• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? DCC sterowanie srk

rudek

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Cześć jestem nowy i zielony, ale nie aż tak, moje pytanie brzmi, gdy steruję lokomotywą dcc i lokomotywa będzie na szlaku i dostanie tarczę na zwolnienie biegu, czy są sterowniki, które same to wykonują, czy caly czas muszę sterować sam lokomotywą? Jeśli są to proszę o zaproponowanie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#2
Wiem, że są systemy automatycznego hamowania przed semaforem na "stój", ale nie wiem, czy są jakieś gotowe urządzenia zmniejszające prędkość. Może koledzy bardziej doświadczeni w systemach cyfrowych cos podpowiedzą.

PS. Proszę o uważniejszą redakcję wpisów, tytuł poprawiłem.
 

Marcus-Polonus

Aktywny użytkownik
Reakcje
245 2 0
#3
Na ostatniej wystawie Nostalgii Za Parą pochwalili się tam w pełni funkcjonalną samoczynną blokadą liniową, gdzie pociągi same płynnie zwalniały. Nie wiem, jak taki system działa, ale wiem, że tutaj powinni być gdzieś goście z tej grupy. Może oni uchyliliby rąbka tajemnicy.
 

Kuba z Warszawy

Nowy użytkownik
Reakcje
18 0 0
#8
Na ostatniej wystawie Nostalgii Za Parą pochwalili się tam w pełni funkcjonalną samoczynną blokadą liniową, gdzie pociągi same płynnie zwalniały. Nie wiem, jak taki system działa, ale wiem, że tutaj powinni być gdzieś goście z tej grupy. Może oni uchyliliby rąbka tajemnicy.
Widziałem tę blokadę w działaniu i rozmawiałem z twórcami. Pociągi zwalniają płynnie dzięki uwadze maszynistów, sama blokada ma „SHP” jedynie „awaryjne” na zasadzie całkowitego wyłączenia z zasilania odcinka między semaforami (blokada jest dwukierunkowa, semafory stoją czwórkami) – nie jest ono płynne.

Działanie blokady opiera się na punktowej detekcji obecności taboru, nie ma detekcji zajętości sensu stricto, działanie jak na zajętość symulowane jest chytrym oprogramowaniem – wygląda to naprawdę fajnie.

Ale oczywiście ABC będzie działać. Lenz ma nawet opcję „zwolnij” dla ABC – napięcie jest zmniejszane w co drugiej ujemnej połówce sygnału DCC, nie wiem jednak jakie dekodery poza Lenzem to wspierają tę funkcję.
 

Kuba z Warszawy

Nowy użytkownik
Reakcje
18 0 0
#10
O ile pamietam moja stonka z Esu Loksound5 na to "zwolnij" reagowala.
Patrzyłem w dokumentację CVek, faktycznie są pasujące... Więc jednak są takie moduły... Być może jeden z moich zarzuconych pomysłów wróci na tapet...

W dodatku na modul samoróbe.
Coś w ten deseń?
g1122.png


Myślałem też o generacji takiego sygnału z dedykowanego wyjścia boostera o dwóch „szynach DC” o różnych napięciach i logice przełączającej mostki wyjściowe między nimi (mogłoby to generować ZWOLNIJ ale też STOP w „ekologiczny” sposób – bez rozpraszania miliwatów w diodach)
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#12
Działającą SBL trzy-stawną prezentowałem parę lat temu na Hobby w Poznaniu.
Moduły oprócz funkcji ABC mają detekcję toru i bezpośrednie sterowanie semaforami.

SBL_1.jpg SBL_2.jpg
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
254 2 1
#13
Myślałem też o generacji takiego sygnału z dedykowanego wyjścia boostera o dwóch „szynach DC” o różnych napięciach i logice przełączającej mostki wyjściowe między nimi (mogłoby to generować ZWOLNIJ ale też STOP w „ekologiczny” sposób – bez rozpraszania miliwatów w diodach)
Jak to sprytnie zasilisz z torow to nie potrzeba podwajacza napiecia. Uklad podobny. Attiny85 taktowany zegarem 8MHz sobie radzi bez problemow z ta logika. Na Attiny13 pewnie tez sie da, akurat mialam 85 pod reka. Miliwaty rozpraszaja 2 zenerki mocy zrownoleglone dioda szybkiego w kierunku przewodzenia.
 

Kuba z Warszawy

Nowy użytkownik
Reakcje
18 0 0
#14
Jak to sprytnie zasilisz z torow to nie potrzeba podwajacza napiecia. [...] Miliwaty rozpraszaja 2 zenerki mocy zrownoleglone dioda szybkiego w kierunku przewodzenia.
To dla mnie zbyt sprytne jednak, więc szacunek dla Koleżanki.. Tak samo nie wpadłbym na zenerki.

Działającą SBL trzy-stawną prezentowałem parę lat temu na Hobby w Poznaniu.
Moduły oprócz funkcji ABC mają detekcję toru i bezpośrednie sterowanie semaforami.
Pomorska SBLka jest konfigurowalnie-stawna (od 2 do 4), potrafi pokazywać też S1a (z małym babolkiem: semafor o tej umiejętności pokazuje S1a zamiast zwykłego S1 podczas normalnej pracy.). Jak u Kolegi jest rozwiązane wykrywanie zajętości odstępu? W jaki sposób sterowniki odstępów komunikują się ze sobą (i przyległymi posterunkami)? (W pomorskiej wersji po prostu po WiFi i wystawia interfejs HTTP do konfiguracji i zarządzania. Ma to swoje wady i zalety.)
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#15
SBL ma układ detekcji prądu w odcinku izolowanym, czyli tzw. moduł zajętości toru. Jednocześnie, odcinek ten jest sterowany układem ABC poprzez przekaźnik. A całość sterowana jest przez układ logiczny.
Moduły podłączone są ze sobą dwoma przewodami. Jeżeli wszystkie odcinki izolowane są wolne, to każdy moduł podaje sygnał S2. Za wyjątkiem ostatniego, który pełni rolę tarczy ostrzegawczej przed semaforem wjazdowym i podaje sygnał S5 (semafor wjazdowy wyświetla S1).
W momencie gdy lokomotywa wjedzie na pierwszy odcinek izolowany, jest tylko informacja o zajęciu odcinka. Przy wjeździe na drugi odcinek, również jest informacja o zajęciu odcinka. Dodatkowo ta informacja podana jest do wcześniejszego modułu. A ten załącza układ ABC i podaje sygnał S1. Przy wjeździe na trzeci odcinek, dzieje się tak samo z dodatkową informacją przesyłaną do pierwszego modułu, żeby podał sygnał S5.

SBL_2a.jpg
 
Ostatnio edytowane: