Modernizacja EN57 do standardu
EN57AKM była pierwszą
No nie, nie była to pierwsza modernizacja EN57.
Bez urazy proszę, ale . . . po raz kolejny, młodszym MK wydaje się, że istnieje i istniało tylko to, co widzieli na własne oczy.
Tak było kilka razy odnośnie "historycznych" barw malowania lokomotyw, przypomnę choćby EP08, EP09, SU46.
Teraz Kolega torowy podał jakoby AKM była pierwszą modernizacją klasycznej EN57.
A wystarczyło choćby poczytać, jak nie w literaturze, to w internecie. Chęci jednak nie starczyło.
Pierwszą modernizacją napędu EN57 było zastosowanie sterowania tyrystorowego w EN57-2001, 2002, 2003.
Nastąpiło to w roku 1988.
Kolejną próbą, bo było to jedynie w wersji eksperymentu, było zastosowanie tyrystorów produkcji polskiej na EN57-881.
Ta EZT nigdy nie weszła do ruchu, gdyż stelaże z tyrystorami znajdowały się wewnątrz wagonu silnikowego w miejscu przedziałów dla pasażerów.
W 2007 roku Koleje Mazowieckie zdecydowały się na zamówienie napędu czoperowego w dwu EZT EN57.
Tę "czoperową zakałę" testowałem osobiście w gronie kilku kolegów maszynistów wyznaczonych do tego zadania.
Na koniec wszyscy podczas spotkania z dyrektorami ZNTK Mińsk Mazowiecki oraz naczelnikami z KM przedstawili swoje uwagi i spostrzeżenia.
Koledzy ogólnie mieli zastrzeżenia do "drobiazgów", ja pojechałem po całości odczytując z A4 kilkanaście uwag takiego formatu, że dyrektor ZNTK mocno się czerwienił, a moi naczelnicy mało nie zapadli się pod podłogę.
Mój wniosek końcowy był - przy najbliższej okazji, przerobić z powrotem, tak jak było uprzednio.
Niestety, do tych dwóch pierwszych: EN57-1486 i -1567, niebawem dołączyły jeszcze 1561, 1562 i 1566, bo na wyrost je zamówiono.
Po kilku latach mordowania się z nimi, ostatecznie zdemontowano z nich ten napęd i zastosowano nowszy z falownikami i silnikami asynchronicznymi, w klasie AKM. Uprzedzałem od razu, a wyszło znowu, że Polak mądry po szkodzie.
Ta klasa AKM zwana jest rocznikiem 2011, od pierwszych lat przebudowy. (w zasadzie już od 2009). Poznać je można po oddzielnych reflektorach i światłach końca pociągu.
Na dołączonym przez Kolegę zdjęciu, widać EN57-1611.
Jest to kolejna modernizacja klasy AKM, tak zwana rocznik 2013, nazywana popularnie wśród maszynistów KM "Chinkami", z uwagi na te skośnookie reflektory.
Potem przyszła na kolei kolej na klasę AL. W KM jest w dwóch wersjach.
To tyle gwoli wyjaśnienia.
W załączeniu, te dwie pierwsze . . .
EN57-1486 - 1567, Warszawa Grochów "stare tory" postojowe, 18.07.2008, fot. T.Suchorolski