• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Czynne stacje kolejowe w Polsce - te nie największe

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#1
Witam
Jest wątek o zapomnianych stacjach kolejowych w Polsce, to wypada aby, był także watek o czynnych stacjach kolejowych.
Myślę że tak jak w tytule głownie chodzi o mniejsze stacje kolejowe.

Na początek Pasłęk w km 76,456 linii kolejowej Olsztyn Główny – Bogaczewo (220)
Stacja w filmie "Chrześniak" z 1985 r nazywała się Grzybowo http://motyw-kolejowy.blogspot.com/2015/08/chrzesniak-1985.html
7 maja miałem wyjazd służbowy do Ostródy ponieważ wyjechałem bardzo rano a droga pusta to za Elblągiem stwierdziłem że będę za szybko, zanim otworzą firmę. Skoro czasu było w miarę to pierwsza stacja po drodze na jaka zajechałem to Pasłęk.
Budynek stacji od ulicy
20200507_074624.jpg
20200507_074642.jpg


Magazyn zupełnie z innej epoki
20200507_074645.jpg
20200507_074722.jpg
20200507_074909.jpg


Kierunek Bogaczewo w tle nowa nastawnia do której przeniesiono sterowanie z budynku głównego
20200507_074926.jpg
20200507_074940.jpg
20200507_075028.jpg


Widok w kierunku Małdyt
20200507_075102.jpg


Rampa widok w kierunku Bogaczewa
20200507_075252.jpg


oraz w kierunku Małdyt
20200507_075330.jpg


Nastawnia o strony Małdyt
20200507_075708.jpg
20200507_075724.jpg


Wyładowania po prawej złomowisko tory widać używane, możliwe ze złom do huty wywożą.
20200507_075729.jpg


Kierunek Małdyty
20200507_075734.jpg


i w kierunku Bogaczewa
20200507_075853.jpg

c.d.n.
 
Ostatnio edytowane:

Maciek Wójcik

Znany użytkownik
Reakcje
1.078 129 15
#4
Nasz szwedzki przyjacielu!
Na Warmii i Mazurach jest wiele takich stacji. Należy do nich m.in. Kętrzyn, który - po powstaniu takiego tematu - raczę z miłą chęcią zaprezentować w najbliższym czasie :) No chyba, że ktoś mnie wyprzedzi i zapoda zdjęcia tej stacyjki.
Nie zapominając o kochanym Pomorzu - tutaj też wiele stacji zasługuje na uwagę. Też postaram się czegoś poszukać. Poszperam i chyba nawet wiem gdzie :)
Pozdrawiam!
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#5
Który to budynek? Ten mały, biały domek z czerwonym dachem? Jakie tam są urządzenia srk?
Czytałem na semaforku https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Pasłęk cytat ze strony:
"Ruch pociągów prowadzony jest przez nastawnie "Ps", która znajduje się na głowicy rozjazdowej od strony Bogaczewa. Nastawnia ta posiada urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną.
Do 2015 roku na stacji działały nastawnie "Ps" (w budynku dworca) oraz "Ps1", które posiadały urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją kształtową (tylko tarcze ostrzegawcze do semaforów wjazdowych były świetlne)."
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#7
Kolejną stacjo poranku 7 maja były Małdyty na tej samej linii kolej
Zaczynam od kozła oporowego
20200507_082932.jpg


Wyładowania po szynach widać że jest używana. Widok w kierunku Morąga
20200507_083030.jpg


... oraz w kierunku Pasłęka
20200507_083033.jpg


Budynek WC dość daleko od budynku stacji
20200507_083137.jpg


Nastawnia od strony Morąga nieczynna, na ścianie widnieje Mw na semaforku jest jest oznaczona jako Md1
20200507_083255.jpg
20200507_083326.jpg


Płoty na zimę, to już chyba dogorywają, pod opieką grzybów i korników
20200507_083344.jpg


Widok w kierunku Morąga
20200507_083357.jpg


... oraz kierunek Pasłęk
20200507_083401.jpg
20200507_083405.jpg
20200507_083417.jpg
20200507_083505.jpg


EN57-1314 wjeżdża na stacje
20200507_083535.jpg
20200507_083544.jpg



20200507_083725.jpg
20200507_083729.jpg


c.d.n.
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#8
c.d.
Peron dł ok 340 m widok w kierunku Pasłęka
20200507_083802.jpg


Takie porosty zagościły na płytach betonowych na peronie
20200507_083845.jpg
20200507_083849.jpg


Budynek stacytjny
20200507_084011.jpg


Oraz budynki które kiedyś były mieszkaniami kolejarzy.
20200507_084016.jpg
20200507_084043.jpg


Widok na wodę jak w Kuźnicy:);)
20200507_084109.jpg


Kierunek Pasłęk
20200507_084135.jpg
20200507_084142.jpg


Rampa kolejowa
20200507_084204.jpg


.. na której kiedyś był magazyn ?
20200507_084222.jpg


Wieża wodna w bardzo dobrym stanie rynny całkiem nowe
20200507_084250.jpg
20200507_084301.jpg

c.d.n
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#9
c.d.

20200507_084327.jpg


Rampa do naprawy samochodów w miejscu gdzie dochodziły tory do czoła rampy, pewnie wyrób sąsiadów stacji.
20200507_084400.jpg
20200507_084411.jpg


Nastawnia Md od strony Pasłęka
20200507_084759.jpg


Mało jest takich wież tak zadbanych - w tak dobrym stanie technicznym
20200507_085144.jpg


Budynki kolejowe
20200507_085208.jpg


Oraz dawny budynek poczty na sprzedaż
20200507_085245.jpg


Budynek dworca od drogi
20200507_085252.jpg
20200507_085322.jpg

i na koniec
20200507_085354.jpg


Kolejna stacja to Miłomłyn ale w innym wątku (raczej to co po niej zostało)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#11
Niestety, źródło niezbyt pewne. Nie wiem, czy w opisie Pasłęka jest błąd, ale jak na urządzenia przekaźnikowe, to ta nastawnia wydaje się trochę mała.
O, stacjo ty moja... ;)
Wyładowania po szynach widać że jest używana.
To już drugi raz taki błąd, może trzeba wyłączyć automatyczną korektę?
Warto wspomnieć, że jeszcze nie tak dawno Małdyty były stacją węzłową. Dochodziła tu linia z Malborka przez Myślice, znacznie krótsza, niż główna trasa przez Elbląg i Bogaczewo.
Kolejna stacja to Miłomłyn ale w innym wątku (raczej to co po niej zostało)
Już był:
http://forum.modelarstwo.info/threads/zapomniane-stacje-kolejowe-w-polsce.31774/page-18#post-811800
O, wskaźnik W3.
Czy ktoś się orientuje jak dużo ich jest teraz na sieci PLK, tzn. czy są zaliczane bardziej do rodzynków czy też są "powszechne"?
Wskaźnik W 3 nie jest zbyt popularny, ustawia się go zwykle w miejscach, gdzie semafor stoi po prawej stronie toru, którego nie dotyczy. Taka sytuacja występuje, gdy jest kilka równoległych torów i semafor dotyczący jednego ze środkowych torów, z jakichkolwiek powodów stoi po lewej stronie tego toru, a tym samym jest po prawej stronie sąsiedniego toru. I właśnie żeby nie dezorientować maszynisty jadącego tym sąsiednim torem, ustawia się wskaźnik W 3. Nie wiem, ile takich wskaźników jest na sieci PKP PLK, ale z pewnością nie jest to wielka liczba.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#12
O, wskaźnik W3.
Czy ktoś się orientuje jak dużo ich jest teraz na sieci PLK, tzn. czy są zaliczane bardziej do rodzynków czy też są "powszechne"?
Tu chyba w ogóle jest bardzo ciekawe rozwiązanie. Ostatni tor jest torem przyjazdowym ale na semaforze nie ma komory dla światła białego. Natomiast W3 stoi przy torze bez elektrycznej sieci trakcyjnej czyli właściwie dla maszynisty manewrującego po torze bocznicowym. Czyli i na bogato i skromnie. Jazda na radio lub sygnały ręczne. Ciekawe. Naprawdę ciekawe.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#13
W3 stoi przy torze bez elektrycznej sieci trakcyjnej czyli właściwie dla maszynisty manewrującego po torze bocznicowym. Czyli i na bogato i skromnie. Jazda na radio lub sygnały ręczne. Ciekawe. Naprawdę ciekawe.
Nic nadzwyczajnego. Sygnał "Stój" na semaforze obowiązuje zarówno pociągi, jak i manewry, więc bez W 3 manewrujący skład nie miałby prawa przejechać obok tego semafora bez Sz lub rozkazu pisemnego.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#14
Oczywiście, że się zgadzam. Ciekawe dla mnie jest to, że zadbano o W3 przy torze daleko położonym od semafora, a sama sygnalizacja jest i tak oparta na sygnałach ręcznych lub radiu, a więc maszynista i tak nie powinien wyjeżdżać z bocznego toru bez zgody dyżurnego. Odnoszę więc wrażenie, ze to sztuka dla sztuki. Ale bardzo mi się to podoba (bo kolej ma być bezpieczna dzięki przestrzeganiu przepisów i procedur). :)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#15
Oczywiście, że się zgadzam. Ciekawe dla mnie jest to, że zadbano o W3 przy torze daleko położonym od semafora, a sama sygnalizacja jest i tak oparta na sygnałach ręcznych lub radiu, a więc maszynista i tak nie powinien wyjeżdżać z bocznego toru bez zgody dyżurnego. Odnoszę więc wrażenie, ze to sztuka dla sztuki. Ale bardzo mi się to podoba (bo kolej ma być bezpieczna dzięki przestrzeganiu przepisów i procedur). :)
Chociaż nie. Mylę się. Założyłem, że na semaforze jest sygnal "stój", a tu ważniejszy jest sygnał "wolna droga", który mógłby być mylący dla maszynisty stojącego ze swoim składem na torze bez sieci (gdyby nie znał regulaminu technicznego stacji - RTS).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#16
maszynista i tak nie powinien wyjeżdżać z bocznego toru bez zgody dyżurnego
Ale i tak nie miałby prawa minąć semafora na "Stój" bez rozkazu pisemnego. Problem niewłaściwego zrozumienia sygnału zezwalającego na semaforze to kolejny argument za koniecznością W 3.
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
#17
Patrząc z perspektywy czasu na te zdjęcia - to muszę stwierdzić jedno - czas w województwie szuwarowo-bagiennym zatrzymał się pół wieku temu. I widać że państwowa spółka pod tytułem PKP PLK S.A. robi tyle co jej prezes z tychże okolic. Od czasu do czasu - odmaluje nastawnię i zawiesi na niej plakat z nazwą...
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#18
13 września 2020 rodzinny wyjazd po nowego członka rodziny czyli psa. Pies do odbioru był w czersku więc postanowiłem że stację kolejową zajrzeć to koniecznie muszę.
Stacja leży w km 66,983 lk nr 203 Tczew - Kostrzyn oraz w km 55,19 lk nr 215 Laskowice Pomorskie - Bąk
Budynek jest w trakcie remontu - widok od strony ulicy
IMG_0933.JPG
IMG_0934.JPG
IMG_0935.JPG


Ulica do magazynów widok w kierunku Czarnej Wody
IMG_0938.JPG


Wieża ciśnien od strony Czarnej Wody jest w bardzo dobrym stanie, jest nawet cześciowo używana
IMG_0940.JPG


Magazyn w którym jest hurtownia nawozów widok w kierunku Cz. Wody
IMG_0942.JPG
IMG_0943.JPG


oraz widok od ulicy w lewo CHojnice
IMG_0947.JPG


Semafory oraz nastawnia C1
IMG_0948.JPG


Dalej widać tabor PLK ale jednak wędrówka z całą rodziną to nie bardzo, ciągle ktoś marudził czemu tak długo wiec dalej to musiałem wracać:(
IMG_0951.JPG
IMG_0955.JPG


Widok w kierunku Chojnic na wyładownie
IMG_0956.JPG


A z córką nasz nowy członek rodziny :)
IMG_0958.JPG
IMG_0961.JPG
IMG_0962.JPG


IMG_0963.JPG
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#19
c.d.

Widok z rampy czołowej w kierunku Czarnej Wody
IMG_0964.JPG


Wieża ciśnień widok w kierunku Chojnic
IMG_0965.JPG
IMG_0966.JPG


Ozdobny płot i pozostałości instalacji powietrznej.
IMG_0967.JPG


Lampiarnia
IMG_0969.JPG
IMG_0970.JPG


jednak tutacz ząb czasu z dachem robi swoje odsłaniając konstrukcje z szyn
IMG_0972.JPG

IMG_0975.JPG


Remontowana część budynku od strony peronów
IMG_0976.JPG


oraz pozostała cześć czekająca na remont, ale kied y nie wiadomo https://czersk.naszemiasto.pl/tak-za-kilka-lat-bedzie-wygladal-dworzec-w-czersku/ar/c1-7368181
https://www.wizjalokalna.pl/b-inwes...-w-czersku-pytania-br-i-odpowiedzi-b-art35696
IMG_0977.JPG


Wnętrze budynku
IMG_0978.JPG
IMG_0979.JPG


Magazyn od strony Chojnic
IMG_0981.JPG


Zlikwidowany rozjazd prowadzący prawdopodobnie do lokomotywowni - parowozowni
IMG_0982.JPG


Druga wieża ciśnień od strony Chojnic jest w dużo gorszym stanie
IMG_0983.JPG


Dworzec z peronu
IMG_0986.JPG
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#20
c.d.
Widok w kierunku Czarnej Wody
IMG_0988.JPG


... i w drugą stronę
IMG_0989.JPG


Ciekawe czy pod ten magazyn dochodziły kiedyś tory
IMG_0990.JPG


Kozioł oporowy z mocno sfatygowanym podkładem
IMG_0991.JPG


Wieża ciśnień opuszczona i zaniedbana
IMG_0992.JPG


Na żurawiu wodnym żadnych napisów nie było
IMG_0994.JPG
IMG_0995.JPG


Widok w kierunku Czarnej Wody ten rozjazd świadczy ze parowozownia była 2 stanowiskowa ?
IMG_0996.JPG


w kierunku Chojnic tory wchodzą na złomowisko
IMG_0998.JPG
IMG_1003.JPG


Nastawnia C
IMG_1004.JPG