Nie wiem, czy można mówić o "likwidacji" 1. klasy. Ja bym powiedział, że zlikwidowano formalnie klasę 3., a wagony 3. i 2. klasy awansowano odpowiednio na 2. i 1. klasę. Wagony dawnej klasy 1. pozostały jedynkami.
O ile przed rokiem 1939 likwidowano na wielu europejskich zarządach kolejowych klasę 4 i (w różny sposób!) zamieniano ją w klasę 3, to w roku 1956
zlikwidowano ówczesną klasę 1, dzięki czemu wagony dawnej klasy 2 oraz tzw."mixty" klasy 1/2, stały się niejako automatycznie wagonami "nowej" klasy 1.
Dawna klasa 1,
jak słusznie zauważył Kolega Dabas, była czymś niezwykle "ekskluzywnym" i występowała niemal wyłącznie w pociągach międzynarodowych oraz w nielicznych pociągach dalekobieżnych, w ruchu wewnętrznym.
Dlatego też, przed rokiem 1956, wagony pasażerskie klasy 1 były praktycznie wyjątkami, potwierdzającymi jedynie regułę. Również na PKP, z tego właśnie powodu, ani przed rokiem 1939, ani w latach 1945-56, wagonów dawnej klasy 1 nie budowano. Budowano jedynie wspomniane wyżej wagony "mixty" klas: 1/2 oraz 1/2/3.
Charakterystyczną cechą dawnej klasy 1, były 4 miejsca w przedziale, podczas gdy w dawnej klasie 2 było ich 6.
O "reformie klas" z roku 1956, która (z uwzględnieniem okresów przejściowych) dotyczyła wszystkich europejskich zarządów kolejowych uczestniczących w Umowie RIC, można przeczytać w "Przeglądzie Kolejowym Mechanicznym" z maja 1956 roku.
Krótko mówiąc, wraz z wejściem w życie letniego rozkładu jazdy 1956, zlikwidowana została dawna klasa 1, dzięki czemu dawna klasa 3, stała się niejako automatycznie "nową" klasą 2.