• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Czy taki wagon jeździł w PKP...?

#23
To jest amerykańska cysterna ze starej, bardzo starej produkcji "Roco".
Te wagony można było nawet kupić w CSH w latach 70tych. Pamiętam że do modelu były dołączone kalkomanie z logo koncernów naftowych.
Przypuszczam że takie wagony nie jeżdziły nigdy w malowaniu PKP. Możliwe że trafiały do Polski jako goście z obcych zarządów: DB? lub SNCF?
 
#27
BYDŁO napisał(a):
Szanowni Koledzy, widzę że trzeba uporządkować temat.
Cysterna przedstawiona przez "archico" to jest cysterna amerykańska z roku 1917. Typ 21, nitowany o pojemności 8 tys. galonów.
Model takiego wagonu w skali H0
produkowała/produkuje firma Life-Like Proto 2000 No.Kat.21750-8217.
Wagony te nazywane we Francji "Les citernes TP" sprowadzone zostały przez amerykański Korpus Ekspedycyjny w końcowym okresie I Wojny Światowej w ilości 1749 szt.
Jest wielce prawdopodobne że po zakończeniu wojny produkcja takich cystern została podjęta przez przemysł francuski i to mogły być tzw. cysterny "Arbela", które to cysterny zostały zakupione po odzyskaniu niepodległości przez polskę cyt: "..ze względów politycznych.."
Jest możliwe że w póżniejszych latach wszystkie cysterny tego typu określano potocznie jako "Cysterny Arbela".
ARBEL jest to francuska fabryka taboru kolejowego z siedzibą w Douai założona w 1856r. przez Luciena Arbela.
Natomiast jeżeli chodzi o wagon cysternę z Kościerzyny i model takiej cysterny produkowany kiedyś przez firmę "Kleinmodellbahn" w skali H0, jest to zupełnie inna konstrukcja prawdopodobnie z okresu II Wojny Światowej.
Fotografię takiego modelu No.Kat. 3609 z ep.IIIa US-ATC zamieszczam:
Dobry Wieczór.

W PKP używane były oba typy cystern, oraz jeszcze dwa typy (a właściwie "podtypy") cystern amerykańskich. Pierwszy typ (nazwijmy go "jednokołpakowym") trafił do Polski po zakończeniu I wojny światowej (patrz: "Komisja Tanaki") również dzięki poparciu Herberta Hoovera (skądinąd niezwykła postać, szkoda, że w Polsce niemal całkowicie zapomniana). Rząd francuski musiał te wagony kupować, my otrzymaliśmy je w ramach pomocy humanitarnej, podobnie jak czteroosiowe "wagony TP", wielkopowierzchniowe kryte, węglarki i platformy. Po zakończeniu II wojny światowej część wagonów Polska otrzymała z zasobów UNRRA, część natomiast zakupiła. Te drugie były w lepszym stanie technicznym, ponieważ przeszły przeglądy i remonty, stąd niejednokrotnie wagony z okresu I wojny światowej na "nowych" wózkach. Wagony te były używane nie tylko przez WP, ale także przez państwowe przedsiębiorstwa obrotu materiałami pędnymi. W okresie międzywojennym były, na przykład, używane w zakładach chemicznych w Mościcach i rafineriach w rejonie Borysławia. Większość wagonów cystern tego typu z przedwojennego parku PKP została natychmiast wcielona przez okupantów (radzieckiego i niemieckiego) do SZD i DR, i w większości nie została rewindykowana, sporo z nich znalazło się, na przykład w Rumunii.
Co do "cystern Arbela" to proponuję zwrócić się do kolegów z Francji, temat tych zakładów został przez nich dość dokładnie opisany, podobnie jak francuskie mutacje i modyfikacje tych cystern.

Pozdrawiam

Jeż Jerzy.
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
#32
Problem w tym że cysterna OeBB stanowi modyfikację oryginału. Dotyczy to oprzyrządowania zbiornika jak i nowa konstrukcja pomostu. W Polsce nie modyfikowano tak tychże wagonów, one do końca służyły jako wagony tylko na paliwa płynne.
 
#33
To może i ja wyjątkowo w temacie modelarskim, coby temat rozjaśnić i rozpalić nieco dyskusję, doleję trochę oliwy do ... tego postu :)

Egzemplarz z Kościerzyny, z tego co mi wiadomo, był użytkowany w wojskowej bazie paliw wyłącznie do transportu wewnętrznego. Było ich na polskich torach więcej, z pomocy UNRRA właśnie, ale chyba żaden nie był na stanie PKP.
Model Roco 67025
Model warto kupić, bo jeździł po polskich torach. W barwy PKP przemalowywać nie warto, bo nigdy ich nie nosił. Było ich na kilkadziesiąt w gestii wojska i może jeszcze jakieś w przemyśle.
Terebesz, tylko nie pomyśl, że ja do Ciebie piję ... po prostu napisałeś to - co jak czytam, większość w tym wątku przypuszcza,
ale boją się to wprost napisać, no dobra ... są ostrożni ! ;)

A ja będąc nie tak dawno temu w Marlboro, jak mawiał pewien student z czarnego lądu, "zdjąłem" sobie taki "obiekt", jak wtedy mundurowi z paskiem pod brodą mawiali :cool:

Cysterna 20 51 0050332-5, Mlbork 12.09.1975 fot.T.Suchorolski.JPG

Cysterna PKP 20 51 0050332-5, Malbork 12.09.1975, fot.T.Suchorolski

Tylko niech nikogo nie zmyli te przedłużenie zbiornika z lewej strony , to stojąca za tym wagonem inna cysterna tak się "przykleiła".
Nie jestem fachowcem w sprawach wagonowych, więc nic więcej od siebie do tego nie napiszę :(

Ale model Roco, na pewno warto kupić ! (y)
 

Podobne wątki