• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Czeskie loki w przewozach regionalnych

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
152 3 0
#1
W internecie, znalazłem informacje że Przewozy Regionalne mają korzystać z loków wypożyczonych z kolei CD
m.in. ta Skoda 71E (163 030-0) dostała imię Agata. Dotychczas czeskie loki można było spotkać w ruchu towarowym.
link: http://rail.phototrans.eu/14,70550,0.html
ps. podobne loki można spotkać w ofercie roco/piko w skali 1/87 w malowaniu DR
 
D

Docteur

Gość
#2
O tym, że PR wynajmą od ČD 10 lokomotyw serii 163, czeski portal ŽelPage pisał już w czerwcu: http://www.zelpage.cz/zpravy/8641. Poza tym seria 163 gościła już na polskich torach wcześniej - prowadziła m.in. pociąg VLTAVA od Bohumina do Warszawy, SILESIA z Bohumina do Krakowa; w ruchu wewnątrzkrajowym lokomotywy te obsługiwały również EC WAWEL z Krakowa do Legnicy i z powrotem, Ex MALINOWSKI z Krakowa do Krynicy oraz niektóre pociągi TLK na trasie Warszawa - Łódź - Warszawa.
Jeśli chodzi o model PIKO, to przedstawia on lokomotywy serii 371/372 (ŠKODA 76Em/76E) lub BR180 DR (ŠKODA 80E), które poza wyglądem czół i wózkami niewiele mają wspólnych cech zewnętrznych z serią 162/163.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#3
Tytułem uzupelnienia warto dodać, że także słowackie lokomotywy już dawno przyjeżdżały do Polski i, podobnie jak czeskie, prowadziły także polskie pociągi w komunikacji krajowej. Niżej fotki chyba najsłynniejszej ostatnio "czeszki" o wdzięcznej nazwie "Jadwiga" 163 048-2 na Dworcu Wschodnim w Warszawie w czerwcu 2011 roku oraz słowacka "bobina" 140 045-6 w Katowicach w maju 2005 roku. Również polskie EU07 zapuszczały się przez Czechy aż do Żiliny na Słowacji, a obecnie jeżdżą także do Pragi, gdzie są też zatrudniane do prowadzenia krajowych pociągów czeskich kolei.

IMG_0085.JPG

IMG_0083.JPG

12A_1623.jpg

12A_1623.jpg


Wyrób Piko to model lokomotywy dwunapęciowej, 3 kV DC / 15 kV, 16 2/3 Hz AD. Jako ciekawostkę podam, że w 1992 roku jedna z nich, 180 007-7, w służbie wówczas DR, przyjechała do Rzepina w ramach przygotowań do uruchomienia pierwszego połączenia Eurocity między Warszawą a Berlinem. Do tego czasu wszystkie pociągi na tej trasie były między Rzepinem a Frankfurtem nad Odrą przeciągane polskimi SP45. EC "Berolina" był pierwszym pociągiem na tej linii, prowadzonym na całej trasie trakcja elektryczną: od Warszawy do Rzepina EP09 lub EP05, od Rzepina do Berlina niemiecką 180. Za "Beroliną poszły kolejne EC (obecnie BWE). W następnych latach DB przekazały wszystkie te lokomotywy kolejom czeskim. Ponieważ DB od tej chwili nie miało lokomotyw dostosowanych do polskiego napięcia w sieci trakcyjnej, dalszą obsługę EC w relacji z Polski do Berlina zapewniały lokomotywy ČD.

Wszystkie te maszyny były rozwinięciem starej czechosłowackiej konstrukcji z wczesnych lat 1980-tych. Lokomotywy te były produkowane w różnych odmianach, zarówno jednonapięciowe na oba systemy, stosowane w ówczesnej Czechosłowacji (3 kV DC lub 25 kV, 50 Hz), jak i dwunapięciowe, na oba te systemy. W pierwszej połowie lat 1980-tych, w związku z ukończeniem elektryfikacji linii Praga - Drezno, zaistniała potrzeba lokomotywy na napięcie 3 kV DC i stosowane w Niemczech napięcie 15 kV, 16 2/3 Hz. Tak powstała wspomniana już seria ES 499.1 - obecnie 371/372. Lokomotywy poszczególnych serii różnią się trochę wyglądem, o czym pisał kolega Docteur, przede wszystkim kształtem i rozmieszczeniem okien i żaluzji na bocznych ścianach. Istnieje również dwuczłonowa wersja tych maszyn, na napięcie 3 kV DC.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#4
Nie mogę już edytować postu, więc tylko tak mogę przeprosić za pomyłkowe wstawienie tego samego zdjęcia dwa razy. Nie wiem, jak to się stało, ani dlaczego ostatnia fotka pokazała się jako miniatura, a nie w pelnej wersji, jak zamierzałem.

A skoro już piszę, to dodam, że w latach 1960-tych, po zelektryfikowaniu linii z Warszawy przez Katowice do Zebrzydowic, polskie i czechosłowackie lokomotywy prowadziły pociągi między Warszawą a Pragą bez wymiany lokomotywy na granicy. Taka współpraca trwała jakiś czas, ale potem tego zaniechano z nieznanych mi powodów. Plotka głosiła swego czasu, że Czechosłowacy przegrywali "socjalistyczne współzawodnictwo pracy" i wykorzystali jakiś powód techniczny, by się z tego wycofać. Pretekstem miała być instalacja na liniach ČSD systemu sygnalizacji kabinowej, w którą polskie lokomotywy nie były wyposażone. Ale nie mam pewności, czy to prawda.
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.306 23 0
#6
W następnych latach DB przekazały wszystkie te lokomotywy kolejom czeskim.
Można wiedzieć, skąd kolega ma takie informacje? Bo ja wiem o jednej, przekazanej Czechom za lokomotywę rozbitą na terenie Niemiec.

Ponieważ DB od tej chwili nie miało lokomotyw dostosowanych do polskiego napięcia w sieci trakcyjnej, dalszą obsługę EC w relacji z Polski do Berlina zapewniały lokomotywy ČD.
... Jednak tylko przez krótki czas, po czym do ich obsługi powróciły niemieckie lokomotywy serii 180. (także na niedługo i wkrótce zastąpiły je elektrowozy serii 186, a później nasze Husarze)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#7
Wygląda na to, że moje informacje były trochę nieścisłe. W czasie, gdy obsługę EC na odcinku Berlin - Rzepin przejęły czeskie lokomotywy, słyszałem, że DB przekazało je wszystkie kolejom czeskim. Może był taki zamiar, ale nie doszedł do skutku? Z tego, co wiem, głównym powodem tej zmiany był fakt, że po modernizacji linii Berlin - Frankfurt do 160 km/h, DB nie miało dwunapięciowych lokomotyw o takiej prędkości. Czesi swoje maszyny przebudowali, a Niemcy z tego zrezygnowali. Jeżeli więc lokomotywy BR180 jeździły później z EC na tej trasie, to były to pewnie sytuacje wyjątkowe. Więcej szczegółów dotyczących obsługi tych pociągów znajdzie się może w przygotowywanej do wydania książce poświęconej 20-leciu pociągów Eurocity między Warszawą i Poznaniem a Berlinem, która ma się wkrótce ukazać.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#9
Tak, oczywiście chodziło o ES499.2. ES499.1 to lokomotywy dwunapięciowe na 3 kV DC i 25 kV 50Hz, czyli na dwa napięcia stosowane zarówno w Czechach, jak i na Słowacji.
 
OP
OP
E

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
152 3 0
#10
fotka ze strony phototrans.eu autorstwa: Adamiec, przedstawia czeszkę ex DB (180 001-1 DB wcześniej DR) oddaną koleją CD za lokomotywę skasowaną w Dreźnie
akurat na tym ujęciu ciągnie polskie wagony BWE - przedmieścia Berlina 2007 rok. (obecnie jest już w innym malowaniu biało-niebieskim)

skoda 80E.jpg
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.306 23 0
#12
Kolega udostępnił taki spis loków eksploatowanych przez PeeRy:

021-EU11-401 Małgosia
022-EU11-402 Ela
026-EU11-403 Gabrysia
029-EU11-404 Beata
030-EU11-405 Agata
034-EU11-406 Helena
035-EU11-407 Zosia
040-EU11-408 Edyta
041-EU11-409 Kamila
042-EU11-410 Oliwia
043-EU11-411 Grażyna
044-EU11-412 Marysia
045-EU11-413 Wanda
046-EU11-414 Kasia
047-EU11-415 Basia
048-EU11-416 Jadwiga

Jedna poprawka: Grażynkę wykolegowało EURO ...
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 10
Koleje w Polsce 32
Koleje w Polsce 1

Podobne wątki