• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Długość użyteczna torów stacyjnych na makiecie modułowej H0

yahya

Znany użytkownik
#84
Troszkę odświeżając temat mam takie pytanie. Znalazłem w opracowaniu Zakładu Inżynierii Komunikacyjnej Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Warszawska "DROGI SZYNOWE PODSTAWY PROJEKTOWANIA LINII I STACJI KOLEJOWYCH CZĘŚĆ II - PROJEKTOWANIE MAŁYCH STACJI KOLEJOWYCH" taki wpis :

Zobacz załącznik 205566

Natomiast w tym artukule http://naszamlawa.pl/8222absurd-na-...mlawskich-peronach,news,3143,aktualnosci.html zostało napisane, że cyt "Może być taka sytuacja, że 1 czy 2 wagony będą się zatrzymywały poza peronami. W takich sytuacjach drużyna konduktorska zabezpiecza ostatnie wagony i informuje, że opuszczenie pociągu odbywa się przez następne wagony, bliższe czoła lokomotywy". Dotąd myślałem, że na trasę nie może wyjechać pociąg dłuższy niż najkrótsza na danym odcinku krawędź peronowa. Wedlug tego artykułu jest to jednak możliwe, czy tak?

Po drugie w opracowaniu jest, że perony musza mieć długość odpowiednią do ilości wagonów, których długość wynosi 25m. Czy te same zasady dotyczą wagonów o długości 26,4m?
A jeśli skład posiada 10 wagonów to długość peronu winna wynosić 200 czy 300 metrów? A może są jeszcze inne przepisy które traktują o długości składów i długości peronu?
Wysiadanie poprzez wcześniejsze wagony jeśli ostatnie nie mieszczą się na peronie nie jest niczym osobliwym. Dobry przykład to np. wakacyjne pociągi znad morza jadące do Stolicy przez Sochaczew i W-wę Zachodnią. Nawet na tych większych stacjach ich długie składy nie mieszczą się przy peronie. Miałem nie raz przyjemność wysiadać przez wcześniejsze wagony, bo np. ostatnie dwa nie zmieściły się już przy peronie.

Jak masz mało miejsca w chacie, to zrób sobie p.o. z jakiegoś byłego Kleinbahna, na którym perony mogły mieć ok. 50 do 75 m długości, a składy na tych liniach to np. jakiś tendrzak + 2 x Donnerbuechse.
 

mair81

Znany użytkownik
#85
A jak to jest z pociągami międzynarodowymi. Czy tu też można zastosować manewr z zamykaniem drzwi wagonów?

A w ogóle to jak się mają do siebie te dwie informacje. Czy jest pod tym względem różnica pomiędzy pociągiem składającym się z 10 wagonów ale krajowym a takim samym tylko dalekobierznym międzynarodowym.

aaa.jpg
 

Załączniki

Sebastian

Znany użytkownik
H0e
#86
Dotąd myślałem, że na trasę nie może wyjechać pociąg dłuższy niż najkrótsza na danym odcinku krawędź peronowa.
Dawniej, kiedy kursowały zdecydowanie dłuższe niż dziś pociągi dalekobieżne, sytuacje gdy nie mieściły się one przy krawędziach peronowych na niektórych stacjach nie były niczym nadzwyczajnym. Stacje takie były nawet specjalnie oznaczane w rozkładach jazdy.

Dla przykładu (z rozkładu jazdy 1998/1999):
rozkład.JPG


Objaśnienie interesującego nas oznaczenia:
rozkład 1.JPG
 

Kris

Znany użytkownik
#87
Jeszcze za czasów autokuszetek. Jechałem kiedyś niniejszą do Trzebiatowa (14 pudeł i 4 lawety) i w Tarnowskich Górach skład...."nieco wystawał" :)
 

Aurel

Aktywny użytkownik
#88
Bardzo podobna sytuacja miała miejsce na niewielkiej stacji Ostrzeszów, gdzie przeważnie poza peronami zatrzymywały sie wagony sypialne i kuszetki pociągów dalekobieżnych do Kołobrzegu. Pamiętam, jak teściowa aby wejść do wagonu sypialnego musiała korzystać z pomocy teścia, który specjalnie w tym celu nosił na dworzec...taboret z kuchni...
 

mair81

Znany użytkownik
#89
Czyli te minimalne długości peronów w stosunku do długości pociągów o których mowa w przepisach mają wyłącznie charakter zaleceń? Czy są sytuacje ich bezwzględnego obowiązywania?
 

Kris

Znany użytkownik
#90
Z moich obserwacji wygląda na to, że główne, duże stacje węzłowe mają długie perony (na przynajmniej 16 wagonów), a reszta proporcjonalnie mniej, zależnie od ważności linii.
Ale to takie laickie obserwacje :) Radzę przeczytać wątek od początku jeszcze raz i znajdziesz odpowiedź :)
 

mair81

Znany użytkownik
#91
OK, mnie chodzi tylko o to czy jak wybuduję sobie kiedyś stację, gdzie najdłuższy peron będzie miał 200m "w realu" to czy będą mogły mi się na nim teoretycznie zatrzymać pociągi dłuższe od samego peronu. Jeśli chodzi o pociągi pospieszne to już udowodniliście mi, że tak. Przeanalizowałem długości najdłuższych krawędzi peronowych stacji na których zatrzymują się nasze EuroCity i wynika, że najkrótszą krawędź mają Żary / 210m /, ale tam i tak zatrzymuje się 3-4 wagonowy "Wawel". Natomiast reszta EC zatrzymuje się na stacjach gdzie najdłuższa krawędź ma już te 300-400m. Oznacza to że te pociągi mogą mieć od 11-15 wagonów, a jak wiadomo tyle nie mają. Więc problem za długiego składu tu nie występuje. Ale czy zdarza się tak lub teoretycznie może się zdarzyć, że również pociągi międzynarodowe / EC , EIC / które są za długie i tak zatrzymywały się / mogły by się zatrzymać przy za krótkich peronach?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#92
Te wszystkie powyższe dywagacje są podobne do rozważania kwestii: co było pierwsze, jajko, czy kura. Sprawa jest prosta. Mamy określony stan faktyczny i określony czas, czyli mamy jakąś określoną infrastrukturę, ze stacjami i peronami o istniejących wymiarach. Zadaniem piszących rozkłady jazdy i zestawiających składy pociągów jest uwzględnienie tych parametrów w taki sposób, by obsługa pociągów na liniach i trasach ich kursowania była w miarę bezpieczna. W sytuacjach, gdy staje się to niemożliwe ( a sytuacje takie mogą i się zdarzają), kolej przewiduje procedury, których zadaniem jest zminimalizowanie takich utrudnień, jak np. nie mieszczenie się wagonów przy peronie.
Inną natomiast sprawą są kwestie związane z projektowaniem infrastruktury kolejowej, w tym stacji kolejowych, z budową odpowiedniej długości peronów. Należy mieć świadomość, że na przestrzeni czasu (można się odnieść do kolejnych epok modelarskich) zasady te ulegały wielu zmianom, co powodowało, że w różnych okresach obowiązywały różne normy i przepisy. Projektowanie infrastruktury kolejowej jest procesem złożonym, w którym jednym z elementów jest analiza aktualnych i przewidywanych potrzeb przewozowych w określonym terenie, z której to analizy w dalszej kolejności procesu projektowego wynikną szczegółowe parametry (konieczne ilości i długości torów, w tym także peronów do obsługi ruchu pasażerskiego). Podobne zasady są stosowane w procesach modernizacyjnych już istniejącej infrastruktury kolejowej.
Próby dosłownego przykładania tych zasad do projektu i budowy modelu kolejowego wydają się być nieuzasadnione i lepszym sposobem zachowania pewnych realiów jest odwzorowanie jakiejś określonej infrastruktury, bądź zachowanie zasad budowy takiej infrastruktury w określonym czasie i przestrzeni. I to tyle – w największym skrócie.
 

mair81

Znany użytkownik
#93
"lepszym sposobem zachowania pewnych realiów jest odwzorowanie jakiejś określonej infrastruktury, bądź zachowanie zasad budowy takiej infrastruktury w określonym czasie i przestrzeni. I to tyle – w największym skrócie."

Otóż to. Jednak dokładne odwzorowanie nie wchodzi w grę. Dlatego z uporem maniaka staram się dociec, czy pewne skrócenia wpłyną na możliwość prowadzenia realnego na danej stacji ruchu kolejowego czy nie. Oczywiście ktoś mi już kiedyś powiedział, że to tylko makieta i chodzi o to żeby było fajnie ale mimo wszystko chciałbym do minimum zredukować poziom fikcji tak samej makiety jak i ruchu kolejowego na niej.
 

Kris

Znany użytkownik
#94
mair81, aby zredukować poziom fikcji musisz sobie odpowiedzieć na pytanie, jakie pociągi będą u Ciebie na makiecie jeździć. Czytałem, ale nie pamiętam, czy to będzie moduł, czy tort. Chyba moduł. W tym wypadku patrzysz na fotki z imprez i szukasz najdłuższego pociągu. Później decydujesz, czy będziesz na linii głównej, czy lokalnej. I już wiesz, jak długi peron zbudować :D
 

mair81

Znany użytkownik
#95
Tak tak, tylko pomimo tego, iż była by u mnie powierzchniowo możliwość zrobić peron 300m to jednak wolałbym się ograniczyć do 200-220m. To jest 8 wagonów po 26,4m. Ale fajnie byłoby puścić 10-12 wagonów i wtedy to już jest za dużo, a jak wspomniałem chciałbym jednak unikać fikcji. Wszak w przepisach jest, że perony powinny mieć taką a taką długość więc nie jest to aż tak obligatoryjne. Mnie interesuje jakie warunki muszą spełniać perony, aby np. międzynarodowy pociąg "Chopin" składający się z 10 wagonów mógł zatrzymać się na stacji której najdłuższy peron wynosi 200m. Czy jest to przez przepisy dopuszczone czy nie. A jeśli tak to pod jakimi warunkami. Przepraszam, że tak męczę.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#96
Mamy określony stan faktyczny i określony czas, czyli mamy jakąś określoną infrastrukturę, ze stacjami i peronami o istniejących wymiarach. Zadaniem piszących rozkłady jazdy i zestawiających składy pociągów jest uwzględnienie tych parametrów w taki sposób, by obsługa pociągów na liniach i trasach ich kursowania była w miarę bezpieczna.
Z powyższego wynika, że zasady ruchu kolejowego (oraz długości kursujących pociągów) są determinowane istniejącą infrastrukturą. Zatem - cokolwiek zbudujesz, do tego będzie trzeba w odpowiedni sposób zaprojektować ruch i graniczne długości pociągów. Jeśli natomiast chcesz, aby zmieściły się istniejące w określonym miejscu i czasie pociągi, musisz do ich długości dostosować długości torów stacyjnych i peronów. Tertium non datur.
Mnie interesuje jakie warunki muszą spełniać perony, aby np. międzynarodowy pociąg "Chopin" składający się z 10 wagonów mógł zatrzymać się na stacji której najdłuższy peron wynosi 200m.
To nie perony muszą spełniać warunki, ale pociąg, który po określonej linii jedzie i dla której jest planowany jego przejazd w konkretnym zestawieniu. W skrajnych przypadkach (jeśli istnieje taka potrzeba) planuje się modernizację linii (stacji), by spełnić wymogi ruchu i kursujących po linii pociągów.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Kris

Znany użytkownik
#97
Poza tym makieta i modelarstwo wymuszają często różne kompromisy. Nie tylko lokalowe, ale także techniczne. Czy warto męczyć loka 10 wagonami, kiedy 6-8 to też piękny skład ? :) I szybciej pojedzie, bo lżejszy :) I w peron 2m się zmieści ;)
 

dany

Aktywny użytkownik
#98
Kupujesz sobie książkę pod tytulem projektowanie dworców lub stacji kolejowych z okresu który chcesz odwzorować i tam wszystko jest. Nikt za Ciebie tej książki nie przeczyta i nie wynotuje interesujących dla Ciebie informacji. Takie książki caly czas występują na allegro a jak już masz określone preferencje to napisz , może akurat mam z potrzebnego okresu , to pożycze.
 

Misiek

Znany użytkownik
#99
E tam, jest prościej:
Zaczynasz budowę jako stację z III epoki, na linii lokalej, gdzie zatrzymują się pociągi złożone z kilku wagonów 2-osiowych.
Zanim skończysz budowę, minie kilka epok, wagony się zmienią, pociągi zrobią się dłuższe.
Jak dojdziesz do etapu wykończenia, to będziesz mógł zabić okna budynków dechami, obsiać trawą trylinkę na peronie, zdwwastować ławki i nie podłączać latarni do prądu.
Długością pociągów nie ma co się przejmować, bo i tak się nie będą zatrzymywać na tej stacji. Ani osobowe, ani towarowe.
Osobowe może wtedy kiedy będzie objazd z powodu remontów torów na sąsiedniej linii.
Towarowe wycofano 10 lat wcześniej - magazyn dworcowy w najlepszym przypadku jest hurtownią, do której towar przywożą ciężarówki.
 

mair81

Znany użytkownik
"To nie perony muszą spełniać warunki, ale pociąg, który po określonej linii jedzie i dla której jest planowany jego przejazd w konkretnym zestawieniu."

No właśnie wygląda na to, że nie koniecznie.


I cały mi czas chodzi o to kiedy to nie koniecznie może nastąpić. Czy musi wtedy być odpowiednia długość użyteczna torów aby taki skład zmieścić czy coś innego
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Makieta i moduł H0 15

Podobne wątki