Etap siódmy, ostatni. Usunięcie taśmy i złącza NEM651 oraz pozostałe ręczne programowanie CV wszystkich świetlnych funkcji.
Sprawdziłem w instrukcji ESU LokSound 5 na stronie 19, które pola na płytce górnej są do czego i upewniłem, że można będzie obciąć taśmę z wtyczką NEM651. Na płytce górnej w wersji 58816 jest dokładnie 6 nieużywanych pól - czyli tyle ile pinów w NEM651 - i na wspomnianej stronie 19 można dopasować który kolor kabelka gdzie należy przylutować. Pola do lutowania na płytce górnej są całkiem duże i lutuje się na nich całkiem przyjemnie. Po lutowaniu zauważyłem, że mają nawet małe otwory, które mogą pomóc w zamocowaniu przewodu przed lutowaniem.
Najpierw ostrożnie wyciąłem ostrym skalpelem jeszcze więcej materiału termokurczliwego nad górną płytką dekodera, aby był dostęp do wszystkich pól tej płytki. Zacząłem lutować, wspomagając się taśmą malarską aby ustabilizować kabelki. Odcinałem po kolei po jednym kablu z interfejsu aby się nie pogubić.
Kolejno lutowałem tak, aby było mi wygodnie przykładać grot z prawej strony:
1. Czarny (left track connection)
2. Jasnoszary (left motor terminal)
3. Czerwony (right track connection)
4. Żółty (rear light)
5. Pomarańczowy (right motor terminal)
6. Biały (headlight)
Jak wszystko przylutowałem, to sprawdziłem na makiecie czy wciąż model działał tak samo. Działał
więc kontynuowałem.
Odciąłem taśmę ze złączem NEM651 i zgiąłem ją pod kątem 180 stopni, aby na pewno nie zwierała z niczym, jeśli jakimś cudem ścieżki na krawędzi taśmy przewodziły (alternatywnie można pewnie po prostu obciąć bardzo blisko płytki).
Zawinąłem całość znowu delikatnie i dość luźno taśmą (uważając aby dekoder mógł wciąż dobrze oddawać ciepło)
i cały dekoder umieściłem tak jak poprzednio na dole pod głośnikiem.
Mętlik kabli wyglądał trochę przerażająco, zwłaszcza jak poskręcały się w wyniku moich poprzednich prób złożenia - ale z kolei jak bym zrobił je za krótkie, a nie za długie, to byłoby trudno model składać (oraz rozkładać tak aby podzespoły mogły być dalej od siebie). Niemniej z obecnym doświadczeniem z tym modelem, teraz bym zrobił te kable chyba trochę krótsze. Podczas usuwania NEM651 również nieco domierzałem długości kabli i każdy z tych sześciu nowych kabli trochę skróciłem, ale zostało jeszcze pare innych kabli, które można było by trochę skrócić.
Dzięki zabiegowi usunięcia NEM651, udało mi się tym razem złożyć do końca drugą "budę" modelu!
Wcisnąłem wszystkie kable do wnętrza połówki modelu gdzie jest głośnik i dekoder, złączyłem jednostki za pomocą dolnej płytki łączącej i manualnie model był gotowy!
Pozostało doprogramować CV do końca.
Programowałem już trochę przy okazji posta #11 i poopisywałem jak doszedłem do tego, co w projekcie ESU jest czym, teraz będę kontynuował bazując na tamtym doświadczeniu.
Można przy okazji wspomnieć, że logika w ESU jest taka, że programujemy warunek jaki należy spełnić aby np. jakieś światełko się zaświeciło (nie można zaprogramować warunku aby zgasło) oraz jeśli już zaświeci w jednej konfiguracji mocy świecenia, to nie zadziała drugi warunek włączający inną konfigurację świecenia - więc oba warunki powinny być rozłączne. Przydaje się tutaj doświadczenie z logiką-matematyką.
W razie czego napiszę - oczywiście warto zaznaczyć (jak wspominałem w poście #11) że wartości CV będą inne dla innego projektu dźwiękowego i innego wiersza programowania - jaka CV powinna być można sprawdzić w tabelkach w instrukcji.
Inna rzecz warta wspomnienia nawet kolejny raz - warto zapisywać sobie skrupulatnie wszystkie zmiany CV, aby potem wiedzieć co się ustawiło i gdzie.
W poście #11 korzystałem z tabelki "logicznych wyjść funkcyjnych" ze strony 75 instrukcji ESU, a tym razem korzystałem z tabelki "fizycznych wyjść funkcyjnych" ze strony 74 (Control CV K-M).
Najpierw chciałem zaprogramować obsługę świateł czerwonych.
Kolejnym wolnym wierszem do programowania był wiersz 30, a pierwszym wolnym klawiszem funkcyjnym F24, więc jako F24 i F25 zaprogramowałem wyłączanie czerwonego światła z tyłu oraz z przodu, które, gdy te klawisze są wyłączone, miały świecić razem ze światłami głównymi.
30. Jeśli klawisz F24 jest wyłączony, F0(światło główne) jest włączone, a kierunek jazdy jest ustawiony do przodu, to świecą światła czerwone tylne AUX2
Row30 F24 rear red lights off AUX2
- Control CV G Key 24 is off 32
CV31=16 CV32=4 CV 471 =32
- Control CV A Key 0(light) is on 16
- Control CV A direction is forward +4 = 20
CV31=16 CV32=4 CV 465 =20
- Control CV K Value 8
CV31=16 CV32=9 CV 465 =8
31. Jeśli klawisz F25 jest wyłączony, F0(światło główne) jest włączone, a kierunek jazdy jest ustawiony do tyłu, to świecą światła czerwone przednie AUX1
Row31 F25 front red lights off AUX1
- Control CV G Key 25 is off 128
CV31=16 CV32=4 CV 487 =128
- Control CV A Key 0(light) is on 16
- Control CV A direction is backward +8 = 24
CV31=16 CV32=4 CV 481 =24
- Control CV K Value 4
CV31=16 CV32=9 CV 481 =4
Jak widać w powyższych przypadkach, czasami dwa lub więcej warunków trafi do jednego CV, wtedy sumujemy wartości (w kalkulatorze programisty pod Windows 10 widać że takie dwie wartości ustawiają osobne bity, dlatego są niezależne mimo wspólnego numeru CV).
Przy sprawdzaniu okazało się, że aby działały te funkcje jak w Minitrixach, powinienem jeszcze dodać podobny warunek do wyłączania świateł głównych z tyłu (F24) lub z przodu (F25). A więc policzyłem w windowsowej aplikacji ESU, na którym wierszu jest logika światła głównego przedniego i tylnego (screenshot w poście #11), i dodałem warunek:
5. Dodanie do światła przedniego warunku "jeśli klawisz F25 jest wyłączony"
front/back lights off F25 aby wylaczal tez swiatla biale
- front - Control CV G Key 25 is off 128
Row5 CV31=16 CV32=3 CV 327 = 128
6. Dodanie do światła tylnego warunku "jeśli klawisz F24 jest wyłączony"
- rear - Control CV G Key 24 is off 32
Row6 CV31=16 CV32=3 CV 343 = 32
i teraz działało jak w Minitrixach.
Później zaprogramowałem klawisze włączające światła kabin. Nie podobało mi się w modelach Minitrixa, że można włączyć kabinę tylko w kierunku jazdy, więc zaprogramowałem te moje światła kabiny aby były niezależne - i programowanie ich było całkiem proste, "jaki klawisz -> co świeci".
Trzeba pamiętać aby zmieniać CV32! Bo do wejścia i wyjścia wartości CV32 są inne (np. tutaj CV32=4 do wejścia i CV32=10 do wyjścia).
32. Jeśli klawisz F26 jest wciśnięty, świeci kabina przednia AUX5
Row32 F26 front cab light AUX5
- Control CV H Key 26 is on 1
CV31=16 CV32=4 CV 504 =1
- Control CV K Value 64
CV31=16 CV32=9 CV 497 =64
33. Jeśli klawisz F27 jest wciśnięty, świeci kabina tylna AUX6
Row33 F27 rear cab light AUX6
- Control CV H Key 27 is on 4
CV31=16 CV32=5 CV 264 =4
- Control CV K Value 128
CV31=16 CV32=10 CV 257 =128
Na tym etapie ustawiłem również jasność diód we wszystkich AUX (strona 79 w instrukcji). Najbardziej podobało mi się jak wszystkie wyjścia miały ustawioną jasność na 5/31
AUX1 brightness
CV31=16 CV32=0 CV 278 =5
AUX2 brightness
CV31=16 CV32=0 CV 286 =5
AUX5 brightness
CV31=16 CV32=0 CV 310 =5
AUX6 brightness
CV31=16 CV32=0 CV 318 =5
Ustawiłem również, aby światła czerwone oraz oświetlenie kabin nieco płynniej się włączało/wyłączało - "Dimmable light ("Fade in/out")". Efekt bardziej mi się podobał niż nagłe włączanie. Lista efektów świetlnych jest na stronie 82 instrukcji, a numer CV trybu światła ("Mode Select CV") dla danego wyjścia można wyczytać na stronie 79 instrukcji.
dimmable fadeout do oświetlenia kabin
AUX1 red light (Cv31=16 Cv32=0)
CV 275 mode dimmable light fadein/out
domyślnie 1
ustawiłem 2
AUX2 red light (Cv31=16 Cv32=0)
CV 283 mode dimmable light fadein/out
domyślnie 1
ustawiłem 2
AUX5 cab1 light (Cv31=16 Cv32=0)
CV 307 mode dimmable light fadein/out
domyślnie 1
ustawiłem 2
AUX6 cab2 light (Cv31=16 Cv32=0)
CV 315 mode dimmable light fadein/out
domyślnie 1
ustawiłem 2
W zasadzie w tym momencie można było by się zatrzymać i wszystko by pięknie działało - ale chciałem zaprogramować jeszcze parę dodatkowych "bajerów". Te bajery to światła "manewrowe" (świeci naraz białym przód i tył) oraz światła długie (większa moc oświetlenia głównego). W praktyce wyszło, że aby to zrobić musiałem jeszcze doprogramować prawie tyle CV co poprzednio
ale pobawiłem się i warto było.
Logicznych linii już było dużo, więc musiałem pilnować, aby nie pisać w wierszu logicznym, który jest zajęty przez losowe odtwarzanie dźwięków. Ze screenshota z postu #11 wynika, jak policzyć wiersze, że ten wiersz na losowe dźwięki ma numer 37 (zweryfikowałem sprawdzając wartości CV w aplikacji i modelu że tak było).
Najpierw opiszę światła długie, ponieważ przy światłach manewrowych pojawiły się warunki logiczne związane ze światłami długimi.
Światła długie miały być na klawiszu F28, wprowadziłem więc warunek na światła zwykłe (wiersz 5. i 6.) aby nie świeciły jak F28 jest włączone:
Beam F28 aby wyłączał światła zwykłe
- front - Control CV H Key 28 is off 32
Row5 CV31=16 CV32=3 CV 328 = 32
- rear - Control CV H Key 28 is off 32
Row6 CV31=16 CV32=3 CV 344 = 32
następnie dodałem warunki na światła długie (wiersz 34. póki co teraz ominąłem bo tam wcześniej już kombinowałem z warunkami na światła manewrowe):
35. Jeśli klawisz F28 jest wyłączony, F0(światło główne) jest włączone, a kierunek jazdy jest ustawiony do przodu, to świecą światła główne do przodu w konfiguracji 2
row 35 F28,F0,fwd,Output headlight conf2
- Control CV H Key 28 is on 16
CV31=16 CV32=5 CV 296 = 16
- Control CV A Key 0 is on 16
- Control CV A direction is forward +4 = 20
CV31=16 CV32=5!!! CV 289 = 20
- Control CV M Output Headlight on conf2 16
CV31=16 CV32=10 CV 291 = 16
36. Jeśli klawisz F28 jest wyłączony, F0(światło główne) jest włączone, a kierunek jazdy jest ustawiony do tyłu, to świecą światła główne do tyłu w konfiguracji 2
row 36 F28,F0,bck,Output rearlight conf2
- Control CV H Key 28 is on 16
CV31=16 CV32=5 CV 312 = 16
- Control CV A Key 0 is on 16
- Control CV A direction is backward +8 = 24
CV31=16 CV32=5 CV 305 = 24
- Control CV M Output Rearlight on conf2 32
CV31=16 CV32=10 CV 307 = 32
Jeszcze aby zadziałała konfiguracja 2, trzeba było doprogramować CV jej ustawień świecenia (strona 79 na dole). Jasność świecenia tym razem ustawiłem na maksa (31).
headlight conf2 (Cv31=16 Cv32=0)
CV419 mode dimmable light
ustawienie 1
CV422 brightness
domyślnie 31 OK
ustawienie 31
CV423 Special function Cv1 led mode
domyślnie 0
ustawienie 128
rearlight conf2 (Cv31=16 Cv32=0)
CV427 mode dimmable light
ustawienie 1
CV430 brightness
domyślnie 31 OK
ustawienie 31
CV431 Special function Cv1 led mode
domyślnie 0
ustawienie 128
Na koniec ustawienie świateł "manewrowych" (białe z obu stron). Chciałem aby były one ustawiane za pomocą przycisków tak, jak jest to w Minitrixach, czyli jeśli wyłączymy naraz z obu stron światła funkcjami F24 i F25, to włączą się światła manewrowe.
Można je zrobić prościej razem na jednym wierszu:
34. Jeśli F24 jest wciśnięte, F25 jest wciśnięte, F0 jest wciśnięte (niezależnie od kierunku jazdy), to zapala się światło główne przednie oraz zapala się światło główne tylne
F24+F25 shunting lights front
* row 34 F24 F25 front light rear light
- Control CV G Key 24 is on 16
- Control CV G Key 25 is on +64 = 80
CV31=16 CV32=5 CV 279 = 80
- Control CV A Key 0 is on 16
CV31=16 CV32=5 CV 273 = 16
- Control CV K Value 1 front light
- Control CV K Value +2 rear light, =3
CV31=16 CV32=10 CV 273 = 3
ja jednak chciałem jeszcze zrobić, aby światła długie działały nawet jeśli oświetlenie z danej strony jest wyłączone przyciskiem F24/F25 oraz działało nawet wtedy kiedy włączony jest tryb świateł manewrowych - po to aby tym światłem długim również móc łatwo sprawdzić jaki kierunek jazdy ma obecnie ustawiony lokomotywa (przydatne zwłaszcza że obie jednostki silnikowe wyglądają identyczne i można zapomnieć która strona jest która). Aby to zrobić, musiałem powyższy wiersz rozdzielić na cztery warunki logiczne, wyglądało to więc finalnie tak:
34. Jeśli F24 jest wciśnięte, F25 jest wciśnięte, F0 jest wciśnięte (niezależnie od kierunku jazdy), F28 nie jest wciśnięte (światła długie wyłączone), to zapala się światło główne przednie
F24+F25 shunting lights front osobno aby Beam dzialal
* row 34 F24 F25 front light rear light
- Control CV G Key 24 is on 16
- Control CV G Key 25 is on +64 = 80
CV31=16 CV32=5 CV 279 = 80
- Control CV H Key 28 is off 32
CV31=16 CV32=5 CV 280 = 32
- Control CV A Key 0 is on 16
CV31=16 CV32=5 CV 273 = 16
- Control CV K Value 1 front light
CV31=16 CV32=10 CV 273 = 1
Pamiętając że 37 jest zajęty przez losowe dźwięki, przeszedłem do wiersza 38.
38. Jeśli F24 jest wciśnięte, F25 jest wciśnięte, F0 jest wciśnięte (niezależnie od kierunku jazdy), F28 nie jest wciśnięte (światła długie wyłączone), to zapala się światło główne tylne
F24+F25 shunting lights rear
* row 38 F24 F25 F28off rear light
- Control CV G Key 24 is on 16
- Control CV G Key 25 is on +64 = 80
CV31=16 CV32=5 CV 343 = 80
- Control CV H Key 28 is off 32
CV31=16 CV32=5 CV 344 = 32
- Control CV A Key 0 is on 16
CV31=16 CV32=5 CV 337 = 16
- Control CV K Value 2 rear light
CV31=16 CV32=10 CV 337 = 2
Jak teraz trochę analizuję, to chyba jednak dało by się połączyć wiersz 34 i 38 w jeden wiersz. Podczas programowania eksperymentowałem na bieżąco i ostatecznie tak wyszło, ale najważniejsze aby mój zamysł działał były jeszcze dwa kolejne wiersze:
39. Jeśli F24 jest wciśnięte, F25 jest wciśnięte, kierunek jazdy jest do przodu, F0 jest wciśnięte, F28 jest wciśnięte (światła długie włączone), to zapala się światło główne tylne w zwykłej konfiguracji 1 (nie-długie)
F24+F25 shunting lights rear +F28
* row 39 F24 F25 F28on rear light
- Control CV G Key 24 is on 16
- Control CV G Key 25 is on +64 = 80
CV31=16 CV32=5 CV 359 = 80
- Control CV H Key 28 is on 16
CV31=16 CV32=5 CV 360 = 16
- Control CV A direction is forward 4
- Control CV A Key 0 is on +16 = 20
CV31=16 CV32=5 CV 353 = 20
- Control CV K Value 2 rear light
CV31=16 CV32=10 CV 353 = 2
40. Jeśli F24 jest wciśnięte, F25 jest wciśnięte, kierunek jazdy jest do tyłu, F0 jest wciśnięte, F28 jest wciśnięte (światła długie włączone), to zapala się światło główne przednie w zwykłej konfiguracji 1 (nie-długie)
F24+F25 shunting lights rear +F28
* row 40 F24 F25 F28on front light
- Control CV G Key 24 is on 16
- Control CV G Key 25 is on +64 = 80
CV31=16 CV32=5 CV 375 = 80
- Control CV H Key 28 is on 16
CV31=16 CV32=5 CV 376 = 16
- Control CV A direction is backward 8
- Control CV A Key 0 is on +16 = 24
CV31=16 CV32=5 CV 369 = 24
- Control CV K Value 1 front light
CV31=16 CV32=10 CV 369 = 1
I to tyle programowania. Po zaprogramowaniu świeciło między innymi tak:
Na zdjęciach nie widać trybu świateł manewrowych oraz świateł długich, ale można je zobaczyć na filmiku, który wklejałem już w pierwszym poście, światła długie włączam na chwilę już na samym początku (chwilę po 0:13), a tryb świateł manewrowych włączam po 8:45
Zbiorczy widok wszystkich funkcji tego modelu w androidowej aplikacji Z21, jakie mam u siebie:
Wszystkie części, jakie mi zostały z tego modelu po przeróbce, oprócz silnika, który leży bezpiecznie w innym pudełku:
I to chyba już wszystko. Przeróbkę oceniam jako fajną zabawę, ciekawe wyzwanie i pozytywne doświadczenie, tym bardziej że udało się
a model jeździ do dziś
Trzeba tylko dobrych narzędzi, akceptacji że możemy coś popsuć
duuużo cierpliwości i trochę czasu.
A już wkrótce pokażę kolejny model dźwiękowy, który przerobiłem mając już doświadczenie z tą lokomotywą.