• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

G 1:22.5 Dębowa makieta modułowa IIm - stół szwedzki

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
571 7 0
#1
Witam,
chcę się podzielić wykonaniem pewnego nietypowego zamysłu w skali G. Powoli ruszy budowa makiety modułowej, która będzie służyć jako nieco inny stół szwedzki. Będę tu umieszczał moje wizje, postępy z budowy i kilka detali do 1:22, które sukcesywnie kompletuję z Niemiec. Zostaje mi ostatni tydzień na określenie szczegółów konstrukcji dębowych modułów, a po nim, projekt trafi w ręce stolarza i przez 1,5 miesiąca będzie sukcesywnie nabierał realnych kształtów.
Na początek rzucam poglądówkę makiety (może ubogi układ torowy, ale za to bardzo funkcjonalny w swoim przeznaczeniu).
Dziś dotarł most kolejowy do samodzielnego montażu od IB-Betz, więc będzie nieco zabawy w skręcanie i odrobinę wiercenia. Do tego zapożyczyłem elementy z zestawu naprawczego do rozjazdów, aby zamontować dodatkowe szyny na moście.
 

Załączniki

OP
OP
arvent

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
571 7 0
#3
Chcialbym doprecyzowac: w koncu w wielkosci G czy w skali 1:22,5? Bo sie pogubilem.
Nie spodziewałem się presji na nomenklaturę skal, ale niech będzie... Faktycznie jeżeli chodzi o układ torowy, to jest to G, ponieważ stół szwedzki z łukami 1:22,5 byłby delikatnie mówiąc niepraktyczny. Natomiast reszta precyzuje "G Scale"/ "Spur G" w stronę IIm, czyli 1:22,5, gdyż tabor jest der Rhätischen Bahn, który wyciąga z proporcji G skalę bliską 1:22 ...choć nie jest jej wierny w pełni. Nie wiem jak wyglądają widełki tolerancji do danej skali, jakie procent modelu musi być 1:22,5 aby faktycznie został przypisany tejże skali ...wolę zwrócić uwagę, że oba terminy są zamiennie używane w świecie kolejki tych wielkości i na pewno jest to G, bo G to przecież wszystko co pojedzie po rozstawie 45 mm. Na tym forum chciałbym się podzielić procesem powstawania użytkowej makiety, a na pewno będzie zawierać odrobinę elementów konkretnie od IIm.
 

Załączniki

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.652 12 2
#4
Wydaje sie, ze efekt bedzie bardzo ladny. :) Ciekawe akcesoria posiadasz. Czy rozjazdy i komponenty torowe kupujesz w firmie Thiel?
A co do skal, to pytanie bylo nieco prowokacyjne. Mamy tu delikatne pomieszanie z poplataniem gdyz tor uzywany przez Ciebie (zreszta przeze mnie tez), to tor wymiarowo pasujacy wylacznie do skali IIm. I skala II ma tyle wspolnego z G, ze akurat G tez jezdzi po torze o rozstawie 45mm. G, to taki potworek o blizej nieokreslonej skali, tak od 1:25 do 1:29 szczegolnie "ukochany" za oceanem. ;)
 
OP
OP
arvent

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
571 7 0
#5
Jestem przed złożeniem zamówienia torowego, na pewno rozjazdy planuję bezpośrednio u Thiel (178€ sztuka), natomiast reszta torów to LGB ...Thiel posiada najmniejszy promień odpowiadający R2 LGB, a to za dużo na ten projekt. Na pewno będę ściągać oryginalne łączniki szyn, wywiercę otwory i dam łubki ...część łubków Thiel i kilka izolowanych od innego producenta. Latarnie zwrotnicowe zamówiłem w modell-werkstatt, kurier powinien być w poniedziałek ...sam jestem ciekaw jak się je składa, tym bardziej, że w paczce będą też żarówki do podświetlenia latarń. Co do napędów zwrotnicowych ..to cóż ...raczej LGB, ponieważ elektromagnetyczne będą raczej mniej podatne na awarie przy tak bardzo planowanym obciążeniu ruchowym. Wiem, że Servo pięknie płynnie napędza zwrotnice, ale wydaje mi się zbyt delikatny.
Ogólnie biegam po wielu sklepach, nadal szukam ciekawych detali :)
 
OP
OP
arvent

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
571 7 0
#6
Kontynuacja zbieractwa elementów makiety :D ..chwilowo gorzej tylko z czasem wolnym, aby poskładać to co już dotarło.
 

Załączniki

OP
OP
arvent

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
571 7 0
#7
Mostek prawie skończony, wymaga jeszcze wkręcenia na stałe toru, montażu odbojnic i ostatecznym przytwierdzeniu poręczy (obecnie suwają się swobodnie, bo brak im zakończeń) ...niestety pełny finisz z mostem nastąpi dopiero po wmontowaniu na stałe w moduł. Do przykręcenia odbojnic nadal oczekuję na paczkę od THIEL, gdzie m.in. będą łubki i kostka szablonowa do wierceń otworów w szynach. Przy składaniu mostu nie odbyło się bez problemów, horror miał miejsce, gdy w specjalnej kostce do wierceń, w trakcie wiercenia pękło wiertło ...rozwiercenie precyzyjne zajęło sporo czasu. Most został wykonany konkretnie pod łuk R1 = 600mm i faktycznie taki jest. Jedyny problem, który ma spore znaczenie przy dobieraniu taboru, to odległość poręczy od osi toru ..niestety mój najdłuższy wagon platforma od LGB = 66cm, nie mieści się w prześwicie między poręczami, więc ten wagon nie pojeździ po makiecie. Przy tak małym łuku i tak długim wagonie, słupki poręczy powinny być min. 6mm bardziej oddalone od osi toru, a wówczas mostek wyglądałby bardziej śmiesznie. Jakby ktoś chciał usilnie pakować długi wagon na mostek od IB-Betz, to na R1 nie montuje poręczy, albo bierze most o R2. Ogólnie polecam, wygląda bardzo fajnie!
 

Załączniki

OP
OP
arvent

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
571 7 0
#9
Mi się bardzo podoba i spełniają swoją funkcję, ponieważ mocno łączą całą konstrukcję. Tu nie będzie modeli realnie oddających oryginały z prostego powodu, gdyż nie będzie to praktyczne do celu jaki ma mieć ta makieta. Im więcej detali, tym nawet skala 1:22,5 będzie zbyt krucha, jedynie do oglądania ...a tu nie będzie zakazu dotykania.
 
OP
OP
arvent

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
571 7 0
#10
Kolejny dzień dostaw i montowania. Tym razem doszły rozjazdy od THIEL ...dwa 60cm i jeden 75cm. Wyglądają bardzo okazale, jeszcze nie były jeżdżone ...wymagają dodatkowych połączeń dla polaryzacji krzyżownika, który oczywiście jest mosieżny. Najdłuższy rozjazd będzie jednak ręcznie obsługiwany, już zamontowałem dźwignię zwrotnicy, przylutowałem tarczę RhB, ale że jeszcze wymaga wykończenia, to nie wrzucam fot ...ogólnie działa, dźwignia dobrze trzyma iglice, więc nie ma szans na samoczynną zmianę położenia przy przejeździe taboru. Pozostałe rozjazdy będą elektryczne, jednak napędy Böhler WA2 od Kaleas, ale ich montaż przewiduję dopiero za 2 miesiące. Doszedł także adapter do wierceń otworów na łubki i same łubki ze śrubami ...tego brakowało mi aby dokończyć most, montując odbojnice.
Od dziś przerzucam się z analogu na sterowanie cyfrowe ...doszła centralka stacyjna ESU ECoS 50210 i jestem pod wrażeniem jej potencjału.
 

Załączniki

OP
OP
arvent

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
571 7 0
#12
Rusza etap zlecenia budowy modułów, to zadanie dla stolarza ...w tym wypadku nie są to moduły znane z modelarstwa kolejowego, bo nadal bliżej im do dębowych stołów. Zrobiłem łopatologiczny plan poglądowy dla stolarni, resztę czego nie nakreśliłem graficznie, wytłumaczyłem przez telefon. Obecnie do wykonania dziewięć łączonych modułów o sporej nośności, z blatem na wysokości 90cm ..wg mnie najbardziej optymalna do sięgania po cuda z wagonów. Przyszłościowo zwiększę liczbę opcjonalnych modułów, aby dać większe możliwości kolejce (moduły stacyjne, mostowe, czy narożne). Tutaj w blacie będą wykonane frezy pod torami na głębokość 9mm, schowa to podkłady w płaszczyźnie blatu, ale pozwoli też na usypanie kamyczków ..jako wariant wg bez, bądź z kamyczkami wybranego koloru/odcienia (praktyczne, jak w rynnie). Wiem, że ma się to ni jak do odzwierciedlania rzeczywistości, ale tu ta makieta ma być nieco groteskowa, niczym drewniany stół z jedynie poszczególnymi elementami infrastruktury, które będą budować ogólny urok ..jeżeli ktoś był kiedyś w restauracji z taką kolejką wożącą picie, to wie o czym mówię.
Tunel dopiero będę budował, zewnętrznie będzie oklejony czarną mozaiką kamienną i wypełniony fugą.
Doszły latarnie, kostka brukowa, szwajcarska fontanna i trochę drobiazgów.
 

Załączniki

OP
OP
arvent

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
571 7 0
#15
Dostosowuję rozjazd do swoich potrzeb, więc najdłuższy otrzymał ręczny napęd zwrotnicowy, zdarłem fabryczną farbę z kierownic, pobawiłem się z dziobem krzyżownicy i dodałem pierwsze łubki od THIEL, ale ze śrubami od FGB Berlin. Oryginalna farba użyta w kierownicach i krzyżownicy nie była jakoś specjalnie trwała, ogólnie wolę kierownice bez niej, ale w krzyżownicy raczej dodam odrobinę w jej wgłębienia, tak dla kontrastu ..tylko farbę do metalu, aby zyskać trwałość. Po stronie rozwidlenia dodam łubki z tworzywa sztucznego, aby odizolować rozjazd na potrzebę pętli zwrotnej i toru zakończonego kozłem oporowym (aby ECoS widział zajętość).
 

Załączniki

OP
OP
arvent

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
571 7 0
#17
Tak wygląda z grubsza przyczepność farb do mosiądzu. ;)
Jesteś w stanie podać jakąś godną polecenia??? Jedyną potrzebę w trwałości takiej powłoki, widzę tylko dla walenia luźnej posypki, gdyby przypadkiem jakiś kamyk wpadł w krzyżownicę i przy wyciąganiu zrysował farbę w jej zagłębieniu ...tylko takie zagrożenie upatruję w farbie ...obrzeże koła nie jeździ po podstawie krzyżownicy;)
 
OP
OP
arvent

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
571 7 0
#19
Wkrótce przyjdzie pora na złożenie młyna, możliwe, że coś nawymyślam z jego malowaniem. Pierwsze wrażenie po rozpakowaniu, to że części są bardzo solidne i ciężkie, całe opakowanie ważyło dość sporo. Płyty dachowe są grube na centymetr, a podstawa miejscami nawet 3 cm tworzywa sztucznego:cool:
młyn POLA G 331786
silnik koła młyna POLA 330090
 

Załączniki

OP
OP
arvent

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
571 7 0
#20
Arbeitsgrube "Wernigerode" z www.modell-werkstatt.de gotowy. Kanał został pomalowany w miejscach po cięciach i oryginalnych frezach. Klej choć bardzo mocny, to był dość trudny w aplikacji i strzeliłem kilka baboli rozlania. We frezach atrap oświetlenia, wyciąłem otwory i wsadziłem łącznie cztery 19 V podłużne żarówki od Beli-Beco (długie na 35mm i śr. 4mm) ...wyżłobiłem kanaliki na kable od żarówek, co w przypadku przepalenia którejkolwiek pozwoli na bezinwazyjną wymianę. Na końcach szyn nawierciłem otwory i tak jak wszystkie tory, otrzymały łubki i śruby M2.
 

Załączniki