczenie jeszcze dodatkowo wewnętrznych PINÓW gniazd BOOSTER IN i OUT czyli w naszym przypadku któregokolwiek z wewnętrznych PINÓW gniazda BOOSTER wzmacniacza głównego z PINEM drugim gniazda MASTER wzmaczniacza pracującego jako booster (lub pinu wewnętrznego dorobionego gniazdka) - bowiem MASY OBU układów powinny jako punkt odniesienia być wspólne i wówczas mam nadzieję że będzie wsio O.K.
Czekam cierpliwie na obiecane kabelki (ich fotki połączeń oczywiście) :)

POZDRAWIAM KRZYSIEK
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
316 1 0
#48
Zasilacz z lapka powinien dawać 17 V i nie mniej niż 2,5...4 A, zależnie od tego co zasila.
Nie sprawdzałem tego w praktyce ale dlaczego tak twierdzę:
Stabilizator 7812 zasilający mychy dla poprawnej stabilizacji tych 12V musi dostać na wejściu 15V - tyle zaleca producent. Wprawdzie w praktyce wystarcza 13,5...14 V, ale lepiej mieć ciut zapasu. Te same 15V (taki skrót myślowy) zasila też dekodery w lokach - powinno być to dla nich w sam raz, nie za mało i nie za dużo. Natomiast pomiędzy wejściem zasilania a stabilizatorem jest jeszcze mostek na diodach 1N5401, przy zasilaniu DC dwie z tych diod są szeregowo włączone w obwód, na każdej spadek przy 2...3 A wynosi około 1 V. 15 + 2 = 17...
I jeszcze o wydajności prądowej: centralka 10761 i booster 10762 to - o ile dobrze kiedyś usłyszałem - wersje do startsetów o wydajności 2,5 A. Natomiast 10764 i 10765 to wersje mniej zabawkowe, podobno mogą dostarczyć 3,5 A. Na tyle pozwala ich wewnętrzne zabezpieczenie. Dlatego zasilacz powinien móc dostarczyć przy pierwszych 2,5...3 A, przy drugich 3,5...4 A.
I jeszcze jeden aspekt pominięty przez przedpiśców.
Przy zasilaniu AC diody mostka pracują parami na zmianę co pół okresu. Czyli z mostka na trzyamperowych diodach 1N5401 można pobrać 6 A, o ile w prostowniku nie ma kondensatora filtru. Z układu jak w Rocoskrzynkach, z kondensatorem, można pobrać około 4A.
Przy zasilaniu DC pracuje ciągle tylko jedna para diod. Czyli (niezależnie czy po mostku jest kondensator czy go nie ma) ze skrzynki nie powinniśmy pobierać więcej niż 2,5...3 A. Żeby nie usmażyć tych diod.
Dobrze byłoby dwie diody w mostku zewrzeć, oznaczyć konieczną biegunowość zasilania na gnieździe i stosować zasilacz o sprawdzonej biegunowości. Wprawdzie dwie pozostałe diody w razie pomylenia biegunowości zrobią zwarcie, ale nie ma gwarancji że 1...2 V o odwrotnej biegunowości które pójdą na elektronikę - nie uszkodzą jej.
Po takim zabiegu wystarczy piętnastowoltowy zasilacz od laptopa...

A co do łączenia - już wcześniej pisałem że trzeba połączyć co najmniej trzy z czterech pinów (masa jest na dwóch)... Można też połączyć dwa - masę i DCC, wtedy zwarcie na sekcji boostera nie wyłączy całego systemu (sygnał przeciążenia nie dotrze do mychy i centralki) - ale tego nie próbowałem i nie radzę. Na zwarcie będzie cały czas podawane chwilowe zasilanie (próbkowanie) i prędzej czy później coś pójdzie z dymem...
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#49
KrzysioRut napisał(a):
Analizując pobieżnie załączony schemacik wydaje mi się słuszne połaczenie jeszcze dodatkowo wewnętrznych PINÓW gniazd BOOSTER IN i OUT czyli w naszym przypadku któregokolwiek z wewnętrznych PINÓW gniazda BOOSTER wzmacniacza głównego z PINEM drugim gniazda MASTER wzmaczniacza pracującego jako booster (lub pinu wewnętrznego dorobionego gniazdka) - bowiem MASY OBU układów powinny jako punkt odniesienia być wspólne i wówczas mam nadzieję że będzie wsio O.K.
...
:idea: Oczywiście, że masy obu wzmacniaczy muszą być połączone, a koledzy pisali ogólnie.
Trzeba połączyć masę z masą, linię z sygnałem DCC z linią DCC oraz linię do sygnalizacji przeciążeń OVERLOAD z linią OVERLOAD. Najłatwiej to wykonać łącząc oba wzmacniacze ze sobą poprzez połączenie ich gniazd "Booster Out" pin w pin, czyli 1:1.

Wykonanie kabelka połączeniowego jest bardzo proste. Po prostu bierzesz płaski 4-ro żyłowy przewód telefoniczny i zarabiasz go (najlepiej mieć do tego specjalny zaciskacz) 4-ro pinowymi wtyczkami RJ11, czyli takimi jak na kablu słuchawki w telefonie. :!: Tylko 1:1, a nie tak jak w telefonie. :!: Chodzi o to, aby gdy ułożysz oba wtyki obok siebie w tą samą stronę, np. stykami do siebie, te same kolory przewodów były w tym samy miejscu, czyli np. jeżeli w jednym jest od lewej zółty, zielony, czerwony, czarny, to w drugim tak samo.
 

KrzysioRut

Moderator Grupy TMM
FREMO Polska
T M M
Reakcje
277 4 0
#50
WIELKIE DZIĘKI za info z kabelkami wszystko już jasne - "GRA GITARA"

TYLKO cały czas po ponownym przeczytaniu całego tematu zastanawiam się nad zasadnością wymiany posiadanego orginalnego zasilacza ROCO 50VA 16V (co daje około 3,2A na jego wyjściu) na inny. Zalecane zarówno przez WAS jak i przez producenta parametry zasilania systemu ROCO MULTIMAUSE to około 15V i nie więcej niż 3A (ze względu na diody prostownicze i inne elementy elektroniczne w czarnej skrzynce)? - niby od nadmiaru prądu "głowa nie boli", ale kaloryfera diodowego mi nie trzeba tylko sprawnego systemu ROCO MULTIMAUSE.

DLATEGO BYŁBYM WDZIĘCZNY ZA KRÓTKĄ I ZWIĘZŁĄ PODPOWIEDŹ w stylu:
(A) TAK WYMIENIĆ ZASILACZ na LAPTOPOWY
lub
(B) NIE trzeba wymienić - MOZESZ UŻYWAĆ TEGO ORGINALNEGO (który posiadasz). :)

Z góry dziękuje i pozdrawiam KRZYSIEK
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#51
KrzysioRut napisał(a):
(co daje około 3,2A na jego wyjściu)
Kolego - twardy jesteś...

Proponuje podłączyć do tegoż transformatora trzech/czterech halogenków 12V/10W.
Stopniowo - po jednym dodawaj.
Jednocześnie dokonuj pomiarów napięcia na wyjściu transformatora.
Zapewniam Cię, że pomiary będą dość... ciekawe...

Może to Cię przekona...
System ROCO w swojej fabrycznej konfiguracji potrafi podawać na tory (w zależności od obciążenia) od 12V do 21/22V - świadczy to ewidentnie o tym, że coś tu jest przeszacowane...
Jeżeli to Tobie nie wskaże kierunku...

Proponuję Tobie zadać pytanie osobom którym się popaliły czarne skrzyneczki - z czego były zasilane. Zobaczysz jaki ma to związek.

Zabezpieczenie jest wewnątrz boostera ROCO. Nie w transformatorze...
Może też być tak, że to właśnie ten słaby transformator często powodował nie zadziałanie lub zakłócenie pracy zabezpieczenia. Drastyczny spadek napięcia mógł zakłócać pracę tychże w połączeniu z pracą logiki na TTL wewnątrz - to brzmi "dziwnie" ale... :?

PS.
Na "dzwonkowym" też ze dwie lokomotywy pojadą...
Sprawdzone - 15V, wydajny i "stały w uczuciach" zasilacz i "dwunastka" wewnątrz działa.
 

KrzysioRut

Moderator Grupy TMM
FREMO Polska
T M M
Reakcje
277 4 0
#53
Dziękuję za wszystkie podpowiedzi
Pomierzyłem i faktycznie ... sam nie mogę uwierzyć - nie podlega dwóch zdań - TRAFO DO WYMIANY - będzie LAPTOPOWY :)

Co do stwierdzenia:"Kolego - twardy jesteś..." TAK - jestem twardy i lubię rozgryzać tematy do końca wedle zasady kto pyta ten mniej błądzi.

A co do porady "gbbsoft-a" - na targach w Poznaniu wspominałeś mi że to dobre rozwiązaniu i cyfryzację powinienem zacząć właśnie od systemu ROCO - proszę pamietać że jestem dopiero "raczkującym dzieckiem" w dziedzinie DCC, dopiero wkraczam w XXI wiek - bardzo mi się to podoba i na samym wstępie mam mnóstwo różnego rodzaju wątpliwości. To chyba nic dziwnego skoro nie chcę nic na samym początku zepsuć przy jednoczesnej minimalizacji kosztów.

Dlatego jeszcze raz dziekuję za cierpliwość i wyrozumiałość :)

POZDRAWIAM WSZYSTKICH SERDECZNIE

KRZYSIEK

P.S. Na sam koniec ostatnie pytanko:

CZY KTOŚ BADAŁ JAKA MOŻE BYĆ NAJDŁUŻSZA DŁUGOŚĆ KABLA ŁACZĄCEGO CENTRALKĘ/BUSTER Z TORAMI TAK ABY CAŁOŚĆ SYSTEMU ROCO MULTIMAUSE DZIAŁAŁA STABILNIE(to tak na zaś jakbym się zabardzo rozbudował z moją makietką ). :)
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#56
P.S. Na sam koniec ostatnie pytanko:

CZY KTOŚ BADAŁ JAKA MOŻE BYĆ NAJDŁUŻSZA DŁUGOŚĆ KABLA ŁACZĄCEGO CENTRALKĘ/BUSTER Z TORAMI TAK ABY CAŁOŚĆ SYSTEMU ROCO MULTIMAUSE DZIAŁAŁA STABILNIE(to tak na zaś jakbym się zabardzo rozbudował z moją makietką ).
Długość kabla zależy od średnicy/przekroju poprzecznego jego żył. Ogólnie można to powiedzieć mniej więcej tak: im większa ma być jego długość tym większy powinin być jego przekrój. Chodzi o to że opór elektryczny przewodu jest proporcjonalny do jego długości, a odwrotnie proporcjonalny do jego przekroju. Z kolei z prawa Ohma wynika, że jeżeli przez jakiś opór płyynie prąd, to powstaje na nim spadek napięcia równy U=J*R. W naszym przpadku spadek napięcia na przewodach jest dla nas stratą, która nie jest nam potrzebna i dążymy do jej eliminacji. Tak więc przy danej długości im grubszy możemy dać przewód tym lepiej, bo będzie miał mniejszy opór i tym spadek napięcia będzie mniejszy.

W praktyce tory powinno podłączać się do boostera przewodami o przekroju co najmniej 1,5mm2 (milimetra do kwadratu), czyli podobnymi jak np. w kablu do pralki, czy żelazku. Można i grubszymi, np. 2,5mm2, a jeżeli 4,0mm da się ułożyć to też warto. Oczywiście taki kabel prowadzimy niekoniecznie do samych szyn, ale np. do jakiejś kostki elektrycznej przy szynach, a z niej podłączamy szyny trochę cieńszymi np. 1,0mm2 ale już bardzo krótkimi kabelkami.
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#58
A co do porady "gbbsoft-a" - na targach w Poznaniu wspominałeś mi że to dobre rozwiązaniu i cyfryzację powinienem zacząć właśnie od systemu ROCO - proszę pamietać że jestem dopiero "raczkującym dzieckiem" w dziedzinie DCC, dopiero wkraczam w XXI wiek - bardzo mi się to podoba i na samym wstępie mam mnóstwo różnego rodzaju wątpliwości. To chyba nic dziwnego skoro nie chcę nic na samym początku zepsuć przy jednoczesnej minimalizacji kosztów.
Bo trzeba zacząć od systemu za 3 cyfry PLN, żeby docenić system za 4 cyfry PLN.
:D Inaczej skąd byś wiedział, że ten za 4 cyfry PLN wart jest swojej ceny?
A może by ci w międzyczasie przeszło... :D
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#59
Dla dobra nauki tytułem podsumowania tematu łączenia kilku wzmacniaczy ROCO 10764:

1. Wzmacniacze ROCO 10764 (również starsze 10761) można pod pewnymi warunkami wykorzystywać zamiast droższych boosterów 10765 (10762) i można łączyć ze sobą (na własną odpowiedzialność :D ) w celu dostarczenia większej mocy dla większej ilości lokomotyw, pociągów, itp. W takim przypadku torowisko należy podzielić na kilka obustronnie galwanicznie odseparowanych od siebie sekcji (poprzez przerwy w szynach lub złączki izolowane), a każdą z nich zasilić z osobnego wzmacniacza 10764 pracującego jako "booster" lub z typowego boostera 10765 (10762).

2. Przy wykorzystaniu większej ilości wzmacniaczy 10764 (10761) warto pomyśleć o zasilaniu każdego z nich z jakiegoś porządnego, stabilizowanego źródła zasilania, np. z zasilacza 15V/5A do notebooka, o którym była mowa wcześniej w tym wątku. Patrz też uwagi kolegi cyruss-a nt. grzania się diod prostowniczych mostka.

3. Na foto 0. pokazano szkic schematu połączeń wewnętrznych pomiędzy złączami płyty elektroniki wzmacniacza ROCO 10764, a na 5. i 6. widok płyty elektroniki tego wzmacniacza.
Jak widać z fotografii 5. i 6. na płycie elektroniki jest puste miejsce na złącze "Booster in", które występuje tylko w boosterach 10765 (10762), a które w razie potrzeby można sobie samemu wlutować. W takim przypadku konieczne też będzie wycięcie odpowiedniego otworu w płycie czołowej. Montaż dodatkowego złącza "Booster in" może być niezbędny przy łączeniu ze sobą wzmacniaczy w ilości większej niż 2.

4. Wzmacniacze 10764 (10761) łaczymy ze sobą spinając ich gniazda "Booster out" (patrz foto 1. i 2.) lub "Booster out" i dorobione "Booster in". Łączenie wykonujemy za pomocą płaskiego 4-ro żyłowego przewodu telefonicznego 1:1 zakończonego 4-pinowymi złączami RJ11, czyli takimi jak przy słuchawce w telefonie. Uwaga, wtyczki na końcach przewodu zarabiamy innaczej niż w telefonie! Sposób wykonania tego przewodu pokazano na foto 3., a na foto 4. pokazano przykładowe narzędzie do zaciskania wtyków telefonicznych.

5. Uwaga, myszkę nadrzędną (Master) podłączamy do gniazda "Master" tylko i wyłącznie w jednym wzmacniaczu, który będzie wtedy pełnił rolę umownej "centralki", choć tak na prawdę prawdziwą centralką jest sama myszka Master.

6. Pozostałem myszki podrzędne (Slave) można podłączać do gniazda "Slave" w tym samym wzmacniaczu, do którego podłączyliśmy myszkę nadrzędną (Master) - patrz foto 1. i 2. Przewód łaczący myszki Slave można prawie dowolnie rozgałęziać w celu podłączenia następnych myszek. Przy małej ilości myszek, do rozgałęzienia tego przewodu można wykorzystać zwykły rozgałęźnik kabla telefonicznego (patrz biała "kostka" na foto 1.) oraz 4-ro żyłowe przewody 1:1 z 6 pinowymi złączami RJ12, czyli takimi jak na wejściu linii telefonicznej do telefonu.
Uwaga, przy podłączaniu większej ilości myszek warto byłoby zapewnić im zasilanie +12V DC z jakiegoś zewnętrznego zasilacza, aby nie obciążać zanadto zasilania danego wzmacniacza. Wtedy konieczna będzie przeróbka kabla połączeniowego Slave lub zastosowanie specjalnego rozgałężnika z dodatkowym wejściem zasilania.

7. Gdyby zaszła potrzeba zastąpienia firmowej wtyczki ROCO przewodu zasilającego tory, który na marginesie jest stosunkowo cienki, wtyk ten można zastąpić za pomocą dwóch wtyczek bananowych standardu 2mm (patrz foto 7.), które są do kupienia w prawie każdym sklepiku elektronicznym.

PS.
To tyle tego podsumowania. Proszę kolegów o uważne przeczytanie i sprawdzenie, bo po nocach piszę ... :D
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 5
DCC 6

Podobne wątki