• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dekoder 21-pin vs 22-pin

Cobrix

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
93 1 0
#1
Tytulem wstepu. Technologicznie troche zostalem w tyle w kwestii dekoderow. Wszystkie modele, ktore ostatnio nabylem mialy dekodery dzwieku OEM i nie wnikalem za bardzo co tam siedzi i w jakim standardzie.
Teraz nabylem zestaw NJ Transit zlozony z lokomotywy ALP-45DP i pietrowych wagonow. Loko ma dekoder LokSound -co ciekawe podwojny zestaw dzwiekow (diesel i elektryk), a w wagonie sterowniczym jest gniazdo na dekoder, ktory nalezy samemu dolozyc aby sterowac oswietleniem.
Instrukcja mowi o dekoderze 21-pin.

Znalazlem takie dekodery 21-pin:
Clipboard01.jpg


Domyslam sie, ze na moje potrzeby (sterowanie oswietleniem) wystarczy dekoder LokPilot Fx , zgadza sie ?
Czy to, ze ma w opisie MM/DCC/SX, a wiec jest takze dla systemow Motorola i Selectrix ma jakies znaczenie dla mnie? Na cos musze uwazac?


Przy okazji mam prosbe.
1. Czy ktos moglby opisac korzysci/wady z tych nowych zlaczy?

2. Dekodery 21-pin maja 21 "nozek" - w jednym rzedzie jest 11 w drugim 10. Sa jednak tez dekodery 22-pin (Plux22) ale one takze maja 21 "nozek" tyle ze brakuje jednego pina dokladnie w srodku.
Rozumiem, ze to sa dwa rozne interfejsy i nie mozna uzywac zamiennie tych dekoderow?

3. Dekodery z 9 przewodami obslugiwaly 4 funkcje (2 przewody zasilanie, dwa do silnika, pozostale 5 funkcyjne)
Wydawaloby sie ze te 21-22 nozek jest po to zeby zwiekszyc ilosci funkcji tyle, ze wszystkie powyzsze dekodery obsluguja tez tylko 4 funkcje. Dlaczego wiec jest az tyle polaczen w tych interfejsach - do czego one sluza ?

Z gory dziekuje za odpowiedzi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#2
Spróbuję odpowiedzieć na miarę mojej skromnej wiedzy z praktyki.

Do sterowania światłami w wagonie sterowniczym wystarczy dekoder tzw. funkcyjny Fx (bez sterowania silnikiem). Ma on jeszcze tę zaletę, że ma więcej wyjść do świateł, niż prosty dekoder jazdy, a jest od niego tańszy. Jeżeli Kolega ma system DCC, to wszystkie powyższe dekodery będą działały. To, że niektóre mogą również pracować w systemie Motorola i Selectrix nie ma znaczenia.

1. Sam się nad tym zastanawiam. Ogólnie złącza typu Plux są uniwersalne, tzn. do największego Plux22) można włożyć też mniejsze (Pulx12 i 16), ale oczywiście nie wszystkie podłączenia będą wtedy wykorzystywane. Jednak zawsze będą działały złącza so zasilania (z szyn), do silnika i wyjścia do świateł przednich i tylnych. Tak więc jeżeli lokomotywa ma gniazdo Plux22, to da się założyć nawet dekoder Plux12, ale wtedy może się zdarzyć, że nie wszystkie funkcje modelu będą działały (np. oświetlenie wnętrza, kabin itp.). Daje to nabywcy możliwość wyboru kupna tańszego dekodera z mniejszą liczbą wyjść funkcyjnych, lub droższego. Ale generalnie mnożenie rodzajów złączy wydaje mi się trochę bez sensu.

2. Dobrze Kolega rozumie, dekoderów 21-pin nie da się stosować zamiennie z Plux22.

3. Dodatkowe połączenia dają możliwość wykorzystania większej liczby funkcji - o ile obsługuje to dekoder. Są różne dekodery, a opisy fabryczne często są mylące. Poza tym, w złączu 21-pin dwa piny są do wyjścia na głośnik, więc można zrezygnować z kabelków, o ile oczywiście te dwa złącza są obsadzone w modelu. Czasami tak jest, a czasami nie. Ja kiedyś musiałem dolutować przewody od głośnika do tych pinów w gnieździe, bo model fabrycznie nie był przygotowany do montażu głośnika. Nie jestem pewien, ale wydaje mi się, że w Plux jest podobnie.
 
OP
OP
C

Cobrix

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
93 1 0
#3
Dziekuje za odpowiedz. Moja pierwsza mysl - wiecej pinow, wiecej funkcji ale nawet ten funkcyjny ma w instrukcji opisane tylko 4 wyjscia AUX1-AUX4 stad moje pytanie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#5
Moja pierwsza mysl - wiecej pinow, wiecej funkcji ale nawet ten funkcyjny ma w instrukcji opisane tylko 4 wyjscia AUX1-AUX4
Zgadza się, ale żeby wszystkie te wyjścia były na złączu, a nie na luźnych kabelkach (jak np. AUX2 w dekoderach ESU ze złączem 8-pinowym - fioletowy przewód), to złącze musi mieć co najmniej 11 styków, bo złącze danego typu (np. 21) musi zawsze mieć ten sam układ pinów, niezależnie od tego, jaki dekoder tam włożymy. Przy dekoderze funkcyjnym oczywiście dwa piny do zasilania silnika nie będą wykorzystane, podobnie jak piny do głośnika.
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.685 62 3
#6
Zgadza się, ale żeby wszystkie te wyjścia były na złączu, a nie na luźnych kabelkach (jak np. AUX2 w dekoderach ESU ze złączem 8-pinowym - fioletowy przewód), to złącze musi mieć co najmniej 11 styków, bo złącze danego typu (np. 21) musi zawsze mieć ten sam układ pinów, niezależnie od tego, jaki dekoder tam włożymy. Przy dekoderze funkcyjnym oczywiście dwa piny do zasilania silnika nie będą wykorzystane, podobnie jak piny do głośnika.
W przypadku dekoderów funkcyjnych piny do głośnika również mogą być wykorzystane do głośnika (MX689P22 od Zimo), a piny do silnika wypełnione są wyjściami na kolejne wyjścia funkcyjne.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 13
DCC 13
DCC 20
DCC 41
DCC 29

Podobne wątki