• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Czy to się opłaca-przeróbka?

Reakcje
65 11 1
#1
Siemaneczko.
Moje pytanie jest, czy opłaca się przerabiać loko od piko 59830-2 na system dwuszynowy?
Nowiutka - oryginalne plomby/nie otwierana powystawowa/dobra cena i mnie zaślepiło.
Tak-niestety nie doczytałem i zakupiłem loko br 119 w systemie marklina:ostrozny:./wirus nie tylko atakuje płuca-jak widać rozum też:sleep:/
Jeżeli przeróbka wyniesie powyżej 100pln-ów to niezbyt fajnie.Będę się musiał jej pozbyć .
Proszę szanownych kolegów o informację na ten temat.
 
OP
OP
M
Reakcje
65 11 1
#45
To dobra wiadomość, wygląda na to, że poza wymianą zestawów kołowych, usunięciem płozy i odpowiednim przelutowaniem przewodów nie trzeba niczego więcej robić.
Obiecałem się odezwać jak już wymienię koła.Tak zakupiłem u Petra i już są wymienione.Chciałbym wrzucić fotki z przemianki, lecz wszystkie zdjęcia są powyżej 2mb i tylko to jedno cudem wyszło mniejsze.I nasąpiło to czego się boję najbardziej - Kabelkologia.Jak można zauważyć na foto to czarne kabelki są wlutowane po obu stronach osi na każdym z wózków.Co teraz z czerwonym kabelkiem od płozy, bo on jest tylko jeden?
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#47
Trochę zgaduję, bo nie znam modelu, a na zdjęciach niewiele widać. Jak rozumiem, czarne przewody, od kół z lewej i prawej strony lokomotywy, to jeden biegun zasilania, a czerwony przewód od płozy to drugi biegun. Te przewody gdzieś dochodzą do płytki z gniazdem dekodera: wszystkie czarne do jednego miejsca, czerwony do drugiego miejsca. Na zdjęciach wydaje się, że czarne przewody są przylutowane do różnych pól lutowniczych płytki, ale powinny one być ze sobą elektrycznie połączone, pewnie ścieżkami płytki drukowanej. Teraz należałoby rozdzielić czarne przewody na te, które odbierają prąd z lewej szyny i te odbierające z prawej szyny. Jedną grupę przewodów (zasilanie z jednej szyny) należałoby połączyć z miejscem na płytce, do którego oryginalnie dołączone były wszystkie czarne przewody (oryginalnie zasilanie z kół), a drugą grupę (zasilanie z drugiej szyny) trzeba połączyć z miejscem na płytce, do którego oryginalnie dochodził przewód czerwony (oryginalnie zasilanie z płozy).

Zgodnie z normami, zasilanie z prawej szyny (patrząc w kierunku jazdy lokomotywy jadącej przodem, w lokomotywie spalinowej można przyjąć, że kabiną nr 1 do przodu) powinno być doprowadzone do pinu nr 8, zasilanie z lewej szyny - do pinu nr 4. Przewód od prawej szyny do pinu nr 8 ma zwykle kolor czerwony, przewód od lewej szyny - kolor czarny, ale czy te kolory zgadzają się w omawianym modelu, nie wiem. Praktycznie nie ma to wielkiego znaczenia, najwyżej lokomotywa będzie jeździła w przeciwną stronę: zamiast do przodu - do tyłu, a zamiast do tyłu - do przodu.

Trochę to zawile wyjaśniłem, inaczej nie umiem, ale sprawa nie jest aż tak skomplikowana.
 
OP
OP
M
Reakcje
65 11 1
#48
Trochę zgaduję, bo nie znam modelu, a na zdjęciach niewiele widać. Jak rozumiem, czarne przewody, od kół z lewej i prawej strony lokomotywy, to jeden biegun zasilania, a czerwony przewód od płozy to drugi biegun. Te przewody gdzieś dochodzą do płytki z gniazdem dekodera: wszystkie czarne do jednego miejsca, czerwony do drugiego miejsca. Na zdjęciach wydaje się, że czarne przewody są przylutowane do różnych pól lutowniczych płytki, ale powinny one być ze sobą elektrycznie połączone, pewnie ścieżkami płytki drukowanej. Teraz należałoby rozdzielić czarne przewody na te, które odbierają prąd z lewej szyny i te odbierające z prawej szyny. Jedną grupę przewodów (zasilanie z jednej szyny) należałoby połączyć z miejscem na płytce, do którego oryginalnie dołączone były wszystkie czarne przewody (oryginalnie zasilanie z kół), a drugą grupę (zasilanie z drugiej szyny) trzeba połączyć z miejscem na płytce, do którego oryginalnie dochodził przewód czerwony (oryginalnie zasilanie z płozy).

Zgodnie z normami, zasilanie z prawej szyny (patrząc w kierunku jazdy lokomotywy jadącej przodem, w lokomotywie spalinowej można przyjąć, że kabiną nr 1 do przodu) powinno być doprowadzone do pinu nr 8, zasilanie z lewej szyny - do pinu nr 4. Przewód od prawej szyny do pinu nr 8 ma zwykle kolor czerwony, przewód od lewej szyny - kolor czarny, ale czy te kolory zgadzają się w omawianym modelu, nie wiem. Praktycznie nie ma to wielkiego znaczenia, najwyżej lokomotywa będzie jeździła w przeciwną stronę: zamiast do przodu - do tyłu, a zamiast do tyłu - do przodu.

Trochę to zawile wyjaśniłem, inaczej nie umiem, ale sprawa nie jest aż tak skomplikowana.
Poszperam jeszcze w necie za jakimiś schematami, a może między czasie, ktoś odpowie na ten apel i wyrysuje- opisze jak ogarnąć ten temat.Jak już wcześniej wspominałem - mechanicznie, nie mam żadnych problemów,ale kabelki,płytki i układy scalone to inny świat.Jak bym zobaczył krok po kroku gzie jaki przewodzik odciąć , a potem dolutować to małe piwko.A tak to - dół pod plecami.Chciałbym to zrobić raz a porządnie, bez manipulacji,bo szkoda by było spartolić dobrze rozpoczętą przemianę.
 

6Dg

Użytkownik
Reakcje
51 3 0
#49
Przewody zaznaczone ręcznie na czerwono to jest zasilanie z prawej szyny. Mogą zostać te oryginalne, czarne - kolor nie ma znaczenia, ważne gdzie są przylutowane. Fioletowe krzyżyki to miejsca, z których trzeba odlutować przewody. Oryginalny czerwony kabel od płozy odlutuj od płytki i zdemontuj razem z płozą. Kabina 1 jest po stronie gniazda dekodera.

W skrócie:
Lewa strona obrazka:
1. Czarny górny jedno miejsce w dół
2. Czerwony wylatuje całkowicie

Prawa strona obrazka:
1. Czarny górny jedno miejsce w dół
2. Brązowy jedno miejsce w górę

Tyle.

InkedPłytka_119_LI.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M
Reakcje
65 11 1
#50
Przewody zaznaczone ręcznie na czerwono to jest zasilanie z prawej szyny. Mogą zostać te oryginalne, czarne - kolor nie ma znaczenia, ważne gdzie są przylutowane. Fioletowe krzyżyki to miejsca, z których trzeba odlutować przewody. Oryginalny czerwony kabel od płozy odlutuj od płytki i zdemontuj razem z płozą. Kabina 1 jest po stronie gniazda dekodera.

W skrócie:
Lewa strona obrazka:
1. Czarny górny jedno miejsce w dół
2. Czerwony wylatuje całkowicie

Prawa strona obrazka:
1. Czarny górny jedno miejsce w dół
2. Brązowy jedno miejsce w górę

Tyle.

Zobacz załącznik 722744
po edycji dużo lepiej widzę-dzięki
 
OP
OP
M
Reakcje
65 11 1
#51
Przewody zaznaczone ręcznie na czerwono to jest zasilanie z prawej szyny. Mogą zostać te oryginalne, czarne - kolor nie ma znaczenia, ważne gdzie są przylutowane. Fioletowe krzyżyki to miejsca, z których trzeba odlutować przewody. Oryginalny czerwony kabel od płozy odlutuj od płytki i zdemontuj razem z płozą. Kabina 1 jest po stronie gniazda dekodera.

W skrócie:
Lewa strona obrazka:
1. Czarny górny jedno miejsce w dół
2. Czerwony wylatuje całkowicie

Prawa strona obrazka:
1. Czarny górny jedno miejsce w dół
2. Brązowy jedno miejsce w górę

Tyle.

Zobacz załącznik 722744
Jutro się za to zabiorę i dam znać co namodziłem,jeszcze raz dzięki za przejrzystość i krok po kroku.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#52
2. Brązowy jedno miejsce w górę
Z ciekawości spytam, dlaczego trzeba przelutować ten brązowy przewód? Rozumiem zmiana miejsca czarnych przewodów na górze obrazka (domyślam się, że te pola lutownicze o jedno niżej mają połączenie z dolnymi polami, do których są przylutowane czarne na dole zdjęcia, ale do czego jest ten brązowy?
 
OP
OP
M
Reakcje
65 11 1
#53
Z ciekawości spytam, dlaczego trzeba przelutować ten brązowy przewód? Rozumiem zmiana miejsca czarnych przewodów na górze obrazka (domyślam się, że te pola lutownicze o jedno niżej mają połączenie z dolnymi polami, do których są przylutowane czarne na dole zdjęcia, ale do czego jest ten brązowy?
Brązowy to masa.
 

Załączniki

6Dg

Użytkownik
Reakcje
51 3 0
#54
Przesunięcie przewodów czarnych na górze zdjęcia daje skutek dokładnie odwrotny - likwiduje zwarcie, powstałe po założeniu zestawów kołowych DC. Po prostu górne czarne przejmują rolę czerwonych przewodów, można je wymienić na czerwone żeby kolorystyka była zgodna z normą. Brązowy przewód to połączenie płytki z metalową ramą modelu. Wg schematu płytki przewód ten podłącza się w wersji DC do pola wyżej, w wersji AC do pola niżej. Empiryczne sprawdzenie połączeń w posiadanym przez mnie analogicznym modelu DC potwierdziło ten zapis.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#55
Dzięki za wyjaśnienie tego brązowego przewodu, to chyba rzadko spotykanie rozwiązanie. A z czarnymi sprawa jasna, w ostatnim wpisie trochę zamieszałem, przecząc temu, co sam napisałem wcześniej. :(
 

6Dg

Użytkownik
Reakcje
51 3 0
#56
Dzięki za wyjaśnienie tego brązowego przewodu, to chyba rzadko spotykanie rozwiązanie.
PIKO stosuje to rozwiązanie m.in. w modelach SM42, BR 118 DR (za wyjątkiem wersji GFK, ta ma PluX22) czy BR 186. Generalnie jest to seria Expert z płytką z gniazdem 8-pin. Jeśli dobrze pamiętam, to wydany w ubiegłym roku Husarz "Niepodległa" też ma to rozwiązanie.
 
OP
OP
M
Reakcje
65 11 1
#58
Przewody zaznaczone ręcznie na czerwono to jest zasilanie z prawej szyny. Mogą zostać te oryginalne, czarne - kolor nie ma znaczenia, ważne gdzie są przylutowane. Fioletowe krzyżyki to miejsca, z których trzeba odlutować przewody. Oryginalny czerwony kabel od płozy odlutuj od płytki i zdemontuj razem z płozą. Kabina 1 jest po stronie gniazda dekodera.

W skrócie:
Lewa strona obrazka:
1. Czarny górny jedno miejsce w dół
2. Czerwony wylatuje całkowicie

Prawa strona obrazka:
1. Czarny górny jedno miejsce w dół
2. Brązowy jedno miejsce w górę

Tyle.

Zobacz załącznik 722744
Nie obyło się bez niespodzianek / Tak wyłącznie z mojej winy - pierwsze foto /Tak mi wlazło w banie wlutować czarny na miejsce czerwonego,po uprzedniej zamianie kolorów i w ten sposób zamiast sobie ułatwić,coś gdzieś w głowie zakodowałem i zonk gotowy.Przypomniałem sobie wtedy że pisałeś o br 118 w Expercie, którą na szczęście posiadam- rozkręciłem i się wtedy blokada wyłączyła.Przemieniłem kabelek i hula babula.Pierwsze foto Czeski błąd- drugie foto,kabelek na swoim już miejscu.Jeszcze raz bardzo dziękuję za łopatologiczne wyjaśnienie tematu.
Również podziękowania dla wszystkich,którzy włączyli się do akcji i nie pozwolili mi zdemolować loko.Dzięki wielkie.
 

Załączniki

OP
OP
M
Reakcje
65 11 1
#59
Przesunięcie przewodów czarnych na górze zdjęcia daje skutek dokładnie odwrotny - likwiduje zwarcie, powstałe po założeniu zestawów kołowych DC. Po prostu górne czarne przejmują rolę czerwonych przewodów, można je wymienić na czerwone żeby kolorystyka była zgodna z normą. Brązowy przewód to połączenie płytki z metalową ramą modelu. Wg schematu płytki przewód ten podłącza się w wersji DC do pola wyżej, w wersji AC do pola niżej. Empiryczne sprawdzenie połączeń w posiadanym przez mnie analogicznym modelu DC potwierdziło ten zapis.
Jeszce jedno pytanie-jeśli można.
Zauważyłem że w cyfrze jeździ w odwrotną stronę do wskazania pilota-czy przełożenie kabelków /blaszki zbieraków/na odwrotną stronę coś da?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#60
Nie, bo w cyfrze w torach jest prąd zmienny (dlatego lokomotywy bez dekoderów tylko bzyczą, a nie chcą jechać). Należałoby zamienić miejscami przewody doprowadzające prąd do silnika. Można też zmienić ustawienia dekodera, ale wtedy i model i dekoder nie będą w pełni zgodne ze standardem.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.063 140 0
#61
Można też zmienić ustawienia dekodera, ale wtedy i model i dekoder nie będą w pełni zgodne ze standardem.
Jeżeli ma to być zwykłe przestawienie CV29 z 6 na 7 (przykładowo) to jest to jak najbardziej dopuszczalne. Gorzej, jak przy tym posypie się też ustawienie oświetlenia (jedzie do przodu ale świeci tyłem ;-) ). Ale to też powinno być do ogarnięcia. No, przynajmniej w normalnych dekoderach.