• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Czy ktoś może wie jakiego przewoźnika to wagony??

Uriel

Znany użytkownik
Reakcje
17 0 0
#11
Wystarczyło trochę poszukać ;) 10 minut i znalezione.
Są to wagony prywatne należące do czeskiej firmy Českomoravský cement.

Zdjęcie z gry Trainz, zdjęć prawdziwych wagonów nie znalazłem.

Zdjęcie pochodzi z "www.hanys19950.w.interia.pl/towarowe.html"
 

Załączniki

OP
OP
K
Reakcje
0 0 0
#12
Uriel napisał(a):
Wystarczyło trochę poszukać ;) 10 minut i znalezione.
Są to wagony prywatne należące do czeskiej firmy Českomoravský cement.
:D:D dziękuje ;p
Szukałem i to dużo i długo, ale nie myślałem o czechach, choć i takie głosy mnie dochodziły ;d
 

Rafał G.

Znany użytkownik
Reakcje
3 1 0
#13
Tu się podepnę. Stojąc przed przejazdem kolejowym ustępowałem pierwszeństwa składowi towarowemu ciągniętemu przez BR232 z logo East-West-Railways (chyba jakoś tak). Wagony to były węglarki Eaos czerwone w barwach DB Schenker ale w oznakowaniu przynależności państwowej kolei widniało PKP-C i a co za tym idzie cyfrowe odzwierciedlenie tego faktu. Czy to wygląda na dzierżawę taboru od PKP Cargo bo chyba nie byłoby problemu z poruszaniem się po polskich torach taboru w pełnym oznakowaniu niemieckim, czy też jako Schenker ale oddział Polska obowiązuje takie a nie inne oznakowanie wagonów?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#14
Wagony PKP Cargo powinny mieć oznaczenie: ... PL-PKPC ... gdzie PL oznacza kraj rejestracji wagonu, a PKPC oznacza przewoźnika (a właściwie dysponenta-właściciela wagonu; angielskie określenie "keeper" jest różnie tłumaczone na polski w różnych, nawet prawnych dokumentach, raz jest "dysponent", raz "właściciel") - w tym wypadku PKP Cargo. Jeżeli te wagony miały właśnie takie opisy, są własnością PKP Cargo. Dlaczego miały barwy DB Schenker, nie mam pojęcia. Gdyby były to wagony DB, miałyby oznaczenie DE-DB. Nawiasem mówiąc, firma East-West Railways już nie istnieje, została przejęta właśnie przez DB Schenker Rail Polska. Ich wagony powinny były być oznaczone PL-DBSPL. Z kolei tabor DB Schenker Rail Polska ma oznaczenia PL-DBSRP. Tak więc wagony polskiego oddziału DB z pewnością nie powinny mieć oznaczeń PKPC.
 

Rafał G.

Znany użytkownik
Reakcje
3 1 0
#15
Andrzej Harassek napisał(a):
Wagony PKP Cargo powinny mieć oznaczenie: ... PL-PKPC ... gdzie PL oznacza kraj rejestracji wagonu, a PKPC oznacza przewoźnika (a właściwie dysponenta-właściciela wagonu; angielskie określenie "keeper" jest różnie tłumaczone na polski w różnych, nawet prawnych dokumentach, raz jest "dysponent", raz "właściciel") - w tym wypadku PKP Cargo. Jeżeli te wagony miały właśnie takie opisy, są własnością PKP Cargo. Dlaczego miały barwy DB Schenker, nie mam pojęcia. Gdyby były to wagony DB, miałyby oznaczenie DE-DB. Nawiasem mówiąc, firma East-West Railways już nie istnieje, została przejęta właśnie przez DB Schenker Rail Polska. Ich wagony powinny były być oznaczone PL-DBSPL. Z kolei tabor DB Schenker Rail Polska ma oznaczenia PL-DBSRP. Tak więc wagony polskiego oddziału DB z pewnością nie powinny mieć oznaczeń PKPC.
Też tak pomyślałem, zrobiłem zdjęcia telefonem ale obawiam się że niewiele z nich będzie widać.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
#16
Taka sytuacja jest jak najbardziej możliwa.
Kiedyś za czasów jednego przewoźnika w Polsce, wagony należące do rozmaitych zakładów przemysłowych, kopalni itp. aby kursować po szlakach ogólnodostępnych musiały (?) być włączone do parku wagonowego PKP. Zawierano stosowne umowy, przy cyfrze samokontroli numeru wagonu umieszczano literę P w prostokątnej ramce, jako znak wagonu prywatnego włączonego do parku państwowego przewoźnika.
Jako, że doszło do rozbicia monopolu na torach i powstała masa różnych prywatnych przewoźników, bazujących głównie na taborze posiadanym przez duże zakłady przemysłowe, to przemalowują oni posiadany tabor we własne barwy. Być może nie opłaca się albo nie warto czynić zachodu by wagon był przerejestrowany, więc pojawiają się takie kwiatki.

Jeśli ktoś posiada konkretniejszą wiedzę w tym temacie i ma ochotę wyprostować moje błędy, to pewnie wszyscy chętnie przeczytają :) .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#17
Faktycznie takie rzeczy się zdarzają. Trzeba tylko pamiętać, że wskazany na wagonie dysponent jest odpowiedzialny za utrzymanie wagonu w sprawności technicznej, więc nowy właściciel powinien (przynajmniej teoretycznie) podpisać ze wskazaną na wagonie firmą umowę o utrzymanie wagonu. Może to być tańsze i prostsze, niż formalna zmiana dysponenta, nieraz też właściciel po prostu nie ma uprawnień dysponenta i nie może tej roli pełnić. Wtedy zleca pełnienie tej funkcji innemu podmiotowi i ten podmiot jest wskazany w oznaczeniach wagonu. To wszystko jest nieco skomplikowane i ja też nie znam wszystkich niuansów tego zagadnienia.

I małe sprostowanie: tabor niemiecki nosi oznaczenie państwa jednoliterowe: D, nie DE, jak napisałem wcześniej. Przepraszam za pomyłkę, wynikającą z faktu, iż oficjalne skróty literowe państw UE są zawsze dwuliterowe, choć w praktyce często stosowane są tradycyjne, właśnie D dla Niemiec, czy F (zamiast FR) dla Francji. Pełny wykaz oznaczeń dysponentów (keeper) można znaleźć tu (uwaga, plik ma 3,5 MB):
http://www.era.europa.eu/Document-Register/Documents/IU-VKM-20110706-publiclist-18.pdf
 

Lechu

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#19
Mogą to być wagony do przewożenia żywych ryb.
Na początku lat80-tych podobne widywałem w Międzylesiu,
W każdym wagonie znajdował się konwojent,wagony posiadały agregaty
prądotwórcze.Obym się mylił.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
808 71 5
#20
Lechu napisał(a):
Mogą to być wagony do przewożenia żywych ryb.
Na początku lat80-tych podobne widywałem w Międzylesiu,
W każdym wagonie znajdował się konwojent,wagony posiadały agregaty
prądotwórcze.Obym się mylił.
Jako dziecko, raz widziałem taki skład w pociągu towarowym do Gdyni, było to w pierwszej połowie lat 80-tych, były bardzo podobne do wagonów DR, takie jakie widziałem troszkę później w katalogu PIKO. Nie pamiętam, czy faktycznie były to wagony DR, czy PKP, pamiętam tylko, że były strasznie brudno-pożółkłe.
 

Podobne wątki