• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Długość użyteczna torów stacyjnych na makiecie modułowej H0

xendx

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#61
micho 102 napisał(a):
wg planu między semaforami wyjazdowymi 470 m (długość użyteczna toru będzie trochę większa bo mierzy się od semafora do ukresu)
nie zawsze długość użyteczna kończy się na ukresie.
micho 102 napisał(a):
Myślę, że:
3 metry - długość użyteczna torów stacyjnych
2 metry - długość peronów.
…to dobre zalecenia.
już od dawna wiemy że im dłuższa makieta, to tym bardziej można odwzorować jej realną długość i na spotkaniach przy makiecie bierze się to raczej pod uwagę przy zestawianiu składów pociągów.

Tutaj jest artykuł o zasadach projektowania stacji.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.501 33 3
#62
Re:

UNIVERS napisał(a):
co człek, to cyfra...
więc i ja się wypowiem 8) wystarczy 3,5m na stację (WL/WR10, trzy tory przelotowe+ bocznica, d.u.t. głównego zasadniczego >160cm). Może być?

W ogóle to trochę nie rozumiem tej dyskusji...
- albo niech micho1092 zmierzy (lub obliczy długość) swój najdłuższy skład, doda np. 30cm i już ma d.u.t.
- albo niech zrobi najpierw stację krótszą, mając na uwadze opcję wstawienia dodatkowego segmentu(ów) w środek stacji, wydłużając ją.

Bo pytanie zasadnicze brzmi: czy mamy miejsce na stację, czy nie (=czy robimy stację do domu, czy na imprezy). Skoro pada pytanie o d.u.t., to znaczy, że stację robimy do domu, czyli miejsca nie mamy. Wtedy gadanie o minimalnej długości stacji 4,5m może tylko człowieka zdołować :D
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#63
Drodzy Państwo! Do wiadomości Kol. "Piłsudczyk": makieta Alt Warnow może jest "koszerna" dla koneserów, ale proszę mieć na uwadze, że to tylko przystanek, zaś rozjazdy, jakie zastosował autor, mają bodaj po 15 st., więc z trudem poruszają się po nich dłuższe parowozy. Kontaktowałem się z autorem makiety, jak i autorem artykułu w ŚK, którzy to potwierdzili. Makieta ta jest raczej do zabawy krótkim taborem lub pojedynczymi SZT.

Proszę mieć świadomość, że jeśli zastosuje się rozjazdy 10-12 st. H0 przy tak krótkiej mijance, jak Alt Warnow, to całość może okazać się lekkim nieporozumieniem. Jeśli autor pierwszego postu chce odwzorować przeciętną stację o długości ~400 metrów, to oczywiście wolny kraj i każdy może robić, co chce i na co ma ochotę. Natomiast, jeśli założeniem ma być jak najkrótsza mijanka/stacja, to proponuję raz jeszcze wybrać coś z byłych już linii drugorzędnych (niem. Nebenbahn lub Kleinbahn), np. z Dolnego Śląska, gdzie zdarzały się wyjątkowo krótkie mijanki po 100-120 m. Wówczas całość będzie można zmieścić w H0 np. na dwóch modułach po ok. 1 m.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
808 71 5
#64
Tematyka wątku ciekawa, ale ja mam takie proste pytanie.
Skoro (w realu), stacja ma bardzo krótkie tory- jak np. na wielu kleinbahnach, to na stacji początkowej formuje/wało się odpowiednio długie pociągi?
 
Reakcje
0 0 0
#65
yahya napisał(a):
[...]makieta Alt Warnow [...] zaś rozjazdy, jakie zastosował autor, mają bodaj po 15 st., więc z trudem poruszają się po nich dłuższe parowozy. [...]

Proszę mieć świadomość, że jeśli zastosuje się rozjazdy 10-12 st. H0 przy tak krótkiej mijance, jak Alt Warnow, to całość może okazać się lekkim nieporozumieniem. Jeśli autor pierwszego postu chce odwzorować przeciętną stację o długości ~400 metrów, to oczywiście wolny kraj i każdy może robić, co chce i na co ma ochotę. Natomiast, jeśli założeniem ma być jak najkrótsza mijanka/stacja, to proponuję raz jeszcze wybrać coś z byłych już linii drugorzędnych (niem. Nebenbahn lub Kleinbahn), np. z Dolnego Śląska, gdzie zdarzały się wyjątkowo krótkie mijanki po 100-120 m. Wówczas całość będzie można zmieścić w H0 np. na dwóch modułach po ok. 1 m.
Te 15 stopniowe rozjazdy wiele tłumaczą :)
A co do dalszego ciągu wypowiedzi to całkowicie sie zgadzam.

A skoro już schodzimy na temat linii drugorzędnych, to może by tak wąskotorówka. Na kolejach wąskotorowych dosyć krótkie mijanyki jak i też małe stacje zdarzały się znacznie częściej a i więcej na tych trzech lub czterech metrach się zmieści. :D
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
291 1 0
#66
yahya napisał(a):
Natomiast, jeśli założeniem ma być jak najkrótsza mijanka/stacja, to proponuję raz jeszcze wybrać coś z byłych już linii drugorzędnych (niem. Nebenbahn lub Kleinbahn)
Chciałbym koledze Micho wyjaśnić pewną no... nieścisłość.

Mianowcie określenie Kleinbahn stosuje się tylko do kolei wąskotorowych, wraz z Schmallspurbahn.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#67
Niestety kolega się myli - Kleinbahn określa lokalne linie również normalnotorowe. Wydawnictwo Transpress w 1981 roku wydało książkę pt "Kleinbahnen der Altmark" i są to głównie koleje normalnotorowe - na okładce jest zdjęcie parowozu serii 64 DR z dwoma wagonami.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#68
Do Kol. "Zbyszek":
Skoro (w realu), stacja ma bardzo krótkie tory- jak np. na wielu kleinbahnach, to na stacji początkowej formuje/wało się odpowiednio długie pociągi?
Sprawa wygląda tak, że na każdej stacji danej linii, np. Nebenbahn/Kleinbahn, był dostępny schemat torowisk wraz z użyteczną długością torów mijanek plus oczywiście kilometraż oraz wskazanie wzniesień i spadków. Na tej podstawie komponowano składy, by wiadomo było, co się gdzie zmieści oraz gdzie należy odłączyć dany wagon. Proszę zajrzeć np. do książki M. Jerczyńskiego i T. Przerwy pt. Kolej Sowiogórska, w której są zamieszczone przykładowe wykresy ruchu pociągów wraz z profilem linii i uproszczonymi schematami stacji i mijanek. Niektóre miały nawet po 60 do 100 m dł. torów, a kursowały po nich mniej lub bardziej złożone pociągi, zapewne szczególnie pod zarządem PKP. Nie przypuszczam jednak, by w XIX w. i na początku XX w. składy na tej linii były nazbyt złożone; zapewne liczyły maksimum po kilka wagonów osobowych; mogły być także mieszane.

Do Kol. "JohnyTRS":
Mianowcie określenie Kleinbahn stosuje się tylko do kolei wąskotorowych, wraz z Schmallspurbahn.
Niestety, nie ma Pan racji ws. Kleinbahnu. To też kolej normalnotorowa.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#69
Zbyszek pisze:
Skoro (w realu), stacja ma bardzo krótkie tory- jak np. na wielu kleinbahnach, to na stacji początkowej formuje/wało się odpowiednio długie pociągi?
Właśnie tak się to odbywało. Na stacjach początkowych linii pociągi były formowane w taki sposób, aby mogły się pomieścić w stacjach na całej linii, w szczególności pociągi podlegające jakiejkolwiek obróbce w poszczególnych stacjach linii, po której kursowały. Mogło się zdarzyć, że był formowany pociąg, którego długość była większa od długości torów stacyjnych na stacjach linii, jednak taki pociąg przejeżdżał przez te stacje bez zatrzymania i był prowadzony po linii przez dyspozytora ruchu, lub odrębnego rozkładu jazdy tak, by nie kolidowało to z ruchem pozostałych rozkładowych pociągów na linii.
Pozdrawiam
 

Mirek555k

Znany użytkownik
PGM
Reakcje
6 1 4
#70
Jeżeli komuś przyjdzie robić układy torów jak najbardziej podobne do PKP to trzeba wiedzieć o kilku sprawach. Czy zastanawiał się ktoś jakiej długości i z jakim obciążeniem można spotkać pociągi na PKP? Prawda jest taka, że długość pociągu towarowego nie może przekroczyć 750m (czyli trochę ponad całą planszę) jest to 50 wagonów 3 osiowych przeliczeniowych (jedna oś przeliczeniowa ma 5m) lub ciężar 40 wagonów po 80t brutto (ze względu na wytrzymałość haka) czyli brutto 3.200t. Co do tych osi przeliczeniowych, węglarka typu Ea ma 4 osie rzeczywiste, długość nieco ponad 14m (ze zderzakami) i ma 3 osie przeliczeniowe, wagon platforma typu np. R ma długość ok. 20m 4 osie rzeczywiste i 4 przeliczeniowe a wagon kryty typu Gb (tzw. meblówka) długości 15m ma 2 osie rzeczywiste i 3 osie przeliczeniowe. O tych 750m wie doskonale każdy maszynista a w szczególności pomocnik kiedy musi zapindalać na koniec pociągu zawiesić "końcówki" a np. pogoda nie sprzyja spacerom.
Co do wagonów pasażerskich to długość ich nie może przekroczyć 300m, czyli 12 wagonów po 25m jak dobrze pamiętam te 25m. z innych wymiarów to wąskie międzytorze ma szerokość 3m od główki do główki (nie radzę tam nikomu stawać podczas mijania się dwóch pociągów) a szeroki 4m. Na szerokim międzytorzu spotkamy takie rzeczy jak latarnie, megafony i inne konstrukcje kolejowe. Tor podwójny w ma właśnie międzytorze o szerokości 3m, można tam jedynie postawić semafor. Oczywiście przepisy kolejowe wypracowane przes dziesiątki lat eksploatacji dopuszczają odstępstwa od tych wymiarów i wag ale chyba nie będziemy się bawili w puszczanie pociągów po znacznych wzniesieniach, doczepiali np. dodatkowych wagonów pasażerskich czy puszczania wagonów z towarem przekraczającym skrajnię.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#71
Chciałbym jeszcze uzupełnić poprzednio podane informacje odnośnie "skróconych" stacji, czy mijanek, które sprawdziłem w korespondencji z autorem makiety Alt Warnow, prof. Rittigiem. W makiecie o dł. 1,7 m użył on rozjazdów Peco serii 9x (SL-E 195/SL-E196), które mają nieco łagodniejsze kąty (12 st.), dł. 219 mm, R=914 mm. Natomiast, z tego, co się dowiedziałem, ok. 2000 r. prof. Rittig zbudował pierwszą, dłuższą wersję makiety Alt Warnow, liczącą wówczas 2,7 m. Do każdej z tych makiet istnieje "fiddleyard".

Podam jeszcze, że wg prof. Rittiga, w Bawarii "Kleinbahn" określa się mianem "Lokalbahn".

Natomiast w ŚK 1/2008 r. była prezentowana przez Pana L. Lewińskiego inna makieta H0, wystawiana na targach w Poznaniu, o nazwie Landwitz (prosta mijanka -- p.o./ład.) autorstwa p. Kirscha, o wym. 1,60 x 0,35 m. Jej mankamentem były właśnie 15-stopniowe rozjazdy. Przepraszam zatem za wprowadzone zamieszanie we wcześniejszym poście.

Założenia obydwu powyższych twórców makiet są oczywiste: zapewne ze względu na ograniczoną powierzchnię mieszkania zmuszeni byli do zbudowania wyjątkowo skondensowanych makiet.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#72
Re:

LUKASZdiy napisał(a):
czy aby nie jet tak ze najdłuższe sklady składaja sie z kilku weglarek oczywiscie mogę sie mylić
Oczywiście że się mylisz, długość składu zależy od ilości zamówień na towary i próżne wagony oraz od ilości stacji, w przypadku kilku stacji wiadomo że pociągi towarowe będą krótkie,
w przypadku bardziej rozbudowanej sieci pociągi robią się wykładniczo dłuższe, trzeba to wcześniej przewidzieć i wpisać w rozkład więcej tych pociągów.
Tu przykład pociągu zdawczego z Kviteckova do Polips który prowadziłem na imprezie w Komorni Lhotka:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/Ligotka2009/DSCF0836-25wagonow.jpg
25 wagonów, ledwie się mieścił, ale sprawdziłem wcześniej czy się zmieści, bo każda stacja uczestnicząca w takim spotkaniu posiada wydrukowany Stacyjny Arkusz Danych gdzie sa podane długości użyteczne torów oraz długości peronów:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/T ... FREMO/SAD/
Parę przykładów du torów zasadniczych i peronów naszych stacji z ostatniej imprezy:
Padowo, stacja na linii 2-torowej,
du=420cm, dp=170cm
Świerków Miasto, stacja na linii 1-torowej:
du=325cm, dp=233cm
Bartoszów, mała stacyjka na linii 1-torowej:
du=250cm, dp=210cm
Jak widać, Bartoszów był wąskim gardłem dla pociągów towarowych, a w Padowie nie mieściły się przy peronie pociągi pospieszne (w zasadzie to przystanek, ale tu pełnił rolę stacji granicznej).

Zazwyczaj staram się grupować stacje tak, aby te krótsze były na jednym odgałęzieniu, a dłuższe na drugim, ale da się tak pod warunkiem że krótsze są wyjątkiem, a nie normą.
A osobom które nie mają miejsca na budowę stacji a chcą mieć coś więcej niż szlak, proponuje fabryczną bocznicę szlakową.
 

DB H0

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#75
Mirek555k napisał(a):
długość pociągu towarowego nie może przekroczyć 750m (czyli trochę ponad całą planszę) jest to 50 wagonów 3 osiowych przeliczeniowych (jedna oś przeliczeniowa ma 5m) lub ciężar 40 wagonów po 80t brutto (ze względu na wytrzymałość haka) czyli brutto 3.200t.
Niewiem czy dobrze załapałem ale...http://marcin.martel.pl/Koleje%20małe%20i%20duże/Imprezy/Rogalinek%202009/slides/0029.html Doliczyłem się coś koło 50 wagonów.
 

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#80
Troszkę odświeżając temat mam takie pytanie. Znalazłem w opracowaniu Zakładu Inżynierii Komunikacyjnej Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Warszawska "DROGI SZYNOWE PODSTAWY PROJEKTOWANIA LINII I STACJI KOLEJOWYCH CZĘŚĆ II - PROJEKTOWANIE MAŁYCH STACJI KOLEJOWYCH" taki wpis :

Zobacz załącznik 205566

Natomiast w tym artukule http://naszamlawa.pl/8222absurd-na-...mlawskich-peronach,news,3143,aktualnosci.html zostało napisane, że cyt "Może być taka sytuacja, że 1 czy 2 wagony będą się zatrzymywały poza peronami. W takich sytuacjach drużyna konduktorska zabezpiecza ostatnie wagony i informuje, że opuszczenie pociągu odbywa się przez następne wagony, bliższe czoła lokomotywy". Dotąd myślałem, że na trasę nie może wyjechać pociąg dłuższy niż najkrótsza na danym odcinku krawędź peronowa. Wedlug tego artykułu jest to jednak możliwe, czy tak?

Po drugie w opracowaniu jest, że perony musza mieć długość odpowiednią do ilości wagonów, których długość wynosi 25m. Czy te same zasady dotyczą wagonów o długości 26,4m?
A jeśli skład posiada 10 wagonów to długość peronu winna wynosić 200 czy 300 metrów? A może są jeszcze inne przepisy które traktują o długości składów i długości peronu?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 15

Podobne wątki