• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dekoder Lenz Standard+

Marek222

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam. Jako, że jestem nowy na tym forum pozdrawiam wszystkich miłośników modelarstwa kolejowego. Modelarstwem tym pasjonuję się od dawna jednak w DCC jestem nowicjuszem. Staram się poznać tajniki ale jest to ciężki dla mnie temat. W związku z tym mam wiele dylematów i liczę w tym zakresie na waszą pomoc. Zamontowałem w mojej SM-42 dekoder Lenz Standard + . Oczywiście usunąłem płytkę z elektroniką Piko i podpiąłem przewody bezpośrednia do dekodera. Wszystko działa poprawnie lecz pozostał mi wolny zielony przewód wychodzący z dekodera. Do czego służy ten przewód ? Czy może to jakieś wyjście funkcyjne ? Co można ewentualnie w to miejsce wpiąć ?
 
OP
OP
M

Marek222

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Tak, to dodatkowe wyjście funkcyjne, możesz np podłączyć do niego oświetlenie kabiny.
A czy jest możliwość wykorzystania tego wyjścia do załączania świateł manewrowych ? Na przykład czy można to wyjście podłączyć bezpośrednio do anody diody oczywiście przez opornik ? Czy w ogóle taka opcja wchodzi w grę przy SM 42 ?
 

karol_mar

Znany użytkownik
Reakcje
64 1 0
#4
Teoretycznie można, ale trzeba porozdzielać diody, bo w SM42 wszystkie są połączone razem i dodać jeszcze układ diodowy, aby świeciły tylko manewrowe po włączeniu tego dodatkowego wyjścia.
 

PiotrK

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
308 0 0
#5
Uzupełniając odpowiedź na Twoje pytanie, nie da się podłączyć tego wyjścia do anody diody bo wyjście to zwiera do masy a nie do dodatniego zasilania.
 
OP
OP
M

Marek222

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Czyli należałoby podłączyć do katody ? Muszę znaleźć schemat płytki oświetlenia SM 42, może coś mi to wyjaśni i moje pytania będą bardziej sensowne.
 

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#9
Nie zadziała to poprawnie bo przez R01, R2, R3 zasilisz diodę LED3, tyle, że przez dwa razy większą rezystancję. To spowoduje, że dioda będzie świecić tyle, że słabiej. Ale gdybyś R01 (zwora) zastąpił diodą włączoną anodą w kierunku diody LED2 to by działało. Niestety z drógiej strony lokomotywy jest gorzej, nie ma zworki i trzeba ciąć ścieżki.
 
OP
OP
M

Marek222

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
Światła manewrowe już działają. Trochę było problemów natury technicznej ze względu na wielkość elementów. Potem były problemy z dekoderem ale po ustawieniu CV36 - 0 a CV57 - 2 jest w porządku. Pod F1 są światła manewrowe a pod F2 krótkie i długie. Dziękuję bardzo za pomoc i cenne uwagi. Poniżej schemat jak to wykonałem.

Światła manewrowe SM 42.jpg
 
OP
OP
M

Marek222

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Mam jeszcze takie pytanie, czy można sterować wyjściem funkcyjnym B (światła czerwone) ? Chodzi mi o to czy można włączać i wyłączać te światła za pomocą klawisza funkcyjnego ?
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.685 62 3
#17
Ale jeśli jest jeszcze jedno wyjście funkcyjne wolne, to można wysterować załączanie czerwonych, przez tranzystor, a zmianę kierunku może realizować światło białe.
 

karol_mar

Znany użytkownik
Reakcje
64 1 0
#18
Z dodatkową elektroniką wszystko można, a pytanie dotyczyło bezpośredniego sterowania wyjściem funkcyjnym. Tu schemacik do sterowania manewrowymi i czerwonymi za pomocą dwóch wyjść FA, FB, FC i FD.

man.png
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#19
Skoro już mój schemat pojawił się w tym wątku, to wrzucam mój pomysł na światła SM42 z dekoderem BD12.
SM42-lmod.png

  1. Używając szerokiego grotu usuwany z obu płytek wszystkie kondensatory C1..C5 i rezystory 6k2 R1..R5. Usuwamy również zworkę RO2. Na płytce powinny pozostać tylko zworki RO1 i RO3. Po demontażu elementów usuwamy nadmiary cyny z pól lutowniczych, po czym zmieniamy grot lutownicy na wąski.

  2. Na każdej płytce przecinamy pionową ścieżkę po lewej stronie płytki, łączącą lewe pola lutownicze elementów C2 i C4.

  3. W miejscach rezystorów R1..5 oraz kondensatora C4 montujemy zworki 0R. Jeżeli nie mamy zworek, możemy zastąpić je rezystorami od 1R do 10R, albo krótkimi odcinkami drutu.

  4. Usuwamy całkowicie (wylutowujemy z obu końców) przewody łączące płytki świateł z główną płytką lokomotywy.

  5. Do płytek świateł lutujemy przewody, które posłużą do połączenia płytek z dekoderem, dobierając odpowiednio ich długość tak, aby można było połączyć obie płytki z dekoderem świateł umieszczonym na balaście z tyłu lokomotywy. Do każdej płytki lutujemy po 4 przewody:
    - P1 - do pola A (przeprowadzony przez otwór tego pola),
    - P2 - do pola K2 (przeprowadzony przez otwór tego pola),
    - P3 - do lewego pola po usuniętym elemencie RO2, wyprowadzając go przez szczelinę pośrodku płytki do tyłu płytki i do góry,
    - P4 do lewego pola po elemencie C3, wyprowadzając go przez szczelinę pośrodku płytki do tyłu płytki i do góry.
  6. Lutujemy przewody P1..4 biegnące od płytki z przodu lokomotywy do pól 1..4 dekodera, a przewody biegnące od płytki tylnej odwrotnie – P1 do 4, P2 do 3, P3 do 2, P4 do 1.
... I mamy wszystkie możliwe światła PKP.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

Marek222

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#20
Ale jeśli jest jeszcze jedno wyjście funkcyjne wolne, to można wysterować załączanie czerwonych, przez tranzystor, a zmianę kierunku może realizować światło białe.
Czy można rozwinąć ten temat ? Zamówiłem do drugiej SM 42 dekoder Lenz Silver + a on ma dodatkowe wyjścia funkcyjne.
Dekoder BD12 to jakiej jest firmy ?
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 54
DCC 4
DCC 0
DCC 1
DCC 5

Podobne wątki