• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Czy istnieje taki wagon?

Maverick

Znany użytkownik
#1
Mam pytanie czy ktoś wie czy istnieje model wagonu osobowego 2 lub 3-osiowy 1 klasy na PKP z epoki II lub IIIa, IIIb ? Chodzi mi o modele seryjne lub małoseryjne.

Pozdrawiam
Maverick
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Dabas

Aktywny użytkownik
Donator forum
#7
1 klasa w tamtych epokach to bardzo luksusowy wagon, nie wiem czy model takiego istnieje. Potem ją zlikwidowano, a pozostałe "awansowano", tak że 1 klasa w IIIc to odpowiednik 2 klasy w IIIa.
 
OP
OP
Maverick

Maverick

Znany użytkownik
#8
1 klasa w tamtych epokach to bardzo luksusowy wagon, nie wiem czy model takiego istnieje. Potem ją zlikwidowano, a pozostałe "awansowano", tak że 1 klasa w IIIc to odpowiednik 2 klasy w IIIa.
No własnie chyba nikt nie wyprodukował takiego wagonu z tej epoki. Mam trzy składy już z tej epoki a żadnej 1-ki w tych składach.
Muszę w takim razie poszukać bazy na zrobienie takowego, więc załozyłem taki temat:
http://forum.modelarstwo.info/threads/jaki-wagon-na-przeróbkę.39750/
 

Docteur

Administrator
Zespół forum
#9
Szukasz czegoś, co nie istnieje. Powertuj stare rozkłady jazdy (do 1955 włącznie) i wrzuć linka do tabeli, w której znajdziesz krajowy pociąg osobowy lub przyspieszony (bo w tych pociągach zasadniczo jeździły wagony 2- i 3-osiowe) z wagonami klasy 1. Reforma klas, czyli likwidacja 1. klasy i awans 2. i 3. była w 1956 roku.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#11
Nie wiem, czy można mówić o "likwidacji" 1. klasy. Ja bym powiedział, że zlikwidowano formalnie klasę 3., a wagony 3. i 2. klasy awansowano odpowiednio na 2. i 1. klasę. Wagony dawnej klasy 1. pozostały jedynkami.
 
#12
Nie wiem, czy można mówić o "likwidacji" 1. klasy. Ja bym powiedział, że zlikwidowano formalnie klasę 3., a wagony 3. i 2. klasy awansowano odpowiednio na 2. i 1. klasę. Wagony dawnej klasy 1. pozostały jedynkami.
O ile przed rokiem 1939 likwidowano na wielu europejskich zarządach kolejowych klasę 4 i (w różny sposób!) zamieniano ją w klasę 3, to w roku 1956 zlikwidowano ówczesną klasę 1, dzięki czemu wagony dawnej klasy 2 oraz tzw."mixty" klasy 1/2, stały się niejako automatycznie wagonami "nowej" klasy 1.
Dawna klasa 1, jak słusznie zauważył Kolega Dabas, była czymś niezwykle "ekskluzywnym" i występowała niemal wyłącznie w pociągach międzynarodowych oraz w nielicznych pociągach dalekobieżnych, w ruchu wewnętrznym.
Dlatego też, przed rokiem 1956, wagony pasażerskie klasy 1 były praktycznie wyjątkami, potwierdzającymi jedynie regułę. Również na PKP, z tego właśnie powodu, ani przed rokiem 1939, ani w latach 1945-56, wagonów dawnej klasy 1 nie budowano. Budowano jedynie wspomniane wyżej wagony "mixty" klas: 1/2 oraz 1/2/3.
Charakterystyczną cechą dawnej klasy 1, były 4 miejsca w przedziale, podczas gdy w dawnej klasie 2 było ich 6.
O "reformie klas" z roku 1956, która (z uwzględnieniem okresów przejściowych) dotyczyła wszystkich europejskich zarządów kolejowych uczestniczących w Umowie RIC, można przeczytać w "Przeglądzie Kolejowym Mechanicznym" z maja 1956 roku.

Krótko mówiąc, wraz z wejściem w życie letniego rozkładu jazdy 1956, zlikwidowana została dawna klasa 1, dzięki czemu dawna klasa 3, stała się niejako automatycznie "nową" klasą 2.
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
#13
No własnie chyba nikt nie wyprodukował takiego wagonu z tej epoki. Mam trzy składy już z tej epoki a żadnej 1-ki w tych składach.
Muszę w takim razie poszukać bazy na zrobienie takowego, więc załozyłem taki temat:
http://forum.modelarstwo.info/threads/jaki-wagon-na-przeróbkę.39750/
W ogóle to jest wątpliwe, czy PKP miało w epoce IIIa-b jakiś 2- lub 3-osiowy wagon tej klasy! Dla kogo? Dla elyty były salonki S. Było może kilka takich wagonów ale 4-osiowych , głównie do pociągów międzynarodowych. Np Hechty - robił Drakula.
 
OP
OP
Maverick

Maverick

Znany użytkownik
#14
O ile przed rokiem 1939 likwidowano na wielu europejskich zarządach kolejowych klasę .... w życie letniego rozkładu jazdy 1956, zlikwidowana została dawna klasa 1, dzięki czemu dawna klasa 3, stała się niejako automatycznie "nową" klasą 2.
Dziękuję bardzo za tak dokładne informacje. (y)

W ogóle to jest wątpliwe, czy PKP miało w epoce IIIa-b jakiś 2- lub 3-osiowy wagon tej klasy! .
Ale dlaczego na mnie krzyczysz? Ja tylko zapytałem i "elytom" nie jestem ani nie należałem do takowej ;)
 

404W

Znany użytkownik
#15
Dziękuję bardzo za tak dokładne informacje. (y)

Ale dlaczego na mnie krzyczysz? Ja tylko zapytałem i "elytom" nie jestem ani nie należałem do takowej ;)
Dziękuję bardzo za tak dokładne informacje. (y)

Ale dlaczego na mnie krzyczysz? Ja tylko zapytałem i "elytom" nie jestem ani nie należałem do takowej ;)
Szkoda, ze nie podałeś jakie masz składy, wtedy można by było coś konkretniej dopasować.
Raczej "do", ale to nieważne wobec głównej sprawy, że po 45 zapewne żadnych 2- i 3-osiowych jedynek nie było. M. in. dlatego, że nie było już "jaśnie państwa", ktore choćby z przyczyn prestiżowych podróżowało takimi 1. A nowe "elyty", jesli miały odpowiednio wysokie stanowisko dostawały wydzielone salonki.
 

Podobne wątki