• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Długość użyteczna torów stacyjnych na makiecie modułowej H0

Grzeju

Aktywny użytkownik
Reakcje
22 0 0
#41
micho102 napisał(a):
...tak jak pisałem na wstępie dumam nad planem stacji - zastanawiam sie czy zbudować mała stację czy przystanek. Przystanek bez ładowni lub z małą ładownia - jeden tor ładunkowy (jeden rozjazd + wykolejnica) zmieści się na dwóch segmentach 1,8 m. Mała stacja (jak n rys.) to 4 lub 5 segmentów + 2 wjazdowe. Stacja jak na rysunku została zaprojektowana na podstawie obserwacji realnych stacji. Segmenty o długości 915 mm; zwrotnice roco line 10; długość użyteczna torów około 2,65 m ( byłyby semafory kształtowe); długość dłuższego peronu (przy torze zasadniczym) 1,3 m; długość stacji 4 segmenty (bez segmentów wjazdowych ) 3,6 m z segmentami wjazdowymi 5,49 m.
Pisałem powyżej - 4 lub 5 segmentów bo na 4 segmentach stacyjka wydaje mi sie za krótka :-(
Podaję ta stację jako przykład - by pokazać co na jakiej długości (ilości segmentów) można sensownie zmieścić.
Realizm, realizmem, ale stację trzeba mięć gdzie przechowywać, czym wozić i gdzie rozłożyć.
Ten pomysł wydaje się być zupełnie dobrym. Idź tą drogą. 4 segmenty są za krótkie., no i trudno ci będzie te rozjazdy na łaczeniu modułów położyć.
 

rocketman

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#43
micho102 napisał(a):
... to link rysunku stacji o której pisałem kilka postów wyżej.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 7b63a.html
1) Jak już zostało zauwazone to nie lepiej ciąć flexy niż rozjazdy? Dopasować długość skrzynek do rozjazdów a nie odwotnie? Nikt nie narzuca przecież długości modułów stacyjnych. No chyba że narzuca?

2) Nie lepiej zrobić tak aby tory na końcu stacji kończyły się prostopadle do czół modułów. Po pierwsze jest to łatwiejsze do wykonania a po drugie może stacja lekko na łuku będzie atrakcyjniejsza do łączenia się z kimś w przyszłości niż prosta z takim udziwnieniem?

3) Nie wiem czy układ torów jest dobry i skąd wziołeś. Chyba najlepeij usunąć rozjazdy w środku stacji, wydłuży to maksymalną długość pociągu jaki bedziesz mógł przyjąć z tymże najpierw pociągi bedą przyjmowane na 1 z 2 torów głównych a po ewentualnej zmianie czoła dopiero wtaczane pod rampę.
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
299 1 0
#44
micho, najpierw chciałeś stację, teraz tylko przystanek. Więc możę mógłyś zrobić mijankę (dwa tory, dwa rozjazdy, możliwy ruch pociągów z każdej strony na każdy tor). Dałbyś jeden peron dwukrawędziowy pomiędzy torami lub 2 jednokrawędziowe.

Jeżeli chcesz mieć też ładownię, po prostu dodaj jeden rozjazd i jeden ślepy tor.

rys. 1 - mijanka
rys.2 - mijanka z ładownią

http://img233.imageshack.us/img233/3442/mijanka.jpg

http://img514.imageshack.us/img514/9661/mijankazadowni.jpg


możesz też dać tylko jeden peron
 
OP
OP
M

micho102

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#46
Paweł Piotr napisał(a):
Rozjazdy, nie zwrotnice...
:oops:
Słusznie i naukowo - rygor słownictwa trza trzymać.

Moi drodzy ten rysunek (był tak jak pisałem) przykładem, a nie projektem (chodź sporzadzony w autoCad-ie, ale tylko dlatego, ze wcześniej projektowałem większą stację i podebrałem sobie rozjazdy, budynek i rampę :) )

rocketman napisał(a):
to nie lepiej ciąć flexy niż rozjazdy
- pewnie, że prościej przyciąć flexy :D

rocketman napisał(a):
Nie lepiej zrobić tak aby tory na końcu stacji kończyły się prostopadle do czół modułów
-tory są prostopadle do czół modułu, a ten wywijas jest po to by lepiej pokazać budynki z droga dojazdową itp. nie zwiększając szerokości skrzynek

rocketman napisał(a):
Nie wiem czy układ torów jest dobry i skąd wziołeś
np. tu są podobne stacje
http://semaforek.xt.pl/wiki/images/a/af/Rakoniewice.gif
http://semaforek.xt.pl/wiki/images/9/9d/Steszew.gif

wnioski
nawet tak prosta stacja musi być długa ponad 4 metry (licząc od poczatku pierwszej głowicy do końca drugiej)
 

rocketman

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#48
micho102 napisał(a):
tory są prostopadle do czół modułu, a ten wywijas jest po to by lepiej pokazać budynki z droga dojazdową itp. nie zwiększając szerokości skrzynek
Racja są prostopadle ale cały układ skrzynek robi inne złudzenie. :roll:
Zatem rozważ taką zmianę na obu końcach i wtedy stacja będzie mogła być na łuku co jest chyba atrakcyjniejsze przy łaczeniu się z innymi makietami. Natomiast przestrzegam przed robieniem torów stacyjnych w łuku bo może to utrudnić sprzeganie niektórych sprzęgów modeli.
http://images40.fotosik.pl/151/17b4f22c40e5187a.jpg
Porównaj z rysunkami steszew.gif i rakoniewice.gif. gdzie wjazd jest po łuku a sama stacja na prostej. Trzeba pamiętac jednak że te rysunki nie trzymają skali ani nie obrazują rzeczywistych odległości.
 

UNIVERS

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#49
JohnyTRS napisał(a):
micho, najpierw chciałeś stację, teraz tylko przystanek. (...)
http://emoty.blox.pl/resource/takaemotka.gif
...kolega po prostu został brutalnie zweryfikowany przez realia skali... hę... znam ten ból...
 
OP
OP
M

micho102

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#50
Czytając powyższe wypowiedzi można pokusić się o stwierdzenie,

że projektując stację na linii jednotorowej (pracującą w ramach makiety modułowej) powinno się dążyć do tego, by miała długość użyteczną torów stacyjnych 3 metry.

Na trzech metrach zmieści się gagarin + 15 węglarek 4 osiowych.

Czy pomożecie ustalić jakieś minimum którego warto sie trzymać?

Czy np. 2,8 można by uznać za minimum
(gagar + 14 węglarek 4 oś.)

Sorki, że tak drążę temat, ale chciałbym by padły na koniec jakieś konkretne cyfry.
 

WITKOIM

Znany użytkownik
Reakcje
27 0 0
#51
micho102 napisał(a):
Czytając powyższe wypowiedzi można pokusić się o stwierdzenie,

że projektując stację na linii jednotorowej (pracującą w ramach makiety modułowej) powinno się dążyć do tego, by miała długość użyteczną torów stacyjnych 3 metry.

Na trzech metrach zmieści się gagarin + 15 węglarek 4 osiowych.

Czy pomożecie ustalić jakieś minimum którego warto sie trzymać?

Czy np. 2,8 można by uznać za minimum
(gagar + 14 węglarek 4 oś.)

Sorki, że tak drążę temat, ale chciałbym by padły na koniec jakieś konkretne cyfry.
przeczysz sam sobie, albo 3 metry, albo 2,8metra
 
OP
OP
M

micho102

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#52
WITKOIM napisał(a):
przeczysz sam sobie, albo 3 metry, albo 2,8metra
czyżby??

Chciałbym by udało się określić dwie długości: zalecaną i minimalną.
Zalecana to w tym przypadku 3m, a minimalna to ?
(choć wiem, że minimalana nie powinna być już wiele mniejsza)

Tak jak przy promieniach łuków w PMM zalecany promień to: 2000 mm, a minimalny 1000mm. :)
 

Adam

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
82 1 0
#53
A ja myśle, by zrobić np tak : 10m długość użyteczna torów stacyjnych a 5m długość krawędzi peronowej. Wtedy każdy będzie "prawie" pewny że każdy skład mu sie zmieści....
 

UNIVERS

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#54
micho102 napisał(a):
Sorki, że tak drążę temat, ale chciałbym by padły na koniec jakieś konkretne cyfry.
Hmmm, mistrzu, zdaj sobie sprawę, że co człek, to cyfra... Ja napiszę od siebie tak.... minimum 4,5 - 5 [m] na makietę. W tej długości zmieścisz - mijankę o długości użytecznej torów (głównego zasadniczego i głównego dodatkowego) 2m i ok. 80 cm (do 1m) toru przed skrajnymi rozjazdami stacji (mijanki) oraz dajmy na to tor boczny (ładunkowy) jako przedłużenie toru dodatkowego... Wartość ta może ulec zmniejszeniu przy zastosowaniu rozjazdów EW5 (EW6) Tilliga. Załóżmy że piszę o WL/WR10 Roco Line.

Mam na myśli układ zaprezentowany przez kolegę JohnyTRS parę postów wcześniej:

http://img514.imageshack.us/img514/9661/mijankazadowni.jpg
 

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#55
Słuchajcie ja corpawda nie chce sie zaduzo wypowiadac ale w realiach jazd czy to PMM czy to Fremo jak dlugie spotyka sie składy? czy aby nie jet tak ze najdłuższe sklady składaja sie z kilku weglarek oczywiscie mogę sie mylić
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#56
Proponuję, by autor pierwszego postu, jeśli ma problem z brakiem wolnej przestrzeni na moduły, wybrał stację z linii drugorzędnej, których w Polsce trochę było, np. którąś mijankę Kolejki Sowiogórskiej lub inną z Dolnego Śląska. Tam mijanki miały po 100-150 m, więc w H0 nie będzie to aż tak dużo. Plan geodezyjny mijanki Ostroszowice jest w książce Kolej Sowiogórska (aut. M. Jerczyński i T. Przerwa). A jeśli woli coś większego, to pozostaje wizyta w najbliższym Kolejowym Ośrodku Dokumentcji Geodezyjnej i Kartograficznej.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#58
Ja również witam Pana i pozostałych forumowiczów.

Akurat sprawa długości torów na różnych stacjach linii drugorzędnych nurtuje mnie szczególnie. Raz jeszcze polecam wybrać się do kolejowych biur geodezji i zapoznać z mapami, które są nieocenionym źródłem informacji - zwłaszcza dla modelarzy kolejowych. Na nich przejrzyście widnieją wszelkie dane dotyczące długości torów.
 
OP
OP
M

micho102

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#59
… tak jak pisałem na wstępie – nad stacją tylko dumam. Chciałem się tylko do niej przymierzyć, ale przede wszystkim chciałem poruszyć temat długości użytecznej torów na makiecie modułowej. Chodziło określenie tych długości na potrzeby zabawy makietą.

Myślę, że:
3 metry - długość użyteczna torów stacyjnych
2 metry - długość peronów.
…to dobre zalecenia.

Jechałem tydzień temu pociągiem i jeszcze raz się zwróciłem uwagę na perony- te 2 metry wydają się dla stacji być ok, choć myślę, że przystanek może mieć trochę krótszy .

A stacja której plany posiadam i którą kiedyś miałem zamiar zbudować - Błotnica (linia Zbąszyn-Leszno) ma wg planu między semaforami wyjazdowymi 470 m (długość użyteczna toru będzie trochę większa bo mierzy się od semafora do ukresu), a dłuższy peron (są dwa jednokrawędziowe) ma 138 m.

Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że perony kiedyś budowano krótsze – bo jeździły krótsze składy.


W literaturze można znaleźć:

„Długość peronu dostosowuje się do długości pociągów jakie zatrzymają się na rozpatrywanej stacji … Normalnie więc perony otrzymują długość równą sumie długości wszystkich wagonów osobowych z wagonami pocztowymi i bagażowymi włącznie. Lokomotywa może a nawet powinna znajdować się za peronem, a to w celu łatwego dostępu do podwozia. Spotykane w praktyce długości peronów wynoszą od 150 do 300 m …dla pociągów dalekobieżnych do 360 m, a dla pociągów podmiejskich na liniach zelektryfikowanych do 260 m”
[Skrypt dla wyższych szkół technicznych T.Raś wyd. 1966 r]


„… na stacjach, na których przewidywane jest zatrzymywanie pociągów ekspresowych i pośpiesznych, długość peronu powinna wynosić od 300 do 400 m … natomiast na przystankach osobowych ruchu podmiejskiego nie powinna być krótsza niż 200 m”

…Długość użyteczna torów dla składów pociągów towarowych należy ustalić zależnie od długości pociągów towarowych przewidzianych do postoju na projektowanych torach, stosując miernik 5 m długości pociągu na jedną oś obliczeniową i 25 m na 1 lokomotywę. Zgodnie z powyższym dla najczęściej występujących składów pociągów towarowych o ilości 100, 120 lub 150 osi obliczeniowych, obsługiwanych przez dwie lokomotywy, długość użyteczną toru należy odpowiednio przyjmować 550 m ,650 m lub 800 m ….
[Stacje kolejowe - Skrypt dla wyższych szkół technicznych W.Chełmecki wyd. 1997 r]
 
Reakcje
0 0 0
#60
W sprawie długości użytecznej torów odsyłam do "Świata Kolei" 6/2009 gdzie w dziale "Makieta" mamy stację Alt Warnow Franz'a Rittig'a. Cała makieta ma 170 cm długości a cieszy się uznaniem pana Lewińskiego i można uznać że jest odpowiednio "koszerna" dla PMM. ;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 15

Podobne wątki