• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Czy ktoś wie...

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
#1
Witam. Piszę, bo może ktoś z "forumowiczów" wie co to są za wagony wąskotorowe ? Fotki znalezione w zakładowym archiwum dwa dni temu. Na wyremontowanych wagonach oznaczenie: MLiPD napisy w języku polskim. Fotki opisane krótkim: lipiec 75
Wagony odbudowane w ostrowskich ZNTK-ach - tylko dla kogo ? Wiem, że swego czasu wykonano 7 szt. dla "kolejki Bieszczadzkiej" i trzy "letniaki" do Ostrowa. Może fotki przedstawiają wagony dla Bydgoszczy ? (nie wiem czy były takie budowane w Ostrowie). Wagony wyposażone w WC i chyba piecyk ogrzewczy (wyraźnie widoczny kominek - może wentylacyjny?). Na powiększeniach widać również skrzynię (schowek) na akumulatory. Wychodzi więc, że wagony posiadały instalację elektryczną.
Może ktoś wie coś więcej na temat tych wagonów i podzieli się wiadomościami ? Pozdrawiam.
 
#3
Młodzikowski napisał(a):
Wagony odbudowane w ostrowskich ZNTK-ach - tylko dla kogo ?
Dla bieszczadzkiej kolei Lesnej, jeźdzą do dziś i chyba mają się dobrze.

Młodzikowski napisał(a):
Może ktoś wie coś więcej na temat tych wagonów i podzieli się wiadomościami ?
A jakich dokładnie informacji potrzebujesz?

xendx napisał(a):
Ministersto Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego :?:
W fotogalerii jest kilka fotek z takimi wagonami więc być może te linie wąskotorowe należały (należą) do MLiPD ?
Pewnie tak

pozdr
Marek
 

Kylogram

Aktywny użytkownik
#4
xendx napisał(a):
Ministersto Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego :?:
Yes yes yes!

być może te linie wąskotorowe należały (należą) do MLiPD ?
Należały. No bo do kogo miały należeć, skoro w PRL wszystko było państwowe, a kolejka była kolejką "leśną"?
Szczypta historii. Po wojnie propagatorem budowy kolejek leśnych w Bieszczadach był m.in. minister MLiPD Jan Dąb-Kocioł. W 1959 roku otwarto szlak Rzepedź-Mików (odbudowaną po zniszczeniach wojennych) i dalej do Smolnika (budowa "od zera"), łącząc tym samym odcinek z Rzepedzi z najstarszym odcinkiem szlaku Nowy Łupków-Cisna. W 1964 roku otwarto szlak do Moczarnego. Była to najdłuższa kolejka leśna w Polsce (ponad 70km szlaku!).
W ogóle to istniała koncepcja odbudowy przedwojennych (niezależnych wówczas) kolejek i ich połączenia w jedną sieć. Była to jedna z nierealnych już wówczas koncepcji socjalizmu, ponieważ już w latach 60tych widać było, że transport samochodowy jest sprawniejszy. Dlatego do realizacji tej koncepcji nie doszło. Sytuacja ekonomiczna kolejki zaczęła się pogarszać pod koniec lat 70tych, kiedy to zaczęto zamykać dla ruchu pierwsze odcinki szlaku. Dziś kolejka kursuje tylko turystycznie pod skrzydłami Fundacji BKL.

I do dziś jeżdżą na niej takie wagony, jak na zdjęciach. Swego czasu w żółtych barwach RMFFM (sponsor sponsorem, ale ogólne wrażenia estetyczne - fuj!), dzisiaj w pięknym ciemnozielonym kolorze.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
#5
Wielkie dzięki. Już myślałem, że wykonano przebudowę wagonów dla jakiegoś nieznanego "operatora". Ja "wychowałem się" na fotce wagonu kolejki Bieszczadzkiej tej zamieszczonej poniżej. Teraz przypatrując się bliżej wychodzi, że sfotografowany wagon był nie do końca skończony. :smile: Tak więc przepraszam za zamieszanie. Pozdrawiam.
 

Podobne wątki