• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dawniej i dziś

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
#1
do założenia tego watku skusiło mnie jedno ze zdjęć Kolegi Patryk96 , na którym widać pewne miejsce dziś w Gdańsku Głównym
,- jakiś czas temu Kolega Terebesz wkleił taką oto reprodukcję tego samego miejsca sprzed ponad pięćdziesiecioma laty
foto Marc Dahlstrom
 

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.156 42 1
#3
Dodam tylko, że w miejscu, gdzie pracuje dźwig (na pierwszym zdjęciu) jest budowany kolejny wiadukt, który połączy drogą Centrum Solidarności. Zdjęcie drugie - rewelacja!
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#4
Lubię takie porównania. Jeszcze dwa z Gdańska - zdjęcia współczesne zrobiłem dziś.

Widok na północ z wiaduktu niegdyś zwanego "Morze Czarne"
Początkowo nie byłem w stanie uwierzyć, że to Gdańsk.
Schw. Meer.jpg
http://www.danzig-online.pl/index2.html

Dziś mniej więcej w tym samym miejscu przebiega wiadukt al. Armii Krajowej.
Przedwojenne tory biegły na prawo od jedynego chwilowo czynnego - tu, gdzie droga wysypana czerwonym gruzem. Niedługo wszystko zostanie schowane pod ziemię, a w miejscu dawnego torowiska pojawi się para torów SKM.
DSCN1173.JPG

Teraz spojrzenie z dołu na sam wiadukt.
Przed apokalipsą. Widok z lat międzywojennych ujęty od północy. Most kolejowy na kanale Raduni widoczny na pierwszym zdjęciu wymieniono w międzyczasie na blachownicowy.
200_136.jpg

Widok po apokalipsie (a może w trakcie kolejnej - powstaje tu stacja SKM Gdańsk Śródmieście). Ponieważ ujęcie takie jak na starym zdjęciu byłoby dziś niewykonalne, zrobiłem fotkę od południa.
DSCN1162.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#7
Ależ to bydlę jest potężne.
A mój dziadek w trzydziestym dziewiątym zakopywał tam głowice od torped żeby w razie Niemca zamienić Hel w wyspę.
I prawie się udało

Miejsce przerwania Półwyspu miedzy Kużnicą a Chałupami.jpg
03.jpg




A dodatkowo zapora przeciwczołgowa z parowozów takrze pomiędzy Kuźnicą a Chałupami tylko że bliżej Chałup (od strony M. Bałtyckiego)
loko_2.jpg

I stan obecny w lesie
 

Załączniki

  • 296,1 KB Wyświetleń: 296
Ostatnio edytowane:

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#11
Jakich serii parowozy stanowiły zaporę ? Czy to jest przecinka którą prowadziła prowizoryczna bocznica do zatoki ?
To zdjęcie przedstawia zaporę od strony Bałtyku . Te parowozy leżą pod piaskiem do dziś
Natomiast były jeszcze przynajmniej trzy zapory od strony Zatoki Puckiej jedna w tym samym miejscu co ta zapora od strony Bałtyku, dwie następne były bliżej Kuźnicy w miejscach gdzie teraz są parkingi. Te trzy zapory po wojnie zdemontowano. Na zdjeciu w wodzie kwadraty przy rzędzie słupków to pozostałości po parowozach

parowozy.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#13
Dzieki za informacje juz miejsce namierzylem.
A to jeszcze zdjęcie lotnicze
rysunek1.jpg

Górne zdjęcie to miejsce przedstawiające miejsce nie usuniętej zapory, dolne z lewej miejsce przerwania Półwyspu (oczywiście zapory z parowozów stawiali już Niemcy), a z lewej strony przed Kuźnicą ok 600 m w kierunku Chałup na brzegu do torów biegnie podwójny rów przeciwczołgowy a w lesie zazwyczaj ustawiano tzw. POLSKIE JEŻE i wkopywano w pod katem 75 stopni szynu kolejowe Na zdjęciach widać wyraźnie bocznice i parowozy ustawione już w zatokę
 

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
747 5 0
#14
W którym roku +- zrobiono to zdjęcie ?[DOUBLEPOST=1381351181][/DOUBLEPOST]Może warto wyciągnąć resztki parowozów od strony Bałtyku i ustawić je w nowej ekspozycji dotyczącej historii kolei w Muzeum Obrony Wybrzeża .
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#15
W którym roku +- zrobiono to zdjęcie ?[DOUBLEPOST=1381351181][/DOUBLEPOST]Może warto wyciągnąć resztki parowozów od strony Bałtyku i ustawić je w nowej ekspozycji dotyczącej historii kolei w Muzeum Obrony Wybrzeża .
Raczej nie. Już w 1948 wyglądały jak złom. Więc teraz po ponad 60 latach wyciągnie się tylko skorodowane blachy.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#16
Nowy zestaw zdjęć. Inny obszar warowny, inna wojna.
Most na Narwi w twierdzy Modlin. Wysadzony przez wycofujących się Rosjan w 1915, następnie prowizorycznie odbudowany przez Niemców, jak widać na obrazku (zdjęcie z netu, zabijcie mnie, ale nie wiem skąd).

Most Narew.jpg


To samo współcześnie
92892209.jpg


Dla nieznających tej bardzo ciekawej miejscówki: most po lewej jest dwupoziomowy - droga górą, pojedynczy tor dołem.

31157361.jpg


Ponieważ stanowił wąskie gardło na dwutorowej magistrali, pod koniec lat trzydziestych podjęto próbę odciążenia tego odcinka przez budowę skrótu Legionowo-Nasielsk z nowym mostem przez Narew. Skrót funkcjonował ledwie kilka miesięcy, gdyż w 1939 Niemcy zamknęli go, a most wywieźli.
Po wojnie dobudowano drugi tor na przęsłach ESTB obok starego mostu w Modlinie. Prowizoryczna konstrukcja przetrwała ponad 60 lat.

27966963.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.383 463 29
#18
Pewnie to jest oczywiste dla wielu z kolegów, ale ja na przykład nie wiem, gdzie to jest. Mógłby kolega Hoart przypomnieć lokalizację tego miejsca?
 

Podobne wątki