• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Czy istnieje jeszcze II epoka?

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.716 30 1
#1
Przeglądałem ostatnio fora modelarstwa kolejowego i zauważyłem, a właściwie niezauważyłem prawie nic co dotyczyłoby okresu przed 1945 rokiem. Zastanawia mnie brak zainteresowania tym okresem na PKP, a jest to chyba możnaby powiedziec "złoty wiek" kolei w Polsce, chociaż trwający tylko 20 lat. Powstało wiele nowych konstrukcji taboru, lokomotywy były nawet towarem eksportowym. PKP eksploatowały nawet autobusy. Jest może parę makiet czy dioramek z tego okresu w muzeach, ale taka makieta modułowa to by było coś pięknego. Z pojazdami nie byłoby kłopotu, nawet Tololoko robi fiaty 508, trochę gorzej z taborem. Jeśli taki projekt by sie kiedyś urodził to chętnie bym się przyłączył.
 

Rafał G.

Znany użytkownik
Reakcje
3 1 0
#3
Trochę modeli wagonów PKP w ep II nabędziesz w Loko Model w Warszawie - są też obecni na Allegro. Niestety są to głównie modele wagonów towarowych. Spróbuj też w Parowoziku ma swoją stronę internetową - coś ma też w ofercie z ep II. Nie jest to "moja" epoka ale coś mi się o oczy obiło. Zobacz też wątek o budowie makiety archico - z tego co pamiętam tam właśnie motywem przewodnim jest epoka II.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.716 30 1
#4
Adam-H0 napisał(a):
II epoka - super okres tylko Fiat 508 to troche malo zeby cos stworzyc. :(
Ależ Adamie, II epoka to nie lata 60te kiedy na ulicach były głownie warszawy i żuki. A ople, DKW-ki,, fordy, chewrolety, Skody... długo możnaby wymieniac. Jeszcze jakas furmanka chłopska i dorozka by sie przydała.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#5
piotr66 napisał(a):
zauważyłem, a właściwie niezauważyłem prawie nic co dotyczyłoby okresu przed 1945 rokiem. Zastanawia mnie brak zainteresowania tym okresem na PKP
Eee aż tak źle to chyba nie jest?
Oczywiście, nie jest tak dobrze jak z epoką 3, ale to chyba przede wszystkim efekt dostępności modeli i udokumentowania okresu - lata 60' co poniektórzy pamiętają, lata 30' obawiam się że są już rozdziałem zamkniętym.

piotr66 napisał(a):
a jest to chyba możnaby powiedziec "złoty wiek" kolei w Polsce, chociaż trwający tylko 20 lat. Powstało wiele nowych konstrukcji taboru, lokomotywy były nawet towarem eksportowym. PKP eksploatowały nawet autobusy.
Nie tylko w Polsce. Różnica polega na tym, że Niemcy w tym okresie fotografowali swoje osiągnięcia w tej dziedzinie prezentując zarówno światu w celu podkreślenia rosnącej potęgi, jak i swoim obywatelom (Reichsbahn Kalendar czy liczne broszury na ten przykład), zaś w Polsce doktryna militarna już wtedy traktowała kolej jak obiekt strzeżony. Po II wojnie różnice już tylko się pogłębiły.

Aby zrobić model, trzeba mieć pojęcie o oryginale, a jak z tym jest opisuje ten wątek

Niemniej Microfeinmechanik z sukcesem produkuje małoseryjne modele parowozów z tego okresu, a i gdzieś było ćwierkanie o edycji bardziej masowych przez jednego z głownych graczy.
 

Azrael

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
I mam do sprzedania jeden wagon BRAWA oraz kilka osobowych z II epoki. Zapraszam do działu Giełda jak coś i do mnie na PW. Z Roco mam bodajże 7 sztuk (seria), 1 pocztowy PIKO... Roco jest w dziale Giełda, Brawa także. PIKO nie zamieszczałem...
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.716 30 1
#8
OLF napisał(a):
ale to chyba przede wszystkim efekt dostępności modeli i udokumentowania okresu - lata 60' co poniektórzy pamiętają, lata 30' obawiam się że są już rozdziałem zamkniętym.
Właśnie dlatego, że nie znamy jej z autopsji II epoka wydaje mi się taka ciekawa. Trochę tej dokumentacji fotograficznej jednak jest jak się dobrze poszuka. Ostatnio zmarł dziadek mojej żony, urodził sie w 1914 roku. Prawie wszystko pamiętał. Rozmawialiśmy na przykład o zajmowaniu Zaolzia w którym brał udział, o kolejach też trochę. To taka reflekcja na marginesie.
Uważam, że wiele rzeczy można jednak odtworzyć pomimo braku dokumentacji. Buduję wagon motorowy SBCgix z 1934 roku (skala 1:87). Dokumentacji oczywiście brak, poza głównymi wymiarami. Odtworzyłem wygląd na podstawie zdjęć. Na pewno nie będzie w 100% zgodny z oryginałem, ale będzie i pewnie czasem ktoś się zdziwi, że takie wagony jeździły na PKP ponad 70 lat temu.
 

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
487 0 0
#10
Prawidłowość jest taka iż, pokolenie modelarzy tworzy z reguły rzeczywistość swoich ojców rzadziej dziadków a o pradziadkach to już chyba nikt nie pamięta ;)
Mnie na przykład interesuje tylko dwudziestolecie międzywojenne i w tej chwili jestem w trakcie budowy makiety w tym klimacie z przemysłowymi wąskotorówkami.
Niestety jest budowana w skali 1:35 więc raczej nie łapie się w żadną ze skal kolejowych.
Za to łatwiej jest o modele naszego rodzimego przemysłu motoryzacyjnego . :D
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#11
Ja, jako kolekcjoner, temat II epoki ugryzłem w inny sposób.
Otóż II epoka to także istnienie kolei niemieckich na terenach obecnie należących do Polski. To między innymi na tych kolejach rodziła się trakcja elektryczna. To okres pięknych nie raz maszyn, czy też dziwacznych w swej formie. Postanowiłem rozszerzyć swoją kolekcję i o takie modele.
W tym wątku poruszyłem ten temat:
viewtopic.php?f=2&t=5043
 
D

Dariusz

Gość
#12
Ja mysle, ze z dokumentacja zdjeciowa i planami taboru nie jest wcale tak zle wiec jezeli ktos chce sobie te klimaty robic na makiecie to sobie jakos poradzi.
Trzeba szukac po archiwach.
Zle jest z fabrycznymi modelami taboru czysto polskiego. Poza Pt31 nikt nie wyprodukowal zadnej polskiej lokomotywy z okresu przedwojennego (Pt31 tez trzeba przerabiac). Prawda jest, ze tych polskich serii parowozow dla PKP bylo nie wiecej jak 11 (reszta to lokomotywy obce).
Sa do nabycia tez modele mosiezne jak ostatnio te austriackie Pn (niestety drogie).
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#13
piotr66 napisał(a):
Uważam, że wiele rzeczy można jednak odtworzyć pomimo braku dokumentacji. Buduję wagon motorowy SBCgix z 1934 roku (skala 1:87). Dokumentacji oczywiście brak, poza głównymi wymiarami. Odtworzyłem wygląd na podstawie zdjęć. Na pewno nie będzie w 100% zgodny z oryginałem, ale będzie i pewnie czasem ktoś się zdziwi, że takie wagony jeździły na PKP ponad 70 lat temu.
W zależności od stopnia zgodności z oryginałem to można różne na różne twory nałożyć orzełek z koroną i będzie zdziwienie, szczególnie że dokumentacji przecież brak :roll:
Jak dla mnie to wciąż tu jest sedno problemu: albo informacji nie ma, albo są tajne przez poufne, albo dostępne po uiszczeniu stosownej opłaty. Nikt o zdrowych zmysłach (oraz ci o lekkim wykolejeniu) nie będą się pchać w temat, skoro łatwiej można znaleźć nie mniej ciekawe rzeczy z pokrewnych kategorii (jak CoCu post wyżej).

Co nie zmienia faktu, że tym przyjemniejszy jest fakt posiadania modelu z tego okresu - wyjątkowego (albo bardziej marketingowo: ekskluzywnego) ze względu na konstrukcję i niedostępność.

Jak już wspominałem, coś się w temacie powoli rusza, a że stoi za tym Brawa to jest szansa że haczyk łykną zasobniejsi obywatele zachodniej części kontynentu i spadkobiercy tej historii za frajer załapią się na przyjęcie :)

piotr66 napisał(a):
Jest może parę makiet czy dioramek z tego okresu w muzeach, ale taka makieta modułowa to by było coś pięknego.
Szlak w sumie wygląda bardzo podobnie jak w III epoce, stacje również, więc można zaimprowizować na istniejących skrzynkach. Tabor i pojazdy jako inwentarz ruchomy nie tak trudno podmienić
 

psz

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
Może ktoś wreszcie napisze wprost, co z Brawy może się konkretnie w II epoce ukazać? Czy chodzi o parowóz TKp11 czy o coś innego?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 15
Tabor 1
A
Tabor 7
Tabor 7
Tabor 23

Podobne wątki