• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Długość użyteczna torów stacyjnych na makiecie modułowej H0

micho102

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Długość użyteczna torów stacyjnych na makiecie modułowej w skali 1:87 (H0) - czyli jak długi skład powinna przyjąć stacja

Dumam czasami nad układem torowym stacji którą chciałabym w przyszłości zbudować. Nie będę Was tu jednak zanudzał moimi planami które mogą nie wypalić... Problemem jest określenie dostatecznie długich torów stacyjnych, a dokładnie długości użytecznej torów. Oczywiste jest też to, że należy wzorować się na prawdziwych stacjach, jak i to, że trzeba przyjąć jakieś jej skrócenie.

Chciałbym by wypowiedzieli się w tym temacie budowniczowie makiet modułowych jak i ci którym temat jest bliski. Pomogło by to przy budowie stacji/szuflady/mijanki jak i przy zestawianiu składów na makietach.

Bo np. na makiecie modułowej stacja (na linii jednotorowej lokalnej) z trzema torami głównymi która ma długość użyteczną torów 2000 mm ograniczy sąsiednie stacje które maja długość użyteczną torów 2500 mm.

Widziałem, że dla skali 1:160 (N) jest zalecenie, że stacja powinna przyjąć skład o długości 1200 mm - przeliczając na 1:87 daje to 2200 mm.


Dziennik Ustaw z 1998 r. Nr 151 poz. 987 - w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.

długości użytecznej toru - rozumie się przez to długość części toru przeznaczoną na postój pociągu lub wagonów, to jest długość mierzoną pomiędzy punktem ustawienia semafora, tarczy zaporowej lub manewrowej a ukresem, końcem odcinka izolowanego, punktem zwalniającym przebieg pociągu, miejscem usytuowania wykolejnicy lub miejscem przejazdu lub przejścia kolejowego, jeśli są one czynne w czasie postoju pociągu lub wagonów; jeżeli przy torze nie znajduje się semafor, tarcza zaporowa lub manewrowa, to długość użyteczną toru określa odległość między ukresami,
 
A

Adam-H0

Gość
#2
zrob taki jaki dasz rade schowac w domu - w realiach musisz przyjac sklad tak jak to bywa w Austrii 750 m wiec jak przeliczysz potrzebujesz na dworcu tak plus minus 9m toru + rozjazdy

milych planow :LOL:
 

Michał22

Użytkownik
NAMR
Reakcje
12 10 0
#3
A. Karczewski napisał(a):
zrob taki jaki dasz rade schowac w domu - w realiach musisz przyjac sklad tak jak to bywa w Austrii 750 m wiec jak przeliczysz potrzebujesz na dworcu tak plus minus 9m toru + rozjazdy

milych planow :LOL:
I to jest stacja :) wyjdzie prawie 15m stacji :) i tak 4 perony po dwa tory :) bedzie pieknie :)

Wiec juz możesz zamawiać tory w Roco :)
 
OP
OP
M

micho102

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
... wiem, jak długa jest stacja w realu i dzielić przez 87 też potrafię. :)

...dziś buduję skromny kawałek szlaku (niecałe 2 m), ale później może zabiorę się za małą stacyjkę i chciałbym podyskutować o tym na ile ją skrócić by wpisała się ona dobrze w system makiet modułowych. Buduję trzymając się normy PMM.

Wierzę, że wypracowanie zalecenia dot. długości torów stacyjnych będzie nie tylko mi pomocne.

...może ktoś poda jakieś przykłady zbudowanych juz stacji? :)
 

rocketman

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
A. Karczewski napisał(a):
sklad tak jak to bywa w Austrii 750 m
750m to w przeliczeniu 30 współczesnych wagonów pasażerskich. Może w Austrii takie macie ale w Polsce takiego pociągu nie widziałem.

Najlepiej poszukać planu stacji i zczytać niektóre dane. Najlepiej z mapy a nie rysunku do gry. Może być google lub zwykła mapa i przeliczyć wg skali ogległość.

Jeśli to fikcyjna stacja ma być chyba powinieneś sobie odpowiedzieć na pytanie jakie chcesz przyjmować pociągi, jaka to linia, epoka no i z kim będzieszsie łączyć. Wtedy przeliczysz.
 
A

Adam-H0

Gość
#6
tej dlugosci jezdza transportery samochodow - bardzo imponujaco wyglada taki sklad i jest koszmarem kazdego dyspozytora - w Austrii moze taki sklad poruszac sie tylko po glownej linii - tlumaczyl mi znajomy kolejarz, ze jakby go zdjeli na boczny tor to cos gdzies bedzie wystawalo i ruszyc moze dalej tylko po bardzo skomplikowanej procedurze cofniecia go na glowny tor - wiec dla maszynisty taki sklad to znaczy szybko i bezbolesnie do celu :LOL:
 

Grzeju

Aktywny użytkownik
Reakcje
22 0 0
#7
No więc w PMM jak i innych makietach modułowych wyznacznikiem są szuflady, gdzie organizuje się składy i wyprawia na szlak.
Szuflada HAZERO Poznań ma długość torów użytecznych ok 3 m (teraz nie pamiętam dokładnie), podobnie szuflada Dominika i Roberta. Szuflada Pomorska jest troszkę krótsza.
Większość stacji oscyluje w granicach 6-7 metrów(cała długość z drogami z głowicami i szlakami wjazdowymi) (najdłuższy jest Szadek łodziaków - ok 11m) i tak naprawdę biorąc pod uwagę specyfikę polskich sal które są wynajmowane na takie spotkania makietowe, dłuższe stacje są zbyt uciążliwe do ustawienia.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#8
W Krakowie oscylujemy przy długości ok. max 3m. Przynajmniej ja w Świerkowie mam takie. I wg moich obserwacji z kilku imprez jest to długość wystarczająca. Pociąg dłuższy robi się bardzo ciężki i lokomotywom to nie służy, no chyba, że chce się mieć kolej amerykańską to wtedy tor o długości 5m nie będzie za długi.
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
291 1 0
#9
Ode mnie taka rada: Patrz, obserwuj i wyciągaj wnioski:

1. Przyjrzyj się stacjom H0 zgodnych z PMM - jaka długość, ile wagonów się zazwyczaj mieści etc.
2. Idż na stację w realu i też obserwuj - ile zwykle wagonów ma skład osobowy (tutaj musisz jeszcze uważać - jeżeli chcesz mieć na modułach linię lokalną, to obserwuj te pociągi, które kursują na lokalnych trasach)
3. Poszukaj różnych zdjęć zawierających i stacje i składy osobowe

Teraz tak mniej "dyktatorsko" :razz: - tory użytkowe powinny ( i perony) muszą być dłuższe niż skład lokomotywy z dwiema bipami - wg mnie takiej długości skład odpowiada linii lokalnej.
 

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.943 15 2
#10
Moja stacja ma jakieś 190cm i mieszczą się polskie sklady osobowe. czyli 5,6 wagonów :D a jak ma być tak skład jak jeżdzi na kresach 2,3 wagony to nawet dwa składy się prawie mieszczą :D
 

rocketman

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
A. Karczewski napisał(a):
tej dlugosci jezdza transportery samochodow
Pytanie brzmiało o "tory stacyjne" czyli o wymaganą długość torów na stacji dla przyjęcia pociągu osobowego a nie brzmiało "jakie mogą być długie pociągi towarowe na makiecie?"!

Te dwie Bipy + lokomotywa zajęłyby ok 2m w H0. Wydaje mi się że tyle przynajmniej powinien mieć peron. Lokomotywa może się zatrzymać trochę za peronem przy wskaźniku. Semafor chyba zazwyczaj stoi poza peronem więc tor jest dłuższy niż sam peron i tak.
 

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
269 10 2
#12
Re: Długość użyteczna torów stacyjnych na makiecie modułowej

micho102 napisał(a):
Długość użyteczna torów stacyjnych na makiecie modułowej w skali 1:87 (H0) - czyli jak długi skład powinna przyjąć stacja
To jest dość wyraźne pytanie i Adam odpowiedział poprawnie. W rzeczywistości tory powinny przyjąć pociąg o długości 100, 120 lub 150 osi obliczeniowych (5m oś) plus 2 lokomotywy (25x2).

Niestety z niewiadomych/wiadomych? przyczyn długości tej PMM nie podaje.
H0 to nie moja wielkość, ale sensowna długość to około 3 metrów.
 

rocketman

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
ministerek napisał(a):
W rzeczywistości tory powinny przyjąć pociąg o długości 100, 120 lub 150 osi obliczeniowych (5m oś) plus 2 lokomotywy (25x2).
To jest bardzo nieprecyzyjne określenie 100 lub 150 i trochę duży rozrzut na dodatek. A co w realu jeśli pociąg jest dłuższy? Nie wpuszczą go ze szlaku na stację? Mam tu na mysli sytuację gdy pociąg towarowy przejeżdża przez stację bez obsługi.


Maciej41 napisał(a):
rocketman napisał/a:
Te dwie Bipy + lokomotywa zajęłyby ok 2m w H0.

chyba nie.. Lokomotywa ma około 25-30cm, więc sugerujesz, że jedna bipa ma 85cm?
Zapodziała mi się miarka więc dokładnie moge podac dopiero jak ją znajdę. Ale tak właśnie stwierdziłem porównując długość Bipy do znanej mi długości krawędzi biurka. Na 1,5m mieszczą się dwie Bipy z wyjątkiem 1 człona. Czyli na nieco ponad 2m powinny zmieścić się dwie z lokomotywą w H0.
 

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
269 10 2
#17
rocketman napisał(a):
To jest bardzo nieprecyzyjne określenie
akurat bardzo precyzyjne. Długość pociągu zależy od długości użytecznej torów na stacjach na danej linii i nie ma za długich pociągów.
Jak "stacja" nie ma obsługi to nie jest stacją
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
305 13 0
#18
Nasza szuflada ma tory użyteczne o długości min 3,7m Stacja powinna przyjąć skład osobowy o długości ok 2m i zmieścić skład towarowy przynajmniej o 1 m dłuższy. Z długością w drugą stronę nie należy przesadzać - Wypowiedź Grzeja jest jak najbardziej prawdziwa
 

blezor

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
Hehe, ale madrosci, milimetry, dzielenia, itd :roll: . Tez kiedys o tym myslalem, patrzac na piekne stacyjki niektorych bogow modelarstwa w kraju, i tyle razy mnie pouczali jak cos napisalem ze to nie tak, tamto tez i wogole zebym sobie poszedl :sad: ! A ich perony zawsze mi sie wydawaly za krotkie! Na chlopski rozum, jak jezdzilem koleja to na najmniejszej stacji wchodzila lokomotywa i dwie bipy, z tym ze z ostatnich dzwi bipy sie skakalo juz do trawy. Wiec mysle ze to jest najmniejszy peron jaki powinniscie miec :cool: ! I nie trzeba myslec i calkowac :roll: ! Pozdrawiam.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 15

Podobne wątki