• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dekoder ESU V4.0

Porsche Design

Znany użytkownik
Reakcje
117 0 3
#1
Siema.
Zakupiłem wałaśnie dekoder ESU V 4.0 do lokomotywy Roco BR 186 nr. 79678.
Moje pytanie brzmi gdzie i do czego sluży luźny fioletowy kabelek ? Musze gdzieś go przylutować ? Dekoder jest 8 pinowy. Lokomotywa juz ma dekoder ale niestety bez dźwieku.
Pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#2
Lokomotywa juz ma dekoder ale niestety bez dźwieku.
Jeśli lokomotywa ma już dekoder, to drugiego nie ma sensu wkładać, nie mówiąc o tym, że w modelu zwykle jest tylko jedno gniazdo. Są modele z dwoma różnymi gniazdami, ale wtedy wybiera się jedno albo drugie.
gdzie i do czego sluży luźny fioletowy kabelek ?
Fioletowy przewód to wyjście AUX2, na które nie ma miejsca w 8-pinowym złączu. Jeżeli chce się je wykorzystać, to trzeba ten przewód podłączyć do urządzenia, którym ma sterować AUX2 (np. oświetlenie wnętrza).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#4
Moj dekoder to dekoder dzwieku, zamienie go z tym oryginalnym od roco.
A, to co innego, ale tego kolega nie napisał. Nie znam tego modelu, więc nie podpowiem, do czego można wykorzystać AUX2. Nie wiem, czy AUX1 jest wykorzystany, jeśli nie, to dałoby się pewnie rozdzielić światła czerwone od białych i sterować nimi niezależnie - AUX1 na jednym końcu i AUX2 na drugim końcu. Ale do tego na pewno trzeba przerobić układ połączeń w modelu, w tym samą płytkę drukowaną.
 
OP
OP
Porsche Design

Porsche Design

Znany użytkownik
Reakcje
117 0 3
#5
A, to co innego, ale tego kolega nie napisał. Nie znam tego modelu, więc nie podpowiem, do czego można wykorzystać AUX2. Nie wiem, czy AUX1 jest wykorzystany, jeśli nie, to dałoby się pewnie rozdzielić światła czerwone od białych i sterować nimi niezależnie - AUX1 na jednym końcu i AUX2 na drugim końcu. Ale do tego na pewno trzeba przerobić układ połączeń w modelu, w tym samą płytkę drukowaną.
Boze jakie to skomplikowane ...
Ten fioletowy kabel mozna zostawić bez lutowania czy trzeba mimo wszystko gdzies go przylutowac ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#7
Nie takie to straszne, ale oczywiście można ten przewód zostawić luźno. Trzeba tylko zaizolować końcówkę, żeby goły przewód nie dotknął czegoś i tak go ułożyć, żeby się gdzieś nie wkręcił podczas jazdy. Nie można go "gdzieś" przylutować, jeżeli ma być z czymś połączony, to musi to być wykonane świadomie i celowo. W niektórych modelach jest przewidziane wykorzystanie wyjścia AUX2, np. w BR03.10 Roco służy do włączania oświetlenia podpomostowego i ten przewód należy połączyć z określonym punktem na płytce modelu. Jeżeli nie jest to przewidziane fabrycznie, można to zrobić samemu, ale wymaga to przeróbek obwodów elektrycznych modelu.
 
OP
OP
Porsche Design

Porsche Design

Znany użytkownik
Reakcje
117 0 3
#8
Zostawie ten kabel luźno bo niechiałbym ingerować w elektronikę lokokomotywy.
A jezeli bym sie zdecydował na lutowanie tego kabelka to gdzie dokladnie ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#10
Po pierwsze, proszę jeszcze raz przeczytać uważnie wcześniejsze wpisy. A po drugie, to najpierw trzeba się zastanowić i zdecydować, do czego ma być to połączenie, a właściwie wyjście funkcyjne dekodera AUX2, wykorzystane. I wtedy odpowiednio przerobić lokomotywę. Dopiero potem można ten przewód podłączyć. Gdyby kolega PD przeczytał uważnie, to już by to wiedział, bo to wszystko już było wyjaśnione. A ja powtarzam, że nie znam tego modelu, ale z wpisu kolegi Darka przed chwilą wynika, że w tym modelu nie jest to przewidziane, dlatego żeby wykorzystać AUX2, trzeba go przerobić.
 
OP
OP
Porsche Design

Porsche Design

Znany użytkownik
Reakcje
117 0 3
#11
Takie foto znalazłem :)
Moja lokomotywa ogólnie dopiero idzie bo DHL źle paczkę dostarczył, ale mam w domu inna i wydaję mi się że są takie same jeżeli chodzi o bebechy :)
img_02950nx3q.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#12
No i co z tego zdjęcia wynika? To inny model i najwyraźniej ktoś go przerobił, albo ten model miał to przewidziane fabrycznie (choć to nie wygląda na fabryczne rozwiązanie). A czy tam, gdzie to zdjęcie zamieszczono, nie ma żadnej informacji na ten temat?
 
OP
OP
Porsche Design

Porsche Design

Znany użytkownik
Reakcje
117 0 3
#13
Sorki, teraz doczytałem że to nie ta lokomotywa :confused: Sorki że Was tak męczę ale zawsze kupowałem gotowe loko do jazdy a ta z Roco tak mi się spodobała że ją kupiłem a nie ma dekodera dźwięku :(
 
OP
OP
Porsche Design

Porsche Design

Znany użytkownik
Reakcje
117 0 3
#14
Dziś przyszla lokomotywa. Zalozylem dekoder i dupa nie miesci sie glosnik- sprzedawca mial racje. Bede chyba musial podmienic na V4.0 M4 bo wydaje mi sie ze jest mniejszy ?
Druga sprawa to dźwiek. Ruszam, dzwiek jest daje wyzsza predkosc dzwiek sie zmienia a na najwyzszej predkosci glos zanika i sychac dzwiek silnika. Tak ma byc ? W Class 66 jednak ten dźwiek bogatszy jest. Troche jestem zawiedziony tym dekoderem czy to wina lokomotywy ?
 
OP
OP
Porsche Design

Porsche Design

Znany użytkownik
Reakcje
117 0 3
#15
Dziś przyszla lokomotywa. Zalozylem dekoder i dupa nie miesci sie glosnik- sprzedawca mial racje. Bede chyba musial podmienic na V4.0 M4 bo wydaje mi sie ze jest mniejszy ?
Druga sprawa to dźwiek. Ruszam, dzwiek jest daje wyzsza predkosc dzwiek sie zmienia a na najwyzszej predkosci glos zanika i sychac dzwiek silnika. Tak ma byc ? W Class 66 jednak ten dźwiek bogatszy jest. Troche jestem zawiedziony tym dekoderem czy to wina lokomotywy
0464F95D-67CD-4301-9341-ABF6E03F7590.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#17
Obawiam się, że trzeba dokupić inny głośnik. Wybór w ESU jest spory, więc coś powinno się dobrać, żeby wymiarem pasował. Co do dźwięku, to trudno się wypowiadać na podstawie lakonicznego opisu, w dodatku całkowicie subiektywnego i dla mnie nie całkiem jasnego (opisu). Ale dźwięk Diesla trudno porównywać z nowoczesnym elektrowozem.
 

Podobne wątki