• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Czy to jest jakiś wagon pocztowy?

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
808 71 5
#1
Był już jakiś wątek o wagonach pocztowych, więc moderator mógłby w wolnej chwili połączyć.
Dziś spotkałem taki wagon, więc pytam, czy to jakiś ex-pocztowy, czy daleka przebudowa?
pocz.jpg poczt1.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.295 459 29
#2
Moim zdaniem jest to ex-pocztowy, o czym świadczy m.in. czołowa ściana bez przejścia międzywagonowego. Układ okien i drzwi też jest typowy dla tych wagonów. Może są jakieś drobne przeróbki, nie znam tych wagonów aż tak dokładnie.
 

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
675 9 1
#3
Przyjezdzają takie wagony jako ,,szoferki,, do składów z długimi szynami do Rogoznicy i na inne miejsca robót, opisane jako Zgrzewalnie Szyn np Kędzierzyn Kozle, Kraków, Bydgoszcz, a w środku to bagażowy z adaptacją na skromny mieszkalny :)
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#6
Oczywiście że to klasyczny pocztowiec typu 304C - z ostatnich dostaw PaFaWagu, czyli z końca lat 80 lub nawet początku 90.
Były dwa typy, czy podtypy wagonów pocztowych klasy Y z PaFaWagu:
Starsze - typu 101C miały gładkie dachy, okna niemal na całej długości i chyba wszystkie okna były otwierane (do połowy - jak w normalnych osobówkach).
Link: http://www.rail.phototrans.eu/13,7088,0.html

Nowsze oznaczono typem 304C. Z wyglądu różnią się od poprzedników ryflowanym dachem oraz mniejszą ilością okien, z których większość była stała (nieotwieralna). Link: http://antygaleria.hostit.pl/details.php?image_id=7874&sessionid=5334b02d6a87b695216a12ca4d516909
http://antygaleria.hostit.pl/details.php?image_id=1122
http://antygaleria.hostit.pl/details.php?image_id=5474
A tu ciekawy artykuł na temat 304C: http://zeus.krb.com.pl/?wagon-pocztowy-typu-304c,88

Przejrzałem różne galerie zdjęć wagonów pocztowych i strony internetowe i ku mojemu zdziwieniu większość MK nie zna się na wagonach i myli ze sobą te dwa typy wagonów, wszystkie razem określając typem 101C - a to nie prawda.

Gdzieś tak do 2000 roku - głównie w pociągach międzynarodowych można było spotkać także należące do Poczty Polskiej wagony klasy Y produkcji firmy Gośa ze Smederevskiej Palanki (Jugosławia). One jednak wyglądały zupełnie inaczej i niestety mimo swojej nowoczesności (wózki MD-523 na 160 km/h) już po około 10-15 latach pracy zostały skasowane. Tu linki do fotek tych wagonów: http://arekmiz.friko.pl/A2 047.jpg
http://arekmiz.friko.pl/A2 046.jpg
http://arekmiz.friko.pl/A2 045.jpg

Poza tym, tu jest wątek dość ciekawie traktujący o wagonach pocztowych 101C i 304C:
http://forum.modelarstwo.info/threads/wagon-pocztowy-typu-101c-schematy-plany.5417/
 
OP
OP
Zbyszek

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
808 71 5
#8
Na marginesie wagonu służbowego Tilliga, który właśnie się ukazał, pamiętam jak w latach 80-tych, ładowało się w Terespolu wojsko. Wieczorem, gdy już jechali na poligon, w składzie pociągu był wagon osobowy, który prócz przedziałów sypialnych?, miał na środku duże pomieszczenie ze stołem na środku.
Może ktoś zna historię tych wagonów. Czy były to wagony, własność WP?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.295 459 29
#9
Wagony wojskowe, podobnie jak socjalne, powstawały w wyniku przebudowy normalnych wagonów osobowych, czy sypialnych. Przebudowa była jednak zwykle staranniejsza i w większym zakresie. Wagony te określano jako wagony salonowe MON, ale jak wyglądał ich status prawny i czyją były formalnie własnością, nie wiem. Na pewno były włączone do parku PKP, podobnie jak tzw. wagony prywatne (towarowe, będące własnością różnych przedsiębiorstw przemysłowych). Takich "dziwnych" wagonów było dawniej sporo, a trochę wciąż jest w eksploatacji. Oprócz wagonów MON i socjalnych (będących w dyspozycji różnych jednostek organizacyjnych PKP), były salonki Ministerstwa Komunikacji, dyrektorów okręgów, a nawet rejonów kp, no i słynne salonki rządowe, których niedobitki chyba do dziś są na Szczęśliwicach. Nie znam, niestety, historii tych wagonów, ani ich listy.

Te salonki z reguły mialy kilka przedziałów sypialnych, w tym często jeden większy i bardziej komfortowy dla szefa (nieraz z własną łazienką), mniejszy lub większy salon (przedział konferencyjny, umieszczony albo w środku, albo na jednym końcu wagonu), mały przedział kuchenny, przedziały sanitarne dla pozostałych podróżnych itp. Niektóre salonki dyrektorskie miały salon na końcu, a w czołowej ścianie wagonu zamontowane było szerokie okno do obserwacji szlaku. Oczywiście wagon nie miał wtedy przejścia międzywagonowego na tym końcu i, żeby spełnić swoje zadanie, musiał być włączony do pociągu w odpowiednią stronę na końcu składu.

W odrónieniiu od tych prawdziwych salonek, wagony socjalne często były po prostu w niewielkim stopniu zmodyfikowanymi wagonami sypialnymi, bez wydzielonego salonu (chociaż zdarzało się i tak, i tak). Najprawdopodobniej wagon, odwzorowany przez Tilliga, był właśnie takim zwykłym wagonem sypialnym, bez przebudowy wnętrza, ale tego nie jestem pewien.
 

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
138 3 0
#11
ZNTK Paterek (k. Nakła) przerabiał wagony pocztowe na socjalne/techniczne... ten teren w Rynkowie k. Bydgoszczy (pierwsza fotka w tym wątku) należy do PKP PLK, od strony lasu (Rynkowa Wiadukt) jest rozebrany płot i można od tak sobie wejść na teren zakładu...
 
OP
OP
Zbyszek

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
808 71 5
#12
ZNTK Paterek (k. Nakła) przerabiał wagony pocztowe na socjalne/techniczne... ten teren w Rynkowie k. Bydgoszczy (pierwsza fotka w tym wątku) należy do PKP PLK, od strony lasu (Rynkowa Wiadukt) jest rozebrany płot i można od tak sobie wejść na teren zakładu...
Obecnie nie ma tam już nic ciekawego. Nie orientujesz się dokąd zabrano kilka lat temu SM41, na pewno nie poszła na złom. Znajomy mi opowiadał, że przed wyruszeniem w świat dość mocno robiono jej przegląd techniczny.
 
OP
OP
Zbyszek

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
808 71 5
#15
Właściwie, to nie było pytania, bo się robi zamieszanie, chodziło mi o SM41 z tej bazy, była pomalowana na kolor bardzojasno-zielony, w przeciwieństwie do lok. PKP, poszła gdzieś do przemysłu, ale to było ok.roku 1995.
 

Podobne wątki